11 255 läst · 99 svar
11k läst
99 svar
Hyrt ut bostad till företag som nu inte vill göra rätt för sig...
Ozon har en förmåga att bryta ner gummimaterial i t.ex packningar mm så det kan vara värt att kolla upp. Kanske elledningar påverkas?
Säkerligen koncentrationsberoende.
Säkerligen koncentrationsberoende.
du har förlorat innan du kommer till tingsrätten, egentligen förlorade du när du skrev kontraktet. men sånt ser jag varje dagA Avenger skrev:Jo jag har uppgett korrekt information, däremot har jag inte uppgett all information. Stor skillnad 😉
Hyreskontraktet är av standardformat inklusive bilaga med en förteckning över alla inventarier, signerat elektroniskt.
Tyvärr står det inte att förstörda eller bortforslade inventarier ska ersättas med exakt likadana inventarier eller att de ska ersättas med motsvarande belopp för införskaffande av liknande inventarier.
Det kommer vi lägga till nästa gång. Dessutom antar jag att man i samma veva bör skriva att vitvaror, golv, lister, fönsterbrädor, toalett mm också ska ersättas om de förstörs eller bortforslas…
Kul att du är så engagerad i den här tråden. Du kanske ska kolla upp mer angående ”förenklat tvistemål” och utgå från det?
1) Har ni bilder/dokumentation på hur det såg ut innan hyresgästerna flyttade in? Samt från tiden efter med fel inventarier, doftoljor m.m.A Avenger skrev:Vill med denna tråd två saker, få hjälp/tips och varna andra.
Hyrde ut en möblerad komplementbostad till AB OmsorgsCompagniet i Norden som i sin tur hjälper olika människor med boende och dylikt.
Vi, som privatpersoner, var mycket tveksamma till att göra det men kontaktpersonen som hörde av sig till oss var väldigt trevlig och var själv uppvuxen i våran fastighet(!) och bedyrade att personen som skulle bo där var skötsam mm.
Sagt och gjort personen flyttade in och vi märkte knappt av hen. Ett par månader senare kändes det som att ingen bodde där längre men nån månad senare upptäckte vi att en annan person flyttat in som dessutom hade katter (husdjur var ej tillåtet). Vi försökte kontakta den trevliga kontaktpersonen men hörde inget utan fick kontakt med en annan person.
Vi påpekade problemet med att vi inte hade någon kontroll på vem eller vilka som bor i huset samt att husdjur inte är tillåtet och att vi ville höja hyran med ca 10% för sannolikt framtida merarbete samt mer slitage med täta in och utflyttningar och att det kan tillkomma kostnader för sanering. Alternativt kände vi oss tvungna att säga upp hyresavtalet. Företaget gick med på hyreshöjningen.
Efter ytterligare ett par månader kom det till vår kännedom att det nu också fanns massor av kattungar i huset. Vi kontaktade företaget igen och påpekade detta, sade också att vi inte vill ha någon kattuppfödning i huset samt påpekade ytterligare en gång att det kan tillkomma kostnader för sanering.
Efter några veckor såg vi att personen med katterna flyttade. Jag slank in och kikade i huset och det såg inte trevligt ut och det stank katturin i princip överallt. Efter ytterligare någon vecka sade företaget upp hyresavtalet.
Vi såg att det kom ett gäng städerskor och vi noterade att de hivade ut en massa saker från huset till tomten och sen borta.
Vi fick besked att ingen mer skulle bo där resterande 3 månader.
Jag och min fru gick in i huset och upptäckte lite nya fula inventarier men att det saknades massor av inventarier som tillhörde bostaden som tex alla mattor, alla madrasser, alla gardiner, alla kuddar mm (sedan tidigare var tex en ny Mocca Master försvunnen och istället fanns det en ful 200 kr kaffemaskin). Det var även utplacerat massor av doftoljor. Trots det kändes det tydligt med katturin.
Vi kontaktade företaget och påpekade att det saknades massor av inventarier (vi hade gjort en förteckning) samt att soffan, en sängstomme och ev andra saker behövdes ersättas. Vi påpekade också att vi nu kommer ta bort alla doftoljor för att få en rättvis uppfattning om odören från katturinen. Vi undrade också om de kunde anlita en saneringsfirma så kanske allt kunde åtgärdas under uppsägningstiden så de inte skulle behöva betala mer för utebliven hyra. Kontaktpersonen skulle på semester och svarade att vi får ta tag i det i början av augusti.
Under juni och juli så städade och målade/lackade vi lite här och var för att försöka få bort så mycket odör som möjligt. Vi kom fram till att flera av möblerna behövde slängas pga katturin samt att i ett av sovrummen troligtvis behövdes byta ut ett laminatgolv samt fotlister. Vi misstänkte att kattungarna främst hölls i tvättstugan och sen i det sovrummet. I de andra rummen som har gamla trägolv luktade det tack o lov inte lika mycket även om stanken fortfarande fanns där.
Nu börjar det närma sig mitten av augusti och helt plötsligt låter den relativt trevliga kontaktpersonen (nr 2) inte alls så trevlig längre utan säger att de gjort allt som behövs och att det inte luktar katturin längre. Hen säger också att de ersatt en del av inventarierna.
Vi skriver ett långt mejl där vi i punktform lägger fram allt så tydligt som möjligt om, varför och hur. Vi föreslår två olika lösningar:
1. De ersätter för alla försvunna och förstörda inventarier (ca 28000 kr inkl.1 mån deposition) samt står för kostnaden att byta ut laminatgolvet i sovrummet till en totalkostnad om 6000 kr. Ersättningprylarna de skaffat har vi ingen önskan om att behålla.
