Johannes Evaldsson Johannes Evaldsson skrev:
Jag skulle gärna göra det men hur ska man tänka för att få ut så mycket som möjligt för varje spenderad krona? Jag har inte jobbat med arkitekter förut men är såklart rädd för att kostnaderna ska dra iväg. Både för arkitektens arbete i sig men även för själva bygget om arkitekten ritar något som blir alldeles för dyrt att realisera. Jag har (troligtvis) en extremt tight budget, så alla pengar som läggs på en arkitekt är mindre hus och funktion som kommer ut i slutänden...
kolla med utlänska för dom svenska tar ju ocker priser

Jag har tagit en vända till med kommunen. Det svar ni fått känns spontant som felaktigt. Om huset är planstridigt så är det mer eller mindre bom stopp direkt. En tillbyggnad, oavsett om den är planstridig eller ej förändrar ingenting. Däremot kan ni bygga komplementbyggnader trots detta, då de inte är en del i planstridigheten.

I pbl 9 kap. 30§ står:
Skärmdump av webbplatsen riksdagen.se som visar text från 30 § om förutsättningar för bygglov enligt detaljplan i plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kort och gott, det ska överensstämma med detaljplanen. Om pbl 9 kap. 30 § punkt 1 inte är uppfylld är det stopp.

Handläggarna har möjlighet till att bevilja avsteg med pbl 9 kap. 31b § men 9 kap. 30 § 1 måste isåfall vara uppfylld.

Förmedlar inte detta för att sätta käppar i hjulen, utan mer informativt för att det nog är bäst att ta en vända till med kommunen.

P.s. Ert hus klassas som ett 2-planshus då ovansida golv till brytpunkten (45°) garanterat överstiger 70 cm, det gör det i regel alltid när man har mansardtak.

• Gilla
Johannes Evaldsson och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kolla med utlänska för dom svenska tar ju ocker priser
Jag skulle nog föredra någon som kan svenska regler och som kan läsa och tolka en detaljplan.

• Gilla
Johannes Evaldsson och 4 till
  • Laddar…
Jag vill nog också påstå att det är kört att få bygglov då huset som det är nu är planstridigt.
Så är det för oss. Huset byggdes 1927 och har bygglov.
På 50-talet antogs en ny detaljplan där halva huset hamnade på prickmark och därmed blev planstridigt. Därför kan vi inte beviljas bygglov för en i sig planenlig tillbyggnad.

Jag har hört att det är på väg att lättas upp för att den här rätt märkliga situationen inte ska uppstå.

• Wow
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
A
Det hela kokar ner till om de avvikelser från tidigare planer som gjorts kan anses vara "mindre" och "i enlighet med planens syfte".

Efter att ha läst förarbeterna (https://lagen.nu/prop/1989/90:37?attachment=index.pdf&repo=propriksdagen&dir=downloaded, sida 56 och framåt) tycker åtminstone jag att det är tydligt att "mindre" inte är absolut, utan måste avgöras från fall till fall. Det är konstigt att MÖD anser att en avvikelse ej är mindre eftersom den motsvarar en ökning av byggytan med X procent, utan att vidare motivera varför. Enligt förarbeterna ska man ta hänsyn till om avvikelsens vara eller inte vara är ett allmänintresse eller bara berör de närmsta grannarna, huruvida avvikelsen hindrar grannarna att nyttja sin egen tomt, huruvida planens syfte fortfarande upprätthålls även om alla fick tillåtelse att göra liknande avvikelser, etc.

Uttryckt annorlunda ska bedömningen, oavsett vad MÖD sagt i något specifikt fall, göras för varje enskilt fall. Jag tycker inte att det som sägs i https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2018/67256/, att ett överskridande av max byggyta med 35 procent absolut inte kan ses som "mindre" (utan någon som helst ytterligare motivering) är i linje med vad som sägs i förarbeterna.

Mina lekmannapengar satsar jag därför på att det inte alls behöver vara kört bara för att utgångsläget är planstridigt, men att det kan vara viss uppförsbacke och kräva väl utvecklade argument och utredningar.

• Gilla
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
skulle det inte gå att flytta huset till mitten av tomten

Så här ligger huset på tomten.

[bild]

Nedan är lite relevanta geografiska data.

[bild]

Utifrån dessa har jag gjort följande analys

- Norrut (åt vänster i bilden) är det bara 4,5 meter till tomtgräns så åt det hållet går det inte att bygga.

