D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att det finns ett vinnstsyfte så ska det skattas som näringsverksamhet.
Den var bra. Det betyder i din värld att då förmodligen 100% av samtliga säljare av bostadsrätter eller villor skall beskattas som näringsverksam då alla önskar att det går upp = vinstsyfte!

Nej.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att det finns ett vinnstsyfte så ska det skattas som näringsverksamhet.
Nej inte om det bedrivs som hobby.
Men jag tror gräbsen för hobbyverksamhet går vid 50 000

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den var bra. Det betyder i din värld att då förmodligen 100% av samtliga säljare av bostadsrätter eller villor skall beskattas som näringsverksam då alla önskar att det går upp = vinstsyfte!
Att önska är fortfarande skattefritt, men ora dig inte den skatten kommer nog också.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nej inte om det bedrivs som hobby.
Men jag tror gräbsen för hobbyverksamhet går vid 50 000

Hobby med vinstsyfte beskattas som näringsverksamhet. För då är det inte hobby längre. Dessutom är det skatt även på hobbyverksamhet om den har överskott. Du tror väl inte man kommer undan?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Hobby med vinstsyfte beskattas som näringsverksamhet. För då är det inte hobby längre. Dessutom är det skatt även på hobbyverksamhet om den har överskott. Du tror väl inte man kommer undan?
Men hobby bedrivs inte i vinstsyfte.
Man kan väll "råka" gå i vinst.och då är det max 50 000 som gäller.
Man kan ha hobby som man finanseierar med sin hobby bla.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för galningar som vill att bostäder ska gå upp i pris? Själv sitter jag belånad i en lägenhet i innerstan, men givetvis vill jag inte att det ska gå upp. Jag vill ju flytta till större, så en nedgång är helt klart att föredra.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Själv sitter jag belånad i en lägenhet i innerstan, men givetvis vill jag inte att det ska gå upp. Jag vill ju flytta till större, så en nedgång är helt klart att föredra.
Ja, men du vill väl att din lägenhet ökar i värde, men den du funderar på att köpa skall sjunka?
Det är verkligen ett dilemma :thinking:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är positivt att köpa dyrare i nedgång.
Den du äger på 2 milj går ned 10%, 200,000 "förlust"
Den du köper på 4 milj går ned 10%, 400.000, "billigare"

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
K
En artikel om någon (kvinna) som gjort något bra.
Då ska det diskuteras vilt om hon betalat rätt skattesats :thinking:
Bra jobbat av henne!
De jag känner som brukar göra liknande är uteslutande av det manliga könet. Samt oftast utbildade hantverkare.

• Gilla
majastinaskar och 6 till
  • Laddar…
Man undrar vilken räntesats som skulle vara lämplig skatt ,gissar att allt under 100% är nog för lite enligt många , förstår att det kan vara svårt att se på när andra kämpar och gör en vinst när man själv inte får något Jag tycker att kvinnan varit duktig men i Sverige är det ju fult att tjäna pengar så jag är nog rätt ensam

• Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
A
S johd01 skrev:
Det är positivt att köpa dyrare i nedgång.
Den du äger på 2 milj går ned 10%, 200,000 "förlust"
Den du köper på 4 milj går ned 10%, 400.000, "billigare"
Problemet är bara att om du är belånad till 85% så har du bara kvar 100,000 av 300,000 i kontantinsats på den du äger och för att kunna köpa en ny för 3,6mille behöver du 540,000 att stoppa in. Lägg därtill transaktions och flyttkostnader så är det inte lika kul länge.

K Kirderf85 skrev:
En artikel om någon (kvinna) som gjort något bra.
Då ska det diskuteras vilt om hon betalat rätt skattesats :thinking:
Bra jobbat av henne!
De jag känner som brukar göra liknande är uteslutande av det manliga könet. Samt oftast utbildade hantverkare.
Jag tycker det är fult med en så vinklad artikel, gör såhär tjäna massa pengar utan, ingenting om vilka regler som gäller.

Jag tror dom flesta här är förvånade av att detta klassas som näringsverksamhet och ska beskattas enligt en sådan. Att det är en kvinna är orelevant.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
mnils skrev:
Problemet är bara att om du är belånad till 85% så har du bara kvar 100,000 av 300,000 i kontantinsats på den du äger och för att kunna köpa en ny för 3,6mille behöver du 540,000 att stoppa in. Lägg därtill transaktions och flyttkostnader så är det inte lika kul länge.
Och det är en av anledningarna att du inte ska belåna max utan ligga under så att du har lite marginal. Det är därför de nya amorteringsreglerna tillkommit, vi SKA inte vara maxbelånade, det blir alldeles för sårbart. Ligger du på 85% belåningsgrad ska inte ditt fokus vara att flytta till något "bättre" så snart som möjligt, utan att amortera till lägre belåningsgrad så snart som möjligt.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
harry73
Trams. Enligt artikeln bodde hon i lägenheten och hade inga direkta planer att sälja. Hon passade bara på att sälja när tillfället kom. Sedan renoverade hon smart och hade tur ned uppgående marknaden.

Jag ser ingen näringsverksamhet, bara någon som är tillräcklig flexibel för att se möjligheter och även ta dom.

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.