14 527 läst · 216 svar
15k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Är det värt att lägga nästan 3 timmar varje arbetsdag för att resa till jobbet? Bara en sån sak (jag vet att sådana restider är vanliga i Stockholm. jag känner folk som har ännu värre) hade fått mig att vilja bo någon annanstans eller byta jobb, man lever bara en gång och att då bränna 3 timmar om dagen på resor..M MrsForest skrev:
dom som gnäller mest är dom inflyttade till stockholmL lbgu skrev:Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet. Det är väl bara att flytta dit de har råd att bo. Det var väl vad Stockholmarna sa när stora delar av landet avfolkades och alla drevs till storstäderna för att de inte hade råd att bo kvar.
Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.
Fördelen med covid var att numera är det ok att jobba hemma några dagar i veckan.L lbgu skrev:Är det värt att lägga nästan 3 timmar varje arbetsdag för att resa till jobbet? Bara en sån sak (jag vet att sådana restider är vanliga i Stockholm. jag känner folk som har ännu värre) hade fått mig att vilja bo någon annanstans eller byta jobb, man lever bara en gång och att då bränna 3 timmar om dagen på resor..
Det är inte bara infödda nollåttor som kräver lägenhet innanför tullarna. I 25-årsåldern fikade jag med en gammal klasskompis som precis då hade flyttat till Stockholm från småstan där vi växte upp. Hon kunde inte tänka sig något annat än att bo innanför tullarna. Var skulle man annars bo om man bor i Stockholm? Ute i någon kranskommun bor man ju inte i Stockholm.
Själv bodde jag då i kranskommun sedan många år tillbaka. Vi flyttade till en sådan när jag gick i gymnasiet, och jäklar vilken kulturchock det var att det tar en timme att åka nånstans nästan oavsett vart man ska.
Själv bodde jag då i kranskommun sedan många år tillbaka. Vi flyttade till en sådan när jag gick i gymnasiet, och jäklar vilken kulturchock det var att det tar en timme att åka nånstans nästan oavsett vart man ska.
På landsorten utan en massa tid i bilköer och på tåg för att komma till jobbet finns det däremot mer fritid att underhålla den egna lägenheten eller kåken även om investeringarna kanske inte alltid höjer fastighetens värde lika mycket som de kostar..A ajn82 skrev:
Många pyntar dock insatsen för sina barn. Innanför som utanför tullarna. Jag lär göra detsamma.J jliljeha skrev:
Det är över 150år sedan telefonen uppfanns. Distansmöten har varit möjligt mycket länge. Det blir enklare och enklare att ha möten på distans hela tiden. Myndigheter vars verksamhet uteslutande är möten behöver knappast något huvudkontor..Claes Sörmland skrev:
Samma sak där. Mycket kan göras på distans. Det är dessutom en poäng om riksdagsmän bor nära de väljare de är valda att representera. Alla våra EU-parlamentariker blir på samma sätt Belgare, Brysselbor.L lbgu skrev:
Statliga företag kanske avsågs. T.ex. har Vattenfalls huvudkontor postadress Stockholm och besöksadress Solna. Varför inte nära någon större produktionsanläggning som Ringhals/Varberg eller Porjus/Harsprånget/JokkmokkFairlane skrev:
Inte jag heller. Det är väl ännu ett tecken på "någon annan betalar"-mentalitet.pacman42 skrev:
Absolut.Keiller skrev:
Det finns väldigt goda skäl att flytta SVT till Malmö eller Göteborg och SR till Luleå eller Umeå. En stor del av det som bevakas finns förvisso i Stockholm. Huvudstaden. Men man får ofta en bättre bild av verkligheten med lite distans till det man bevakar. När man sitter mitt i ankdammen är det lätt att missa helheten. EU, mellanöstern, Ukraina och USA bevakas redan idag på distans så kunskapen att göra det finns redan.L lbgu skrev:
Antagligen!L lbgu skrev:
Det är ganska tydligt att det finns två stora nackdelar med att koncentrera så mycket som idag till Stockholm.
