11 815 läst · 70 svar
12k läst
70 svar
Hustråd: Bygga till sekelskifteshus med utmanande detaljplan
Så, nu har jag snabbt försökt slänga ihop lite hur jag menar 
Under gången kom jag på det med trappan.. det kan vara ett ganska jobbigt ingrepp men kanske värt det
Fördelar:
Lekrum + stora sovrum där uppe (2 st)
Stora sovrum där nere (2 st) samt TV-hörna
Båda badrummen blir större
Rymlig entré
Stor separat tvättstuga/groventré
Öppen planlösning kök + matplats + vardagsrum, möjligt med öppet till nock
Nackdelar:
Upptar yta mot söder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under gången kom jag på det med trappan.. det kan vara ett ganska jobbigt ingrepp men kanske värt det
Fördelar:
Rymlig entré
Nackdelar:
Upptar yta mot söder
Spontant många väldigt bra idéer! Jag gillar verkligen att entrén kommer närmre köket och även längre åt syd och därmed närmre från parkeringen i tomtens sydvästra hörn 👍J Jarlsgård skrev:Så, nu har jag snabbt försökt slänga ihop lite hur jag menar
[bild]
Fördelar:
Rymlig entré
Nackdelar:
Upptar yta mot söder
Gillar också tanken med att att det privata/ sovdelen hamnar i det gamla huset och det mer offentliga i tillbyggnaden.
Också väldigt snygg lösning framifrån sett 🙌
Undrar om man skulle kunna förskjuta hela rasket åt öst, kanske genom att vrida tillbyggnaden 90° och därmed få en schysst uteplats i vinkeln desutom... 🤔
@Jarlsgård vad är dom främsta argumenten för att detta skulle bli en mer ekonomisk lösning enligt dig? 🙂 För det är faktiskt nästa stora fråga som jag har tänkt ta tag i och börja titta mer på... Generellt har jag förstått att det är mer ekonomiskt att bygga i två plan vs ett. Men med källare så kanske det blir mer komplicerat (och därmed dyrare) att bygga en annan typ av grund precis bredvid, merjobb när fasader och tak ska integreras i en vinkel-tillbyggnad osv osv jämfört med att bygga mer eller mindre något fristående bredvid
Rent ekonomiskt tänker jag som såhär:
Äldre hus, att ändra i konstruktionen kan (läs lär) innebära större kostnader än först förutsett.
Samma med öppningar i väggar mm, svårt att veta vad det kommer innebära för konstruktionen.
En annan aspekt är möjligheten att bo i huset medan ombyggnad sker. Om man för en "fristående" tillbyggnad så kan alla funktioner som finns i huset idag bibehållas, vilket dels underlättar vardagen (man öppnar helt enkelt upp när tillbyggnaden är klar) och fortsätter sedan i bostadshuset.
Vad gäller att förskjuta tillbyggnaden mer åt öster bör inte vara några direkta bekymmer utan kanske snarare en fördel, så kyl/frys/högskåp kunnat placeras mot väggen som vätter mot det gamla huset
Äldre hus, att ändra i konstruktionen kan (läs lär) innebära större kostnader än först förutsett.
Samma med öppningar i väggar mm, svårt att veta vad det kommer innebära för konstruktionen.
En annan aspekt är möjligheten att bo i huset medan ombyggnad sker. Om man för en "fristående" tillbyggnad så kan alla funktioner som finns i huset idag bibehållas, vilket dels underlättar vardagen (man öppnar helt enkelt upp när tillbyggnaden är klar) och fortsätter sedan i bostadshuset.
Vad gäller att förskjuta tillbyggnaden mer åt öster bör inte vara några direkta bekymmer utan kanske snarare en fördel, så kyl/frys/högskåp kunnat placeras mot väggen som vätter mot det gamla huset
Ok, tack för inputen, gav en hel massa bra saker att fundera vidare på, alltifrån planlösning, projektplanering till ekonomi 🤗🙏J Jarlsgård skrev:Rent ekonomiskt tänker jag som såhär:
Vad gäller att förskjuta tillbyggnaden mer åt öster bör inte vara några direkta bekymmer utan kanske snarare en fördel, så kyl/frys/högskåp kunnat placeras mot väggen som vätter mot det gamla huset![]()
Kanske går att hitta liknande projekt här på forumet och forska lite mer i konstruktionsbitarna... Annars. Vilken yrkeskompetens är mest lämplig att reda i sånna här bitar. Dvs både funktion utformning, konstruktion/ kostnad. Gissar att det är en arkitekt i första hand med stöd av konstruktör för dom lite krångligare bitarna?
Här kommer en ny idé baserat på din iinput @Jarlsgård
Jag har spånat vidare på högdel i öster då vi gärna vill få in fler sovrum på övervåningen och spara på söderläget till terass och uteplats mm
Gillade verkligen iden med att flytta trappen och göra plats för badrummen. Det möjliggjorde även ett till sovrum på övervåningen utan att göra lika många ingrepp i bärande konstruktion.
Jag vaskade även alla tillbyggnader på framsidan förutom inglasning av befintlig veranda för ekonomins skull
Utbyggnadden till vänster skulle man också kunna göra med sadeltak för att få högre höjd i den delen men det finns en charm i symmetrin runt högdelen också. Tåls att fundera mer på om detta är något vi går vidare med.
Jag har spånat vidare på högdel i öster då vi gärna vill få in fler sovrum på övervåningen och spara på söderläget till terass och uteplats mm
Gillade verkligen iden med att flytta trappen och göra plats för badrummen. Det möjliggjorde även ett till sovrum på övervåningen utan att göra lika många ingrepp i bärande konstruktion.
Jag vaskade även alla tillbyggnader på framsidan förutom inglasning av befintlig veranda för ekonomins skull

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Utbyggnadden till vänster skulle man också kunna göra med sadeltak för att få högre höjd i den delen men det finns en charm i symmetrin runt högdelen också. Tåls att fundera mer på om detta är något vi går vidare med.

