104 798 läst · 662 svar
105k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Jag kan säga att jag som köpare är helt ointresserad av att någon annan besiktigat huset när jag köper. Jag skulle heller inte besiktiga mitt hus inför en försäljning - då jag förutsätter att köparen (liksom jag) vill anlita en egen, utvald, besiktningsman/kvinna .. som jobbar enbart för dem!L L Jan skrev:
Sen litar jag mer på min egen besiktning än köpta tjänster allmänt.. (tar hellre dit en erfaren hantverkare på det området jag undrar över.. om det är nått jag undrar..). Men jag köper annars "grisen i säcken" (som vissa brukar säga).
Däremot tycker jag köparna verkar vara hm... "mindre bra".. om de haft tillgång i tre månader och kommer NU och vill göra en besiktning..
Hade sett över alla möjligheter att inte sälja till dem, utan välja nr 2 på listan.. det skulle faktiskt tom kunna få kosta lite bara jag slapp sälja till nr 1 (för om de krånglar sådär nu, ser jag bara framför mig hur mycket de kommer kunna krångla sen..)
(De borde ha besiktigat vecka ett typ..iaf månad ett om de nu ville det!)
Dock är det inte säkert att det är helt smärtfritt att dra sig ur köpet.. (men fortfarande värt att se över)
Du tycker att de borde lagt 10-15-20 tusen på en besiktning trots att de inte vet om det ens finns en väg till huset?Snigla skrev:Jag kan säga att jag som köpare är helt ointresserad av att någon annan besiktigat huset när jag köper. Jag skulle heller inte besiktiga mitt hus inför en försäljning - då jag förutsätter att köparen (liksom jag) vill anlita en egen, utvald, besiktningsman/kvinna .. som jobbar enbart för dem!
Sen litar jag mer på min egen besiktning än köpta tjänster allmänt.. (tar hellre dit en erfaren hantverkare på det området jag undrar över.. om det är nått jag undrar..). Men jag köper annars "grisen i säcken" (som vissa brukar säga).
Däremot tycker jag köparna verkar vara hm... "mindre bra".. om de haft tillgång i tre månader och kommer NU och vill göra en besiktning..
Hade sett över alla möjligheter att inte sälja till dem, utan välja nr 2 på listan.. det skulle faktiskt tom kunna få kosta lite bara jag slapp sälja till nr 1 (för om de krånglar sådär nu, ser jag bara framför mig hur mycket de kommer kunna krångla sen..)
(De borde ha besiktigat vecka ett typ..iaf månad ett om de nu ville det!)
Dock är det inte säkert att det är helt smärtfritt att dra sig ur köpet.. (men fortfarande värt att se över)
Personligen tycker jag det är helt rimligt att man väntar tills den frågan är utredd innan man slänger runt med sådana pengar.
Nej, jag förstår dem ang vägen.tveksamt skrev:
Men i väntan hade jag ju sagt det till säljaren - och jag hade inte heller gått in/besökt huset i månader innan.
Hade pausat allt tills vägproblemet var klart.
.. okej - det är inte helt ärligt om man ser till mig privat - då jag gillar inte besiktningar och jag tycker alla dolda fel ”ska bort” och alla ska köpa grisen i säcken! (helt ok att inte tycka som mig 👍)
Hur kan du veta att det har skett ett kontraktsbrott, utan att ha sett kontraktet, när mäklaren, som både har upprättat kontraktet samt har utbildning inom juridik, inte tycker det?K Klass0n skrev:
Tillträdesdagen var nog i början av oktober, men köpare 1 vägrade att betala innan de hade gjort en besiktning, som de inte hade rätt till enligt kontraktet. Säljarna bor nog långt borta och hade ingen möjlighet att hjälpa till med en besiktning. De ledsnade ur när allt blev krångligt. Det är min tolkning av situationen.H hempularen skrev:Hoppas jag inte missat detta, har bara skumläst de senaste 200 inläggen.
Men hur ser tidsaxeln ut här. Nu när köpare 1 inte fick köpa.
Köpare 1 har felaktigt krävt att få besiktiga, och tydligen inte betalat in handpenningen i rätt tid.
Men hade det nya avtalade tillträdesdatumet passerat när fastigheten såldes till köpare 2?
För såvitt jag förstår så har säljaren här hävt avtalet, men på vilken grund? Det är klarlagt (tror jag) att köpare ett har gjort sig skyldig till avtalsbrott genom att inte betala in handpenningen i tid. Men det är normalt inte tillräckligt skäl för att säljaren skall få häva köpet.
Men om det dessutom är så att köparen inte har betalat köpesumman på tillträdesdagen, då har man rätt att häva.
För om säljaren här har hävt köpet utan tillräcklig grund för det, så kan det bli dyrt.
När kommentaren skrevs hade inte de senaste turerna utspelat sig.J Jonas Birgerson skrev:
Jag har 0 utbildning inom juridik, men att köparen ej erlagt handpenning är iaf enligt mäklarsamfundet inte grund för att häva köpet:
https://www.maklarsamfundet.se/site..._nar_koparen_inte_fullfoljer_per_f_4_2008.pdf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
Mäklare 1 upprättade kontraktet och uppmanade säljaren att låta köparen genomföra besiktning. Mäklare 2 tog senare över och hade en annan åsikt. Vad som verkligen står i de olika kontrakten och hur dessa skiljer sig åt får vi nog aldrig riktigt klarhet i då den enda här som har tillgång till kontrakten inte läst de själv och inte visatJ Jonas Birgerson skrev:
Fast det framkom långt senare (om det ens är korrekt). TS (säljare) har ju själv sagt att det fanns inskrivet att köparen fick besiktiga, inklusive ett sista datum. Sen famns inget inskrivet längre?!J Jonas Birgerson skrev:
Det är väl här som många tycker att det största felet görs av säljaren. De skriver på ett kontrakt där de ger köparen rätt att besiktiga (eller de tror åtminstone att de skrivit på ett sådant kontrakt). Sen har de inte tid att närvara, vilket i sig är märkligt att inte någon medlem i föreningen kan åka. De hade också möjligheten att låta en granne eller mäklaren närvara, men man ville bråka med köparen.J Jonas Birgerson skrev:
Handslag har inget värde i en sådan här affärer. Både köpare och säljare trodde av någon anledning att det fanns ett sista datum för besiktning och att detta inte infällt än. Finns ju ingen anledning för en köpare att besiktiga innan om det finns ett datum.J Jonas Birgerson skrev:
Sen har TS ändrat historia flera gånger så vad som stämmer med verklighten vet vi inte.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 252 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 252 inlägg
Hela tråden måste bara vara årets trollning på BH. Totalt osammanhängande och motstridiga uppgifter och en självgod och okunnig (Dunning-Kruger)
säljare (TS) som inte har det minsta koll på något och som ändrar sin story beroende på vilka invändningar som kommer i tråden. ALLT talar för en trollning.
säljare (TS) som inte har det minsta koll på något och som ändrar sin story beroende på vilka invändningar som kommer i tråden. ALLT talar för en trollning.
Må så vara. Men en väldigt skicklig trollning i så fall! Väldigt underhållande!Thomas59 skrev:Hela tråden måste bara vara årets trollning på BH. Totalt osammanhängande och motstridiga uppgifter och en självgod och okunnig (Dunning-Kruger)