34 724 läst · 234 svar
35k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Om två saker är "hårt kopplade" betyder det att det är omöjligt, eller åtminstone mycket svårt, att separera dessa två saker från varandra. Så är det ju inte i det här fallet oavsett om det finns exempel i verkligheten eller inte.J Jonte Karlsson skrev:Strömförsörjning och kommunikationsmetod är två olika saker ja. Att de i sammanhanget "inte är hårt kopplade till varandra", vilket var det du påstod, är däremot helt fel. De är extremt hårt kopplade till varandra.
Det borde du kanske själv inse då du inte kunde ge ett enda exempel från verkligheten.
Om det är olika tillverkare, hur funkar det med kryptering och dubbelriktad autentisering mellan detektorer och centralenheter, samt rapportering och analys av olika typer av data från dessa? Var kan man läsa om de olika protokollen så att det går att avgöra om det ser rimligt ut?Demmpa skrev:
För det är väl inte bara vanliga dumma elektriska signaler så att vem som helst kan koppla in sig någonstans på kabeln och fejka svar om att allt är frid och fröjd på hela slingan? Det vore ju isåfall i klass med ett analogt system från 60-talet, och så skrattretande dålig kan väl ingen modern lösning vara.
Särskilt inte om premissen var att larmet skulle stå emot tjuvar som var så pass motiverade att de var ute efter att störa ut larmet.
Redigerat:
Hur skyddar man trådlös kommunikation från en störsändare av en typ som beskrivs i inlägg #171?J Jonte Karlsson skrev:
GSM har kryptering, men den kan nog betraktas som rudimentär i dessa dagar och är antagligen inte så svår att knäcka (utom möjligen den senaste varianten).
Vad har man f.ö. för nytta av en krypterad förbindelse mellan husets larmburk och en larmcentral? Är det kostnadseffektivt för en inbrottstjuv att ägna tid och pengar åt att knäcka krypteringen för att kunna byta ut meddelanden så att larmcentralen tror att allt är lugnt? Eller vad har man krypteringen till?
Kan du garantera det?Bananskalare skrev:
Jag trodde alltså att du menade att det finns någon fundamental fysisk egenskap som gör det omöjligt. Det forskas rätt mycket på att minska energibehov för allehanda apparater så det kanske blir praktiskt möjligt någon gång framöver.
Jag skyddar inte mina anläggningar mot kärnvapenattacker heller därför att jag tror det finns allvarligare problem då än om inbrottslarmet fungerar eller inte.J Jonte Karlsson skrev:Nej, jag säger att man är väldigt okunnig och inkskränkt om man generaliserar och påstår att det ena alltid är säkrare än det andra, utan att ta hänsyn till behov och omständigheter.
Men om nu trådat är det enda som gäller och allt trådlöst är skit så finns det några funderingar jag har från dig som är expert.
Hur brukar du skydda sensorer och centralenheter mot EMP? Det finns gott om billiga prylar att köpa och olika sidor där man lätt kan bygga sin egen EMP-generator som lätt kan störa ut centralenheterna i ditt störningssäkra system.
Hänger du med i utvecklingen kring störning av trådlös kommunikation och olika sätt att skydda sig mot detta, eller är det alltid, för all framtid, att betrakta som leksaker så att man inte ens behöver lära sig hur det fungerar? Det man lärde sig på 80-talet är ständigt aktuellt och det finns ingen anledning att uppdatera sig?
Folk som köper trådade larm brukar ha centralenheten väldigt centralt och tillgängligt för att förenkla kabeldragningen. Hur ser du på att Jönssonligan ofta kan stänga av denna med en ståltråd utifrån?
Hur skyddar ni utgående kommunikation från centralenheten?
Lägger ni någon typ av stålsköld runt hela fibern eller telekabeln? Hur långt då? Fram till tomtgräns? Hela vägen till ISP:n? Har telestationen och switchar i kk-utrymmen någon batteribackup eller räcker det att dra en propp för att sänka hela kvarteret? Även om centralenheten har batterbackup, hur får den då ut sina larm?
(hint: när strömmen i området går så brukar denna utrustning gå ner, att ha batteribackup i tusentals skrymlsen i hela landet är inte ekonomiskt försvarbart)
Villken kommunikationsväg används som backup? GSM? Hur skyddas den från störningar och hur sker krypteringen där?
Vilken typ av autentisering och kryptering används mellan centralenhet och sensorer, så att respektive ände vet att den kommunicerar med rätt part? Eller är det 60-talsteknik där man bara skickar en elektrisk signal och kollar om den kommer tillbaka?
Hur dimensioneras UPS:er för all kringutrustning som krävs för att kundens internetförbindelse ska fungera vid strömavbrott? Testkör ni detta genom att klippa strömmen?
Vilka beroenden och tjänster och externa leverantörer finns för att centralenheten ska få ut larm till kunden?
Hur ser säkerheten ut hos dessa? Får kunder sätta sina lösenord och koder själv? Brukar de vara bra på detta?
Innan allt ovanstående är gjort så har ju tråden mellan centralenhet och sensorer exakt noll betydelse, eftersom man kan störa ut hela systemet med en sax och en billig pryl från Ebay. Alla kilometer med kabel tillför då ingenting annat än falsk säkerhet.
