14 633 läst · 216 svar
15k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Jag är född söder om stockholm och insåg att jag skulle vara tvungen att hyra i andra hand alternativt bo hemma i en halv evighet. Jag flyttade till skaraborg istället och köpte mig ett hus och har möjlighet att roa mig med allt möjligt skoj. Jag ångrar inte en sekund.L L Jan skrev:
Flytta till mindre ort för högre livskvalitet säger jag 😊
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Jag är själv född och uppvuxen i Stockholm. Jag skulle inte haft något emot att flytta till en mindre stad när jag yngre. Det föll väl framförallt på att utbudet av jobb inom det område jag är i är väldigt litet på mindre orter.M MakalosManick skrev:
Kan vara vettigt för många.M MakalosManick skrev:
enda problemet med det i sverige att det inte finns bra resturanger och kulturliv i förorterna som det finns utanför madrid paris londonA Anders_Nilsson skrev:Alltså, att bo innanför tullarna vore med internationella mått bara för eliten men så är det inte i Stockholm och det är därför folk klagar. Ingen hade gråtit över detta i Paris, det är absolut inget för vanligt folk att bo inne i själva Paris. Ok, det finns alltid undantag. Men internationellt skulle det anses fullständigt normal att pendla in från Botkyrka om de har ett vanligt jobb.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Aloë stänger förvisso nu, men det är ju en krog som ändå får anses ok och ligga i förorten Älvsjö.
Så illa är den väl inte med sina 2 Michelinstjärnor.
Ska man ha trestjärnigt så får man ta pendeltåg i 15 minuter eller taxi, eller så får man be chauffören köra.
Så illa är den väl inte med sina 2 Michelinstjärnor.
Ska man ha trestjärnigt så får man ta pendeltåg i 15 minuter eller taxi, eller så får man be chauffören köra.
Älvsjö är inte direkt förort längre dok har väll fruängen haft några skottlossningarFairlane skrev:
Man sa ette röra tet i livet å köra stöll. Skära och därikring på schlätta e ette helt fel. Ha du, ha du, ha du, vill man ha litt sköj kan man gå te mojen å beställa hälta -hälta.M MakalosManick skrev:Jag är född söder om stockholm och insåg att jag skulle vara tvungen att hyra i andra hand alternativt bo hemma i en halv evighet. Jag flyttade till skaraborg istället och köpte mig ett hus och har möjlighet att roa mig med allt möjligt skoj. Jag ångrar inte en sekund.
Flytta till mindre ort för högre livskvalitet säger jag 😊
Hur går ditt inlägg ihop m Claes kommentar i #11 ?H hempularen skrev:Ett djäkla raljerande om stockholmsungdomar. Problemet är ju att inträdeströskeln är så hög att även ungdomar med bra arbete inte har råd med bostad ens i extrema ytterförorter.
Det är för de allra flesta inte möjligt att skaffa en bostad överhuvudtaget inom typ 2 timmars pendlingsavstånd, utan att få hjälp av föräldrar till delar av kontantinsatsen. De som då har föräldrar som inte har möjlighet till det får det svårt.
Det handlar inte hur synd det är om dem som inte har råd med en trea på gärdet dagen efter examen.
För våra barn har det inte varit problem, vi hjälpte till med halva kontantinsatsen. De kunde köpa i närförort. Dottern flyttade till en mindre ort när de fick barn. Sålde tvåan i Stockholm, fick villa på 140 kvm, strandnära i mindre stad. Och fick pengar över, villan var billigare.
Sonen bor kvar i Stockholm, men tittar på att flytta in till city (för helt egna pengar), nu efter några år på arbetsmarknaden.
Men hade vi inte haft möjlighet att hjälpa till med kontantinsatsen så skulle det varit svårt.
Hur ungdomar med sämre arbeten klarar sig begriper jag inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Med sitter fast menar jag att med den boendekostnaden tar det låååång tid att bygga upp ett sparkapital.A Armstrong skrev:
Givetvis kan man välja att flytta till "orten" och pendla istället. Har förvisso förståelse för varför många väljer det dyrare alternativet.
Vet inte om man skall kalla det ett problem, för det finns ju ingen enkel lösning, men nog sticker det lite i ögonen på mig att folk hyr ut lägenheter i andra hand för femsiffriga belopp till "fattiga" ungdomar.