- Den ena är att när politiker, myndigheter, kapitalägare, universitet och media bor och verkar i ett litet geografiskt område bildas en samsyn av den gemensamt upplevda verkligheten. Samtidigt som 85% av befolkningen lever i andra verkligheter. Det blir ett "vi och dom". Både för stockholmaren och norrbottningen/hallänningen. Sveriges allra flesta kommuner har varken städer eller tunnelbana. Men på TV syns samma politiker, samma programledare, samma artister, samma experter år ut och år in och säger samma saker om "hela Svenska folket". Men alltid med referens till "här i Stockholm", vilket verkar vara ett litet område i centrala sthlm där de allra flesta som uttalar sig bor. Effekten blir att det sprids en bild av Sverige i Sverige som är falsk, utom i Stockholm där den är korrekt. Så lantisarna vet precis allt om hur det är i Stockholm men stockholmarna har inte en aning om hur annorlunda det är i resten av (=hela) landet. Media och politisk makt sitter i samma båt, men skulle må väl av att hålla rejäl distans.
- Säkerhet. Civil och militär. Idag med den extrema koncentrationen av politisk och verkställande makt inom en geografiskt begränsad yta. Är sårbarheten väldigt mycket större än vad den behöver vara. Om Ryssland vill överta Sverige räcker det att ta kontroll över Stockholm. Kung, riksdag, polis, militär och media styrs från en punkt. Alternativt en atombomb räcker antagligen för att utplåna allt detta. Eller ett sjukdomsutbrott eller förgiftat dricksvatten. Det som numera definierar Sverige är väldigt sårbart. Bäst hade naturligtvis varit att decentralisera, men vi har inte ens en slags "vice" huvudstad med kapacitet att ta över.
Att överföra med någon uthärdlig hastighet har väl varit möjligt sedan 1984 då modem med kapacitet på 2400 bit/s kom ut. För videokonferenser runt denna tid var det specialutrustning från Televerket som använde 30 telefonlinjer parallellt, vilket kostade skjortan som gällde.O skrev:
För distansmöten krävs dock oftast videokonferans pga kroppsspråk annat. 1992 kom SupraFAXModem 14400 för 14 400 bit/s och CU-SeeMe för videokonferens. Så det kan väl ses som det år det var realistiskt med videokonferens på riktigt.
Den svenska allmänheten fick egentligen först tillgång till vettig Internetuppkoppling 1997 via Ängelholms kabel-TV och Irrblossets BRF i Umeå med 10 Mbit/s Ethernet. Datorer som var kraftiga nog att hantera vettig video kom först ut på marknaden runt år 2000.
Således har de tekniska förutsättningarna helt ut, funnits först sedan år 2000.
Men problemet är sällan tekniskt utan ett kognitivt och mänskligt sådant hos företagsledningar och andra aktörer. Det "papperslösa kontoret" var en långkörare som sällan fick utslag.
Tyvärr för SVT så är det nog så att de är omsprungna av andra aktörer vid detta laget. Det gäller iofs även många andra mediaaktörer också.O skrev:
TV tappar alltmer relevans vilket i förlängningen kommer det att få inverkan både för Stockholm och de som använder TV som informationskälla. Regionerna slår in på nya vägar som involverar Stockholm till en mindre grad.O skrev:
Blir väl en verklighetsmöte den hårda vägen för man verkar inte åtgärdat denna sårbarhet. Frågan är dock om man satsar på rätt typ av försvar, för Sovjets läckta strategi under kalla kriget som troligen färgar Rysslands var att atombomba västeuropa under några dagar och därefter kanske invadera. Således borde avancerat luftförsvar vara den högsta prioriteten för den kinetiska verksamheten.O skrev:
Namnbytet till "Myndigheten för civilt försvar" och tillsättningen av en generaldirektör rekryterad från militären indikerar att man förbereder sig mer skarpt för krig.O skrev:
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Med nuvarande tillväxttakt är Stockholm på god väg att bli en riktig storstad, med internationella mått mätt. Och som med alla sådana städer kommer problemen. Våldet är ett sådant, men även att det förutsätts finnas en tjänarklass med mycket låg standard som i princip lever för att jobba och inget mer. Denna tjänarklass är överallt hänvisad till ytterområden med minst en timme pendling enkel väg.
