V
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/borattsspekulanter-jagas-av-skatteverket

"Byggbolagen vill stoppa spekulationsköpen – Antalet spekulationsköpare har ökat senaste åren och vi tillsammans med många av våra kollegor gör allt vi kan för att stoppa det här, vi tackar nej till vissa kunder som vi ser köper på spekulation, säger Magnus Lambertsson, försäljning- och marknadschef på Skanska."

Snacka om att ha "bocken som trädgårdsmästare"...
Om byggbolagen varit lika angelägna att sätta blivande köpare i de nya bostadsrätternas styrelser skulle dessa styrelser sannolikt ha börjat med att begära in offerter för bygget än från ett enda byggbolag (gissa vilket). ...

harry73 harry73 skrev:
Trams. Enligt artikeln bodde hon i lägenheten och hade inga direkta planer att sälja. Hon passade bara på att sälja när tillfället kom. Sedan renoverade hon smart och hade tur ned uppgående marknaden.

Jag ser ingen näringsverksamhet, bara någon som är tillräcklig flexibel för att se möjligheter och även ta dom.
I början på artikeln och även en bit in i den, så står det tydligt vilket syftet med affärerna var - nämligen att tjäna pengar ! Med detta syfte, så är verksamheten per definition att betrakta som näringsverksamhet .

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
I början på artikeln och även en bit in i den, så står det tydligt vilket syftet med affärerna var - nämligen att tjäna pengar ! Med detta syfte, så är verksamheten per definition att betrakta som näringsverksamhet .
Helt otvetydigt skulle jag säga. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

På motsvarande sätt finns det praxis hur många bilar man kan låta passera under naglarna utan att man i skatteverkets ögon förvandlas från en rostens fanatiska riddare till professionell bilhandlare. Inget konstigt heller med detta.

Dock kan man undra hur det skulle se ut i trafiken om svenskarna i gemen ställde lika stora ekonomiska förväntningar på sina bilar som de tillägnar innehavet av sin bostad

Haha,man förvånas aldrig över folks missgynsamhet på byggahus.

• Gilla
Travolta76 och 3 till
  • Laddar…
Detta är det bästa med forum, hur topic svävar ut, älskar det och hur intressant det är!

Skatteverket ringde precis och ville anställa nya ”handläggare/indrivare” from forumet!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har aldrig missunnat någon att bli rik snabbt. Men jag tillåter mig att stundtals ifrågasätta Byggahus och dess grundläggande trovärdighet med hänsyn till det uppgivna syftet att vara "oberoende på konsumentens sida".

Är man det när man berättar hur man gör snabba klipp som sin egen speckbyggare?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men du vill väl att din lägenhet ökar i värde, men den du funderar på att köpa skall sjunka?
Det är verkligen ett dilemma :thinking:
Inte direkt. Jag vill att min lägenhet ska bli värd en miljard och att den större ska bli gratis. Det är dock inte rimligt att förvänta sig. Av de möjliga rimliga utvecklingar man kan tänka sig är den med fallande priser den önskvärda för mig. Det verkar som tur är vara precis vad som händer.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Alla som köpt och sålt sina lägenheter dom senaste åren har gjort bra vinster.
Skulle vara intressant och se var den riktiga vinsten är.

I
T Polos skrev:
Alla som köpt och sålt sina lägenheter dom senaste åren har gjort bra vinster.
Skulle vara intressant och se var den riktiga vinsten är.
Jag har gjort en liknande resa. Sålt 4 objekt på 4-5år. Nettovisnt på lite mer än 1miljon efter skatt och utlägg . Mest bott och sålt , någon renoverades och något nybygge såldes innan tillträdet pga ändrad livssituation.

Nu förösker sälja min nuvarande lägenhet och det är inte längre fråga om vinst utan att få tillbaka sina pengar.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
A
Isikus skrev:
Jag har gjort en liknande resa. Sålt 4 objekt på 4-5år. Nettovisnt på lite mer än 1miljon efter skatt och utlägg . Mest bott och sålt , någon renoverades och något nybygge såldes innan tillträdet pga ändrad livssituation.
Har du tjänat mer på att köpa och sälja än om du hade köpt det dyraste objektet direkt för 5år sedan?

