H HenrikHuslöse skrev:
Moppar de ett parkettgolv? Då blir det förstört.
Ordet moppa kan nog betyda lite olika saker för olika personer. Man kan, enligt mig, moppa med väldigt lite fukt som ett parkettgolv väl klarar då och då.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Verkar rätt bortkstat att själv slipa ett mögligt golv i en hyreslägenhet utan att först utreda var fuktfläckarna kommer ifrån.
Hur ser det ut i taket ovanför fläckarna?
Det fanns eller bildades så småningom fläckar och runda fläckar också liknande ringar på taket precis runt taklampan ovanför skadade golvet, men jag lät städpersonalen ta bort det för jag gillade inte dessa, och jag visste att det är någonting också från taket som kommer på huvudet, i ögonen och ögonfransar, fick irritation i ögonen, därför städades bort den och lite till på kanter och listorna också . Du ska få se på bilder . Tack

F Farah Rafiei skrev:
Det fanns eller bildades så småningom fläckar och runda fläckar också liknande ringar på taket precis runt taklampan ovanför skadade golvet, men jag lät städpersonalen ta bort det för jag gillade inte dessa, och jag visste att det är någonting också från taket som kommer på huvudet, i ögonen och ögonfransar, fick irritation i ögonen, därför städades bort den och lite till på kanter och listorna också . Du ska få se på bilder . Tack

• Tak med träpaneler och en modern ljuskrona med kristallprismor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med skarvremsor och en taklampa i hörnet av rummet.
    Skapa konto
  • Vägg med grönt färgade paneler och en beige lampskärm med små glaskristaller som hänger framför.
    Skapa konto
  • Tak med ljusfärgad yta och synliga skarvar samt metallskena installerad längs ena väggen.
    Skapa konto
Nej jag vet att hon använder inte moppen våt och det är varannan vecka som hon dammsugar och moppar. Det är ingen idé att ringa chefen.

Jag skulle insistera på att det görs en fuktmätning från hyresvärden, om de vägrar så skulle jag ligga på miljökontoret betydligt mer för att få klarhet i det där. Känns inte nyttigt med nivåer som ger fläckar i taket...

Du kan även undersöka om din hemförsäkring har någon möjlighet att göra en fuktmätning, det brukar ju ingå i husförsäkringar om man misstänker en vattenskada, men jag är osäker på vad som ingår i försäkringar för hyresgäster.

Har du någon boende under dig? Känns som att de eventuellt kan ha fuktproblem i sitt tak också...

F Farah Rafiei skrev:
Nej jag vet att hon använder inte moppen våt och det är varannan vecka som hon dammsugar och moppar. Det är ingen idé att ringa chefen.
Är du säker på det? Det ser precis ut som någon har kört med mopp och skurhink.

hsd
Det ser ut som att golvlacken är sliten / bortnött och fukt missfärgat träet

H HenrikHuslöse skrev:
Är du säker på det? Det ser precis ut som någon har kört med mopp och skurhink.
Om det är hemtjänsten som städar så har de inte tid att använda något annat än en torr mopp, möjligtvis med rengöringstrasa.Att de regelbundet skulle slaska ned så mycket vatten att det bildas avlagringar i taket känns extremt osannolikt. Jag tycker inte heller att det ser ut som den typen av vattenskador, då ett blaskande varannan vecka som löpande skapar större problem på fler golv för TS även borde visa tecken på tork-ringar när det står torrt i två veckor mellan städningen. Det där ser snarare ut att vara konstant blött.
Om det var frågan om daglig städning med skurhink kunde jag hålla med dig.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Varför tror ni det är mögligt?

Vad jag ser på bilderna är en mängd svarta fläckar framför en soffa (?) typiskt där ett soffbord borde stå/stått? Fläckarna är dessutom mitt på något slags klickgolv? Vad är det för mögel som kommer rakt upp ur ett klickgolv?

Jag gissar på orelaterade skador (slitage, ciggaretter eller dylikt) ett dåligt reparationsförsök med slippapper och olja och nu ser det kasst ut. Börja spara pengar till ersättning till hyresvärden inför flytten. :(
Först och främst jag röker utomhus på terrassen för det andra hur mycket cigarretter kan göra en sånt stor skada och vilken dom människa ska ha fimpat eller slängts så många ’ hundratals ’ tända cigaretter på golvet ? De var så svarta i början så det tog 3-4 månader tills MKB besökte golven. Jag blev biten och det var fel av mig som slippa golvet och behandla med trä olja, för jag tänkte insekter kommer ut därifrån alltså från golvet.

Etnoy Etnoy skrev:
Vad säger hyresvärden?
Att det är bränd märken på vardagsrums golvet och fuktskador i köks golven ! vet ej hur de kommit till brännskador ?! Kan det vara för att jag lät slippa golvet i vardagsrummet med sandpapper och därefter sätta på trä olja, för som sagt det tog månader tills kommer ” Fastighet förvaltaren och tittade på de skadorna . Efter ca.10 fel anmälningar. Jag ska påpeka att hus värden var och titta innan han sa det är vanligt slitage på vardagsrummet och hittade ingen vattenskador!! Nu frågade jag igen husvärden men han säger att det är Fastighetsförvaltaren som har hand om det . Jag kan inte gå så mycket tillbaka för att hitta fel anmälningarna som jag gjorde, skrivit till MKB 5gg. Även ringt de men dem säger att dem kan inte skicka de till mig och kommer med olika ursäkter. Mvh Farah

Att du själv slipar och oljar parkettgolvet är ju inte rätt, jag hade blivit tokig om någon gjort detta och jag var hyresvärd. Försöker du göra mer kommer du bara gräva ned dig djupare i hålet så försök inte det.

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle insistera på att det görs en fuktmätning från hyresvärden, om de vägrar så skulle jag ligga på miljökontoret betydligt mer för att få klarhet i det där. Känns inte nyttigt med nivåer som ger fläckar i taket...

Du kan även undersöka om din hemförsäkring har någon möjlighet att göra en fuktmätning, det brukar ju ingå i husförsäkringar om man misstänker en vattenskada, men jag är osäker på vad som ingår i försäkringar för hyresgäster.

Har du någon boende under dig? Känns som att de eventuellt kan ha fuktproblem i sitt tak också...
Nej jag bor på botten våningen, och precis bakom vägen till vardagsrummet ligger Gräsmattan.

Jag skulle påpekar att huset är ca. 65-70 år gammal

Ingen källare?
I så fall är det nog någon vatten/avloppsledning eller dräneringen som gett upp.

Etnoy Etnoy skrev:
Att du själv slipar och oljar parkettgolvet är ju inte rätt, jag hade blivit tokig om någon gjort detta och jag var hyresvärd. Försöker du göra mer kommer du bara gräva ned dig djupare i hålet så försök inte det.
Jag ville bara fixa till det jag ville inte göra det värre. Nej hädanefter ska jag inte göra någonting, tack

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.