221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Jag väntar med spänning på att dramat ska börja på riktigt. Vi har iofs väntat i fem år redan eller hur gammal nu den här tråden har hunnit bli sedan den skapades, men den som väntar på något gott...billy_baver skrev:Vad väntar du på? Om du tagit med dig glasögon in i biosalongen skulle du redan sett dramat svepa in på filmduken: Ett snabbt ökande antal hoppfulla säljare. Och på samma gång ett snabbt minskande antal slutförda affärer. De som inte är piskade att sälja väljer att behålla sina hus.
Idag är det tisdagen 17 september. Det finns i denna stund 44 000 objekt samtidigt till salu på Hemnet. Det är 11 000 fler än som blivit verkligen sålda på ett helt år - sammanlagt!
Nu skall vi vara lite försiktiga med statistiken.billy_baver skrev:
Perioden 0908 - 1007 såldes 53 tusen småhus.
Perioden 1008 - 1107 såldes 54 tusen småhus.
Perioden 1108 - 1207 såldes 50 tusen småhus.
Perioden 1208 - 1307 såldes 51 tusen småhus.
Kanske en liten trend under dessa fyra perioder?
Hur var det då med augusti 2013 jämfört med augusti 2012? Jo, siffran 3 189 för augusti 2013 är preliminär. Den preliminära siffran för augusti 2012 var som jämförelse 2 761 i pressmeddelandet för ett år sedan. Månaden efter justerades den till 6 087. Så de preliminära siffrorna skall man vara lite försiktig med att jämföra. Det beror på LM:s arbetsbelastning/förskjutning i tiden för registrering av lagfarter.
Jag har gått igenom SCB:s pressmeddelande Småhusbarometern från
http://www.scb.se/Pages/PressArchive____259759.aspx?Amne=5577&Year=9999&SortOrder=product#BO0501
och räknat ut uppgifterna från månadssiffrorna. Hoppas det blev rätt.
Jag har följt denna tråden sedan starten och det har spekulerats vilt om hur antalet hus ute till försäljning i relation till gjorda affärer påvisar det ena eller det andra med avseende på priserna. Det har också pratats om hur prisstatistiken påverkas om det är stora, små, fina, fula, nya, gamla hus som säljs eller inte säljs. Alla möjliga olika påstådda sekundära indikatorer har tagits fram för att visa att nu banne mig rasar det, men varenda gång har det inte visat sig vara korrekt.
Jag tar fram popcornen och bänkar mig i soffan men jag väntar med att öppna påsen tills alla trailers har slutat visas och filmen börjar på riktigt, dvs när prisfallen visas i SCBs officiella statistik.
Jag tar fram popcornen och bänkar mig i soffan men jag väntar med att öppna påsen tills alla trailers har slutat visas och filmen börjar på riktigt, dvs när prisfallen visas i SCBs officiella statistik.
Vilka siffror ska man tro på egentligen? Menar alla samma sak med begreppet "småhus"? Hur kan det komma sig att man i ena inlägget skriver att det såldes ca 33000 objekt på ett år, medan man i nästa visar statistik på att det var drygt 50000? Jag blir yr...
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Att antalet har gått ner är en sak men hur är snittpriserna...finns sån statistik att få fram också?
Förstår inte varför du redovisar siffrorna för augusti, när du vet att det kan skilja ca 2 tusen köp mellan preliminär och slutlig. Lägg till de, och du har en relativt jämn volym senaste 4 åren.
Sen så stämmer siffrorna inte överens mot pressmeddelandena jag tittade på, tex är siffrorna förskjutna en månad ibland, ibland inte. Var hittar du dess siffror? Jämför tex 2012 års siffror mot de som finns här:
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____359890.aspx
Jag har försökt söka i SCB:s databas, men ej lyckats.
Enk Projektet skrev:
Statistiken (inklusive snittpriser) finns distribuerad över månatliga pressmeddelanden, som man hittar via denna länk - http://www.scb.se/Pages/PressArchive____259759.aspx?Amne=5577&Year=9999&SortOrder=product#BO0501-MH- skrev:
Det är Hemnet som redovisar 33 000 sålda objekt senaste året , att jämföra med de 44 000 objekt som just nu står till salu - http://www.hemnet.se/resultat Siffrorna inkluderar tydligen allt som passerat via Hemnet. Här finns alltså både bostadsrätter, lantbruk, byggtomter och näringsfastigheter (som saknas i Småhusbarometern). Men Hemnet noterar givetvis inte de småhus som ägarna försöker sälja privat.b8q skrev:
Om du avser mina inlägg måste jag påpeka att Småhusbarometern inte alls är någon "indikator", varken sekundär eller primär. Det är en sammanställning av historiska fastighetsaffärer.bra-byggare skrev:
Jag kan gott instämma i att scb:s egna pressmeddelanden bidrar till felsyn och förvirring. Det beror inte på konspiration eller illvilja, utan bottnar i att tjänstemännen på scb tycker om att bli citerade i press, radio och TV. Det legitimerar verksamheten och säkrar anslagen.
Problemet är att massmedial exponering kräver att man följer massmediernas inbyggda logik. Tjugo sekunder TV-nyhet tål en enda braskande siffra. Nyanser göre sig ej besvär. Den slötittande publiken käkar sina popcorn, och drar sina förhastade slutsatser alldeles på egen hand, utan att vare sig scb eller tv-bolaget egentligen ljuger.
Billy_baver, dina siffror är i så fall felaktigt avskrivna. Jag antar att du rättar dem, och återkommer med en korrekt tabell. Helst utan de mycket osäkra augustisiffrorna för i år.
För du vill väl imte bidra till felsyn och förvirring?
För du vill väl imte bidra till felsyn och förvirring?
Själv har jag varit övertygad om ett prisras hela tiden. I själva verket ända sedan runt år 2000 .. :xbra-byggare skrev:Jag har följt denna tråden sedan starten och det har spekulerats vilt om hur antalet hus ute till försäljning i relation till gjorda affärer påvisar det ena eller det andra med avseende på priserna. Det har också pratats om hur prisstatistiken påverkas om det är stora, små, fina, fula, nya, gamla hus som säljs eller inte säljs. Alla möjliga olika påstådda sekundära indikatorer har tagits fram för att visa att nu banne mig rasar det, men varenda gång har det inte visat sig vara korrekt.
Men jag tar alltmer lärdom om min egen bristande prognosförmåga, och börjar väl närma mig stadiet där jag inte har någon åsikt alls i denna fråga.
Men denna tråden i fråga är dock mycket rolig, och ofta rätt intressant, att fortsätta att följa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Samma här. Jag bodde i Göteborg redan under förra kraschen, så jag *visste* ju att den här bubblan skulle gå över ganska snart, och därför letade vi inte särskilt aktivt mellan 2000 och 2006... Det blev ju inte jag som skrattade sist...Mikael_L skrev:
Det är alltid välkommet med en duglig korrekturläsare.-MH- skrev:
Vilka siffror exakt är felaktigt avskrivna?
Ånej, du får allt göra jobbet själv. Jag postade en länk en bit ovan där några siffror är felaktiga.
Tyvärr observerade jag något justerade siffror för samma månad mellan de olika pressmeddelande som SCB gav ut. Hade hoppats du hade bättre rådata än mig tillgänglig.
Tyvärr observerade jag något justerade siffror för samma månad mellan de olika pressmeddelande som SCB gav ut. Hade hoppats du hade bättre rådata än mig tillgänglig.