- Västerut (neråt mot gatan) tar det emot att bygga ut på huvudfasaden. Särskilt när vi inte får bygga fullhöjd. Däremot skulle man kunna göra attefallstakkupor och/ eller attefallstillbyggnad ditåt eftersom det är andra regler som gäller för dessa.

- Söderut (åt höger) så försvinner mycket av värdefull yta mitt på tomten så det känns inte helt rätt

- Österut (uppåt i bilden) är det ca 9-10m till tomtgräns och en yta som ganska stor del av dagen ligger skuggad bakom huset. Något som talar för att bygga ut åt det här hållet.
Det är när man gestaltar det på papper som man inser hur utittad man är...

• Gilla
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
Om ni vill ha kvar själen och charmen så tror jag tyvärr att planlösningen som du har ritat kommer att ta bort mycket av det.

Jag tänker så här:
Om ni bygger ut åt något håll så kommer en yttervägg att bli en innervägg och eventuella fönster stängs igen. Det kommer såklart att göra de rummen mörkare.
På den östra ytterväggen finns nästan inga fönster så åt det hållet kan ni bygga ut utan att stänga igen fönster.
Om ni bygger ut åt det hållet skulle jag dessutom flytta huvudingången dit. Då kommer ingången mitt i huset och det blir smidigt att komma åt rummen åt alla håll.
Jag skulle även lägga våtrum i utbyggnaden i så stor utsträckning som möjligt. Det är lättare att bygga med moderna tekniker och i de gamla delarna är det större risk att något går fel om huset sätter sig.
Jag skulle däremot försöka få vardagsrum och matrum (det senare i anslutning till kök) mot framsidan för att det är trevligt att kunna titta ut mot gatan.
Jag skulle också försöka lägga rum för umgänge på södra och västra sidan för att utnyttja ljuset och sovrum och badrum på den norra och östra.
Jag undrar också om ni behöver så mycket mera yta. Det är ganska stora rum i det befintliga huset och med planlösningen som du har ritat ser ut som att ytan blir ungefär dubbelt så stor.

Redigerat:
  • Gilla
Vemsomhelst2 och 2 till
  • Laddar…
Jag hittade en bild på ett utbyggt 20-talshus där den gamla stilen är kvar.
https://www.styleroom.se/album/39115-vart-20-tals-hus-efter-renoveringen-tillbyggetm

Utbyggnaden motsvarar att ni skulle bygga på östra sidan av ert hus fast spegelvänt. Utbyggnaden har övervåning så det beror på vad kommunen säger. Jag vet inte hur de resonerar men jag tycker att de borde vara positiva till ombyggnader som bevarar husets karaktär.

Jag gjorde också två snabba skisser på planlösning som jag tror uppfyller det mesta på er önskelista. De röda kryssen betyder att väggar rivs för att slå ihop rum. Man kan bygga en rad med fönster längst upp på väggen mellan lekrummet och arbetsrummet för att få in ljus, eller varför inte en glasdörr.

Man måste gå igenom köket (eller lekrummet) för att komma till vardagsrum och matsal men det är många nya hus där man passerar köket för att komma till vardagsrummet. Ett alternativ är att byta plats på lekrum och vardagsrum men då tappar man kontakten mellan kök/matsal/vardagsrum. Det kan även vara skönt att låta barnen stöka på och springa upp och ner till sina rum om man har gäster.

• Vitt 20-talshus med rött tak och ny utbyggnad i trä, bevarar den klassiska stilen.
    Skapa konto
  • Planlösning av ett utbyggt 20-talshus med markerade områden för nytt kök, matsal, vardagsrum, lekrum, och gäst-/arbetsrum. Röda kryss visar rivna väggar.
    Skapa konto
  • Planritning av ett utbyggt hus från 20-talet med märkta rum i rött, inklusive sovrum, vardagsrum, badrum och förråd, samt planerad fönsterplacering.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Johannes Evaldsson och 1 till
  • Laddar…
Så här skulle jag göra, ungefär

Övervåning
• Sovplats föräldrar 10 kvm
+ Föräldrars mysrum med TV i stället för övre kök
- nuvarande badrum för föräldrarna

