221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Jag menar att "genomsnittliga huspriset" är ett vilseledande mått. Totalmarknadens tillväxt eller tillbakagång säger mycket mer om kommande prisutveckling.ullberg skrev:
Beklagligtvis känns "genomsnittliga huspriset" påtagligt och mer begripligt än det egentligen är. Därför har detta mått fått mycket stort genomslag i medierna, vars logik kräver entydig enkelhet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Hur vill du ha det? Hela omsättningen i SKr? Justerat för inflation? I så fall hur?billy_baver skrev:Jag menar att "genomsnittliga huspriset" är ett vilseledande mått. Totalmarknadens tillväxt eller tillbakagång säger mycket mer om kommande prisutveckling.
Beklagligtvis känns "genomsnittliga huspriset" påtagligt och mer begripligt än det egentligen är. Därför har detta mått fått mycket stort genomslag i medierna, vars logik kräver entydig enkelhet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Jag antar att du skrev fel. Om man multiplicerar antalet omsatta hus med genomsnittspriset får du direkt marknadens storlek. Eller hur?lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
I absoluta tal ja. Men jag listar ju bara andelen av beståndet, så det är det enda som finns att tillgå. Så då får man ett indirekt mått (i en enhet jag inte orkar fundera ut nu). Dessutom med någon sorts justering för BNP (eftersom man justerar för det totala beståndet av hus och dess upp och nedgångar).billy_baver skrev:
Nu hänger jag inte med längre. Du måste missförstå mig.lars_stefan_axelsson skrev:I absoluta tal ja. Men jag listar ju bara andelen av beståndet, så det är det enda som finns att tillgå. Så då får man ett indirekt mått (i en enhet jag inte orkar fundera ut nu). Dessutom med någon sorts justering för BNP (eftersom man justerar för det totala beståndet av hus och dess upp och nedgångar).
Summan av alla husaffärers köpeskillingar visar begagnat-hus-branschens omsättning. Inget annat. Jag talar exempelvis inte om "marknadsvärde" för varken sålda villor eller fastighetsbetståndet i dess helhet. Detta har heller inget att göra med upp- och nedgångar i dessa "värden".
Genom att (i enkla rena tal) jämföra branschens omsättning med BNP får du en kvot, som visar hur stor del av ekonomin som försvunnit in i köp av begagnade hus. Det är det hela.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Nej, jag förstår dig. "Marknadens storlek" brukar betyda ett absolut tal, räknat i reda pengar. Om man är ekonom. Men det är inte jag, så jag låter mig inte begränsas av sådana konventioner. Så det var därför jag skrev "I absoluta tal ja", dvs jag håller med. Men sedan utvecklade jag och sade att andelen hus av beståndet gånger medelvärdet av marknadspriset blir ett liknande värde. OK?
Annars så är din frågeställning intressant, "hur mycket pengar har 'försvunnit' in i köp av begagnade hus" , och väl värd en egen graf. Jag lägger den till listan.
Annars så är din frågeställning intressant, "hur mycket pengar har 'försvunnit' in i köp av begagnade hus" , och väl värd en egen graf. Jag lägger den till listan.
Om du menar att andelen sålda hus av totala husbeståndet säger något om marknaden både förstår jag vad du menar och instämmer.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, jag förstår dig. "Marknadens storlek" brukar betyda ett absolut tal, räknat i reda pengar. Om man är ekonom. Men det är inte jag, så jag låter mig inte begränsas av sådana konventioner. Så det var därför jag skrev "I absoluta tal ja", dvs jag håller med. Men sedan utvecklade jag och sade att andelen hus av beståndet gånger medelvärdet av marknadspriset blir ett liknande värde. OK?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
http://www.byggahus.se/ekonomi/huspriserna-stiger-alla-lan-utom-3
Fast nu *måste* ju kraschen komma snart. Eller?
(Jag inser att jag legat på latsidan med graferna jag lovade. De kommer, men inte just nu...)
Fast nu *måste* ju kraschen komma snart. Eller?
(Jag inser att jag legat på latsidan med graferna jag lovade. De kommer, men inte just nu...)
Vad väntar du på? Om du tagit med dig glasögon in i biosalongen skulle du redan sett dramat svepa in på filmduken: Ett snabbt ökande antal hoppfulla säljare. Och på samma gång ett snabbt minskande antal slutförda affärer. De som inte är piskade att sälja väljer att behålla sina hus.bra-byggare skrev:
Idag är det tisdagen 17 september. Det finns i denna stund 44 000 objekt samtidigt till salu på Hemnet. Det är 11 000 fler än som blivit verkligen sålda på ett helt år - sammanlagt!