Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det där ser ju verkligen inte bra ut. Nåt måste ju läcka. Golven känns fuktiga antar jag?🤔
Jag bor på botten våningen och ena väggen i vardagsrummet, precis bakom det ligger gräsmattan utanför.

F F Rafiei skrev:
Jag bor på botten våningen och ena väggen i vardagsrummet, precis bakom det ligger gräsmattan utanför.
Det var ju svaret på en helt annan fråga...

Men vad hände med de svarta och vita maskarna? 🍿

• Haha
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Verkar rätt bortkstat att själv slipa ett mögligt golv i en hyreslägenhet utan att först utreda var fuktfläckarna kommer ifrån.
Hur ser det ut i taket ovanför fläckarna?
P Peter_Ker skrev:
Dem finns kvar 🥹

TheImprovisor
P Peter_Ker skrev:
Undrar också. Vill se bilder.

Först och främst: Finns det några tecken på att fläckar och skadedjur hänger ihop - det kan ju vara helt orelaterat. Det borde finnas "gångar"/hål där skadedjuren kommer upp om det har med fläckarna att göra

De fläckar som finns på bilden känns inte som att golvet ruttnar nedifrån, dom är lite för spridda för det, men det är förstås svårt att se bara på en bild, särskilt om man har försökt gjort något vid dom (och ev tagit bort mörka partier emellan osv). Det står också att golven redan var svarta när inflyttning skedde.

Om det dyker upp fler så tror jag TS måste börja med att tex ta bilder som visar den utvecklingen över tid, och kanske kika på vad som kan orsaka dom....det kan ju vara ngn van också som man har utan att veta om det: Har man tex möbler eller någon käpp eller ngt som kan missfärga/skada ?
Eller så är det så att det är orginalfläckar som man trott att man har slipat bort/dolt med olja, men nu torkar dessa ut, eller underliggande fukt tränger fram, och det vssar sig som missfärgningar igen ?
Men föregående hyresgäst borde ju behövt ersätta det....dvs hyresvärden bör göra ngt åt det, men fakturera den hyresgästen om det inte kan anses vara normalt slitage. Se till at du inte sitter med svarte petter den dan du behöver flytta bara. Du har ju, som det verkar, påpekat detta vid inflytt: Spara ev mail/dokumentation på det så du inte krävs på en ersättning för saker du inte gjort.

Taket ser på bilderna inte så anfrätt ut, bara gammalt, slitet och omålat. Ev har någon rökt i lägenheten också, vilket ger en gulaktig ton. Men det står också att det är "städat", så det är ju omöjligt att se om ngt är fel på bilderna då...

Problem med luftvägarna är ju inte bra, det kan tyda på ett fuktigt innerklimat och mögel, men det kan också vara tex dålig ventilation.

Om fastighetsvärden varit där och hävdat att det inte är någon fuktskada, och hyresgästföreningen inte heller vill ta i det mer så är det kanske inte helelr en fuktskada ? Har du frågat om skadedjuren + ev luftproblem separat ?

TS, det är flera i tråden som börjar tycka att det inte hänger ihop och du svarar inte på vissa frågor men du svarar på andra.

För att tala klarspråk misstänker jag och andra att du orsakat skadorna själv, att MKB sagt det till dig och att du nu försöker få argument att använda mot MKB så att du slipper stå för detta själv.

Men det är lätt att omvända oss tvivlare! 😀Börja med att posta en bild på maskarna i parketten och sen kan du svara på frågorna du undvikit
......🤔

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problem med luftvägarna är ju inte bra, det kan tyda på ett fuktigt innerklimat och mögel, men det kan också vara tex dålig ventilation.
Rökning är inte precis känt som nån hälsokur för luftvägarna heller... 🙄

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Först och främst: Finns det några tecken på att fläckar och skadedjur hänger ihop - det kan ju vara helt orelaterat. Det borde finnas "gångar"/hål där skadedjuren kommer upp om det har med fläckarna att göra

De fläckar som finns på bilden känns inte som att golvet ruttnar nedifrån, dom är lite för spridda för det, men det är förstås svårt att se bara på en bild, särskilt om man har försökt gjort något vid dom (och ev tagit bort mörka partier emellan osv). Det står också att golven redan var svarta när inflyttning skedde.

Om det dyker upp fler så tror jag TS måste börja med att tex ta bilder som visar den utvecklingen över tid, och kanske kika på vad som kan orsaka dom....det kan ju vara ngn van också som man har utan att veta om det: Har man tex möbler eller någon käpp eller ngt som kan missfärga/skada ?
Eller så är det så att det är orginalfläckar som man trott att man har slipat bort/dolt med olja, men nu torkar dessa ut, eller underliggande fukt tränger fram, och det vssar sig som missfärgningar igen ?
Men föregående hyresgäst borde ju behövt ersätta det....dvs hyresvärden bör göra ngt åt det, men fakturera den hyresgästen om det inte kan anses vara normalt slitage. Se till at du inte sitter med svarte petter den dan du behöver flytta bara. Du har ju, som det verkar, påpekat detta vid inflytt: Spara ev mail/dokumentation på det så du inte krävs på en ersättning för saker du inte gjort.

