14 515 läst · 216 svar
15k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Själv tycker jag det är korkat att så många väljer att hyra i andrahand till ockerpriser så att de höga hyrorna upprätthålls…C cpalm skrev:Med sitter fast menar jag att med den boendekostnaden tar det låååång tid att bygga upp ett sparkapital.
Givetvis kan man välja att flytta till "orten" och pendla istället. Har förvisso förståelse för varför många väljer det dyrare alternativet.
Vet inte om man skall kalla det ett problem, för det finns ju ingen enkel lösning, men nog sticker det lite i ögonen på mig att folk hyr ut lägenheter i andra hand för femsiffriga belopp till "fattiga" ungdomar.
Det kan även vara ett ”problem” att inte ha råd att äta de finaste råvarorna eller vara tvungen att nöja sig med en mindre säker bil eller att man tjänar mindre än kompisarna så man har inte råd att hänga med till alperna 2 gånger om året…spikplanka skrev:
Seriöst nu pratar vi inte om riktiga problem utan om lyxproblem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 857 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 857 inlägg
Den som gör det tar också en risk, iallafall om det är överpris. Femsiffrigt innebär 10000-99999. 10' kan vara bruksvärdeshyra, men det kan vara kraftigt överpris. Om det är ett kraftigt överpris kan den som hyr kräva tillbaks pengar.C cpalm skrev:
Så är det ju. Så det är reglerat, men det verkar i praktiken funka ruskigt dåligt.Fairlane skrev:
Nu kanske det är stopp för det, men jag vet att många t.ex. har hyrt ut genom en "förmedling" så att andrahandshyresgästen är ett företag och den som i slutänden hyr formellt sett är tredjehandshyresgäst, för att runda regelverket.
Jo jag fattar det. Fattar bara inte att det nästan ska vara en rättighet att kunna fortsätta bo kvar i innerstan…spikplanka skrev:
Bara för att man är uppvuxen i ett slott så betyder det väl inte att man alltid ska ha rätt att bo i ett slott?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 535 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 535 inlägg
Glöm inte att kidsen även skall ha en Tesla när man prompt måste bo i innerstan!
Allt annat är ju ohållbart när man inte har råd med sitt boende innanför tullarna.
😂😂
Allt annat är ju ohållbart när man inte har råd med sitt boende innanför tullarna.
😂😂
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 535 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 535 inlägg
Fast på landsbygden finns det massor med förstahandskontrakt som erbjuds.A Armstrong skrev:
Dessutom åker massor med människor in i fjollträsk varje dag för att erbjuda tjänster i innerstaden.
Många åker väldigt många mil dessutom som dagspendling i bil.
Men dom skulle aldrig vilja bo där av en anledning.
Det har ju gjorts flera flyttar av myndigheter till andra orter än huvudstaden, liksom nyetablering av myndigheter, för att skapa arbetstillfällen där.pacman42 skrev:Jag förstår inte varför alla statliga myndigheter och kommunala förvaltningar skall ligga så centralt. Hade man spritt ut dem så hade man fått ned hyrorna och man hade fortfarande fått personal till dem, de har nämligen inte råd att bo i centrum.
Företag en har ju ofta vett att placera sig en bit ut, men inte stat och kommun. Och företagen har ofta vett att placera delar av sin verksamhet i andra delar av landet, men inte staten. Det är lättare att bränna andras pengar. Notera att detta är ett ganska svenskt fenomen, i andra länder är det inte alls lika centrerat till huvudstaden.
Det har inte drivits av besparingsiver utan just för arbetstillfällen och för att decentralisera administration och styrning av landet.
Att skaffa nya lokaler är oftast inte det svåra, utan att behålla eller rekrytera kompetent personal.
Ett exempel är E-hälsomyndigheten. Beslut fattades 2016 att de skulle flytta till Kalmar från Stockholm och att det skulle vara klart 2018.
Personalen erbjöds stöd för att följa med och det fanns stora farhågor att man skulle få svårt att fortsätta arbetet och bibehålla kvaliteten på myndighetsutövningen.
Jag hade kollegor som jobbade där och de berättade att det var rätt få som flyttade med och att många slutade eller har fått jobba på distans. Det är fortfarande ett antal personer som jobbar från Stockholm efter sex år då det är svårt att hitta kompetent personal på plats...
Medlem
· Uppland
· 1 776 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Det gör ont att växa upp. Själv såg jag många kursare från Chalmers på tåget till Stockholm i början av 90-talet de gånger man åkte tåg. Jag hamnade själv i spenaten några år innan jag stolt kunde återvända till Göteborg.
Många lämnar även frivilligt pga arbete eller utbildning. Man kan inte räkna med att kunna hänga med sina barndomskompisar var dag när man börjat arbeta. Rätt som det är träffar du en finska från Torneå som fixar in dig i en gruvägarfamilj och så blir du kopparbaron i Lappland. Livet har sina outgrundliga vägar.
Konstigt att ingen nämner det faktum att föräldrarna kan sälja lägenheten för att hjälpa telningen bo kvar innanför tullarna.
Många lämnar även frivilligt pga arbete eller utbildning. Man kan inte räkna med att kunna hänga med sina barndomskompisar var dag när man börjat arbeta. Rätt som det är träffar du en finska från Torneå som fixar in dig i en gruvägarfamilj och så blir du kopparbaron i Lappland. Livet har sina outgrundliga vägar.
Konstigt att ingen nämner det faktum att föräldrarna kan sälja lägenheten för att hjälpa telningen bo kvar innanför tullarna.