B billy_baver skrev:
[länk]

"Byggbolagen vill stoppa spekulationsköpen – Antalet spekulationsköpare har ökat senaste åren och vi tillsammans med många av våra kollegor gör allt vi kan för att stoppa det här, vi tackar nej till vissa kunder som vi ser köper på spekulation, säger Magnus Lambertsson, försäljning- och marknadschef på Skanska."

Snacka om att ha "bocken som trädgårdsmästare"...
Om byggbolagen varit lika angelägna att sätta blivande köpare i de nya bostadsrätternas styrelser skulle dessa styrelser sannolikt ha börjat med att begära in offerter för bygget än från ett enda byggbolag (gissa vilket). ...
Missförstår du inte artikeln lite?
Den verkar handla om de som tar risken för utvecklarna, men tar inte leveransen. Dvs säljer vid leverans.
I strikt mening borde inte utvecklarna ha synpunkter på det. Lika lite som att bonden har synpunkter på vem som köper när bonden säljer spannmålet på termin.

Alla bostadsköpare vill inte köpa 2 år innan tillträde, utan snarare 3 mån innan tillträde. Verkar rimligt att någon kan få ta risken under tiden.

Ang din egen text så finns inget hinder för dig och andra som vill bilda BRF att: köpa/arrendera mark, skaffa bygglov och andra tillstånd, anlita arkitekt, anlita entreprenadfirmor mm och låta bygga ert eget BRF-hus.
Vi ser dock inte det hända, i nämnvärd omfattning. Ytterst få verkar intresserade.
Folk är betydligt mer intresserade av att andra tar risken och gör jobbet.
Och gör inte utvecklarna ett tillräcklig bra jobb så får dom svårt att få skäligt betalt.

D daVinci skrev:
Missförstår du inte artikeln lite?.
Det tror jag inte. Skulle inte det ha varit rent illvilligt? ;-)

D daVinci skrev:
Ang din egen text så finns inget hinder för dig och andra som vill bilda BRF att: köpa/arrendera mark, skaffa bygglov och andra tillstånd, anlita arkitekt, anlita entreprenadfirmor mm och låta bygga ert eget BRF-hus.
Vi ser dock inte det hända, i nämnvärd omfattning. Ytterst få verkar intresserade.
Folk är betydligt mer intresserade av att andra tar risken och gör jobbet.
Och gör inte utvecklarna ett tillräcklig bra jobb så får dom svårt att få skäligt betalt.
Detta är en annan diskussion. Och vi ser det sannerligen hända bara alltför sällan att de slutliga konsumenterna medverkar från första början i start av nya BR-föreningar. Branschen är i klorna på betydligt större aktörer än damen i reportaget. Om lagstiftning och marknadens andra aktörer vore annorlunda, och om driftiga människor instiftade vettiga kooperativ ser jag ABSOLUT en alternativ och sundare framtid i att förhindra byggjättarna att bygga bostadsrätter konkurrensfritt.

En intressant fråga är om det går att göra någon vinst på att renovera upp bostäder. Det antyds i artikeln, men jag är tveksam. Däremot är det väl ett sätt att arbeta övertid.

Antag en stillastående marknad och att man anlitar hantverkare för allt.
Idealt skulle då försäljningspriset stiga med kostnaderna för hantverkarna och mtrl.
Dock skall man betala vinstskatt på ökningen och betala transaktionskostnaderna vid försäljningen. En del av renoveringen kan man få göra avdrag för.
Men man borde gå ett antal % back på att renovera bostäder.

Det som kan ändra detta är om marknadspriserna ändras. Och om köparna är "lata" och inte vill ordna med renoveringen själva. Dvs de betalar hellre för att någon annan dras med hantverkarna. Det vi sett de senaste åren är att byggnadskostnad, avgifter och markpris ökat. Vilket drivit upp pris på befintliga bostäder. Det har så att säga dolt "förlusterna" med renovering.

Gör man jobbet själv så borde avdragsmöjligheterna minska. Resultatet borde vara att man jobbar för lägre ersättning än som anställd. Men det kan vara ok. Speciellt om man gillar jobbet.

Jag förstår dock inte varför någon skulle ha problem med att andra köper bostäder och renoverar upp. Det låter väl mer som en välgärning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.