34 286 läst · 234 svar
34k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Man kan välja inomhus- eller utomhuskameror som filmar vid rörelse, men det är ett tillval och något som man väljer själv om man vill installera och betala för eller inte. "Standard-kameran" tar bara stillbilder och det är den vi har (pga möjlighet att kunna direktkoppla till räddningstjänst vid brand).C cpalm skrev:
Ok men tänk på att kan nått missbrukas så kommer det missbrukas förr eller senare.V Vasteras skrev:Kamerorna filmar ingenting, utan om larmet går tas det en stillbild. Vi har själva full tillgång till kameran via appen och vi kan t o m själva bränna av en bild om vi nu skulle önska det. Alla bilder som tas loggas i appen och vi får ett meddelande direkt en kamera aktiveras. Vi har en kamera i allrummet nere utanför tvättstugan och en kamera uppe i matrummet så att man kan se köket (kök och tvättstuga, de två ställen som brandrisken är störst). Vi har Verisure och har fått supersnabb respons de två gånger vi råkat öppna ett fönster när skalskyddet var på och vi inte hann knappa in koden tillräckligt snabbt. Två gånger har vi haft rörelseartefakter pga skuggor av vegetation mot en för tillfället omöblerad vägg och då fick vi också jättesnabb respons och check att ingen tagit sig in. Vi har inte larm för att vi tror att det skall fånga någon tjuv, däremot är det väldigt skönt för barnen att slippa komma hem från skolan till ett pågående eller avslutat inbrott. Många inbrott begås ju dagtid. Är vi bortresta behöver inte dörrar eller fönster stå öppna i minusgrader eller ösregn i en vecka. Och jag vill helst inte vakna av det smyger omkring någon i huset mitt i natten. Då vaknar jag hellre av att larmet går och tjuven fortfarande är på utsidan.
Jag är skeptisk på direktkoppling till sos.V Vasteras skrev:Man kan välja inomhus- eller utomhuskameror som filmar vid rörelse, men det är ett tillval och något som man väljer själv om man vill installera och betala för eller inte. "Standard-kameran" tar bara stillbilder och det är den vi har (pga möjlighet att kunna direktkoppla till räddningstjänst vid brand).
Vat med om exakt samma sak. En tjej ville prata om säkerhet. Låter ju bra och jag sa att vad som än sägs eller händer kommer jag inte köpa larm. Hon var med på det och ville enbart prata säkerhet. Precis som med dig så var kunskapen obefintlig och när jag inye skulle ha något blev hon chockad. Då hade jag ändå sagt flera gånger att jag inte kommer köpa något dagen innan.L Lilllen skrev:Hade en Verisure säljare här för ett par år sedan. Jag sa att det inte passade. Han ville då komma tillbaka en annan dag. Han ville inte sälja något utan bara prata om säkerhet. Ok, tänkte jag. Jag vet att jag inte kommer köpa något, men prata säkerhet kan jag tänka mig att göra. Så vi kom överens om en kväll. Han kom och ville att vi skulle titta i huset. Nej, vi sitter ute sa jag. Han hade lite invändningar men jag stod på mig. Vi slog oss ned i utemöbeln. Han berättade om systemet. Jag frågade om han hade statistik på hur snabbt de brukar vara på plats i mitt område. Han slingrade sig. Jag frågade då hur nära det var till vaktbolag som rycker ut. Han menade då att bilar åkte runt och närmsta bilen kommer. Ok, hur många bilar finns vanligtvis i området då? Han började då prata om att etiketterna var viktigast… Jag sa att jag inte var intresserad. Han sänkte då installationspriset rätt rejält (minns inte från vad till vad). Då jag forfarande inte var intresserad sa han att han gjorde ett ”undantag” och ringde och kollade med chefen. Jag var dock fortfarande inte intresserad och sa att månadskostnaden är ju det som blir dyrt i längden. Han gick ner endel på den också, men jag räknande då på vad det blev tillsammans under en 10 års period och sa att jag kan ju i princip bygga ett hur avancerat larm som helst för de pengarna, med nät som kastas över inbrottstjuvar och allt. Efter ytterligare försök till övertalning begav han sig moloket iväg. Jag påminde honom då om att han ju ändå inte velat sälja något. Jag tyckte det hela var rätt roligt, och de har aldrig varit här igen…
Dom luras också med att "så många av dina grannar har beställt att vi kan sänka priset". Ingen granne hade beställt.
