222 056 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 085 inlägg
OK, men jag kan inte tänka mig annat än att detta borde synas i statistiken över antalet gjorda affärer. Om vi antar att folk fortfarande vill köpa hus i ungefär samma omfattning så borde samma antal sålda hus (sett över en viss tid) visa på att dessa andra faktorer inte spelar någon roll. Om det var så att en större andel av husen stod osålda (t ex pga ökat pris) så borde detta leda till ett mindre antal affärer i stort. Om vad mäklarna "vet" skall kunna säga något motsatsen så måste antalet hus ute till försäljning ha ändrats märkbart eller dylikt, vet vi att det har det?billy_baver skrev:Det är inskrivningsmyndigheten som förser SCB med fakta om pris på begagnade hus. Därför syns inget annat än faktiskt genomförda affärer i SCB:s indexserie. Vill du gå djupare är med mäklarna du ska prata.
Enskilda mäklare har alltid jämfört sina egna objekt med konkurrenternas på den lokala marknaden genom att jämföra begärt pris med slutlig köpeskilling. De bevakar också hur lång tid objekten ligger ute, och noterar nogsamt de hus som öht inte byter ägare. Denna statistik är inte offentlig,
Men vill du ha en hint kan du ändå kasta en blick på exempelvis hemnet.se, som publicerar fakta om redan sålda hus. Inte någon annanstans hittar du exempelvis begärt pris intill faktiskt köpeskilling för varje objekt. I till salu-annonserna ser du dessutom hur många dagar varje objekt legat ute.
Att säljare har behövt anpassa begärt pris till "verkligheten" behöver inte betyda så mycket eftersom priserna har ökat så kraftigt de senaste åren. Så länge affären faktiskt görs så är det det pris man faktiskt betalar som i slutänden syns i statistiken.
lars_stefan_axelsson skrev:OK, men jag kan inte tänka mig annat än att detta borde synas i statistiken över antalet gjorda affärer. Om vi antar att folk fortfarande vill köpa hus i ungefär samma omfattning så borde samma antal sålda hus (sett över en viss tid) visa på att dessa andra faktorer inte spelar någon roll. Om det var så att en större andel av husen stod osålda (t ex pga ökat pris) så borde detta leda till ett mindre antal affärer i stort. Om vad mäklarna "vet" skall kunna säga något motsatsen så måste antalet hus ute till försäljning ha ändrats märkbart eller dylikt, vet vi att det har det?
Att säljare har behövt anpassa begärt pris till "verkligheten" behöver inte betyda så mycket eftersom priserna har ökat så kraftigt de senaste åren. Så länge affären faktiskt görs så är det det pris man faktiskt betalar som i slutänden syns i statistiken.
Svar: Ja, antalet gjorda affärer har sjunkit - påtagligt.
http://www.scb.se/Pages/SSD/SSD_Tab...ut1&rxid=f8e42990-0356-4b7b-a884-e605c73a6f1f
Intressant aspekt! Volym och priser sammanfattar branschens omsättning. Mina två siffror nyss (2007 och 2012) sammanfattar förändringen inte för femton men iallafall sex år. Bifogad tabell redovisar utfall för vart och ett av samtliga dessa år.-MH- skrev:
Intressant, har du tid o lust får du gärna peta in genomsnittlig 3-månadersränta och total räntekostnad (lek med 75% lånegrad). Kanske även siffrorna skulle inflationsjusteras.billy_baver skrev:
Sedan tycker jag att antalet husköp känns lågt, det finns väl drygt 2 miljoner småhus i Sverige, kan det stämma att bara 2-3% byter ägare?
Fråga inte mig! Fråga SCB! Siffrorna gäller småhus för åretruntboende på friköpt mark. Fritidshus är alltså inte inräknade. Eller hus med tomträtt. Eller med bostadsrätt.
Jag tror mina dryga 2miljoner småhus även inkluderar fritidshus och bostadsrättshus.
Men låt oss säga att det finns 1,5miljoner villor så känns omsättningshastigheten ändå låg.
En annan reflektion jag gjorde var att titta på antalet köp i min hemkommun och ställde det mot antalet mäklare i stan (individer inte byråer) och det är ju inte så många avslut dom faktiskt gör per mäklare och ÅR.
Som nämnts i tidigare trådar....här kan vi snacka om överetablering.
Men låt oss säga att det finns 1,5miljoner villor så känns omsättningshastigheten ändå låg.
En annan reflektion jag gjorde var att titta på antalet köp i min hemkommun och ställde det mot antalet mäklare i stan (individer inte byråer) och det är ju inte så många avslut dom faktiskt gör per mäklare och ÅR.
Som nämnts i tidigare trådar....här kan vi snacka om överetablering.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 085 inlägg
Spännande. Går det att få fram siffror för längre serier? Sex datum är lite för lite för att dra fram statistikverktygslådan (man kan t ex ur denna serie rent statistiskt både läsa ut "trenden är vikande" och "trenden är konstant", det beror på hur det sett ut över längre tid).billy_baver skrev:
Hittade du alltså dessa hos SCB? Var?
Siffrorna finns att plocka i exempelvis Småhusbarometern, som finns arkiverad månadsvis ända ner till sekelskiftet -
http://www.scb.se/Pages/PressArchive____259759.aspx?Amne=5577&Year=9999&SortOrder=product#BO0501
Man kan också snickra egna tabeller med stöd i SCB:s källmaterial -
http://www.scb.se/Pages/SSD/SSD_Sel...nAr&rxid=25f4fc82-e6f4-4bf8-a200-815625bea52a
Hoppas länkarna funkar
http://www.scb.se/Pages/PressArchive____259759.aspx?Amne=5577&Year=9999&SortOrder=product#BO0501
Man kan också snickra egna tabeller med stöd i SCB:s källmaterial -
http://www.scb.se/Pages/SSD/SSD_Sel...nAr&rxid=25f4fc82-e6f4-4bf8-a200-815625bea52a
Hoppas länkarna funkar
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 085 inlägg
F-n man börjar bli gammal. När jag läste "sekelskiftet" så tänkte jag "Toppen, mer än hundra år data!". Men det har ju varit ett "sekelskifte" sedan dess...billy_baver skrev:
I vilket fall så funkade länkarna, jag skall se vad jag orkar göra!