Nu var det länge sen jag jobbade i Kista, men min fru gör det fortfarande. Förvisso har väl "tryggheten" i Kista försämrats något, men att det skulle vara så farligt att folk inte kan gå hem själva är jag högst tveksam till...
S Staffan-N skrev:
Att anställda vill ha kontor i city har varit sanning länge. Ingen vill pendla ut till förorten eller genom stan och ut på andra sidan. Har man kontor i Kista så får man rekrytera från närområdet eller övertyga folk att flytta dit, vilket gör rekryteringsbasen betydligt mindre. För mig och många andra skulle ett kontor på en sån plats vara en omedelbar dealbreaker. Enda fördelen med kontor långt från city är att det är billigt.
Pandemin skapade ett läge där även innerstan blev billigare och det skapades utrymme för att förhandla hårdare om hyresvillkoren...
Det handlar ju givetvis på hur man bor. Bor man långt från kollektivtrafik kan det vara en stor fördel att ta bilen till jobbet. Då kan det vara besvärligt att jobba i stan.

Jag har i princip bara jobbat utanför stan, jag förstår absolut önskan att sitta på ett ställe som känns trevligare än ett industriområde.

Innerstan är ju attraktiv både för att det är mycket folk, finns mycket "liv" (restauranger, nöjen) och att det finns intressant arkitektur - själv föredrar jag gamla hus, de är svårare att "återskapa". Nya områden i stan känns mer lika tex Kista, sterilt.

Jag förstår att unga hellre vill bo i stan än långt utanför. Tyvärr är det inte alla förunnat.

De som vill göra om "city" genom att riva 80% och bygga jättehöga hus tror jag dock inte tänkt på vad som blir kvar, för det blir ju ett "nytt city". Då är det ju bättre att bygga ett "nytt city" precis bredvid det gamla.

Jag växte upp min första halva av livet relativt centralt i den lilla staden Uppsala. Men där kan man bo 10 minuters promenad från centrum och ändå bo ganska "cityolikt" - att bo som man bor på många ställen innanför tullarna i Stockholm lockar inte mig, det kanske hade vart kul när man var 20, men då bodde jag i Uppsala och var nöjd med det...

Jag hoppas mina barn väljer någon annan stad än Stockholm att studera i, jag tror det är roligare. Där räcker också pengarna något längre än i Stockholm.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Tror vi beskådar ett paradigmskifte. Högre krav på livsmiljön även på arbetsplatsen, iaf för kontorsarbetare inom kunskapsindustrin.
Tror f-n det... Majoriteten av företagen har ju under hela 2000-talet storsatsat på enorma sterila kontorslandskap med fri placering. Från fast plats i ett mindre, kanske till och med eget, kontorsrum som var lite ruffiga och oordnade, men hemtrevliga. Där man kunde käka jordnötter, ta med sig hunden, sätta upp lite foton på familjen, röka vart man ville, ta av sig skorna och lägga upp fötterna på skrivbordet, ta långlunch osv.

Nu när många kontorsarbetare jobbat hemifrån en längre tid har folk återigen börjat inse poängen med en stimulerande arbetsmiljö.

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu var det länge sen jag jobbade i Kista, men min fru gör det fortfarande. Förvisso har väl "tryggheten" i Kista försämrats något, men att det skulle vara så farligt att folk inte kan gå hem själva är jag högst tveksam till...

Det handlar ju givetvis på hur man bor. Bor man långt från kollektivtrafik kan det vara en stor fördel att ta bilen till jobbet. Då kan det vara besvärligt att jobba i stan.

Jag har i princip bara jobbat utanför stan, jag förstår absolut önskan att sitta på ett ställe som känns trevligare än ett industriområde.

Innerstan är ju attraktiv både för att det är mycket folk, finns mycket "liv" (restauranger, nöjen) och att det finns intressant arkitektur - själv föredrar jag gamla hus, de är svårare att "återskapa". Nya områden i stan känns mer lika tex Kista, sterilt.