I mitt fall sänkte de installations priset med flera tusen till 0 kr. DET om någon luktade lurendrejeri. Lite som de engelsktalande taktvättarna som gick från 50 tusen till 1500 kr. Förstår dom inte själva hur fel det låter?
Tjuvar idag åker sällan fast. Dom har bra koll på vilken tid de har på sig. De riktigt avancerade kan även störa ut larm. Inferno alarm med blixt och rök kanon är nog det enda som har duglig effekt.
Produkter som diskuteras: "taktvättarna"

Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Att tjuvar inte åker fast är enklare än så. Polisen prioriterar inte dessa brott.A aka_the_barf skrev:Vat med om exakt samma sak. En tjej ville prata om säkerhet. Låter ju bra och jag sa att vad som än sägs eller händer kommer jag inte köpa larm. Hon var med på det och ville enbart prata säkerhet. Precis som med dig så var kunskapen obefintlig och när jag inye skulle ha något blev hon chockad. Då hade jag ändå sagt flera gånger att jag inte kommer köpa något dagen innan.
Dom luras också med att "så många av dina grannar har beställt att vi kan sänka priset". Ingen granne hade beställt.
I mitt fall sänkte de installations priset med flera tusen till 0 kr. DET om någon luktade lurendrejeri. Lite som de engelsktalande taktvättarna som gick från 50 tusen till 1500 kr. Förstår dom inte själva hur fel det låter?
Tjuvar idag åker sällan fast. Dom har bra koll på vilken tid de har på sig. De riktigt avancerade kan även störa ut larm. Inferno alarm med blixt och rök kanon är nog det enda som har duglig effekt.
[media]
De flesta är pundare, dessa är inte kända för att vara smarta
Man behöver knappast vara smart för att lista ut att man har 5-10 minuter max när larmet gått. Skillnaden är att proffsen vet vad dom ska ta och vart det ligger. Pundare tar ofta mer random saker.Bananskalare skrev:
Ja polisen idag ärr upptagna med alla gäng skjutningar.
Ja, såklart det mesta kan missbrukas. Man ska inte vara naiv, men inte paranoid heller. Jag tror intresset av att se en stillbild taget på 10 meters avstånd av en random människa som står och diskar är begränsat. Vi går inte omkring helnäck i köket särskilt ofta. Om någon lyckas hacka systemet på ett sätt att de kan ta en stillbild utan att larmet gått och utan att vi får en notis om att bilden tas, exakt i den sekunden någon går näck genom köket så får det vara så. Att oroa sig för det skulle vara paranoia.T TheGame skrev:
Ja missbruk förkommer sannolikt i alla system. Det finns flera exempel på olagliga sökningar i polisregister eller i sjukvårdens journalsystem av nyfikna anställda.
Att larmsystemet drar iväg bildmaterial vid utlöst larm och som någon operatör snabbt ska titta på och avgöra åtgärd utifrån är något som verisure-användarna betalar för.
Den person är nog inte född som inte drar på smilbandet när en yrvaken person snubblar framför kameran.
Att larmsystemet drar iväg bildmaterial vid utlöst larm och som någon operatör snabbt ska titta på och avgöra åtgärd utifrån är något som verisure-användarna betalar för.
Den person är nog inte född som inte drar på smilbandet när en yrvaken person snubblar framför kameran.
om nån skulle finna glädje i att sen nakna skulle jag ringa psykakuten...E etompau skrev:Ja missbruk förkommer sannolikt i alla system. Det finns flera exempel på olagliga sökningar i polisregister eller i sjukvårdens journalsystem av nyfikna anställda.
ingen frisk varelse skulle hitta någon glädje
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Husägare bytte färgsort och fick sanktionsavgift
Artikelkommentarer -
Husägare får rätt mot reliningföretag
Artikelkommentarer -
Husägare riskerar hamna i kläm när solcellsförsäljningen rasar
Artikelkommentarer -
Avdrag och bidrag för husägare
Artikelkommentarer -
Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
Bloggkommentarer
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Test trall till altan och trädäck – så klarade sig materialen efter 11 år
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer