9 414 läst · 52 svar
9k läst
52 svar
Hustråd: Bygga till sekelskifteshus med utmanande detaljplan
Jag tänker att genom att bygga ut så behöver vi inte göra lika mycket påverkan på det befintliga husets planlösning och bevarar därmed mer av det ursprungliga? T.ex dörrar, dörrkarmar, golv, stora rum med begränsat ljusinsläpp som skapar en känsla av att det är mindre än vad det är osv Utbyggnaden åt sydöst skulle bara ta ett fönster i anspråk t.ex och som jag tänker att man ändå kan få in mycket ljus ifrån om man har stora ljusinsläpp i den nya tillbyggnadenH HusMedHistoria skrev:Jag hittade en bild på ett utbyggt 20-talshus där den gamla stilen är kvar.
[länk]
Utbyggnaden motsvarar att ni skulle bygga på östra sidan av ert hus fast spegelvänt. Utbyggnaden har övervåning så det beror på vad kommunen säger. Jag vet inte hur de resonerar men jag tycker att de borde vara positiva till ombyggnader som bevarar husets karaktär.
Jag gjorde också två snabba skisser på planlösning som jag tror uppfyller det mesta på er önskelista. De röda kryssen betyder att väggar rivs för att slå ihop rum. Man kan bygga en rad med fönster längst upp på väggen mellan lekrummet och arbetsrummet för att få in ljus, eller varför inte en glasdörr.
Man måste gå igenom köket (eller lekrummet) för att komma till vardagsrum och matsal men det är många nya hus där man passerar köket för att komma till vardagsrummet. Ett alternativ är att byta plats på lekrum och vardagsrum men då tappar man kontakten mellan kök/matsal/vardagsrum. Det kan även vara skönt att låta barnen stöka på och springa upp och ner till sina rum om man har gäster.
Dock älskar jag hur mycket du har lyckats få in i ditt planritningsförslag. Det ger mycket att tänka på..! För blir så mycket mer ekonomiskt såklart, och enklare att få till i närtid (vilket såklart är stort värde för familjen) och utesluter ju inte den andra utbyggnaden på sikt (beroende på hur mycket av ditt förslag man skulle välja att förverkliga såklart)
Min åsikt är att det är smart att försöka använda det man har och när det gäller ert hus tror jag att de stora rummen på bottenvåningen och gavelrummen påJohannes Evaldsson skrev:Jag tänker att genom att bygga ut så behöver vi inte göra lika mycket påverkan på det befintliga husets planlösning och bevarar därmed mer av det ursprungliga? T.ex dörrar, dörrkarmar, golv, stora rum med begränsat ljusinsläpp som skapar en känsla av att det är mindre än vad det är osv Utbyggnaden åt sydöst skulle bara ta ett fönster i anspråk t.ex och som jag tänker att man ändå kan få in mycket ljus ifrån om man har stora ljusinsläpp i den nya tillbyggnaden
Dock älskar jag hur mycket du har lyckats få in i ditt planritningsförslag. Det ger mycket att tänka på..! För blir så mycket mer ekonomiskt såklart, och enklare att få till i närtid (vilket såklart är stort värde för familjen) och utesluter ju inte den andra utbyggnaden på sikt (beroende på hur mycket av ditt förslag man skulle välja att förverkliga såklart)
övervåningen är de finaste. Köket och de små rummen på norra sidan av huset föreslår jag att ni gör om för att få mer plats och bättre planering. Om ni försöker behålla dem blir det bara en massa gångar och utrymme som inte går att utnyttja.
Jag föreslår dock att ni behåller trappan dels för att gamla trappor ofta är fina och dels för att det är dyrt att bygga en ny trappa
Om ni bygger ett helt rum framför det ena rummet på södra sidan så kommer det att bli mörkt även om ni bygger ljusinsläpp i utbyggnaden. Kolla i något annat hus med liknande lösning. Varför vill ni ha utbyggnaden just där?
Sedan tycker jag att ni ska fundera på hur utsidan av huset kommer att se ut. Du skriver att du vill bygga med taklutning för att få en lägre bygghöjd och få in en övervåning. Den första frågan är om kommunen accepterar att bygga i två våningar med den abrovinken. Om det är tillåtet så undrar jag verkligen hur det skulle se ut med snedtak nästan ner till golvet på övervåningen kombinerat med det gamla huset.
Väldigt bra tips och input, tack!H HusMedHistoria skrev:Min åsikt är att det är smart att försöka använda det man har och när det gäller ert hus tror jag att de stora rummen på bottenvåningen och gavelrummen på
övervåningen är de finaste. Köket och de små rummen på norra sidan av huset föreslår jag att ni gör om för att få mer plats och bättre planering. Om ni försöker behålla dem blir det bara en massa gångar och utrymme som inte går att utnyttja.
Jag föreslår dock att ni behåller trappan dels för att gamla trappor ofta är fina och dels för att det är dyrt att bygga en ny trappa
Om ni bygger ett helt rum framför det ena rummet på södra sidan så kommer det att bli mörkt även om ni bygger ljusinsläpp i utbyggnaden. Kolla i något annat hus med liknande lösning. Varför vill ni ha utbyggnaden just där?
Sedan tycker jag att ni ska fundera på hur utsidan av huset kommer att se ut. Du skriver att du vill bygga med taklutning för att få en lägre bygghöjd och få in en övervåning. Den första frågan är om kommunen accepterar att bygga i två våningar med den abrovinken. Om det är tillåtet så undrar jag verkligen hur det skulle se ut med snedtak nästan ner till golvet på övervåningen kombinerat med det gamla huset.
Anledningen till att vilja ha utbyggnad i sydöst är tvådelat;
- dels att köket idag är väldigt mörkt stora delar av året, och vi spenderar relativt mycket tid där. Dessutom skulle det ge en fin uteplats i vinkeln mellan gamla och nya huset där man skulle kunna förlänga/ flytta ut matsalsfunktionen dit när vädret tillåter.
- Dels att den östra ytan på tomten känns mindre "värd" än den i mitten där jag tänker att man kan få relativt insynsskyddad yta med bra ljus året runt. Om huskroppen skulle förlängas åt syd så skulle dessutom östra delen av tomten bli mindre, mörkare och mer svårtillgänglig.
Jag har brottats mycket med utformningen av huset, laagt mycket tid på att leta referensobjekt men hittat väldigt lite inspiration och det har generellt varit väldigt svårt att få till något bra och snyggt med den planlösningen.
Tack @redarn för massa bra idéer!redarn skrev:Så här skulle jag göra, ungefär
Övervåning
• Sovplats föräldrar 10 kvm
+ Föräldrars mysrum med TV i stället för övre kök
- nuvarande badrum för föräldrarna
Bottenvåning
• Kök - Matlagning och matförvaring 6 kvm
• Kök - Liten vardagsmatplats 5 kvm
• Större middagsbjudning 15 kvm (ett av de två rummen söderut)
• Vardagsrum utan TV - Umgänge pả dagen 10 kvm (det andra rummet söderut)
- toalett
- ta bort nedre klk samt väggar och dörrar
Bakom den utbyggda hallen skulle det sedan på något sätt öppnas upp mer
Källare
• Lekrum barn 5 kvm
• Klädförvaring 4 kvm
• Forvaring av andra saker 4 kvm
• Klädvärd + tvätt + tork 6 kvm
Tillbyggnad österut i ett plan
• Sovplats för barn 1 - 7 kvm
• Sovplats for barn 2 - 7 kvm
• Sovplats för barn 3 - 7 kvm
• Stort badrum 8 kvm
+ TV/spel rum för barnen
+ eventuell klk
Mindre tillbyggnad mot gatan
• Entré med forvaring av ytterkläder 3 kvm (inglasad)
Placera i kombinerat uthus & garage
• Hemarbetsplats 3 kvm
• Sovplats för gäster - 10kvm
Utgår
X Öppet i tak över stora middagsplatsen 15 kvm
X "Nock"höjd nânstans
[bild]
[bild]
[bild]
Jag tror det blir lite tight att få in en tillräckligt stor utbyggnad på baksidan österut för allt på listan. Det är ca 9 m till tomtgräns så endast 4,5 m kan byggas på djupet...
Jag är också osäker på om vi får såpass ordning på källaren så att den kan inredas. Det är en naturstensgrund med ganska hög fukthalt idag. Osäker på om vi får det tillräckligt torrt ens efter dräneringen. Det är en väldigt lerrik jord här som verkar leda mycket fukt även underifrån.
Tack för påminnelsen om attefallsstuga på tomten! Såklart kan flera funktioner läggas till den. Har försökt att lösa nästan allt med huvudbyggnaden... 🙈
@Jarlsgård dock sent men här kommer den!J Jarlsgård skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stort tack för alla grymma idéer @HusMedHistoria ! 🤗H HusMedHistoria skrev:Jag skissade på en utbyggnad i en våning enligt det du skrev att kommunen har sagt (max 70 kvm). Om det gäller tror jag tyvärr inte att ni kan uppfylla er önskelista.
Utbyggnaden är ca 9x7 m på långsidan av huset. Jag tror att det skulle vara snyggt med mansardtak för att få en enhetlig stil med huset.