Jag förstår att unga hellre vill bo i stan än långt utanför. Tyvärr är det inte alla förunnat.

De som vill göra om "city" genom att riva 80% och bygga jättehöga hus tror jag dock inte tänkt på vad som blir kvar, för det blir ju ett "nytt city". Då är det ju bättre att bygga ett "nytt city" precis bredvid det gamla.

Jag växte upp min första halva av livet relativt centralt i den lilla staden Uppsala. Men där kan man bo 10 minuters promenad från centrum och ändå bo ganska "cityolikt" - att bo som man bor på många ställen innanför tullarna i Stockholm lockar inte mig, det kanske hade vart kul när man var 20, men då bodde jag i Uppsala och var nöjd med det...

Jag hoppas mina barn väljer någon annan stad än Stockholm att studera i, jag tror det är roligare. Där räcker också pengarna något längre än i Stockholm.
om dina barn ska välja nåt och Där pengarna räcker längre får det nog bli utomlands polarens barn pluggar i umeå dyrt där med hyra

Att överföra med någon uthärdlig hastighet har väl varit möjligt sedan 1984 då modem med kapacitet på 2400 bit/s kom ut. För videokonferenser runt denna tid var det specialutrustning från Televerket som använde 30 telefonlinjer parallellt, vilket kostade skjortan som gällde.

För distansmöten krävs dock oftast videokonferans pga kroppsspråk annat. 1992 kom SupraFAXModem 14400 för 14 400 bit/s och CU-SeeMe för videokonferens. Så det kan väl ses som det år det var realistiskt med videokonferens på riktigt.

Den svenska allmänheten fick egentligen först tillgång till vettig Internetuppkoppling 1997 via Ängelholms kabel-TV och Irrblossets BRF i Umeå med 10 Mbit/s Ethernet. Datorer som var kraftiga nog att hantera vettig video kom först ut på marknaden runt år 2000.

Således har de tekniska förutsättningarna helt ut, funnits först sedan år 2000.
Tack för kommentarerna vi verkar ha liknande syn på sakerna.

En kommentar dock angående möten på distans. Sk elektroniska möten på distans har varit möjligt sedan telegrafen kom i bruk. Men jag brukar sätta gränsen för telefonens intåg. Med telefon har man kunnat ha möten i 150år mera praktiskt kanske drygt 100år. Någon videoteknik behövs lika lite för att ha möte som att personligen närvara. Mänga viktiga avtal och beslut har diskuterats och beslutats på telefon genom åren.
Men problemet är sällan tekniskt utan ett kognitivt och mänskligt sådant hos företagsledningar och andra aktörer. Det "papperslösa kontoret" var en långkörare som sällan fick utslag.
👍
Det är ungefär den poängen jag försökte beskriva. Att människor ofta är väldigt fastlåsta i tankesätt och handlingsbanor. Just att man tror det är nödvändigt att träffas IRL, personligen eller i alla fall via video för att kunna ha möten och samarbeta är en mycket vanlig missuppfattning. En aning märkligt i LM Ericssons hemland...

De flesta fysiska möten är egentligen slöseri med tid och resurser och ofta därmed slöseri med naturen och CO2-utsläpp. Undantag kanske om alla mötesdeltagare kan promenera till mötet.

Men de "viktiga" personerna, politiker och myndighetshöjdare promenerar ytterst sällan på Stockholms gator när de skall mötas. Då är det taxi och privatchaufförer som transporterar.

