A Avenger skrev:
Tycker det var en dålig liknelse... jag försöker inte gräva en grop, jag vill ha rätt.
Det är ju därför som jag vill hålla det till ett Förenklat Tvistemål... tänker att Tingsrätten inte vill lägga alltför mycket möda på det och eventuella kostnader dras ner till ett minimum...
förenklat blir det om summorna är obetydliga och leder nästan alltid till förlikning dvs du står för hälften
 
A Avenger skrev:
Samtidigt vore de ju korkade om de överklagar en ev fällande dom om det rör sig om <28k...
tror dom aldrig så lite att du åker på 100% av rättegångskostnaderna så gör dom det deras advokater kostar kanske 500tkr.
Dessutom vill de statuera exempel så att inte någon annan tror att det går att stämma dom.

kontakta HA
 
S Stefan1972 skrev:
Det är väl sånt här som verkligen är baksidan med att hyra ut bostäder på det här viset. Man ska nog ha med i kalkylen att det kan gå väldigt snett.......Kontrakt måste nog vara vattentätt där allt är stipulerat in i minsta detalj. Saknade inventarier lär man nog ha bevis på att de funnits där också. En förteckning är inget bevis
spelar ingen roll många många är i samma sits och får reda upp skiten själva
hyr aldrig ut är det enda som funkar
 
A Avenger skrev:
Nä, jag känner inget större behov av rådgivning inför en eventuell förhandling. Jag tror chansen är stor att jag skulle vinna, typ 80% men man vet ju aldrig.

Råden jag fått hittills är att väga för och nackdelar och att det kanske kostar mer än det smakar...
Skulle gärna få råd från någon som är kunnig om "förenklat tvistemål"... :)
du kommer aldrig att vinna
 
A Avenger skrev:
Nja nu menade jag här på forumet. Dvs gratis råd av någon kunnig innan jag beslutar vad jag ska göra.
Gratisråd är inte kvalitetssäkrade och i synnerhet inte här på BH
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte börja med att skicka ett kravbrev och om/när de inte betalar gå till kronofogden?
de bestrider fakturan hos kronkalle så stannar det där tills tingsrätten gett dom
 
A Avenger skrev:
Hyrde ut en möblerad komplementbostad till AB OmsorgsCompagniet i Norden som i sin tur hjälper olika människor med boende och dylikt.
Skulle vara intressant att veta hur mycket mer man tjänar på att hyra ut till en sådan högrisk-hyresgäst, jämfört med att hyra ut själv till någon man själv kollar upp. Fördel är kanske dock att det är ett känt företag, så de kommer troligen inte vägra flytta och sluta betala hyra i alla fall.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att driva saken som småmål kan man göra själv, utan ombud och med minimal risk. Nedsidan är som sagt max ersättning för ett par timmars ombudstid för motparten.

Det är förstås förmodligen inte värt det om man värdesätter sin egen tid, men känner man att det är viktigare att motparten inte ska komma undan med beteendet kan segerns sötma i sig göra att det är värt det.

En rimlig start skulle kunna vara att ställa ett kravbrev till företaget, med information om att utebliven betalning leder till stämning efter X dagar. Ett sådant krav lär dra juristtid från företaget och (om det inte är vardagsmat för dem) sannolikt ett förslag om förlikning.

Du verkar ju ha god förmåga att läsa in dig på reglerna, så det är bara att dra igång om du vill. Och om du lessnar eller inte orkar längre är det bara att avbryta.

Se bara till att inte hamns över småmålsgränsen genom att exempelvis först stämma om ett halvt PBB och sen öka det med exempelvis kronofogdekostnader om du blandar in fogden längs vägen.
svårt att komma någonstans om motparten har riktiga jurister
 
spikplanka spikplanka skrev:
Bolaget det gäller (inget annat bolag har ett namn som liknar detta):
"AB Omsorgscompagniet i Norden" (556640-2292) med säte i Nacka, Stockholm.
Registrerat 2003-02-20
Anställda 554

Uppgifter per 2023 April:

Omsättning349 miljoner SEK
Resultat efter finansnetto14 miljoner SEK
Årets resultat14 miljoner SEK
Summa tillgångar94 miljoner SEK

Verksamhetsbeskrivning "Bolaget skall bedriva vård och omsorg till äldre och funktionshindrade personer i och utanför deras hem. Bolaget ska också bedriva boende för ensamkommande flyktingar, och boende enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), erbjuda hushållsnära tjänster och hyra ut vård- och omsorgspersonal samt därmed förenlig verksamhet."

Antar att det är någon i de markerade kategorierna som bott i den uthyrda bostaden?

Styrelse:
RollNamnÅlderBostadsort
OrdförandeRosenqvist, Vilhelm48 år(hemligt)
Styrelseledamot, VDBerg, Hans Göran52 årSaltsjöbaden
StyrelseledamotSandberg, Anita Helena64 årHägersten
StyrelseledamotLundin, Jennie Maria51 årGustavsberg
StyrelseledamotRosenqvist Leijonqvist, Åsa-Karin47 årHuddinge

Detta bolag ägs av "W Rosenqvist Holding AB" (559021-0364) ett aktiebolag i Nacka på en address som verkar vara ett företagshotell.
Registrerat: 2015-07-17 (i samband med flyktingkrisen)
Anställda 0
Utdelning (2023): 5 miljoner SEK

Verksamhetsbeskrivning: "Bolaget ska äga och förvalta bolag samt idka därmed förenlig verksamhet."