Jag har försökt att använda det som jag tror att fint och charmigt med huset, speciellt de stora rummen med eldstäder på södra sidan men även trappan som ofta är charmig i äldre hus. Med utbyggnaden hamnar den dessutom centralt i bottenvåningen. Det blir en passage rakt genom huset från väster till öster där köket öppnar sig norrut och lekrummet öppnar sig söderut för att det ska bli luftigt. Det är kanske lättast att tillgänglighetsanpassa den nya ingången på östra sidan.
I planlösningen har jag tänkt att ni behåller övervåningen ungefär som den är och att det norra rummet blir sovrum (som redarn skrev). Om ni bygger en glasveranda på framsidan så kan ni kanske bygga ett burspråk ovanpå (beroende på kommunens regler) och få ett liten arbetshörna. Kolla även om ni får bygga vindskupor på östra sidan av huset, då skulle badrummet och hallen bli rymligare.
Jag undrar också vilket slags gästrum ni behöver. Hur många gäster ska ni ha, hur länge ska de stanna och kan de gå i trappor? Om gästerna stannar kort tid och kan gå i trappor så kan ni behålla planlösningen på övervåningen och ha det södra rummet som kombinerat vardagsrum och tillfälligt gästrum.
Tyvärr tillåter tomtgränsen endast utbyggnad på 4,5 meter österut.
Jag tror det skulle gå att bygga burspråk som en attefallstillbyggnad om inte annat.
Nu på kort sikt så är det nog våra föräldrar (pensionärer) som skulle bo i gästrummet och kanske lite halvlånga vistelser på 4-7 dagar eller så. Så trappor bör nog helst undvikas på kort/ medellång sikt. Sen även kunna erbjuda boende för kompisar eller syskon med familjer på kort och lång sikt.
@Jaggatagga tack!J Jaggatagga skrev:Mycket fint och charmigt hus!
Hur ska fasad och tak se ut? Det tycks som att det rör sig om två självständiga tillbyggnader med en gång i
mellan.
Jag tror att det kan vara svårt få till det så att det inte ser forcerat ut.
Jag förstår inte varför kommunen skulle godkänna två våningar så, men inte att förlänga huset söderut i fortsättning på befintligt tak?
En kompis bodde i ett liknande hus som ert och sålde till ett par som förlängde huset och resultatet blev mycket bra.
Jag skulle nog försöka mig på en mycket mindre tillbyggnad än den du ritat. Det där är typ en fördubbling. Kanske två små rum till i något slags tornutförande för att spegla entrén om inte 'förlänga' går.
Om mer än så önskas skulle jag nog övervägga flytta.
Bra fråga, jag har letat mycket inspiration och jag har inte hittat något som motsvarar mina förhoppningar när det kommer till planlösning. Så det får bli tillbaka till ritbordet och fundera på just vilka tillbyggnader som är görbara och därifrån anpassa planlösningen.
En förlängning i söder handlar nog mer om att jag från början inte ville ta upp den ytan på tomten och dessutom ta bort ljusinsläppen i södra gaveln på huset. Oavsett utbyggnad så ville inte kommunen godkänna två våningar så det behöver bli någon form av 1,5planstillbyggnad (som räknas som 1-plan) om det ska byggas ut med en övervåning.
Av alla tips o förslag i tråden såhär långt så har jag lärt mig att utnyttja befintliga kvadrat mycket mer effektivt och sen i nästa steg titta på vad som behöver kompletteras med i utbyggnad
Jag får inte heller till det, har börjat om i andra änden och tittar på möjliga former på tak o fasad för att sen se vad som går att få in i det.H HusMedHistoria skrev:Jag förstår inte heller varför kommunen skulle godkänna en sådan utbyggnad i två våningar. Jag fattar inte heller hur taket ska se ut, ska det vara platt om huset inte får vara högre än 4.x meter? Det torde även bli ganska dyrt att bygga så stort och mycket av utrymmet går till hallar och passager som inte går att använda som rum.
Jag lutar åt att den bästa lösningen utifrån kommunens regler är att bygga i ett plan längs hela långsidan på baksidan och lägga sovrum, badrum och tvättstuga där. Köket går att få större om man tar bort duschrummet.
jag tror att det går att bygga med övervåning på vissa delar, om inte annat mha attefallstillbyggnad på en viss del (då man ju får bygga upp till nockhöjd). Det svåra är dock att få till nåt som inte ser forcerat ut precis (som Jaggatagga uttryckte det)
Liknande trådar
-
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Hur byter jag från undergolv till parkett utan att bygga mer höjd?
Golv -
Bygga om vedskjul till förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om till lågspänning från 230 V i gamla lampor.
Belysning -
bygga om en gammal husvagn till dusch och tvätt...
Vatten & Avlopp