S SueCia skrev:
Vad räknar du med att väktaren ska göra när han kommer hem till dig? :crysmile:

På vilket sätt motiverar du att det skulle vara prisvärt när du köper en dålig produkt till högt pris med skyhög månadskostnad. När du skulle kunna köpa en bra produkt till lite högre pris men med försumbar månadskostnad.

Ett riktigt installationsbolag som installerar ett bra larm
Investeringskostnad 40 000
Månadskostnad - 90
Totalkostnad efter 10 år - 50800

Verisure exempel baserat på info jag sett från användare på forumet, har räknat relativt lågt då jag sett betydligt högre kostnader.
Investeringskostnad - 25 000
Månadskostnad - 400
Totalkostnad efter 10 år - 73 000 :crysmile::crysmile::crysmile:

Då har jag inte ens räknat med att Verisure höjer priserna rejält varenda år för befintliga kunder.
Måste vara maffigt Verisurelarm om det kostar 25 papp… men månadskostnad blir nog mer än 400 om man skamlösa så många extra sensorer och prylar etc
 
Vi vill byta från Verisure till något utan abonnemang och som man äger själv. Vill ha skalskydd på natten, kameror och skydd mot brand samt vatten i källare.

Ska vara enkelt och billigt.

Är det Ajax som gäller eller vad har vi för alternativ?
 
S
K koolla skrev:
Måste vara maffigt Verisurelarm om det kostar 25 papp… men månadskostnad blir nog mer än 400 om man skamlösa så många extra sensorer och prylar etc
Familjen i artikeln hade köpt sitt leksakspaket för 48 000, vet inte hur maffigt det var, men jag har hört flera på forumet prata siffror kring 20-25 000 så det är nog inte helt ovanligt.
 
S
P plan-g skrev:
Vi vill byta från Verisure till något utan abonnemang och som man äger själv. Vill ha skalskydd på natten, kameror och skydd mot brand samt vatten i källare.

Ska vara enkelt och billigt.

Är det Ajax som gäller eller vad har vi för alternativ?
SPC alla dagar i veckan, trådat givetvis.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men ska sensorn prata med centralen så ofta så fungerar det garanterat inte med trådlöst.
Varför inte? Det är väl t.o.m. viktigare att ha en heartbeat-signal i ett trådlöst larmsystem? Sådana är lättare att störa ut än trådade.
 
P
Flera inlägg i den här tråden nämner skalskydd som något som ett larmsystem för hemmabruk kan erbjuda. Är det gängse terminologi i hemmalarmvärlden?

För mig är skalskydd sådant som gör det svårt att ta sig in i en byggnad (eller del av en byggnad). Svårforcerade lås, dörrar som inte går att slå hål på eller enkelt häkta av, fönstergaller, mm.
 
P plan-g skrev:
Vi vill byta från Verisure till något utan abonnemang och som man äger själv. Vill ha skalskydd på natten, kameror och skydd mot brand samt vatten i källare.

Ska vara enkelt och billigt.

Är det Ajax som gäller eller vad har vi för alternativ?
Håller med @SueCia gällande val av larm, SPC, trådat.
En fördel med trådat är att det går att välja detektorer från vilken tillverkare som helst så länge det är för trådad anslutning.

Väljer man trådlöst så är man fast vid en viss tillverkare, i vissa system är man även fast till viss serie/land.

Gällande vattendetektering/styrning så har vi en vattenfelsbrytare kopplad till larmet. Varje gång vi larmar på ”borta” så stängs vattnet av. Blir det tryckfall så får vi larm på det via larmet. Blir fuktbanden blöta så dels stängs vattnet av, del får vi larm på det via larmet.
Det går att ha fuktband direktkopplade till SPC om man vill.
 
Skalskydd är delvis två olika saker beroende vad man pratar om.
Dels tex fysiska dörren.
Dels tex larmgivare på fysiska dörren.

”Larma på skalskyddet” = larmet går om någon öppnar skalskyddet.

Magnetkontakter används främst till skalskyddet.
Rörelsedetektorer används främst till volymskyddet.
 
P pmd skrev:
Varför inte? Det är väl t.o.m. viktigare att ha en heartbeat-signal i ett trådlöst larmsystem? Sådana är lättare att störa ut än trådade.
Om du hade läst inlägget så hade du kanske inte ställt frågan. Jag skrev hemma larm och företagslarm
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skalskydd är delvis två olika saker beroende vad man pratar om.
Dels tex fysiska dörren.
Dels tex larmgivare på fysiska dörren.

”Larma på skalskyddet” = larmet går om någon öppnar skalskyddet.

Magnetkontakter används främst till skalskyddet.
Rörelsedetektorer används främst till volymskyddet.
skalskyddet för mig är i stort som du skriver.
snarare ett förtydligande... Alla fönster och dörrar. alla ingreppsvägar.
rörelse deckarna är egentligen bonus...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så med trådlösa enheter så kommer det läggas typ en timme om året, vid trådat typ fem minuter vart tredje år.
Sammanfattningsvis: tiden som man måste lägga på detta är försumbar för båda. Och trådlösa enheter (till skillnad från de flesta trådbundna) utvecklas i snabb takt med nya funktioner och inte minst med avseende på batteritid. Batterier i vanliga magneter/vibrationssensorer och brandvarnare av god kvalitet håller numera i många många år. För 5-10 år sedan var kostnad och tid ett argument mot att använda batterier, men inte längre. De flesta som sitter här och skryter över sina gamla spc/ajax/whatever-larm har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Det blir ofta en konsekvens av att man investerar så hårt i sina kilometer med sladdar, att man ser det som en slutgiltig och perfekt lösning. Under tiden fortsätter andra system att utvecklas.
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
SPC alla dagar i veckan, trådat givetvis.
Noterade du "enkelt och billigt?"

