Alltså, att bo innanför tullarna vore med internationella mått bara för eliten men så är det inte i Stockholm och det är därför folk klagar. Ingen hade gråtit över detta i Paris, det är absolut inget för vanligt folk att bo inne i själva Paris. Ok, det finns alltid undantag. Men internationellt skulle det anses fullständigt normal att pendla in från Botkyrka om de har ett vanligt jobb.

Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Att kunna bo i Stockholms kommun är en statussymbol, och att kunna bo innanför tullarna är för eliten. Det är bara att vi inte fattat detta ännu i Sverige. I Japan eller Kina hade ingen förstått vad artikeln handlar om. Sedan är ju inte lönekraven särskilt höga, 40 papp för att bo i kommunen har du i Stockholm vid 30 års ålder om du har ett bra arbete. Och har du inte det tillhör du tjänarklassen och får pendla in från grannkommunen.
Jag håller med om delen att man kan bo billigare längre ut, men det behöver inte betyda en annan kommun.

Hässelby ligger i Stockholms kommun. Därifrån tar det 32 minuter ungefär med tunnelbana till T-Centralen.
Sundbyberg är en egen kommun och därifrån tar det 11 minuter med tunnelbana till T-Centralen (8 minuter med pendeltåg).

Grundfelet med Handelskammarens debattartikel är att de tittar på medelpris och låtsas som att man inte har råd att skaffa en bostad om man inte har råd att skaffa en av medelpris. Sen låtsas de inte om att Hässelby är en del av Stockholms stad...

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Alltså, att bo innanför tullarna vore med internationella mått bara för eliten men så är det inte i Stockholm och det är därför folk klagar. Ingen hade gråtit över detta i Paris, det är absolut inget för vanligt folk att bo inne i själva Paris. Ok, det finns alltid undantag. Men internationellt skulle det anses fullständigt normal att pendla in från Botkyrka om de har ett vanligt jobb.
Det anses som alldeles normalt att pendla in. Det är bara vissa familjer med stark innerstadsförankring (=de har tillgångar i form av bostads- eller hyresrätt där) eller den övre medelklassen+ som kan ordna stadsboende i Stockholm till sina barn. Resten hamnar ute i förorten.

Jag bor i Kungsbacka och har 40 minuter med bil till jobbet i Göreborgs kommun, fri parkering. Skulle jag åka kollektivt tar det en timme till. Vi har dessa pendlingstider i Sverige med, fast många är för bortskämda för att acceptera det. Som sagt, Sumpan är en egen kommun som ligger nästgårds, dock med höga priser. Men de som arbetar i Stockholm får förbereda sig på längre pendling.

L L Jan skrev:
Handelskammaren tycker att det är en tragedi 😫😫 va f_n?

Ett lyxproblem enligt mig. Många vill bo I Sthlm. Speciellt unga.
Vi har marknadsekonomi I landet. Man kan istället bo på pendelavstånd tills man får råd med lya i centrum.

[länk]
Helt rätt, vari ligger tragiken?
Det är ingen rättighet att alla skall ha råd att bo i Stockholms attraktiva lägen.
Det är lika tragiskt som att jag inte har råd att bo i Mölle...

Folk verkar vara mindre begåvade idag.

Jag kan dessvärre inte tycka synd, enligt rubriken.

Får väl göra som de flesta. Överväga situationen och fatta egna beslut därefter.
Kan väl inte vara obegripbart ens för en ungdom.

Tycker väl att efter förskola och sen minst 12 års studier borde de flesta kunna värdera sin egen situation själv.

C
Inser att trådens rubrik kan ses ur två rätt olika perpektiv;
1. Är det synd om unga som vill flytta till Stockholm och köpa en bostad?
2. Är det synd om unga som är födda och uppväxta i Stockholm och är tvungna att flytta ut för att ha råd med en egen bostad?

Även om jag själv inte hör till den gruppen vet man ju att detta med att bo i den trakt man växt upp i är väldigt viktigt för många.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
De är välkomna hit. Vi har kronisk brist på lärare, läkare, sjuksköterskor, poliser, socionomer, farmaceuter, ingenjörer och en massa andra yrken. Lönerna är ju baserade på samma kollektivavtal i hela landet, men här kan man köpa ett hyggligt hus nära havet och skogen för den som vill både fiska och jaga, för under en miljon. Två timmar med tåg eller bil till Arlanda.

C cpalm skrev:
Inser att trådens rubrik kan ses ur två rätt olika perpektiv;
1. Är det synd om unga som vill flytta till Stockholm och köpa en bostad?
2. Är det synd om unga som är födda och uppväxta i Stockholm och är tvungna att flytta ut för att ha råd med en egen bostad?

Även om jag själv inte hör till den gruppen vet man ju att detta med att bo i den trakt man växt upp i är väldigt viktigt för många.
Jag har lösningen! Vi inför att de som fötts i Stockholm räknas som äkta Stockholmare och får tre miljoner i bidrag av staten för att köpa sitt första egna boende. Då löser vi problemet. Pengarna tar vi från lantisarna, de behöver ändå inte pengar. Det här problemet existerar ju i alla städer.

• Haha
  • Gilla
jliljeha och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Handelskammaren tycker att det är en tragedi 😫😫 va f_n?

Ett lyxproblem enligt mig. Många vill bo I Sthlm. Speciellt unga.
Vi har marknadsekonomi I landet. Man kan istället bo på pendelavstånd tills man får råd med lya i centrum.

[länk]
Det gamla fina ordspråket "rätta mun efter matsäck" verkar ha försvunnit för många. Nu ska alla ha allt annars infinner sig depression...

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Börjar misstänka att det är ny generation ekonomer från handelshögskolan som kommit in på Handelskammaren och nu tycker de att de är kränkta av att inte ha råd att bo innanför tullarna.
Där tror jag problemet är.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Lite lördagsmys.

Den här killen anser inte att man skall tycka synd om folk:

When an Asian Gets a B Part 3 (youtube.com)

What Asian Parents Hear VS. what you say (youtube.com)

How Asians Came To America (youtube.com)

Tradera Bumbers SV 5 (youtube.com)

How Asian Parents Compare You To Your Cousin 2 (youtube.com)

Han formligen sprutar ut gladlynta videor på temat "int tycka synd om sina barn". Accenten, som han överdriver rätt rejält, kan göra språket lite svårt att förstå, men han håller säkert med om att det inte är en katastrof att behöva bo utanför tullarna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan tänka mig att de som växt upp inne i Stockholms mer centrala delar och har sitt sociala nätverk där kan uppleva det som klart negativt att den kontakten försvåras. Men den situationen borde bara uppstå om föräldrarna inte mäktar med att pytsa in och barnen missat att utbilda sig till eftertraktade förmågor?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
barnen missat att utbilda sig till eftertraktade förmågor?
Eller så har de välbetalda jobb, men sitter fast i astronomiska ockerhyror på andrahandsmarknaden...

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Eller så har de välbetalda jobb, men sitter fast i astronomiska ockerhyror på andrahandsmarknaden...
Sitter fast och sitter fast. Det är väl priset de väljer att betala för att bo i smeten?
De skulle lätt kunna flytta ut upp till 1 timme resa enkelväg och betala en bråkdel för ett förstahandskontrakt och finna sig i att pendla några år och spara en stor del av sin feta storstadslön.

Vad är problemet?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.