Uppgifter per 2023 April:
Omsättning598 miljoner SEK
Resultat efter finansnetto38 miljoner SEK
Årets resultat40 miljoner SEK
Summa tillgångar303 miljoner SEK

Styrelse:
RollNamnÅlderBostadsort
OrdförandeRosenqvist, Vilhelm48 år(hemligt)
StyrelseledamotRosenqvist Leijonqvist, Åsa-Karin47 årHuddinge
StyrelsesuppleantBerg, Hans Göran52 årSaltsjöbaden

Om man skickar kronofogden så kan det synas och göra affärerna svårare.

En följetång om deras missförfaranden i någon större tidning är kanske inte heller fel. Om inte annat för att öka villigheten till uppgörelse. Kolla dock upp så att ingen i tidningens styrelse sitter i detta bolag också..

Som någon annan nämnde så kan man ta upp saken med de som beslutar om bidrag till denna verksamhet som uppenbarligen till största delen finansieras med skatter.

Och inte minst informera andra som hyr ut, innan de hyr ut till dessa. Utan denna tillgång och bidragen så blir det ingen verksamhet alls.

Tips i övrigt: Inga affärer utan kunnig advokat som involverar förtroende med bolag i "omsorgsbranschen", har flyktingar som verksamhet, har mycket mer kapital än dig själv, bor på fina adresser i Stockholm. Alla är röda flaggor.
det är alltid korrumperade politiker/tjänstemän med när det gäller skattepengar
 
A Avenger skrev:
På hyreskontraktet är det AB OC Stöd & Boende som står som hyresgäst men det är ett dotterbolag som drivs av samma människor men ja det finns många röda flaggor som är väldigt tydliga nu.

Profitörer som tjänar multum på "omsorg" och där troligtvis våra skattepengar hamnar och omvandlas till champagne och lyxkåkar.

Kanske det bästa vore att försöka få någon journalist att gräva bland de här bolagen...
bra tänk
 
Om våra skattepengar betalar detta, och de har vinster men inte gör rätt för sig så hoppas jag att du hellre ser till att man slutar använda företaget genom att kontakta de som köper tjänsten än att driva en juridisk process. Kanske har du även mer att vinna på att gå den vägen, dvs tala om för dem att du kommer kontakta de som köper deras tjänster och att du kommer kontakta journalister och lägga ut på forum som du gjort här, deras namn och företagsuppgifter. Förhoppningsvis kommer andra som får frågan att hyra ut att googla på deras företagsnamn eller namnet på personerna i ledningen och därmed sluta hyra ut. Det bästa är väl att få bort sådana här parasitföretag. De lurar ju dig, men även mig och alla andra här i forumet som betalar skatt...
 
J JohanLun skrev:
Om våra skattepengar betalar detta, och de har vinster men inte gör rätt för sig så hoppas jag att du hellre ser till att man slutar använda företaget genom att kontakta de som köper tjänsten än att driva en juridisk process. Kanske har du även mer att vinna på att gå den vägen, dvs tala om för dem att du kommer kontakta de som köper deras tjänster och att du kommer kontakta journalister och lägga ut på forum som du gjort här, deras namn och företagsuppgifter. Förhoppningsvis kommer andra som får frågan att hyra ut att googla på deras företagsnamn eller namnet på personerna i ledningen och därmed sluta hyra ut. Det bästa är väl att få bort sådana här parasitföretag. De lurar ju dig, men även mig och alla andra här i forumet som betalar skatt...
så länge det finns de som hyr ut rivningskåkar till dessa företag lär affärsmodellen fungera
 
L Lilllen skrev:
Skulle vara intressant att veta hur mycket mer man tjänar på att hyra ut till en sådan högrisk-hyresgäst, jämfört med att hyra ut själv till någon man själv kollar upp.
År 2015 och lite frammåt var det en del som hyrde ut i liknande sammanhang och konsekvensen var att husen blev rivningsfärdiga. Dvs inte lönt att reparera i många fall.
Således måste sådana här högriskuthyrningar också räknas på samma sätt. Dvs hyresintäkten måste täcka rivning, sanering och nybyggnation.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
dvs tala om för dem att du kommer kontakta de som köper deras tjänster och att du kommer kontakta journalister och lägga ut på forum som du gjort här,
Mer effektivt att skrida till verket och låta de upptäcka vad som sker långsamt.
 
spikplanka spikplanka skrev:
År 2015 och lite frammåt var det en del som hyrde ut i liknande sammanhang och konsekvensen var att husen blev rivningsfärdiga. Dvs inte lönt att reparera i många fall.
Således måste sådana här högriskuthyrningar också räknas på samma sätt. Dvs hyresintäkten måste täcka rivning, sanering och nybyggnation.
jo det har vi många exempel här runt omkring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.