Om man har källare och tre våningar i en villa av vanlig storlek, de flesta fönster med dubbelöppning om det är gamla fönster, så blir det ungefär 10 + 15 + 10 + 5 magneter bara för fönstren, lågt räknat. Plus en bunt för ytterdörrar, grovingång, garageport, altandörr osv. Så säg minst 50 magneter. Du menar att det är lätt och billigt att ordna fram en stabil och inte alltför ful kabeldragning till dessa? Även i en gammal kåk där inga lediga rör finns förberedda? Samt även till alla övriga enheter man vill ha? Eller är du sån där som tror att tjuven alltid kommer genom ytterdörren och fönstren på bottenvåningen?

Det finns argument för och emot trådat respektive trådlöst. Att generalisera och kalla trådat för enkelt och billigt utan att veta förutsättningarna är däremot bara okunnigt och oseriöst. Ditt korståg mot allt som är trådlöst för att du ska känna dig tuff med dina trådade enheter är bara barnsligt. Det finns tusen sätt att ta sig in genom ett fönster utan att bryta magnetkontakten. Huruvida den är trådad eller ej är i sammanhanget därför ganska irrelevant. Man måste se till helheten och vad det är man vill uppnå. Efter det kan man börja prata tekniska lösningar.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S
J Jonte Karlsson skrev:
Sammanfattningsvis: tiden som man måste lägga på detta är försumbar för båda. Och trådlösa enheter (till skillnad från de flesta trådbundna) utvecklas i snabb takt med nya funktioner och inte minst med avseende på batteritid. Batterier i vanliga magneter/vibrationssensorer och brandvarnare av god kvalitet håller numera i många många år. För 5-10 år sedan var kostnad och tid ett argument mot att använda batterier, men inte längre. De flesta som sitter här och skryter över sina gamla spc/ajax/whatever-larm har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Det blir ofta en konsekvens av att man investerar så hårt i sina kilometer med sladdar, att man ser det som en slutgiltig och perfekt lösning. Under tiden fortsätter andra system att utvecklas.
Trådlöst skräp kommer alltid att vara trådlöst skräp, du får gärna visa mig ett trådlöst system med samma driftsäkerhet och sabotagesäkerhet som ett trådbundet larm.

Anledningen att trådbundna detektorer inte utvecklats vad gäller batteritid är för att de inte har batterier, så då blir det lätt att man inte byter ut dessa också.
 
S
J Jonte Karlsson skrev:
Noterade du "enkelt och billigt?"

Om man har källare och tre våningar i en villa av vanlig storlek, de flesta fönster med dubbelöppning om det är gamla fönster, så blir det ungefär 10 + 15 + 10 + 5 magneter bara för fönstren, lågt räknat. Plus en bunt för ytterdörrar, grovingång, garageport, altandörr osv. Så säg minst 50 magneter. Du menar att det är lätt och billigt att ordna fram en stabil och inte alltför ful kabeldragning till dessa? Även i en gammal kåk där inga lediga rör finns förberedda? Samt även till alla övriga enheter man vill ha? Eller är du sån där som tror att tjuven alltid kommer genom ytterdörren och fönstren på bottenvåningen?

Det finns argument för och emot trådat respektive trådlöst. Att generalisera och kalla trådat för enkelt och billigt utan att veta förutsättningarna är däremot bara okunnigt och oseriöst. Ditt korståg mot allt som är trådlöst för att du ska känna dig tuff med dina trådade enheter är bara barnsligt. Det finns tusen sätt att ta sig in genom ett fönster utan att bryta magnetkontakten. Huruvida den är trådad eller ej är i sammanhanget därför ganska irrelevant. Man måste se till helheten och vad det är man vill uppnå. Efter det kan man börja prata tekniska lösningar.
Tack för infon. Jag antar att du har några fler än de cirka 20 000 timmar jag har i yrket :)

Min erfarenhet säger att det finns två läger installatörer:
De som sätter trådlöst, dessa brukar ofta vara helt outbildade och sakna basal kunskap kring larm. Ofta sätter de detektorer längst upp mot tak oavsett takhöjd eftersom det blir snyggast så.

Sen har du riktiga larminstallatörer som oftast inte ens petar på trådlösa lösningar utan överlåter dessa åt amatörerna.

Det närmaste jag har kommit, och troligtvis kommer att komma trådlöst är 2st trådlösa IR till ett SPC där installationen var högst tillfällig. SPCn hade redan en skaplig anläggning med cirka 50ir detektorer, trådade givetvis.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du hade läst inlägget så hade du kanske inte ställt frågan. Jag skrev hemma larm och företagslarm
Men varför fungerar det garanterat inte med trådlöst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.