Taket ser på bilderna inte så anfrätt ut, bara gammalt, slitet och omålat. Ev har någon rökt i lägenheten också, vilket ger en gulaktig ton. Men det står också att det är "städat", så det är ju omöjligt att se om ngt är fel på bilderna då...

Om fastighetsvärden varit där och hävdat att det inte är någon fuktskada, och hyresgästföreningen inte heller vill ta i det mer så är det kanske inte helelr en fuktskada ? Har du frågat om skadedjuren + ev luftproblem separat ?
Ja, tom Nomor varit här, dem verkligen titta inte på andra skadedjur, de lättade liksom bara efter väglös eller kackerlackor vilken eftersom jag blivit biten av någon insekt här då sprutade jag Rödceder olja på mina kläder, garderoben, säng och sängmadrassen . Så dem sa att det inte fanns några skadedjur fast jag blivit biten och har läkarintyg på bettmärken . Och fortfarande är under behandling för återkommande besvär.
Gällande fuktskadan : Det var Golvläggare som själva MKB hade skickat och reporterarts till dem att det är vatten skador, ! ? Jag anmälde flera gg. På MKB s hemsidan att det kommer en fukt/dålig lukt från under diskbänken, flera månad senare visade sig att fel med packningen och byttes. Men själva husvärden hittade ingen fuktskador tills Golvläggaren kommer och säger det är fuktskada.

Om golvet är lackat från början, lacken slipas fläckvis bort, sen oljas med felaktig olja och man sen går med skitiga skor och torkar med för mycket vatten så tror jag det efter ett tag kan se riktigt sunkigt ut.

Felaktig städning av ett lackat och slitet parkettgolv kan göra att det blir väldigt fult. Det räcker att det står en fuktig lerkruka en vecka för att det ska bli fult. Eller ligger en blöt handduk, står ett par blöta skor, någon går in med snöiga skor etc. Parkett är känslig, speciellt om den skyddande lacket slitits bort...

Fläckar i taket är svårare att förstå...

Men kan det vara så att du tex lagar mat där det friteras eller steks i mycket olja och ventilationen är dålig eller fläkten inte används? Eller helt enkelt mängden olja från matlagningen kan inte hanteras av normal ventilation? Kombinerat med rökning så tror jag det snabbt kan bli en smutsig hinna på många ställen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det räcker att det står en fuktig lerkruka en vecka för att det ska bli fult.
En vecka?!? Jag skulle inte ställa en fuktig lerkruka fem minuter på ett trägolv. Ingen tid alls faktiskt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om golvet är lackat från början, lacken slipas fläckvis bort, sen oljas med felaktig olja och man sen går med skitiga skor och torkar med för mycket vatten så tror jag det efter ett tag kan se riktigt sunkigt ut.

Felaktig städning av ett lackat och slitet parkettgolv kan göra att det blir väldigt fult. Det räcker att det står en fuktig lerkruka en vecka för att det ska bli fult. Eller ligger en blöt handduk, står ett par blöta skor, någon går in med snöiga skor etc. Parkett är känslig, speciellt om den skyddande lacket slitits bort...

Fläckar i taket är svårare att förstå...

Men kan det vara så att du tex lagar mat där det friteras eller steks i mycket olja och ventilationen är dålig eller fläkten inte används? Eller helt enkelt mängden olja från matlagningen kan inte hanteras av normal ventilation? Kombinerat med rökning så tror jag det snabbt kan bli en smutsig hinna på många ställen.
Tack för svaret vi tittade bakom ventilationen också , ( Vent. stod i en gömd ställe ) råkade hitta den ikväll. Det ser ut att det finns mycket ludd och annat som, vet inte hur hamnade där. Ladda foton om där du eller någon annan kan säga vad är dessa ? för att hela tiden de fann jag på köksbordet och undrade var de kommer ifrån , så ikväll tog vi och följde riktningen som dem kom då hittade vi dessa bakom ventilationen. ( Husvärden hade inte informerat oss om detta ) .

• Bild av en gömd ventilationsenhet med en röd och en vit kabel, samt damm och smuts i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garderob med öppna hyllor, en ventilationsöppning med ludd, i ett gömt utrymme bakom köksventilationen.
    Skapa konto
  • Närbild på ventilation med spridda dammpartiklar och ludd.
    Skapa konto
  • Bild föreställer en dammig yta bakom en ventilation, med synliga ludd och smutspartiklar mot en ljus bakgrund.
    Skapa konto
  • Bild på en yta bakom ventilationen med damm och skräp, möjliga källan till mystiska partiklar på köksbordet.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit yta med damm och smuts, en röd kabel ansluts genom ett hål.
    Skapa konto
  • Damm och ludd bakom en ventilation, delvis synlig tillsammans med andra smutsiga partiklar på en hylla.
    Skapa konto
Kolfilterköksfläkt som slutar i I fläktskåpet samt ett frånluftsdon i fläktskåpet.

Hur ofta rengörs fettfiltret i köksfläkten?
Hur ofta rengörs/byts kolfiltret i köksfläkten?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
H HenrikHuslöse skrev:
Moppar de ett parkettgolv? Då blir det förstört.
Visst kan man mobba ett parkettgolv. Sen får man ju inte dränka golvet med vatten, skulle man ha mobbat med för mycket vatten så reser sig golvet i fogarna.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.