2. De ersätter för alla försvunna och förstörda inventarier (ca 28000 kr inkl.1 mån deposition). Vi anlitar en oberoende saneringsfirma som kommer med ett utlåtande om huruvida det stinker katturin och ev kommer med förslag om åtgärder och sen tar vi det från där.
Vi fick kort och gott svaret: "Vi har gjort allt vi ska göra enligt avtalet. Ni kan behålla depositionen. I annat fall får ert juridiska ombud kontakta vårt."
Så nu är ju den stora frågan vad man ska göra...? Det enklaste är givetvis att knyta näven i fickan och se det som en tråkig livsläxa. Jag är iofs sugen på att dra igång en rättslig process om inte annat så för principen (företag som försöker smita undan för att det är bökigt och ev kostsamt med rättslig process för privatpersoner) och att vi vet att moraliskt har vi rätt. Min tanke är att Kronofogden är meningslöst utan istället gå direkt på en stämningsansökan via Tingsrätten och Tvist om pengar(?) och skippa ersättning för golvet så att beloppet ligger under halvt prisbasbelopp...
Vad hade du gjort?
2) En oberoende besiktningsman är alltid att rekommendera för ett utlåtande (samt vittne i framtida rättegång). Så nära utflyttsdatum som möjligt!
3) Hur stor är depositionen?
4) Går ni vidare till TR är sannolikheten stor att det blir förlikning, så något plåster på såren kan ni säkert få, men kanske inte ersättning för allt. Ta med laminatgolvet i er fordran, så kan ni jämka med det när det börjar närma sig förlikning.
Kanske redan har nämnts tidigare, men jag har läst någonstans att det inte är någon idé att driva ärenden som är under ett halvt prisbasbelopp då du ändå kommer bli debiterad ett halvt prisbasbelopp. Därav är det en del företag och privatpersoner som gärna smutsar ner sig för småpengar för det kostar mer än vad det smakar att driva ärendet.
Du är bra dåligt påläst. Och väldigt konfrontativt inställd.returen skrev:
Det spelar ingen roll i ett förenklat tvistemål, även kallat småmål, hur mycket vardera parts jurister/advokater kostar. Ersättningen som den vinnande parten kan få för sina ombud är begränsad. Enligt följande:
"I småmål, det vill säga mål där tvisten handlar om mindre än 28 650 kronor, är möjligheterna att få ersättning begränsade. Den som vinner målet kan till exempel bara få ersättning för en timmes juridisk rådgivning. Det finns även gränser för hur mycket en sådan timme får kosta. Dessa begränsningar gäller även för europeiska småmålsförfaranden, det vill säga tvister som handlar om pengar och är gränsöverskridande inom EU."
Ersättningen är mellan 1600-2000kr för en timmes juridisk rådgivning år 2024. Kostnad att ansöka om ett tvistemål är 900kr.
TS löper som sämst risk att förlora 3000kr (plus ev egna juristkostnader). Om motparten vill betala sina advokater 50000kr eller 200000kr i arvode för att vinna fallet så är det deras förlust.
Till TS vill jag bara säga att se till att dubbel och trippelkolla all formalia, så du stämmer rätt motpart och har alla uppgifter förberedda och organiserade. Och jag hoppas du tvålar dit dem även om det bara är toalettpengar för dom. Är de smarta ger de dig ett acceptabelt bud i förlikning. Lycka till!
GÄSP!R Rampage2216 skrev:Du är bra dåligt påläst. Och väldigt konfrontativt inställd.
Det spelar ingen roll i ett förenklat tvistemål, även kallat småmål, hur mycket vardera parts jurister/advokater kostar. Ersättningen som den vinnande parten kan få för sina ombud är begränsad. Enligt följande:
"I småmål, det vill säga mål där tvisten handlar om mindre än 28 650 kronor, är möjligheterna att få ersättning begränsade. Den som vinner målet kan till exempel bara få ersättning för en timmes juridisk rådgivning. Det finns även gränser för hur mycket en sådan timme får kosta. Dessa begränsningar gäller även för europeiska småmålsförfaranden, det vill säga tvister som handlar om pengar och är gränsöverskridande inom EU."
Ersättningen är mellan 1600-2000kr för en timmes juridisk rådgivning år 2024. Kostnad att ansöka om ett tvistemål är 900kr.
TS löper som sämst risk att förlora 3000kr (plus ev egna juristkostnader). Om motparten vill betala sina advokater 50000kr eller 200000kr i arvode för att vinna fallet så är det deras förlust.
Till TS vill jag bara säga att se till att dubbel och trippelkolla all formalia, så du stämmer rätt motpart och har alla uppgifter förberedda och organiserade. Och jag hoppas du tvålar dit dem även om det bara är toalettpengar för dom. Är de smarta ger de dig ett acceptabelt bud i förlikning. Lycka till!
Liknande trådar
-
ansluta tvättmaskin bostadsrätt i badrum
Tvättstuga -
Minska riskerna när du hyr ut din bostad - checklista
Artikelkommentarer -
Anslutningspunkt kommunalt VA, hur långt från bostadshus är ok
Vatten & Avlopp -
Skadade lister, fula badrumströsklar och trösklar skjuta med spikpistol, bostadsrätt nyproduktion
Byggmaterial & Byggteknik -
Mäklare får bakläxa efter att ha hyrt ut bostad till säljare
Artikelkommentarer