11 964 läst · 99 svar
12k läst
99 svar
Hyrt ut bostad till företag som nu inte vill göra rätt för sig...
utan att veta, jag har svårt att tro att ett företag, även med denna för mindre bolag ganska höga omsättning, har en egen jurist, de har troligen en firma de samarbetar med. däremot skulle ju någon av personerna som startat firman ha en juridisk bakgrund, den är säkert bra när man vill försöka trolla bort pengar och maximera utbetalningar. om de har behov av en eller flera jurister för tvister på heltid så är de riktigt fula fiskar... de ska ju syssla med omsorg, inte avtal och tvister...
kolla vad ditt försäkringsbolag täcker i jursitkostnader. fundera även på om din försäkring täcker sådana här skador, dvs om du är försäkrad när du hyrde ut. Är du inte det bör du nog vara det nästa gång. Är du försäkrad så kan försäkringsbolaget nog vara intresserad att sätta sina jurister på att få betalt, om de kommer behöva betala dig...
kolla vad ditt försäkringsbolag täcker i jursitkostnader. fundera även på om din försäkring täcker sådana här skador, dvs om du är försäkrad när du hyrde ut. Är du inte det bör du nog vara det nästa gång. Är du försäkrad så kan försäkringsbolaget nog vara intresserad att sätta sina jurister på att få betalt, om de kommer behöva betala dig...
Självrisken är nog ett basbelopp, det tror jag att jag hade när jag tänkte nyttja min försäkring på ett av husen.
Har du tiden, inte känner dig obekväm med att tala inför "publik" och verkligen känner att dom här jävlarna ska få så kör!
Håll det precis under småmålsgränsen, kolla i bekantskapskretsen om det finns någon med lite juridik kunskaper som du kan få lite hjälp av, mot en middag eller liknande.
Jag hade en kund som sket blankt i att betala slutfakturan, sa att jag skulle ta det vidare, han skrattade och sa ja gör det mina jurister tar hand om det.
Omsatte 3-500 miljoner i rivnings/sanerings branschen så jurist kontakter hade han säkerligen, jag vågade inte ta det vidare utan bet i det sura och tog smällen ☹️
Har du tiden, inte känner dig obekväm med att tala inför "publik" och verkligen känner att dom här jävlarna ska få så kör!
Håll det precis under småmålsgränsen, kolla i bekantskapskretsen om det finns någon med lite juridik kunskaper som du kan få lite hjälp av, mot en middag eller liknande.
Jag hade en kund som sket blankt i att betala slutfakturan, sa att jag skulle ta det vidare, han skrattade och sa ja gör det mina jurister tar hand om det.
Omsatte 3-500 miljoner i rivnings/sanerings branschen så jurist kontakter hade han säkerligen, jag vågade inte ta det vidare utan bet i det sura och tog smällen ☹️
Kanske det men självrisken är som sagt hög.J JohanLun skrev:
Man har ju oftast både en ansvarsförsäkring (ifall nån tex halkar och bryter benet) och en stilleståndsförsäkring (vattenskada/brand så lgh eller kanske hela kåken måste utrymmas)
Förutom själva husförsäkringen
om de har gjort rätt enligt avtal som de hävdar (vi har ju inte sett avtalet) så åker du på alltA Avenger skrev:Just det här fallet är ju inte jättekomplicerat så jag har svårt att se hur en jurist, skicklig eller ej, ska kunna vrida det här så att jag förlorar målet. Att jag troligtvis inte får full ersättning på mitt krav är jag medveten om men att jag skulle helt förlora känns väldigt märkligt och då är det något allvarligt fel på vårat rättssamhälle.
Vad var det som va roligt @returen att jag blev blåst? Att jag tycker han ska köra på?nino skrev:
Självrisken är nog ett basbelopp, det tror jag att jag hade när jag tänkte nyttja min försäkring på ett av husen.
Låter som att de bluffar. Att de vill att du "kontaktar deras juridiska ombud" är en rätt konstig formulering om de är säkra på sin sak. Nu låter det som de hotar men ändå vill att du ska kontakta dem för en sista chans om du ändå beslutar att göra rättsak av det.
Du kan alltid be om kontaltuppgifterna. Men om du kontaktar deras jurist så finns risken att denna rättar minimalt och bara det du kan bevisa, så att de inte ska förlora småmålet.
