222 053 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Lustigt. Valueguard, som utgår ifrån Mäklarstatistiks data, säger att priserna gått ned.-MH- skrev:
http://www.di.se/artiklar/2012/7/11/bostadspriserna-backar/
Men handlar det inte om två helt skilda beräkningsmodeller?
Visst, grunddatat betr försäljningspris är det samma men sedan skiljer det sig.
Tidslinjen, antal medräknade fastigheter, algoritmen, taxeringsvärdet mm verkar skilja mellan modellerna. Vilken som är "bäst" har jag ingen synpunkt på då siffran i sig inte påverkar mig här o nu.
Visst, grunddatat betr försäljningspris är det samma men sedan skiljer det sig.
Tidslinjen, antal medräknade fastigheter, algoritmen, taxeringsvärdet mm verkar skilja mellan modellerna. Vilken som är "bäst" har jag ingen synpunkt på då siffran i sig inte påverkar mig här o nu.
Fullt medvetet då denna +/- promille statistik på macronivå inte på något sett påverkar den enskilda micro husaffären för dig eller mig.
Visst, ser man ett prisfall/uppgång på 10% i en speciell kommun och man ligger i köpar/säljartagen just där så kan det vara relevant.
Visst, ser man ett prisfall/uppgång på 10% i en speciell kommun och man ligger i köpar/säljartagen just där så kan det vara relevant.
DI:s artikel handlar till stor del om bostadsrätter. Tex säger Valueguard att villor gick upp i både Malmö och Göteborg. Förra månaden var Valueguard mer positiv än Mäklarstatistik, vill jag minnas.
Om man jämför på 12 månader, så har villor sjunkit 2% enligt Mäklarstatistik, och 1% enligt Valueguard, så det finns inte ett institut som är mer positivt än andra.
Om man jämför på 12 månader, så har villor sjunkit 2% enligt Mäklarstatistik, och 1% enligt Valueguard, så det finns inte ett institut som är mer positivt än andra.
Har inte koll på hur Valueguard mäter men enligt di:s artikel faller priserna utifrån Valueguard-statistiken:
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/7/11/bostadspriserna-backar/
SEK har stärkts kraftigt mot EUR (8.54) (och därmed EUR-knytna DKK (1.145)) vilket gör att de svenskar och danskar som bor i Malmöområdet och som jobbar på andra sidan sundet får en minskad köpkraft när de räknar om sina löner till SEK. Kan vara en del av förklaringen till varför just Malmös priser faller mest.
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/7/11/bostadspriserna-backar/
SEK har stärkts kraftigt mot EUR (8.54) (och därmed EUR-knytna DKK (1.145)) vilket gör att de svenskar och danskar som bor i Malmöområdet och som jobbar på andra sidan sundet får en minskad köpkraft när de räknar om sina löner till SEK. Kan vara en del av förklaringen till varför just Malmös priser faller mest.
Redigerat:
Jo, Nyfniken länkade till den artikeln tiidgare, ja. Och som jag skrev, den behandlar till stora delar bostadsrätter. Om du läser noggrant så ser du att den här tråden handlar om villapriser, och att villapriserna steg med 1,3% i Malmö mot månaden innan. Den högsta uppgången.Investor skrev:
Dessutom är det larvigt att mäta prisförändringar i promille, underlaget är för dåligt.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 394 inlägg
Det ser ut som att både Malmö och Stockholm har samma priser idag som 2007, racet är över?
På vissa objekt i Sthlm verkar detta inte stämma dock, såg ett hus som såldes i en närförort i veckan, 4250' innan visning, ägaren köpte för 3000' 2008 och har endast gjort ytskikten... Helt sinnessjukt att man fortfarande kan lura vissa genom att byta kök och golv... Tak, fasad och garage hade rätt stort behov av lite kärlek, hus från -68 tror jag det var...
På vissa objekt i Sthlm verkar detta inte stämma dock, såg ett hus som såldes i en närförort i veckan, 4250' innan visning, ägaren köpte för 3000' 2008 och har endast gjort ytskikten... Helt sinnessjukt att man fortfarande kan lura vissa genom att byta kök och golv... Tak, fasad och garage hade rätt stort behov av lite kärlek, hus från -68 tror jag det var...