Det är naturligtvis olika i olika grupperingar. Privata företag som håller nere på resandet ser att omsättningen inte påverkas men att kostnaderna minskar och att personalen trivs med att slippa resa. Andra företag håller än idag på med skicka sina chefer och experter på resor mer eller mindre jorden runt. Det känns väldigt omodernt.
Blir väl en verklighetsmöte den hårda vägen för man verkar inte åtgärdat denna sårbarhet. Frågan är dock om man satsar på rätt typ av försvar, för Sovjets läckta strategi under kalla kriget som troligen färgar Rysslands var att atombomba västeuropa under några dagar och därefter kanske invadera. Således borde avancerat luftförsvar vara den högsta prioriteten för den kinetiska verksamheten.
Antagligen. Hoppas vi slipper få möta den verkligheten.
Namnbytet till "Myndigheten för civilt försvar" och tillsättningen av en generaldirektör rekryterad från militären indikerar att man förbereder sig mer skarpt för krig.
👍Försvar är naturligtvis effektivare om man blir anfallen än beredskap. Men det skall som sagt bli väldigt intressant om det blir fler förändringar än nytt namn och ny chef...
Tyvärr för SVT så är det nog så att de är omsprungna av andra aktörer vid detta laget. Det gäller iofs även många andra mediaaktörer också.
Jo så är det naturligtvis. Men hur man än vrider och vänder på saken så sitter Sveriges dominerande media i huvudsak i Stockholm vare sig det handlar om SVT, övrig TV, SR, övrig radio, dagspress, poddar, osv. Dessutom så har SVT och SR en stor trogen publik. Många konsumerar annan media och deltar själva på diverse plattformar. Men fortfarande har SVT & SR tillsammans med DN, Expressen, SvD, Aftonbladet och liknande dagspress, sk gammelmedia, en klart dominerande ställning. De flesta följer dessa. Vissa parallellt med nyare aktörer. Men det är ganska få som helt övergett gammelmedia helt. Därmed har de kvar sin maktställning.
TV tappar alltmer relevans vilket i förlängningen kommer det att få inverkan både för Stockholm och de som använder TV som informationskälla.
Ja, det blir naturligtvis konsekvenser. Frågan är väl vilka konsekvenserna blir. Om kunskapen om vad politikerna har för sig (eller vill att folk skall tro att de har för sig) i Stockholm blir mindre och mindre ute i landet.
Regionerna slår in på nya vägar som involverar Stockholm till en mindre grad.
Tja... Men det är väl i stort samma politiska partier som styr i regionerna som i Riksdagen? Alltså toppstyrda partier vars ledningar och styrelser består av personer som till övervägande delen består av personer bosatta i Stockholm. Personer huvudsakligen kunniga om och intresserade av Stockholm.

Sveriges så kallade representativa demokrati är säkert stark i Stockholm. Men märks den i t.ex Västerbotten eller Halland?

J JohanLun skrev:
1) Utökar boytan med skyskrapor för att det är så trångt
2) Tycker det blir otrivsamt
3) Flyttar någon annanstans
4) Upprepar punkt (1) ;)

Dags för ett Jakriborg strax utanför Stockholm med de häftigaste företagen?

Radhus i Jakriborg-stil med röda tegeltak och lampstolpe i förgrunden, kring en stenbelagd väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O O skrev:
De flesta fysiska möten är egentligen slöseri med tid och resurser och ofta därmed slöseri med naturen
Tyvärr är det en hel del möten i större organisationer som i sig själva, är onödiga också. Och då kanske syftet kommer fram mer. Personlig närvaro krävs för att ledningen skall kunna formera sina anställda.

O O skrev:
Men hur man än vrider och vänder på saken så sitter Sveriges dominerande media i huvudsak i Stockholm vare sig det handlar om SVT, övrig TV, SR, övrig radio, dagspress, poddar, osv. Dessutom så har SVT och SR en stor trogen publik.
Problemet är väl att även deras publik blir irrelevant med tiden då deras insikt om sakernas tillstånd blir sämre.

O O skrev:
Tja... Men det är väl i stort samma politiska partier som styr i regionerna som i Riksdagen?
Det handlar om att folk utanför dessa stora organisationer bildar nya sammanhang där Stockholm spelar en mindre roll. Stockholm roll som nav behövs inte alls på samma sätt med ny teknik.