Logga in
Skapa konto
Gillar er tankegång men ser ett rent uppenbart problem, och det är utformningen på vinkeln. Enligt detaljplanen så kommer ni aldrig få igenom det eftersom det bara får vara 1 våning?
Ett alternativ hade varit att strunta i plan 2 och låta ovanvåningen vara som den är.
Ett till förslag hade varit att ha ett skärmtak utanför "matplatsen" för att få tillbyggnaden att länka samman bättre till huset. Med ett valmat tak förstärks troligen känslan av amerikansk veranda
Ett alternativ hade varit att strunta i plan 2 och låta ovanvåningen vara som den är.
Ett till förslag hade varit att ha ett skärmtak utanför "matplatsen" för att få tillbyggnaden att länka samman bättre till huset. Med ett valmat tak förstärks troligen känslan av amerikansk veranda
Johannes Evaldsson skrev:
Här kommer en ny idé baserat på din iinput @Jarlsgård
[bild] [bild]
[bild]
Flera grannar har fått göra vinkel i två plan med motiveringen att det räknas som frontespis, när den är mindre än halva takfallet, eller nåt åt det hållet. Som mindre avvikelse skall tilläggas.J Jarlsgård skrev:Gillar er tankegång men ser ett rent uppenbart problem, och det är utformningen på vinkeln. Enligt detaljplanen så kommer ni aldrig få igenom det eftersom det bara får vara 1 våning?
Ett till förslag hade varit att ha ett skärmtak utanför "matplatsen" för att få tillbyggnaden att länka samman bättre till huset. Med ett valmat tak förstärks troligen känslan av amerikansk veranda![]()
Byggkontorsgubben sa att förlänga frontespisen på framsidan nog inte skulle vara något problem iaf eftersom den och balkongen redan fanns där. Jag har inte full koll på den regeln men det behöver såklart kollas upp mer noggrant med någon sakkunnig.
Tanken med skärmtak har slagit mig med 🙌 alt. det större sadeltaket (eller brutet tak för den delen, men endast ett våningsplan) som då sträcker sig även utanför matplatsen eller möjligtvis en glasad veranda
...då skulle man kunna utforma det något liknande detta, och få till en bättre logistik till groventre och därifrån till köket och kanske slippa ta upp så mycket hål i yttervägg genom att utnyttja befintligt fönster
+ groventre närmre kök och parkering
+ nockhöjd alt. glasveranda
+ sköna vinklar utomhus att möblera, nära till kök
- skuggar dom gamla rummen i söder
- krångligare geometri på platta och anslutningar mot fasader

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
+ groventre närmre kök och parkering
+ nockhöjd alt. glasveranda
+ sköna vinklar utomhus att möblera, nära till kök
- skuggar dom gamla rummen i söder
- krångligare geometri på platta och anslutningar mot fasader
Redigerat:
Var ute o tog lite bilder på grannarnas hus som är byggda på samma detaljplan för bara 2-3 år sedan.
Både takkupor och vinkelbyggnader med byggnadshöjd långt över 4 meter och där andra våning definitivt skulle räknas som en våning ifall vinklarnas fasader var beräkningsgrundande eller annars att kommunen godtagit dessa som mindre avvikelser, antar jag.
Både takkupor och vinkelbyggnader med byggnadshöjd långt över 4 meter och där andra våning definitivt skulle räknas som en våning ifall vinklarnas fasader var beräkningsgrundande eller annars att kommunen godtagit dessa som mindre avvikelser, antar jag.
Skillnaden där är att taken max har 45 grader lutning, så de klassas högst troligen som enplanshus med inredd vind, medan ditt tack vare mansardtaket blir ett tvåplanshus 😬Johannes Evaldsson skrev:
Var ute o tog lite bilder på grannarnas hus som är byggda på samma detaljplan för bara 2-3 år sedan.
Takkupor som upptar mindre än en tredjedel av takfallet blir inte heller beräkningsgrundande 🫤
Hur tänker du? Är nyfiken 🙂J Jarlsgård skrev:
För dessa klassas som enplans, ja. Men husen har ändå 3 fasader (inräkat tillbyggnadens gavel) som inte har ett takfall på 45 grader. Så det jag är nyfiken på är varför dessa tillbyggnader är okej, och vad jag förstår så delar man väldigt sällan upp huskroppar i delar/ moduler när byggnadshöjd och våningantal skall beräknas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Hur byter jag från undergolv till parkett utan att bygga mer höjd?
Golv -
Bygga om vedskjul till förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om till lågspänning från 230 V i gamla lampor.
Belysning -
bygga om en gammal husvagn till dusch och tvätt...
Vatten & Avlopp
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur montera fönsterdörr 380mm lägre än golv – bästa lösning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Tips för konvertera källarlokal till del av lägenhet
Gräva själv längs hus
Detaljplan vs PBL
Utbyggnad och tillbyggnad