Ytterligare ett bevis för att statistiken inte har något med den enskilda husaffären att göra.Stringfellow Hawke skrev:Det ser ut som att både Malmö och Stockholm har samma priser idag som 2007, racet är över?
mycket slump som styr tror jag. På vår gata bestående av i princip lika hus från 79´ så vaierar försäljningspriserna mycket mer än vad "husens" standard varierar. I många fall finns en spekulant och då går det för lite under utgångspris, nån mån senare fanns två intressenter, på huset 3 hus bort, där jag tror båda var redo att köpa och priset budades upp 600,000 sek från utgånspriset. Priserna på husen redan i utgångspris varierade lite pga aningens olika "renoveringar" invändigt, men inte nog för skillnaderna som uppkommer.Stringfellow Hawke skrev:På vissa objekt i Sthlm verkar detta inte stämma dock, såg ett hus som såldes i en närförort i veckan, 4250' innan visning, ägaren köpte för 3000' 2008 och har endast gjort ytskikten... Helt sinnessjukt att man fortfarande kan lura vissa genom att byta kök och golv... Tak, fasad och garage hade rätt stort behov av lite kärlek, hus från -68 tror jag det var...
SCB rapporterar oförändrade småhuspriser. Siffrorna ligger ungefär 2 mån efter Mäklarstatistik, eftersom de använder sig av lagfarten medan Mäklarstatistik tar in siffror från försäljningar.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____337770.aspx
Ser inte allt för oroväckande ut.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____337770.aspx
Ser inte allt för oroväckande ut.
Detta kan jag inte undanhålla trådens alla snillen! En färsk analys från Lantmäteriet visar hur man med dagens TOMTPRISER kan förutse kommande prisutveckling på småhusmarknaden.
I samband med 2012 års fastighetstaxering har Lantmäteriet roat sig med att jämföra priser på byggklara tomter med småhusens priskurva. Under perioden 2003-2012 har villapriserna ökat 66 procent. Priset för byggklara villatomter har ökat ännu mer; nämligen med 110 procent.
Men inte nog med det. Om man lägger de båda priskurvorna ovanpå varandra avtecknar sig faktiskt en möjlighet att förutse småhusmarknadens priser. Trendbrotten syns nämligen först på tomtmarknaden. Efter viss fördröjning kommer sedan genomslaget på småhusmarknaden.
Den svenska snittvillan har under perioden ökat i värde från 1,2 till 2,0 Mkr. Det kan man jämföra med priset för en normaltomt, som samtidigt ökat från 450 till 950 Kkr. "För varje tusenlapps ökning av värdet för en bebyggd småhusfastighet under perioden har i genomsnitt tomtmarken bidragit med drygt 620 kr och småhuset knappt 380 kr", heter det i rapporten. En given slutsats är att sambandet är giltigt också med nedåtgående priser.
Med dessa fakta i ryggen kan vi förutsäga om småhuspriserna kommer att förändras. Vi kan också säga ungefär hur stor förändringen blir. Egentligen finns det ett enda problem med prognosmodellen: Vi har idag inget officiellt prisindex för sålda, byggklara villatomter. Den intressanta tomtpriskurvan har Lantmäteriet plockat fram i en unik körning, som man inte tänker följa upp.
Lantmäteriets analys återfinns här - http://www.lantmateriet.se/upload/filer/nyheter/2012/Analys_prisutveckling_tomtmark_smahus.pdf
I samband med 2012 års fastighetstaxering har Lantmäteriet roat sig med att jämföra priser på byggklara tomter med småhusens priskurva. Under perioden 2003-2012 har villapriserna ökat 66 procent. Priset för byggklara villatomter har ökat ännu mer; nämligen med 110 procent.
Men inte nog med det. Om man lägger de båda priskurvorna ovanpå varandra avtecknar sig faktiskt en möjlighet att förutse småhusmarknadens priser. Trendbrotten syns nämligen först på tomtmarknaden. Efter viss fördröjning kommer sedan genomslaget på småhusmarknaden.
Den svenska snittvillan har under perioden ökat i värde från 1,2 till 2,0 Mkr. Det kan man jämföra med priset för en normaltomt, som samtidigt ökat från 450 till 950 Kkr. "För varje tusenlapps ökning av värdet för en bebyggd småhusfastighet under perioden har i genomsnitt tomtmarken bidragit med drygt 620 kr och småhuset knappt 380 kr", heter det i rapporten. En given slutsats är att sambandet är giltigt också med nedåtgående priser.
Med dessa fakta i ryggen kan vi förutsäga om småhuspriserna kommer att förändras. Vi kan också säga ungefär hur stor förändringen blir. Egentligen finns det ett enda problem med prognosmodellen: Vi har idag inget officiellt prisindex för sålda, byggklara villatomter. Den intressanta tomtpriskurvan har Lantmäteriet plockat fram i en unik körning, som man inte tänker följa upp.
Lantmäteriets analys återfinns här - http://www.lantmateriet.se/upload/filer/nyheter/2012/Analys_prisutveckling_tomtmark_smahus.pdf