Berätta på någon punkt du just skrivit, varför trådlöst skulle vara bättre, jag vägrar läsa igenom allt ditt trams så du slet på tangentbordet i onödan.
Redigerat:
J Jonte Karlsson skrev:Om det är olika tillverkare, hur funkar det med kryptering och dubbelriktad autentisering mellan detektorer och centralenheter, samt rapportering och analys av olika typer av data från dessa? Var kan man läsa om de olika protokollen så att det går att avgöra om det ser rimligt ut?
För det är väl inte bara vanliga dumma elektriska signaler så att vem som helst kan koppla in sig någonstans på kabeln och fejka svar om att allt är frid och fröjd på hela slingan? Det vore ju isåfall i klass med ett analogt system från 60-talet, och så skrattretande dålig kan väl ingen modern lösning vara.
Särskilt inte om premissen var att larmet skulle stå emot tjuvar som var så pass motiverade att de var ute efter att störa ut larmet.
Här avslöjar du att du har absolut noll insikt i hur larmsystem fungerar. Det går ingen som helst kommunikation mellan detektorer och larmcentralen, det är precis just det som gör att de är så pålitliga. Om du inte berättar för tjuven i förväg vilken resistans du ska ha på slingan så kan han inte heller ta reda på det utan att lösa ut sabotageskyddet.
Du inser väl att använda en störsändare är så enkelt att precis vem som helst kan göra det, medans att koppla förbi en trådad detektor med okänd balansering och sabotageskyddade kopplingspunkter är i stort sett omöjligt va? Jag kan åtminstone inte komma på hur fan jag skulle bära mig åt även om jag hade trådarna blottade och fick fritt fram att arbeta med dem.
Men svara på varför du är så upprörd och argumenterar så aggressivt om någonting där du inte har kompetensen att föra en argumentation?
Jag skulle aldrig gå in i en argumentation om för och nackdelar med olika typer av motorer, för jag har absolut noll kompetens där, känner du inte att du tar dig vatten över huvudet när du börjar prata om datasignaler mellan IR detektorer och centralenheter när en sådan lösning endast hade sänkt säkerheten, och att den gamla klassiska "dumma elektriska signalen" är den mest pålitliga och svåraste att ta sig förbi över huvud taget i det här fallet.
Hur gör du för att koppla bort en IR detektor med okänd balansering utan att sabotageskyddet går? Jag vill gärna veta det nu!
Behövs ingen dubbelriktad kommunikation mellan magnetkontakt/rörelsedetektor/glaskrossdetektor/mm och centralenheten, utan alla enheter ligger inkopplade på dubbelballanserade ingångar.J Jonte Karlsson skrev:Om det är olika tillverkare, hur funkar det med kryptering och dubbelriktad autentisering mellan detektorer och centralenheter, samt rapportering och analys av olika typer av data från dessa? Var kan man läsa om de olika protokollen så att det går att avgöra om det ser rimligt ut?
För att komma åt kabeln mellan larmgivaren och centralenheten så måste man redan vara inne i det larmade objektet samt att du måste veta exakt var på slingan det ena motståndet sitter samt vilka värden motstånden är på.
Du måste även klippa rätt tråd i exakt samma pikosekund som du kopplar in ditt egna motstånd mellan rätt trådar. För om det blir fel motstånd på larmslingan så kommer det gå antingen fellarm (avbrott, ogiltigt värde, kortslutning) eller skarpt larm.
De giltiga motståndsvärdena för ”normalt” och ”skarpt larm” är ganska smala områden.
Kamerorna filmar ingenting, utan om larmet går tas det en stillbild. Vi har själva full tillgång till kameran via appen och vi kan t o m själva bränna av en bild om vi nu skulle önska det. Alla bilder som tas loggas i appen och vi får ett meddelande direkt en kamera aktiveras. Vi har en kamera i allrummet nere utanför tvättstugan och en kamera uppe i matrummet så att man kan se köket (kök och tvättstuga, de två ställen som brandrisken är störst). Vi har Verisure och har fått supersnabb respons de två gånger vi råkat öppna ett fönster när skalskyddet var på och vi inte hann knappa in koden tillräckligt snabbt. Två gånger har vi haft rörelseartefakter pga skuggor av vegetation mot en för tillfället omöblerad vägg och då fick vi också jättesnabb respons och check att ingen tagit sig in. Vi har inte larm för att vi tror att det skall fånga någon tjuv, däremot är det väldigt skönt för barnen att slippa komma hem från skolan till ett pågående eller avslutat inbrott. Många inbrott begås ju dagtid. Är vi bortresta behöver inte dörrar eller fönster stå öppna i minusgrader eller ösregn i en vecka. Och jag vill helst inte vakna av det smyger omkring någon i huset mitt i natten. Då vaknar jag hellre av att larmet går och tjuven fortfarande är på utsidan.T TheGame skrev:Bara att ni är nöjda men det här se genom kamerorna, jag kan inte fatta att folk vill vara övervakade på detta sätt.
Jag vet själv när jag jobbade på ett företag, jag kunde utan problem "bryta mot reglerna" och tjuvlyssna på människors telefonsamtal.
Räkna med att det finns folk som tjuvkikar på er genom kamerorna