Kanske någon startar ett företag, organisation mm med direkt kommunikation till andra i utlandet. Skickar och tar emot varor direkt. Handlar i utländsk valuta. Nätverkar fysiskt med andra personer i regionen osv.

Tyvärr är det en hel del möten i större organisationer som i sig själva, är onödiga också. Och då kanske syftet kommer fram mer. Personlig närvaro krävs för att ledningen skall kunna formera sina anställda.
Det går alldeles utmärkt att leda sina anställda utan att träffa dem personligen. I alla fall för en kompetent ledning.
Problemet är väl att även deras publik blir irrelevant med tiden då deras insikt om sakernas tillstånd blir sämre.
Tidsperspektivet kanske ger olika svar. Men fortfarande ser en majoritet av Svenska väljare på SVT och röstar därefter. För de styrande politikerna är en röst lika mycket värd oavsett hur insatt väljaren är. Även de som insamlar information från annat håll tenderar att fortsätta lita på SVT. Det är svårt att se att alla nya alternativa informationskanaler har någon större betydelse för att bryta den nuvarande Stockholmsdominansen.

Bara denna tråds ämne om problemen att få bostad i centrala Stockholm tycker jag tyder på att attraktionskraften finns kvar med oförminskad styrka.
Det handlar om att folk utanför dessa stora organisationer bildar nya sammanhang där Stockholm spelar en mindre roll.
Det finns väldigt många initiativ utanför Stockholm som inte blir genomförda. Dessutom finns initiativ som man vill realisera utanför Stockholm, men som ändå lokaliseras där.

Ett exempel i den första kategorin är Skagerakbanan En höghastighetstågbana mellan Oslo och Göteborg som flera kommuner i Bohuslän och Østfold i Norge driver på egen hand. Tanken är att koppla sig samman med och bli en del av EU:s höghastighetsnät.

Ett exmpel i den andra kategorin är den politiska kampen mellan Malmö och Stockholm om ett förintelsemuseum.
Kanske någon startar ett företag, organisation mm med direkt kommunikation till andra i utlandet. Skickar och tar emot varor direkt. Handlar i utländsk valuta. Nätverkar fysiskt med andra personer i regionen osv.
SKF är ett svenskt företag baserat i Göteborg med verksamhet och produktion i många länder och närvaro och försäljning i nästan alla jordens länder. För mycket länge sedan knoppade de av en biltillverkare som nu nu är baserad på Hisingen i Göteborg, Volvo AB. Numera Sveriges största företag även den med verksamhet och försäljning över hela jorden. Ja, även Sveriges näst största företag numera kinesiska Volvo Cars AB håller till på Hisingen. Dessa har kontinuerlig direkt kommunikation till utlandet på flera utländska språk och gör affärer i mängder av valutor. Men denna typ av organisationer går inte att driva med fysiska möten. Ju färre ju bättre egentligen. Företagens personal kan liksom inte resa runt bara för att prata med sina kollegor i Sao Paolo ena dagen, Gent andra dagen, Shanghai tredje dagen, Manchester fjärde dagen, Greensboro femte dagen, Schweinfurt sjätte dagen, Chengdu sjunde dagen och Sydney åttonde dagen. Med verksamhet i långt över hundra länder fungerar det inte. Ett exempel på Svensk verkstadsindustri. Man producerar helt enkelt inget på möten eller under resor.

Göteborg, nästan som Stockholm City bara mindre snack och mera verkstad.

Bara ett exempel. Det finns mängder av svenska framgångsrika exportföretag i Sverige NIBE i Markaryd är ett sådant, Ericsson och Assa Abloy i Stockholm och Atlas Copco i Nacka är några andra exempel på Svenska verkstadsföretag verksamma över hela världen.
Stockholm roll som nav behövs inte alls på samma sätt med ny teknik.
Precis. Behövs kanske inte som fysiskt nav. Men rollen som huvudstad blir den ett naturligt nav som staden där vår Kung bor. En slags symbolisk funktion precis som kungen....