Det finns väl många fall där hyresgäster blivigt ersättningsskyldiga för kissande katter även om de varit tillåtna. Har ni dessutom avtalat om att katter inte ens får vistas där så är det rätt tydligt att det inte följt sin del av avtalet.
Bara ni inte avtalat om maxbelopp i ersättning osv.
Jag skulle absolut siktat in mig på småmål. Så avvakta med besiktning så det inte växer redan nu, har du väl vunnit ett småmål så är nog chansen stor att de köper eventulla överaskningar efter en besiktning eftersom de redan torskat i sak och vet att du inte ger dig.
Sen kan du absolut ta kontakt med en tidning, skriva om dina upplevelser. De är beroende av uthyrare som du, finns negativa artiklar och annat google hittar, kan det avskräcka andra potentiella uthyrare. Så det finns absolut påtryckning i det. Om inte annat räddar du kanske en annan stackare.
Du kan alltid be om kontaltuppgifterna. Men om du kontaktar deras jurist så finns risken att denna rättar minimalt och bara det du kan bevisa, så att de inte ska förlora småmålet.
Det finns väl många fall där hyresgäster blivigt ersättningsskyldiga för kissande katter även om de varit tillåtna. Har ni dessutom avtalat om att katter inte ens får vistas där så är det rätt tydligt att det inte följt sin del av avtalet.
Bara ni inte avtalat om maxbelopp i ersättning osv.
Jag skulle absolut siktat in mig på småmål. Så avvakta med besiktning så det inte växer redan nu, har du väl vunnit ett småmål så är nog chansen stor att de köper eventulla överaskningar efter en besiktning eftersom de redan torskat i sak och vet att du inte ger dig.
Sen kan du absolut ta kontakt med en tidning, skriva om dina upplevelser. De är beroende av uthyrare som du, finns negativa artiklar och annat google hittar, kan det avskräcka andra potentiella uthyrare. Så det finns absolut påtryckning i det. Om inte annat räddar du kanske en annan stackare.
Missförstå oss rätt, de flesta här vill hjälpa till.A Avenger skrev:Just det här fallet är ju inte jättekomplicerat så jag har svårt att se hur en jurist, skicklig eller ej, ska kunna vrida det här så att jag förlorar målet. Att jag troligtvis inte får full ersättning på mitt krav är jag medveten om men att jag skulle helt förlora känns väldigt märkligt och då är det något allvarligt fel på vårat rättssamhälle.
Visa gärna avtalet, vad står det om saknade inventarier och sanering?
Att bryta mot avtalet (tex ha djur i lgh) brukar oftast leda till att den kan sägas upp, vilket redan skett.
I övrigt så bekostar depositionen ytterligare kostnader? Vilken du redan fått.
De kan argumentera för att den "trasiga kaffebryggaren" ersattes med en ny, slutstädning är gjord, osv
Ta på dig deras glasögon och fundera på vilka kryphål du ser i ditt resonemang.
...men jag har ju svårt att se att om JAG hyrde en lägenhet och vid avflyttning hade lämnat kattkiss på golv, bytt tex kyl/frys som fanns där mot nåt jag köpt på en loppis osv, att hyresvärden INTE skulle begära ersättning... Utan nöja sig med depositionen.
Stöld eller egenmäktigt förfarande ligger väl nära tillhands? samt skadegörelse. För givetvis kan man väl tolka det som att depositionen skall täcka "städning".
Oavsett, konsultera en jurist som minst. Eller advokat (juristexamen + arbetserfarenhet + examen). Oavsett hur välvilliga vi är så är det inget mot handfasta råd från någon som faktiskt är utbildad och erfaren. Samt dessutom läst kontrakt och sett bilddokumentation mm.
Denne kommer att som minst ge en hint om utsikterna med att gå vidare rent juridiskt.
Oavsett, konsultera en jurist som minst. Eller advokat (juristexamen + arbetserfarenhet + examen). Oavsett hur välvilliga vi är så är det inget mot handfasta råd från någon som faktiskt är utbildad och erfaren. Samt dessutom läst kontrakt och sett bilddokumentation mm.
Denne kommer att som minst ge en hint om utsikterna med att gå vidare rent juridiskt.
du har sämre jurist och avtal...J JohanLun skrev: