106 954 läst · 662 svar
107k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 787 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 787 inlägg
Men det hindrar dig inte att kommentera?M maxmsm skrev:
När det kommit 400 inlägg i tråden så går du och besvarar ett inlägg runt 80 och kan inte ens vara ödmjuk nog att tänka att det här kanske redan är utrett?
För du så i andra sammanhang också?
En grupp människor diskuterar lösningen på ett problem och har diskuterat igenom 5-6 förslag och förkastat de första 4 för att man kommit fram till att de inte fungerar. In kommer en person från sidan som inte varit med i diskussionen och inte hört vad som sagts och säger "Ni har fel! Så här ska man göra ..." och föreslår lösning 1.
När gruppen förklarat att de redan diskuterat det och att lösning 1 inte fungerar så säger personen såklart. Jag orkar inte lyssna på allt som säga, det blir så långa diskussioner.
Undrar om diskussionerna blir längre eller kortare av att man ska dra allt igen och igen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 644 inlägg
Det svåra är att sluta läsa en tråd i tid. Man vill ju veta om det händer något mer, samtidigt som erfarenheten säger att det till 90 % är upprepningar.
Och sånt här då, enskilda uppläxningar om hur man ”borde” göra. Det är inte så att jag inte håller med. Jag tror bara inte att en diskussion om det med personerna A och B i en träd påverkar C och D i nästa. Ärligt talat verkar det sällan ens påverka A och B, mer än att någon kanske lämnar tråden och forumet.
Och sånt här då, enskilda uppläxningar om hur man ”borde” göra. Det är inte så att jag inte håller med. Jag tror bara inte att en diskussion om det med personerna A och B i en träd påverkar C och D i nästa. Ärligt talat verkar det sällan ens påverka A och B, mer än att någon kanske lämnar tråden och forumet.
Inga problem, jag avstår från och med nu att läsa inlägg på detta forum som har mer än 30 svar.Fairlane skrev:Men det hindrar dig inte att kommentera?
När det kommit 400 inlägg i tråden så går du och besvarar ett inlägg runt 80 och kan inte ens vara ödmjuk nog att tänka att det här kanske redan är utrett?
För du så i andra sammanhang också?
En grupp människor diskuterar lösningen på ett problem och har diskuterat igenom 5-6 förslag och förkastat de första 4 för att man kommit fram till att de inte fungerar. In kommer en person från sidan som inte varit med i diskussionen och inte hört vad som sagts och säger "Ni har fel! Så här ska man göra ..." och föreslår lösning 1.
När gruppen förklarat att de redan diskuterat det och att lösning 1 inte fungerar så säger personen såklart. Jag orkar inte lyssna på allt som säga, det blir så långa diskussioner.
Undrar om diskussionerna blir längre eller kortare av att man ska dra allt igen och igen.
Har man anlitat en mäklare för en affär, så kommer man få ansvarsfrihet. Mäklaren är utbildad, och anlitas efter som han eller hon har koll på vad som gäller. Om de gör fel så har de dessutom en ansvarsförsäkring som kan betala för felen. Man kan inte göra mycket mer som säljare än att anlita en mäklare. Möjligtvis betala en advokat för att göra affären, men då är nog kostnaden minst x5.TheImprovisor skrev:Som jag förstått det är det den enskilda mäklaren och inte mäklarfirman som är ansvarig för att det uppdrag hen fått, dvs att, enkelt uttryckt, sälja en fastighet utförs på rätt sätt.
I detta fallet är ju säljaren en förening av något slag. En förenings styrelse har ansvar gentemot föreningens medlemmar och om oegentligheter från styrelsens sida, främst ekonomiska sådana, förekommit under verksamhetsåret kan årsmötet välja att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet, vilket kan bli besvärligt för den vid årsmötet avgående styrelsen.
Mitt råd är att du verkligen sätter dig in i alla turer runt denna försäljningen så att du i detalj kan redogöra för den inför din förenings medlemmar.
Ditt namn står ju för höge farao på kontraktet och det är din förbannade skyldighet gentemot föreningen att veta exakt vad du skriver på och att tillse att de du uppdrar att hantera föreningens ekonomiska mellanhavanden gör det på ett korrekt sätt.
Så är det måhända. Jag kan ändå tänka mig ett scenario där ansvar läggs på styrelsemedlemen om denne inte är insatt i det han har i uppdrag att genomföra. Min kommentar var mest med anledning av "skadestånd mot företag" eftersom jag förstår det som att mäklaren är ansvarig, inte mäklarfirman.J Jonas Birgerson skrev:
Läser man hela tråden är det inte svårt att få intrycket att säljaren är såväl okunnig som arrogant. Det är naturligtvis inget brott i sig, men personligen skulle jag vara väldigt noggrann och mån om att ha koll om jag sattes att förvalta miljonbelopp åt en förening. Detta för att i alla lägen ha ryggen fri om något går snett.
En mäklare är aldrig ansvarig för att välja köpare, det gör säljaren.J Jonas Birgerson skrev:Har man anlitat en mäklare för en affär, så kommer man få ansvarsfrihet. Mäklaren är utbildad, och anlitas efter som han eller hon har koll på vad som gäller. Om de gör fel så har de dessutom en ansvarsförsäkring som kan betala för felen. Man kan inte göra mycket mer som säljare än att anlita en mäklare. Möjligtvis betala en advokat för att göra affären, men då är nog kostnaden minst x5.
Hur kommer det sig att de har fått tillträde till huset innan de har betalat in handpenningen? Finns det överenskommelse om tillträde? Kanske ville de inte gå vidare och bekosta en besiktningsman innan konflikten om vägen var utredd? Har hantverkaren uppmärksammat ett betydande fel på huset? Finns det någon garanti för att köpare två avstår från rättigheten att besiktiga huset?L L Jan skrev:En förening här har ett hus vid skärgården, långt härifrån. Det har använts för sommarverksamhet. Men säljs nu eftersom intresset från barn och ungdomar minskat. Mobilerna är viktigare och många är för bekväma och mindre sociala numera. Så vi satsar på annat istället.
Huset är besiktigat i förväg och sedan "sålt" med kontrakt via mäklare i juni. Men handpenningen las aldrig, för precis innan en ny markägare intill berättade att tillstånd inte fanns för att köra på vägen genom deras ägor. Trots att vi gjort det i åratal. Lantmäteriet inkopplat och nu klart. Avtal om kostnader för vägunderhåll, plogning osv.
Köparna har haft fri tillgång till huset i 3 månader nu, bara för att kika, planera, visa för hantverkare m.m. Inte bo där. De har lånat nyckel av en intill, vid behov. Nu är det bråttom att få allt klart för vi ligger back ekonomiskt för annat projekt. Men nu vill de ta dit besiktningsman!!!?? Någons pappa har börjat ge "råd".
Huset är redan besiktigat och de hade kunnat kika noga innan i över 3 mån. Tex med deras hantverkare som skall göra om en del.
Mäklare säger att vi kan inte neka. Men ingen av oss i styrelsen har tid att att åka dit nu på vardagar. Vi vill vara där isf. Kanske nästa besiktning kommer med andra synpunkter, typ underhåll? Men till 100% inget fel för huset för huset är bra på alla vis. Nummer två på budlistan är fortfarande intresserade och det räcker för dem med första besiktningen så klart, den som vi lät göra. Skiljer bara rätt få kr i bud och det är många miljoner i priset. De har ringt oss. Mäklaren har inte varit med om liknande och säger att vi inte bör bryta avtalet, påskrivet, men utan handpenning. Tror mäklaren vill göra det lätt för sig. Det är en sån där halvdryg -konstant babblande-åsikter om allt-fånigt korrekt-sminkad-flygvärdinneleende-stadsperson i kubik-kaffe latte-damkostym i halv storlek för stor för att "dölja" viss övervikt-rädd för att smutsa ned sig-kvinna. Lite elakt kanske, men hon är som en parodi på sig själv.
Så tyvärr är vi i föreningen på ganska olika mentala plan och det går inte för henne att slappna av och lugnt prata avslappnat och "rejält handslag" vet hon inte vad det är. Vi valde henne via telefon bara, ett litet misstag.
Kan man ta andre på listan istället? De vill slå till om de får.
För mig låter det som att huset säljs av en stressad tumhållande f d bilsäljare med rötter i landsbygden som hoppas sälja nu-har-vi-sminkat-grisen-objektet till en naiv köpare och som därför vill använda "tidsbrist" som argument för att de dolda felen inte ska bli blottlagda. Självklart tar man som köpare dit en egen besiktningsman eftersom det alltid finns en risk att den besiktigsman som säljaren anlitar är partisk.
Svårt att bortse från empatin med köpare 1.
Kanske hittat sitt drömställe, haft uppfattningen att de agerat helt rimligt och i enlighet med förväntningar från säljare/mäklare och lugnt avvaktar frågan om vägen.
Rent av varit där upprepade gånger enl. utsago under lång tid och förmodligen börjat känna/tänka att det är deras.
Bara för att plötsligt och sannolikt oväntat få veta att det finns en annan köpare som nu kört om på insidan…
Jag är inte konfliktsökande, men om jag velat ha huset ifråga är det nog rätt solklart att detta skulle bli ett fall där det blivit process förutsatt att det inte uppenbart är ett förlorat case…
Uselt hanterat är det enda jag kan summera…
Kanske hittat sitt drömställe, haft uppfattningen att de agerat helt rimligt och i enlighet med förväntningar från säljare/mäklare och lugnt avvaktar frågan om vägen.
Rent av varit där upprepade gånger enl. utsago under lång tid och förmodligen börjat känna/tänka att det är deras.
Bara för att plötsligt och sannolikt oväntat få veta att det finns en annan köpare som nu kört om på insidan…
Jag är inte konfliktsökande, men om jag velat ha huset ifråga är det nog rätt solklart att detta skulle bli ett fall där det blivit process förutsatt att det inte uppenbart är ett förlorat case…
Uselt hanterat är det enda jag kan summera…