Sedan kan man ju undra varför inte man skulle kunna låta lite olika städer få vara huvudstad. Ett år var eller en månad var. För att inte diskriminera landets alla andra städer. Och för att göra det lite lättare för ungdomar att ha råd med en bostad i huvudstadens innerstad/city. För att hålla sig till ämnet.

L lbgu skrev:
Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet. Det är väl bara att flytta dit de har råd att bo. Det var väl vad Stockholmarna sa när stora delar av landet avfolkades och alla drevs till storstäderna för att de inte hade råd att bo kvar.

Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.
bit inte handen som föder dig

O O skrev:
Det går alldeles utmärkt att leda sina anställda utan att träffa dem personligen. I alla fall för en kompetent ledning.

Tidsperspektivet kanske ger olika svar. Men fortfarande ser en majoritet av Svenska väljare på SVT och röstar därefter. För de styrande politikerna är en röst lika mycket värd oavsett hur insatt väljaren är. Även de som insamlar information från annat håll tenderar att fortsätta lita på SVT. Det är svårt att se att alla nya alternativa informationskanaler har någon större betydelse för att bryta den nuvarande Stockholmsdominansen.

Bara denna tråds ämne om problemen att få bostad i centrala Stockholm tycker jag tyder på att attraktionskraften finns kvar med oförminskad styrka.

Det finns väldigt många initiativ utanför Stockholm som inte blir genomförda. Dessutom finns initiativ som man vill realisera utanför Stockholm, men som ändå lokaliseras där.

Ett exempel i den första kategorin är Skagerakbanan En höghastighetstågbana mellan Oslo och Göteborg som flera kommuner i Bohuslän och Østfold i Norge driver på egen hand. Tanken är att koppla sig samman med och bli en del av EU:s höghastighetsnät.

Ett exmpel i den andra kategorin är den politiska kampen mellan Malmö och Stockholm om ett förintelsemuseum.

SKF är ett svenskt företag baserat i Göteborg med verksamhet och produktion i många länder och närvaro och försäljning i nästan alla jordens länder. För mycket länge sedan knoppade de av en biltillverkare som nu nu är baserad på Hisingen i Göteborg, Volvo AB. Numera Sveriges största företag även den med verksamhet och försäljning över hela jorden. Ja, även Sveriges näst största företag numera kinesiska Volvo Cars AB håller till på Hisingen. Dessa har kontinuerlig direkt kommunikation till utlandet på flera utländska språk och gör affärer i mängder av valutor. Men denna typ av organisationer går inte att driva med fysiska möten. Ju färre ju bättre egentligen. Företagens personal kan liksom inte resa runt bara för att prata med sina kollegor i Sao Paolo ena dagen, Gent andra dagen, Shanghai tredje dagen, Manchester fjärde dagen, Greensboro femte dagen, Schweinfurt sjätte dagen, Chengdu sjunde dagen och Sydney åttonde dagen. Med verksamhet i långt över hundra länder fungerar det inte. Ett exempel på Svensk verkstadsindustri. Man producerar helt enkelt inget på möten eller under resor.

Göteborg, nästan som Stockholm City bara mindre snack och mera verkstad.

Bara ett exempel. Det finns mängder av svenska framgångsrika exportföretag i Sverige NIBE i Markaryd är ett sådant, Ericsson och Assa Abloy i Stockholm och Atlas Copco i Nacka är några andra exempel på Svenska verkstadsföretag verksamma över hela världen.

Precis. Behövs kanske inte som fysiskt nav. Men rollen som huvudstad blir den ett naturligt nav som staden där vår Kung bor. En slags symbolisk funktion precis som kungen....

