Det är bara en tidsfråga innan det smäller, vi köpte hus 2 mil utanför Göteborg för 6-7 år sedan, när dom byggde ut E45 till motorväg samt byggde pendeltåg ( Västlänken ) vi visste att priserna skulle sticka upp när allt var färdigbyggt, å det gjorde det " Surprise " när vi köpte fick man ett hus med lite renoveringsbehov för 1.7 nu får man ge 2.5-3 mille för samma, priserna har nästan dubblats på bara 5 år, det som är illa " eller bra för oss just nu iaf " är att priserna fortsätter att stiga, i år gick priserna upp med 17 % i snitt...bådar inte gott i längden! Det kommer att fortsätta upp tills priserna ligger på samma nivå som i Partille / Kungälv/Lerum/Mölnlycke.mm , å vad skall alla vanliga dödliga med en samlade inkomst på cirka 48 000: - brutto bosätta sig, till slut tar köpkraften slut! Lägenheterna är än värre här, förut kunde man köpa en 1 r&k för typ 300 000:- nu får man ge 1 millle eller mer, sinnessjukt! Funderar på att sälja vårt hus å flytta in hos svärmor i källaren å sen invänta kraschen för att sen köpa på sig lite...hehe
 
Mikael_L skrev:
Samtidigt har KI (som hittills hållit en låg profil i frågan) nu plötsligt börjat oroa sig, hörde jag på nyheterna igår.

Och hittade nyheten på sidan som LSA länkade till:
[länk]
Jo, att det inte kan fortsätta att hålla på såhär, det tror jag alla är eniga om. Eller?

Men jag kan trots det inte låta bli att ha lite roligt på Stellans bekostnad. Har han hållig på i tio år nu att förespå att krisen är om hörnet? Det måste ju bli ledsamt till slut att aldrig få ha rätt! :) Fast om man bara håller på tillräckligt länge så får man ju rätt till slut. Om man inte dör först då...

Bättre illustration på att "the market can stay irrational longer than you can stay solvent" har man väl (iaf ur Stellans synvinkel) sällan skådat iaf.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Funderar på att sälja vårt hus å flytta in hos svärmor i källaren å sen invänta kraschen för att sen köpa på sig lite...hehe
Jo, men det är ju Stellans dilemma. Att förutspå att en crash skall komma, det är inte svårt. Väntar man tillräcklig länge så crashar allting. Det svåra är ju att förutspå när den skall komma. Fler företag har ju gått under för att de hade rätt idé men vid fel tidpunkt (ofta för tidigt) än för att de hade fel idé vid rätt tidpunkt.

Så timing är allt. Själv köpte vi i just Partille 2006 och då hade vi redan "väntat" i några år. Eftersom jag bodde i Göteborg förra gången det sprack så var jag ju helt 100% övertygad om att vi köpt på toppen och att det var en förlustaffär av gigantiska mått. Men, om vi haft "is i magen" så hade vi stått utan hus i snart tio år vid det här laget, och istället så har huspriserna gått upp en hel del till (fast inte dubblats som medlet på marknaden tydligen har).

Så det är svårt att sia, och särskilt om framtiden.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men det är ju Stellans dilemma. Att förutspå att en crash skall komma, det är inte svårt. Väntar man tillräcklig länge så crashar allting. Det svåra är ju att förutspå när den skall komma. Fler företag har ju gått under för att de hade rätt idé men vid fel tidpunkt (ofta för tidigt) än för att de hade fel idé vid rätt tidpunkt.
Håller helt med, men det är fortfarande en sjuk marknad, politikerna och näringslivet behöver ta tag i detta nu! Bygg hyreslägenheter som folk har råd med, ta bort / förenkla byggregler, sänk eller ta bort skatten vid försäljning, halvera kostnaden för pantbrev.mmmm! Vi måste få rulle på folk och flyttandet
 
Marre666 skrev:
Håller helt med, men det är fortfarande en sjuk marknad, politikerna och näringslivet behöver ta tag i detta nu! Bygg hyreslägenheter som folk har råd med, ta bort / förenkla byggregler, sänk eller ta bort skatten vid försäljning, halvera kostnaden för pantbrev.mmmm! Vi måste få rulle på folk och flyttandet
Jag är rädd att det enda politikerna kommer att göra är att försöka göra det mycket dyrare att bo i villa så vi som redan gör det skall flytta därifrån. Särskilt äldre som amorterat ner sina hus och sitter med låga driftskostnader verkar sticka i ögonen på politikerna...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.