TRJBerg
Vill man slippa trassel så:
1. Läs igenom kontraktet noga och tänk igenom vad varje skrivning och utfästelse innebär innan påskrift.
2. Följ kontraktet mycket noga och i minsta detalj. Gärna med liten marginal.
3. För varje skyldighet du har genomför den så fort som möjligt och med god kvalitet.
Dokumentera.
4. Om motparten bryter mot kontraktet och det inte är minimalt/insignifikant så tänk noga igenom följderna och ev avsikter från motpartens sida. Vidta lämpliga juridiska och praktiska åtgärder genast. Såvida inte motparten rättar till problemet snabbt.
Dokumentera.
5. Ibland kan man bryta mot ovanstående om man är i en resursmässig styrkeposition (ekonomisk mm), dvs man kan då acceptera sådant som motpartens avvikelser från kontraktet som inte är större problem för dig och där motparten uppfattas som en vettig person. Detta gör man oftast för att underlätta praktiska problem.
6. Vid avvikelser från kontraktet ska det dokumenteras mycket noga. Aldrig muntligt!
7. Räkna med att verkligheten ställer till problem. T ex saker tar betydligt längre tid än förväntat. Eller myndigheter ställer till problem pga regler eller avgifter. Eller företag.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Hur lång tid tar det dej att LÄSA 400 inlägg??
Det tar mindre än en sekund. Det är ju bara två ord.

• Haha
  • Arg
Pontus juthstrand och 5 till
  • Laddar…
S
Hade jag varit köpare 1 hade jag solklart dragit igång process mot säljaren och anmält mäklaren.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tycker du det blir ett konstruktivt bidrag till tråden, det att du känner dig så extremt kallad att skriva, så att du inte bryr dig om å kolla vad som skrivits EFTER inlägget du besvarade….
Lika konstruktivt detta. Det är ju gott om s.k poliser i dessa forum

H Hocke68 skrev:
Lika konstruktivt detta. Det är ju gott om s.k poliser i dessa forum
För oss som ofta hänger här å läser mycket är det en styggelse att vissa skribenter tycker det är viktigare ATT få skriva än substansen i VAD de skriver…. för att hoppa in i en tråd/diskussion utan att bry sig om vad som sagts innan skapar bara irritation å gör trådarna meningslöst långa å svårlästa.

De skrivkåta bör absolut få utlopp för sin drift elsewhere.

• Gilla
Guzzi och 13 till
  • Laddar…
TRJBerg
Efter 400 inlägg är det i regel lönlöst att kommentera. Såvida man inte följt tråden hela tiden så man har en god uppfattning om vad som sagts.
Men det är klart, ibland drar tråden långt iväg i diverse orelaterade/halvt orelaterade tangenter som kan vara roliga. Då spelar det väl ingen roll antar jag...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hur lång tid efter ett kontraktsbrott kommer stämningen?
Jag är lite nyfiken på hur länge vi måste vänta på säsong 2.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hur lång tid efter ett kontraktsbrott kommer stämningen?
Jag är lite nyfiken på hur länge vi måste vänta på säsong 2.
Jag gissar samtidigt som säsong två av Firefly

• Gilla
  • Ledsen
Kanotisten och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag gissar samtidigt som säsong två av Firefly
Usch vad elakt att riva upp gamla sår på det viset! 😢😅

• Gilla
  • Haha
Kanotisten och 6 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
En förening här har ett hus vid skärgården, långt härifrån. Det har använts för sommarverksamhet. Men säljs nu eftersom intresset från barn och ungdomar minskat. Mobilerna är viktigare och många är för bekväma och mindre sociala numera. Så vi satsar på annat istället.