Sedan kan man ju undra varför inte man skulle kunna låta lite olika städer få vara huvudstad. Ett år var eller en månad var. För att inte diskriminera landets alla andra städer. Och för att göra det lite lättare för ungdomar att ha råd med en bostad i huvudstadens innerstad/city. För att hålla sig till ämnet.
Skönt då kan vi omedelbart cancellera det kommunala utjämningssystemet eller hur?

O O skrev:
En höghastighetstågbana mellan Oslo och Göteborg som flera kommuner i Bohuslän och Østfold i Norge driver på egen hand. Tanken är att koppla sig samman med och bli en del av EU:s höghastighetsnät.
Projekt som rubbar den regionala balansen bort från Stockholm kommer inte till stånd utan vidare. Finns inget behov av det där riksdagsmakten ligger..
Således behöver kommuner, regioner och företag driva det med egen finansiering, kohandel och pressa tillståndsprocesser på egen hand.

O O skrev:
SKF är ett svenskt företag baserat i Göteborg med verksamhet och produktion i många länder och närvaro och försäljning i nästan alla jordens länder. För
Min tanke var dock att entreprenörer, företagare, studenter mm hittar varann i andra delar av landet och skapar kluster där. Att det redan finns stora företag är en annan sak. Poängen är att få till tillväxt av nya.
SKF ägs för övrigt av FAM AB som ägs av en rätt känd Stockholmsfamilj..
Så det finns många företag som ytligt sett är regionala men i praktiken inte är det.

O O skrev:
kan man ju undra varför inte man skulle kunna låta lite olika städer få vara huvudstad. Ett år var eller en månad var.
Det praktiserar EU med sina regelbundna flyttar mellan Brussels och Strasbourg. Det fungerar väl sådär. Med mer tillämpning av subsidiaritetsprincipen och mindre reglering så spelar makthavarnas göranden och tyckande mindre roll.

Vad är relevansen för tråden då. Jo den att när det bildas bra kluster på andra ställen så blir behovet av Stockholm mindre och det blir mer realistiskt att driva verksamhet och sociala sammanhang på annat håll. Vilket resulterar i lägre boendekostnader och mindre tid spenderat på att leta dylikt.

fastighetsnytt.se: Efter pandemin: Miljontals kvadratmeter utan hyresgäster (2024-10-26)

"Central placering och attraktiva omgivningar blir alltmer avgörande för både arbetsgivare och anställda, visar enkäter från Stockholms Handelskammare. Flyttlassen går in mot stan, där företagen tränger ihop sig på dyrare, mindre och mer exklusiva lokalytor."

"Företagsparker långt från city med ödsliga 1970-talsstråk och dåliga kommunikationer är i princip chanslösa."

"I Kista, som har störst problem av alla, är vakansgraden nu uppe i 36 procent,"

"– För att folk ska tycka det är värt att åka till jobbet vill de ha urbana miljöer med mycket människor som rör sig. Folk vill bli glada av att kliva ut på gatan,"

"I Solna Business Park stannar tvärbanan mitt på huvudgatan som kantas av livliga restauranger, caféer, mataffärer och gym."

"– Det ska vara mer som ett hem, inte som en inredningskatalog,"

"Andelen som jobbar hemma två eller tre dagar i veckan har sjunkit från 44 procent förra året till 38 procent. Gruppen som jobbar hemma mer än tre dagar i veckan är i stort sett oförändrad."