Bottenvåning
• Kök - Matlagning och matförvaring 6 kvm
• Kök - Liten vardagsmatplats 5 kvm
• Större middagsbjudning 15 kvm (ett av de två rummen söderut)
• Vardagsrum utan TV - Umgänge pả dagen 10 kvm (det andra rummet söderut)
- toalett
- ta bort nedre klk samt väggar och dörrar

Bakom den utbyggda hallen skulle det sedan på något sätt öppnas upp mer

Källare
• Lekrum barn 5 kvm
• Klädförvaring 4 kvm
• Forvaring av andra saker 4 kvm
• Klädvärd + tvätt + tork 6 kvm

Tillbyggnad österut i ett plan
• Sovplats för barn 1 - 7 kvm
• Sovplats for barn 2 - 7 kvm
• Sovplats för barn 3 - 7 kvm
• Stort badrum 8 kvm
+ TV/spel rum för barnen
+ eventuell klk

Mindre tillbyggnad mot gatan
• Entré med forvaring av ytterkläder 3 kvm (inglasad)

Placera i kombinerat uthus & garage
• Hemarbetsplats 3 kvm
• Sovplats för gäster - 10kvm

Utgår
X Öppet i tak över stora middagsplatsen 15 kvm
X "Nock"höjd nânstans

Planskiss över ett hus med entré, matplats, kök, matsal och vardagsrum. Markerad glasveranda och noteringar om tre sovrum, tv-rum och stort badrum.
Skapa konto

Planskiss övervåning med föräldrasovrum, kök, badrum och rum för mys och film samt förråd och balkong.
Skapa konto

Översiktskarta över nuläget av en tomt med markerat arbetsrum/garage, vattenbrunn, jordgubbsvägen och angränsande områden.
Skapa konto

• Älska
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
P
J Jarlsgård skrev:
Jag har tagit en vända till med kommunen. Det svar ni fått känns spontant som felaktigt. Om huset är planstridigt så är det mer eller mindre bom stopp direkt. En tillbyggnad, oavsett om den är planstridig eller ej förändrar ingenting. Däremot kan ni bygga komplementbyggnader trots detta, då de inte är en del i planstridigheten.

I pbl 9 kap. 30§ står:
[bild]

Kort och gott, det ska överensstämma med detaljplanen. Om pbl 9 kap. 30 § punkt 1 inte är uppfylld är det stopp.

Handläggarna har möjlighet till att bevilja avsteg med pbl 9 kap. 31b § men 9 kap. 30 § 1 måste isåfall vara uppfylld.

Förmedlar inte detta för att sätta käppar i hjulen, utan mer informativt för att det nog är bäst att ta en vända till med kommunen.

P.s. Ert hus klassas som ett 2-planshus då ovansida golv till brytpunkten (45°) garanterat överstiger 70 cm, det gör det i regel alltid när man har mansardtak.
Om du tittar på bilden av huset i inlägg #1, framgår nog tydligt att det är ett äldre hus, klart äldre än nu gällande detaljplan, så punkt 1b är den gällande regeln.

P Peter787 skrev:
Om du tittar på bilden av huset i inlägg #1, framgår nog tydligt att det är ett äldre hus, klart äldre än nu gällande detaljplan, så punkt 1b är den gällande regeln.
Hur tänker du där?
Det har inte godtagits vid en tidigare prövning, för när huset byggdes så fanns inte denna detaljplanen.

Den andra delen handlar om fastighetsbildning.
Huset har inte blivit planstridigt i samband med att man styckat av en del, då det var planstridigt redan innan.. Så den delen faller också bort.

Boverket skriver enligt nedan.
Skärmdump av Boverkets hemsida som diskuterar regler för planmässigt byggnadsverk och bygglov.
Skapa konto

Så nej, jag hävdar fortfarande att det inte är möjligt att bygga till huset. Om det ska ske så behöver det framgå någonstans i detaljplanen att det finns någon form av undantag eller övergångsbestämmelse för den specifika fastigheten.

Med det sagt hade jag gärna tittat på gällande detaljplan, för att fastställa att huset verkligen är planstridigt.. För det påverkar ju en hel del. Skulle det visa sig att det är planenligt så öppnar det en rad dörrar gällande utformningen 🙂

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
jag hävdar fortfarande att det inte är möjligt att bygga till huset.
Håller med. Nedanstående uttalande är helt enkelt inte förenligt med lagen. Å andra sidan, får TS bygglov i strid med lagen och ingen överklagar så gäller trots allt bygglovet.
Utgångsläget på huvudbyggnaden är planstridigt men tillbyggnaden behöver inte bli planstridig och då är det okej, enligt byggkontoret.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Jag skissade på en utbyggnad i en våning enligt det du skrev att kommunen har sagt (max 70 kvm). Om det gäller tror jag tyvärr inte att ni kan uppfylla er önskelista.