Huset är besiktigat i förväg och sedan "sålt" med kontrakt via mäklare i juni. Men handpenningen las aldrig, för precis innan en ny markägare intill berättade att tillstånd inte fanns för att köra på vägen genom deras ägor. Trots att vi gjort det i åratal. Lantmäteriet inkopplat och nu klart. Avtal om kostnader för vägunderhåll, plogning osv.
Köparna har haft fri tillgång till huset i 3 månader nu, bara för att kika, planera, visa för hantverkare m.m. Inte bo där. De har lånat nyckel av en intill, vid behov. Nu är det bråttom att få allt klart för vi ligger back ekonomiskt för annat projekt. Men nu vill de ta dit besiktningsman!!!?? Någons pappa har börjat ge "råd".
Huset är redan besiktigat och de hade kunnat kika noga innan i över 3 mån. Tex med deras hantverkare som skall göra om en del.
Mäklare säger att vi kan inte neka. Men ingen av oss i styrelsen har tid att att åka dit nu på vardagar. Vi vill vara där isf. Kanske nästa besiktning kommer med andra synpunkter, typ underhåll? Men till 100% inget fel för huset för huset är bra på alla vis. Nummer två på budlistan är fortfarande intresserade och det räcker för dem med första besiktningen så klart, den som vi lät göra. Skiljer bara rätt få kr i bud och det är många miljoner i priset. De har ringt oss. Mäklaren har inte varit med om liknande och säger att vi inte bör bryta avtalet, påskrivet, men utan handpenning. Tror mäklaren vill göra det lätt för sig. Det är en sån där halvdryg -konstant babblande-åsikter om allt-fånigt korrekt-sminkad-flygvärdinneleende-stadsperson i kubik-kaffe latte-damkostym i halv storlek för stor för att "dölja" viss övervikt-rädd för att smutsa ned sig-kvinna. Lite elakt kanske, men hon är som en parodi på sig själv.
Så tyvärr är vi i föreningen på ganska olika mentala plan och det går inte för henne att slappna av och lugnt prata avslappnat och "rejält handslag" vet hon inte vad det är. Vi valde henne via telefon bara, ett litet misstag.
Kan man ta andre på listan istället? De vill slå till om de får.
Jag trodde köparen beställde besiktningen, att det ingår i undersökningsplikten.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Pontus juthstrand skrev:
Jag trodde köparen beställde besiktningen, att det ingår i undersökningsplikten.
Nu väntar vi väl på del 2: jag har köpt ett hus utan att besikta det. 100% felfritt enligt säljaren, men...

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor
K Kirre2 skrev:
Nu väntar vi väl på del 2: jag har köpt ett hus utan att besikta det. 100% felfritt enligt säljaren, men...
Del 3: Oseriös mäklare rev vårt påskrivna köpekontrakt. - Vi vägrades besiktning trots besiktningsklausul.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
P Pontus juthstrand skrev:
Mäklaren ska också göra vad hen kan för att köparen själv undersöker bostaden eller föreslå att köparen anlitar en expert som gör det. En så kallad besiktningsman. Undersökningen bör göras innan kontraktsskrivningen. Om det inte går bör mäklaren föreslå en så kallad besiktningsklausul. Det är en bestämmelse i avtalet som ger köparen rätt att låta köpet gå tillbaka om hen upptäcker fel i samband med undersökningen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fortsättning:
Mäklaren (hon) skickade mail idag.
Köpare 1 har klagat till mäklarensbyråns HK i Sthlm, eftersom de inte fick köpa, trots påskrivet kontrakt. HK/jurist där har sett över kontrakten och finner inga fel. Köparen har missat att besiktingsklausul inte fanns med i tilläggskontraktet.

Ringde i em upp mäklaren eftersom hon ändå hade visningar. Hon frågade om köpare 1 kontaktat mig? Nej!
Hon sa att köparen står utan bostad om en vecka drygt och är upprörd. Men allt är avslutat för vårt del och locket på nu!

Så kan det gå om man är en osmidig köpare som inte kollar av själv huset trots att de hade 3 mån på sig. Och inte chansade på att satsa 6-8 tusen kr cirka på besiktning under tiden.
En viktig lärdom för dem och en bra påminnelse för mig. Man får inte hålla på att småsnåla när det gäller större affärer, för då kan man vara rökt. Ingen gillar det.
Tack och hej!

• Arg
  • Haha
  • Gilla
Lotten72 och 4 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Fortsättning:
Mäklaren (hon) skickade mail idag.
Köpare 1 har klagat till mäklarensbyråns HK i Sthlm, eftersom de inte fick köpa, trots påskrivet kontrakt. HK/jurist där har sett över kontrakten och finner inga fel. Köparen har missat att besiktingsklausul inte fanns med i tilläggskontraktet.

Ringde i em upp mäklaren eftersom hon ändå hade visningar. Hon frågade om köpare 1 kontaktat mig? Nej!
Hon sa att köparen står utan bostad om en vecka drygt och är upprörd. Men allt är avslutat för vårt del och locket på nu!

Så kan det gå om man är en osmidig köpare som inte kollar av själv huset trots att de hade 3 mån på sig. Och inte chansade på att satsa 6-8 tusen kr cirka på besiktning under tiden.
En viktig lärdom för dem och en bra påminnelse för mig. Man får inte hålla på att småsnåla när det gäller större affärer, för då kan man vara rökt. Ingen gillar det.
Tack och hej!
Så stolt du måste känna dig i hur du förvaltat uppdraget från föreningen genom ditt agerande i detta. Verkligen föredömligt.

Att du lyckades skapa olycka för en massa människor på vägen verkar ju bara vara en bonus.

• Gilla
  • Wow
reez och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.