Tror vi beskådar ett paradigmskifte. Högre krav på livsmiljön även på arbetsplatsen, iaf för kontorsarbetare inom kunskapsindustrin.
Kan själv inte tänka mig något deppigare än att sitta hemma framför en skärm 5 dagar i veckan i någon stendöd villaförort med en lokal pizzeria

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kan själv inte tänka mig något deppigare än att sitta hemma framför en skärm 5 dagar i veckan i någon stendöd villaförort med en lokal pizzeria
Tycker det var riktigt mysigt att sitta hemma i villan och arbeta på distans under pandemin. Mer tid i trädgården och med frugan. Fredagsluncher med ett glas vin på en sjysst lokal restaurang.
Dock så led samarbetet och energin på arbetsplatsen rejält av detta. Så vi återgick till kontoret när pandemin var över. Populärt beslut? Vissa älskar det, andra hatar det. Vissa sa upp sig för att kunna jobba mer hemifrån. Jag önskar dem lycka till så bygger vi vidare på ett företag som drivs av folk som jobbar bäst tillsammans i ett öppet kontorslandskap.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Eller så finns det gott om natur överallt. Människor man har något gemensamt med istället för att man råkar få lönen från samma ställe. Möjlighet att ta paus när man vill rakt ut i naturen. Lokalt centrum nära med flera restauranger med klass, dock ingen pizzeria.
Så det beror som sagt på var man bor.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Tycker det var riktigt mysigt att sitta hemma i villan och arbeta på distans under pandemin. Mer tid i trädgården och med frugan. Fredagsluncher med ett glas vin på en sjysst lokal restaurang.
Håller med. Bor i ett fint område, härliga lunchpromenader (om man hinner ut) i ett strövområde vid vattnet. Vara hemma när barnen kommer hem från skolan. Hinna fixa med några praktiska göromål under dagen.

Min mamma var universitetsanställd och satt hemma och jobbade ofta när jag var barn, ibland på kvällen eller natten, ofta på dagen. Hon hade nära till jobbet, så det var nog så att hon ofta var en sväng på jobbet varje dag... men ibland hela dagar på jobbet också, då detta var långt innan telefonmöten. Men friheten att jobba där det passar bäst är bra.
S Staffan-N skrev:
Dock så led samarbetet och energin på arbetsplatsen rejält av detta. Så vi återgick till kontoret när pandemin var över. Populärt beslut? Vissa älskar det, andra hatar det. Vissa sa upp sig för att kunna jobba mer hemifrån. Jag önskar dem lycka till så bygger vi vidare på ett företag som drivs av folk som jobbar bäst tillsammans i ett öppet kontorslandskap.
Vi ska vara på jobbet 50%, lite upp till varje chef eller del i organisationen. Vissa har en stor andel människor som ändå sitter utspritt i världen eller iallafall på olika kontor så de i praktiken inte har några "nära kollegor" på jobbet.

Tyvärr är det inte lika lätt att lunchdate:a med andra som jobbar hemma, då inte lika många är hemma nu som på pandemin.

Innan undrade jag över alla som drev runt i kvarteret dagtid och som verkade vara för gamla för föräldraledigt och för unga för att gått i pension, men jag tror många redan innan hade jobb som tillät mkt distansarbete. Konsulter, egna företagare, forskare osv.

Jag tycker det är kul att komma in och träffa kollegorna 2-3 gånger i veckan. Eftersom man redan börjat ta bort fasta platser och ha en flexibel arbetsplats där man hamnar vid olika skrivbord varje dag så försvann lite "mysigheten" att ha ett eget skrivbord och sitta bredvid samma kollegor. Men visst är det kul att ses. Och lite beroende på så kan det vara en möjlighet att ha ett flexibelt kontor för man kan sitta på en annan plats och träffa folk man normalt inte ser.

Jag tycker dock synd om ungdomar som pluggar på distans (eller under covid inte fick ses fysiskt) och jag tror det funkar skit för de som är nyanställda.

I stort tror jag det är positivt med möjlighet till distansarbete, för de som inte vill bo mitt i en storstad öppnar det upp för att ändå få ett arbete man vill ha. Men sociala kontakter behövs fortfarande.

J JohanLun skrev:
sociala kontakter behövs fortfarande.
Skillnaden är att istället för att dessa kommer till med tvång eller omständigheter så blir de valda och får ett innehåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.