Utbyggnaden är ca 9x7 m på långsidan av huset. Jag tror att det skulle vara snyggt med mansardtak för att få en enhetlig stil med huset.

Jag har försökt att använda det som jag tror att fint och charmigt med huset, speciellt de stora rummen med eldstäder på södra sidan men även trappan som ofta är charmig i äldre hus. Med utbyggnaden hamnar den dessutom centralt i bottenvåningen. Det blir en passage rakt genom huset från väster till öster där köket öppnar sig norrut och lekrummet öppnar sig söderut för att det ska bli luftigt. Det är kanske lättast att tillgänglighetsanpassa den nya ingången på östra sidan.

I planlösningen har jag tänkt att ni behåller övervåningen ungefär som den är och att det norra rummet blir sovrum (som redarn skrev). Om ni bygger en glasveranda på framsidan så kan ni kanske bygga ett burspråk ovanpå (beroende på kommunens regler) och få ett liten arbetshörna. Kolla även om ni får bygga vindskupor på östra sidan av huset, då skulle badrummet och hallen bli rymligare.

Jag undrar också vilket slags gästrum ni behöver. Hur många gäster ska ni ha, hur länge ska de stanna och kan de gå i trappor? Om gästerna stannar kort tid och kan gå i trappor så kan ni behålla planlösningen på övervåningen och ha det södra rummet som kombinerat vardagsrum och tillfälligt gästrum.

• Planlösning för utbyggnad; inkluderar nytt kök, glasveranda, flera sovrum, stort badrum och matsal. Visar även isolerad farstukvist och ny ingång.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Älska
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
Vi funderar på att bygga till vårt sekelskifteshus och tomt. Vi föll för själen och charmen och köpte på känsla vilket fortfarande ett och ett halvt år senare känns rätt o bra även om det stundstals är jobbigt att bo i ett renoveringsobjekt. Samtidigt så saknar vår växande familj också rymden, ljuset och funktioner som andra hus kan erbjuda. Vi har börjat fundera, analysera och skissa en den och nu känner jag mig redo att dela med mig lite och förhoppningsvis få lite feedback från alla smarta människor här i forat!

En utmaning vi har är att huset är detaljplanstridigt på två punkter. Dels för högt och med ett halvt våningsplan för mycket (det får endast vara 1 och 1/2 plan enligt DP) och dessutom med källare som inte heller är okej. Murstocken försvårar också ändringar i planlösningen, det känns också meningsfullt att bevara det gamla om det går.

Tomten styckade av för några år sedan och de uthus som fanns hamnade på andra tomter som bebyggdes runt om. Det finns därmed mycket att göra men också stora möjligheter på tomten. Bland annat ytterligare runt 70 kvm byggnadsarea för huvudbyggnad (+15 kvm attefallstillbyggnad), 65 kvm för uthus/ garage o så 30kvm attefallshus.

Visionen är att göra en lustfylld byggresa mot ett hus o trädgård som vi trivs i, som är mysigt, socialt o hållbart. Kanske med garage, attefallshus o en del annat med. Tiden får utvisa vad det blir och hur länge vi orkar och tycker det är kul.

Grundplanen är att göra så mycket som möjligt själva för att få ner kostnader och att göra det i etapper för att kunna låna upp till nödvändiga investeringar.

Jag hoppas med denna tråden kunna få kloka råd och tips när vi kör fast och samtidigt underhålla och inspirera andra genom att dela med mig av vår process!
Bor i ett område med liknande små 20-talshus där de flesta är tillbyggda. Vanligast är förlängning och/eller ”kyrka”. Om ni inte får förlänga på samma takhöjd blir kyrkan snyggast. En granne har ett härligt vardagsrum i verandastil ett par trappsteg ner från huvudbyggnaden med högt i tak. Ett annat alternativ är utbyggnad med loft eller sovrum med snetak. Som barnrum funkar det ju fint.

Hade byggt söderut och rivit den befintliga utbyggnaden och ersatt med en större. Västerur kan ni ju göra en attefallstillbyggnad i ett plan som en veranda för ex matsal eller maffigt kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.