14 087 läst · 216 svar
14k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Eller beroende på jobb så kan man som jag, dagpendla in till Sthlm från Norrköping.
Med mitt jobb så får jag räkna arbetstid på tåget så jag sitter och jobbar. Blir mest mail och annat pappersjobb, men då blir man mer effektiv under resten av dagen då jag skiter i mail etc
Ser många som dagpendlar från Nyköping upp till Sthm , troligen utan att ha arbetstid på tåget.
Sen finns ju Enköping, Strängnäs, Katrineholm, Gnesta med
Att inte hitta nånstans att bo billigt och dagpendla in ... nä det är "obekvämt" eller jobbigt.
Så det går men vissa vill inte och dessa som inte vill ... de ska man inte tycka synd om.
Med mitt jobb så får jag räkna arbetstid på tåget så jag sitter och jobbar. Blir mest mail och annat pappersjobb, men då blir man mer effektiv under resten av dagen då jag skiter i mail etc
Ser många som dagpendlar från Nyköping upp till Sthm , troligen utan att ha arbetstid på tåget.
Sen finns ju Enköping, Strängnäs, Katrineholm, Gnesta med
Att inte hitta nånstans att bo billigt och dagpendla in ... nä det är "obekvämt" eller jobbigt.
Så det går men vissa vill inte och dessa som inte vill ... de ska man inte tycka synd om.
stop nu alla som är uppvuxna i innerstan bor inte i slott inte alls faktiskt många mina bekanta är uppväxta i små kvartar med singel päron och inga pengar över både på östermal och södermalmA Armstrong skrev:
Nu menade jag inte att alla innerstadsungar bott i slott eller är rika. Det var bara en liknelse som i grund och botten handlar om ekonomi och rättigheter.M maria01 skrev:
Bara för att man levt på ett visst sätt en viss tidpunkt så bör det inte ge dig automatiskt rättigheten att leva så för alltid bara för att du vill det.
Nästan ofattbart att detta ens är ett diskussionsämne.
Vilket väl väldigt väl belyser varför man inte behöver förlägga myndigheter med kontorsarbete till Stockholm, distansmöten funkar utmärkt i det privata näringslivet ocksåT Testarn skrev:Det har ju gjorts flera flyttar av myndigheter till
Jag hade kollegor som jobbade där och de berättade att det var rätt få som flyttade med och att många slutade eller har fått jobba på distans. Det är fortfarande ett antal personer som jobbar från Stockholm efter sex år då det är svårt att hitta kompetent personal på plats...
Bara för att man levt på ett visst sätt en viss tidpunkt så bör det inte ge dig automatiskt rättigheten att leva så för alltid bara för att du vill det.A Armstrong skrev:Nu menade jag inte att alla innerstadsungar bott i slott eller är rika. Det var bara en liknelse som i grund och botten handlar om ekonomi och rättigheter.
Bara för att man levt på ett visst sätt en viss tidpunkt så bör det inte ge dig automatiskt rättigheten att leva så för alltid bara för att du vill det.
Nästan ofattbart att detta ens är ett diskussionsämne.
som samerna menar du
Men avsevärt många fler skulle kunna bo innanför tullarna om det blev tillåtet att riva och bygga högt.pacman42 skrev:
Vi har aktivt valt att begränsa utbudet och det gäller även en bra bit ut i förorterna.
Nu skrev jag också "automatiskt" men ja även urinvånare bör inte kunna räkna med att automatiskt kunna leva så som de "alltid" gjort. Saker och ting förändras.M maria01 skrev:
Sen tycker jag det är lite lustigt att du drar en parallell mellan innerstadsungar och samer. 😆
Alltså, de är 12 anställda och har en budget på 17 miljoner. Fler skulle antagligen sakna dem än som skulle sakna din arbetsgrupp, vad den nu kan vara.L lbgu skrev:
Nu är ju inte stockholmsungar varken speciellt diskriminerade eller ett ursprungsfolk. Sänk inte tonen till dagisnivå är du snäll.M maria01 skrev:
Jag tror knappast att denna myndighet är nödvändig på något sätt. Skulle tro att åtminstone 100 av de 300+ myndigheter som finns skulle kunna avvecklas utan att det märktes. Staten borde vara sparsam i användandet av skattepengar och inte slösa miljarder på mer eller mindre onödiga saker.A arkTecko skrev:
Folk har svårt att ta in att saker ändras och vill ha hjälp/bidrag/stöd för att slippa.
Förr var det avfolkningen och flytt till storstäder för jobb/utbildning då ville landsbygden ha stöd för att alla skulle kunna leva... De som bodde i storstäderna var inte så empatiska.
Nu är det bostadspriser/hyror och krav på stöd.. landsbygden har svårt att känna sympati.
Nästa steg i utvecklingen är väl att lägga ned kontoren i Storstaden och låta alla jobba hemifrån. Lär väl bli billigare bostäder då.
Folk får väl flytta till ställen och storlekar de har råd med.
Det är ingen rättighet att bo centralt och jag vill inte att mina skattepengar ska gå till det.
När det gäller myndigheter borde de alla flytta från Stockholm.
Finns inte ett enda exempel på när en myndighet flyttats till Stockholm att det skulle blivit billigare/effektivare.
/ATW
Förr var det avfolkningen och flytt till storstäder för jobb/utbildning då ville landsbygden ha stöd för att alla skulle kunna leva... De som bodde i storstäderna var inte så empatiska.
Nu är det bostadspriser/hyror och krav på stöd.. landsbygden har svårt att känna sympati.
Nästa steg i utvecklingen är väl att lägga ned kontoren i Storstaden och låta alla jobba hemifrån. Lär väl bli billigare bostäder då.
Folk får väl flytta till ställen och storlekar de har råd med.
Det är ingen rättighet att bo centralt och jag vill inte att mina skattepengar ska gå till det.
När det gäller myndigheter borde de alla flytta från Stockholm.
Finns inte ett enda exempel på när en myndighet flyttats till Stockholm att det skulle blivit billigare/effektivare.
/ATW
Ett problem med att förlägga för många myndigheter i Stockholm är att man bommar perspektiv utifrån. Att t.ex ställa bilen och ta tunnelbanan fungerar inte så bra på många ställen och då förstår man det även i myndighetsarbetet mm.A ArneTW skrev:
Beredskapsaspekten är en annan.
OT, jag vet, men kan inte låta bli. De mest diskriminerade är samerna som inte ärver rätt till renskötsel eller andra rättigheter. Man måste komma från rätt familj för att (exempelvis) få hålla på med renskötsel. Sedan är även kvänerna diskriminerade, de har traditionellt hållit på med renskötsel men blev av med dessa rättigheter när samerna fick sina.A arkTecko skrev:
OnT igen, vi vill ju inte ha samma förutsättningar för att fixa lägenhet i Stockholm, eller?