Att kunna bo i Stockholms kommun är en statussymbol, och att kunna bo innanför tullarna är för eliten. Det är bara att vi inte fattat detta ännu i Sverige. I Japan eller Kina hade ingen förstått vad artikeln handlar om. Sedan är ju inte lönekraven särskilt höga, 40 papp för att bo i kommunen har du i Stockholm vid 30 års ålder om du har ett bra arbete. Och har du inte det tillhör du tjänarklassen och får pendla in från grannkommunen. Internationellt har man även enklare boenden, typ madrassplats, och detta finns inofficiellt även i svenska städer även om vi inte vill tillåta det.
Jag har själv arbetat i Tokyo, Beijing och Shanghai och överallt är det samma sak, yngre kollegor med universitetsutbildning får börja livet med att pendla en timme eller två från ett billigare område. Sedan underlättar det inte att Sverige under 10-talet hade nollränta och bara såg på när tillgångspriserna skenade och man sålde lägenheter på ritning. Nu skall synderna betalas.
Dock har Stockholm fortfarande gott om obebyggd mark där man kan bygga mindre lägenheter av 50-talsmodell. Det vill säga klart beboeliga men med enklare standard. Vi får ge upp kravet på tillgänglighet och utrymmeskrav på en viss del av beståndet om det skall bli billigt.
Att kunna bo i Stockholms kommun är en statussymbol, och att kunna bo innanför tullarna är för eliten. Det är bara att vi inte fattat detta ännu i Sverige. I Japan eller Kina hade ingen förstått vad artikeln handlar om. Sedan är ju inte lönekraven särskilt höga, 40 papp för att bo i kommunen har du i Stockholm vid 30 års ålder om du har ett bra arbete. Och har du inte det tillhör du tjänarklassen och får pendla in från grannkommunen. Internationellt har man även enklare boenden, typ madrassplats, och detta finns inofficiellt även i svenska städer även om vi inte vill tillåta det.
Jag har själv arbetat i Tokyo, Beijing och Shanghai och överallt är det samma sak, yngre kollegor med universitetsutbildning får börja livet med att pendla en timme eller två från ett billigare område. Sedan underlättar det inte att Sverige under 10-talet hade nollränta och bara såg på när tillgångspriserna skenade och man sålde lägenheter på ritning. Nu skall synderna betalas.
Dock har Stockholm fortfarande gott om obebyggd mark där man kan bygga mindre lägenheter av 50-talsmodell. Det vill säga klart beboeliga men med enklare standard. Vi får ge upp kravet på tillgänglighet och utrymmeskrav på en viss del av beståndet om det skall bli billigt.
Det här snacket om pris är ju rätt missledande. Spelar ingen roll om alla hade pengar till kontantinsatsen om det inte finns plats till alla. Då konkurrerar man ju bara upp priset tills lika många inte har råd igen. Om fler vill bo där än finns plats finns det ju bara ett alternativ där alla kan bo där och det är ju att bygga fler bostäder. Ju fler bostäder desto lägre pris... det är ju inte rocket science.
Claes Sörmland skrev:an hamnar i Södertälje, Nynäshamn, Österskär, Norrtälje, Haninge o s v.
Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.
"bo innanför tullarna är för eliten" håller inte riktigt med dig om att det bara där eliten borA Anders_Nilsson skrev:Med nuvarande tillväxttakt är Stockholm på god väg att bli en riktig storstad, med internationella mått mätt. Och som med alla sådana städer kommer problemen. Våldet är ett sådant, men även att det förutsätts finnas en tjänarklass med mycket låg standard som i princip lever för att jobba och inget mer. Denna tjänarklass är överallt hänvisad till ytterområden med minst en timme pendling enkel väg.
Dock har Stockholm fortfarande gott om obebyggd mark där man kan bygga mindre lägenheter av 50-talsmodell. Det vill säga klart beboeliga men med enklare standard. Vi får ge upp kravet på tillgänglighet och utrymmeskrav på en viss del av beståndet om det skall bli billigt.r
problemet med stockholm är ju att medelklassen inte kan tänka sig bo i förorterna och det är just där det finns mark att bygga på