14 634 läst · 216 svar
15k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Det mest ventrala stället måste ju vara Göteborg. Det ligger mitt emellan tre huvudstäder. Köpenhamn är favoriten.pacman42 skrev:
Centrum? Av vadå?pacman42 skrev:
Hur menar du nu? Myndigheter har mängder av kontor utspridda i landet…pacman42 skrev:
De flesta företagen ligger utanför Stockholm, och många myndigheter också.pacman42 skrev:
Vilket det alltså inte är i Sverige heller…pacman42 skrev:
Alla Stockholmsungar som valt fattiga föräldrar får väl skylla sig själva. Får väl tänka lite innan de simmar till ägget.
Skolplikten kan inte börja så sent som vid 6års ålder, måste börja redan i spermie- äggstadiet annars kommer den yngre generationen aldrig lära sig.
Skolplikten kan inte börja så sent som vid 6års ålder, måste börja redan i spermie- äggstadiet annars kommer den yngre generationen aldrig lära sig.
Det vore ju tråkigt om anledningen till att de blev helt överkörda av arbetsmarknadens parter var för att de inte låg kvar i Stockholm och hade tumme med rätt personer.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 134 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 134 inlägg
Vill man avfjädra myndigheter som hindrar förändring så är en utlokalisering från Stockholm en effektiv metod. Det kan användas av t ex regeringar som vill avfjädra myndigheter som är för lojala med motståndarlaget, alltså den tidigare regeringen man har tagit makten ifrån.K krfsm skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Jag tycker hela problembilden är kraftigt överdriven.
Det finns gott om lägenheter under snittpriset, ungefär hälften är faktiskt billigare. Det finns lägenheter utanför tullarna och unga bor där.
Jag har unga kollegor som bor i Uppsala och jobbar i Stockholm så det finns också en hel del unga som är beredda att resa. Däremot har jag svårt att se att någon som är uppvuxen i Stockholm skulle flytta till en mindre ort och veckopendla.
Var företag placerar sig tycker jag inte staten ska lägga sig i. Företag placerar sig där det är lämpligt för deras affärer. Det kan vara nära till kunder eller låg hyra, det kan vara där grundaren av företaget bor eller där rätt arbetskraft finns etc. När staten börjar peta i det brukar det inte bli bra.
Många yrken finns och behövs överallt i landet, andra är mer koncentrerade till vissa områden eller städer av olika anledningar. Att flytta ett callcenter från Stockholm till en plats med lägre hyror kan vara smart. Att flytta Volvo till Norrlands inland, är kanske en sämre affär.
Det finns gott om lägenheter under snittpriset, ungefär hälften är faktiskt billigare. Det finns lägenheter utanför tullarna och unga bor där.
Jag har unga kollegor som bor i Uppsala och jobbar i Stockholm så det finns också en hel del unga som är beredda att resa. Däremot har jag svårt att se att någon som är uppvuxen i Stockholm skulle flytta till en mindre ort och veckopendla.
Var företag placerar sig tycker jag inte staten ska lägga sig i. Företag placerar sig där det är lämpligt för deras affärer. Det kan vara nära till kunder eller låg hyra, det kan vara där grundaren av företaget bor eller där rätt arbetskraft finns etc. När staten börjar peta i det brukar det inte bli bra.
Många yrken finns och behövs överallt i landet, andra är mer koncentrerade till vissa områden eller städer av olika anledningar. Att flytta ett callcenter från Stockholm till en plats med lägre hyror kan vara smart. Att flytta Volvo till Norrlands inland, är kanske en sämre affär.
"och alla drevs till storstäderna"L lbgu skrev:Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet. Det är väl bara att flytta dit de har råd att bo. Det var väl vad Stockholmarna sa när stora delar av landet avfolkades och alla drevs till storstäderna för att de inte hade råd att bo kvar.
Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.
Låter som om någon på häst drev de med piska...
I verkligheten var det jobben som försvann när jordbruk, skogsbruk och gruvnäring effektiviserades och ej konkurrenskraftiga industrier lades ner.
Folk flyttade dit de nya jobben skapades och flyttade för studier då många nya yrken kräver det.
Annars håller jag med, man får sluta gnälla och flytta en bit utanför.
Många flyttar ändå trots god ekonomi...
Redigerat:
Många myndighetsflyttar från bland annat stockholm har medfört svårigheter att rekrytera lämplig personal och många pendlar långa sträckor med reginaltåg idag och jobbar på tåget.Nissens skrev:Det mest ventrala stället måste ju vara Göteborg. Det ligger mitt emellan tre huvudstäder. Köpenhamn är favoriten.
Centrum? Av vadå?
Hur menar du nu? Myndigheter har mängder av kontor utspridda i landet…
De flesta företagen ligger utanför Stockholm, och många myndigheter också.
Vilket det alltså inte är i Sverige heller…
Det har kostat massor av pengar. Vet av egen erfarenhet.
Enklare och billigare att lägga ned den då eller byta ut chefspersonalen. Tror det finns 300+ myndigheter och de flesta av dessa skulle knappast någon sakna om de försvann. Vem skulle t.ex. sakna myndigheten för kulturanalys?Claes Sörmland skrev:
Hm. Bor i Stockholmsförort och har 80 minuter till jobbet i bästa fall. Rätt mycket mer om det sk*ter sig.S Staffan-N skrev:
Många som sitter i samma båt.
Det är inte "stockholmsungdomar" som förväntar sig att kunna flytta in innanför tullarna, det är inflyttande som förväntar sig kunna bo lika centralt som i Falun eller Värnamo. Är man uppvuxen i stna vet man att det är förort som gäller, inga konstigheter.
Det finns rätt många ungdomar barnfödda i Stockholm och dess förorter som faktiskt har sitt liv och sitt jobb i området, men som - även om de kan betala kontantinsatsen - inte får låna till resterande utan medlåntagare. Så klart man kan ställa upp som medlåntagare, men mer läskigt att banken kräver fantasilöner (för de flesta) för att släppa medlåntagaren. Om "ungen" skött sina lån i flera år utan hjälp har jag svårt att förstå logiken.
Samtidigt är det ett övergående problem. Har Trafikverket/vägverket funkat sämre för att de har huvudkontor i Borlänge? Tror knappast det varit bättre ifall de legat i Stockholm även om de likt många andra statliga myndigheter knappast befolkas av de skarpaste knivarna i lådan. Vad var det man sa förr, statens kaka är liten men säkerHuddingebo skrev: