221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Så länge man inte gör just DET misstaget så spelar det ju ingen större roll om priserna dyker 50%.
Det är fortfarande samma hus, och det kostar fortfarande lika mycket att bo där.
Och så blir det ju en smäll för 40-talisterna som lämnar husmarknaden till fromma för ungdomarna som försöker ta sig in.
Poetisk rättvisa.
Det är fortfarande samma hus, och det kostar fortfarande lika mycket att bo där.
Och så blir det ju en smäll för 40-talisterna som lämnar husmarknaden till fromma för ungdomarna som försöker ta sig in.
Poetisk rättvisa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Även om det finns situationer där man kanske kan tyda sig till en signal som pekar åt ett eller andra hållet så vet jag inte att vi skulle vara i en sådan situation nu. Det är man fö mycket sällan. Om någon vet något annat så är jag idel öra.Andy78 skrev:
I normalfallet så är svaret på din fråga alltså "Ingen som har någon aning om det", om det är läge att vänta eller inte alltså. Det enda man med säkerhet kan säga är att om man fortsätter skrika CRASH!!! så kommer man förr eller senare att få rätt. Men man kan få behöva vänta länge innan man får det. Tom husprofessor Stellan gav ju till slut upp, det var ju inget roligt längre...
Jag är ingen expert på ämnet men det känns som att det mycket väl kan ske. Staten lånar ut till höger och vänster 15 % regeln gynnar knappast den som köper bostad, tanken var väl att det skulle stabilisera marknaden, men det blir värdelöst när man ändå kan låna till kontantinsatsen mot högre ränta. Så länge det är lätt att låna pengar så kommer priserna stiga. Jag spekulerar väldigt mycket i vad som kan hända när räntan gått upp 2%
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Och vad skulle det vara menar du? (Läs det inte som snorkigt, jag är uppriktigt intresserad). Menar du att det skulle bli en så pass stor rekyl att det skulle hända något drastiskt på 6-12 månaders sikt? Just hus brukar väl vara ganska tröga, dvs man drar sig för att göra affären i så fall om priset skulle gått ner för mycket?
Jadu bra fråga, räntan gå upp 1% (Jag tror inte den går ned) något händer i världen och börsen faller ingen aning.lars_stefan_axelsson skrev:Och vad skulle det vara menar du? (Läs det inte som snorkigt, jag är uppriktigt intresserad). Menar du att det skulle bli en så pass stor rekyl att det skulle hända något drastiskt på 6-12 månaders sikt? Just hus brukar väl vara ganska tröga, dvs man drar sig för att göra affären i så fall om priset skulle gått ner för mycket?
Jag har faktiskt ingen aning, det enda jag tror starkt på är att räntan gå upp någon vacker dag och då vill jag inte ha köpt precis innan.
Men som med allt annat så kan jag inte påverka det eller gå runt och oroa mig för det, utan bara se till att allt annat i livspusslet som ska fungera fungerar. Det enda som är skönt är att jag inte behöver oroa mig för att sälja med förlust när jag väl köper något
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Just ränterörelser är intressant. Vi hör ju ofta "när räntan går upp till normala nivåer". Men vad är då en "normal nivå"? Finns det någon naturlag som säger att räntan måste vara på en viss nivå sett över en viss tid? Vad man egentligen menar då är väl snarast "Som den var under industrialiseringen på främst nittonhundratalet i (väst)europa"?Andy78 skrev:Jadu bra fråga, räntan gå upp 1% (Jag tror inte den går ned) något händer i världen och börsen faller ingen aning.
Jag har faktiskt ingen aning, det enda jag tror starkt på är att räntan gå upp någon vacker dag och då vill jag inte ha köpt precis innan.
Men som med allt annat så kan jag inte påverka det eller gå runt och oroa mig för det, utan bara se till att allt annat i livspusslet som ska fungera fungerar. Det enda som är skönt är att jag inte behöver oroa mig för att sälja med förlust när jag väl köper något
Och vi lever ju inte in den världen längre. Vi har ett globaliserad postindustriellt Europa där mycket har förändrats, bla vad gäller tillgången på billig arbetskraft och hur denna kan konkurrera. Så att räntan i Europa skulle gå upp till 7% under överskådlig tid (säg decennier) ser jag som helt uteslutet. Vi lever i ett helt annat ekonomiskt landskap nu. Att vi ens kunde ha den senaste högkonjunkturen var ju pga lånade pengar kunde hålla efterfrågan uppe, en efterfrågan som till största del tillfredsställs av tillverkning i Asien, inte pga några fundamenta. (Sedan att räntan kan röra sig någon procentenhet hit eller dit, visst, det är en annan sak.)
MEN, jag är ingen expert på det här, inte ens särskilt väl inläst, så om någon har en intressant analys som visar motsatsen så är jag idel öra.
I vårt område så har priserna bara stuckit iväg uppåt mkt pga pendeltåg samt ny motorväg.mm priser har gått upp en 60-80% på 4-5 år här.samt att det byggs för lite för att matcha efterfrågan därav skall det mycket till för ett stort prisras iaf här! Men Man blir ju rädd ibland när man ser att en 2rok utan balkong och parkering säljs för 3 millar i stan....tror man skall vara mer vaksam vid köp av lägenhet i Stockholm eller Göteborg eller Malmö än hus utanför dessa städer ! Vissa områden blir ju så jäkla hypade att folk lånar hur mycket som helst för få bo i ett hett område trots att minsta förändring i ekonomin eller privatekonomin gör att allt går åt pesos! Jag skulle aldrig få för mig att köpa ett hus i tex Långdrag för 6-7 millar även om det säkert går genom att vi lånar pengar så att det sprutar ur öronen lägg också till magsår och ångest över detta jättelån det är det fan inte värt, finns annat i livet än ett flashigt område ala solsidan! Har man inte kontantinsatsen cash så är det over your budget!
Jag tror på i stort sett oförändrat ränteläge på flera års sikt. Räntan är ju en premie för den risk som den som lånar ut tar. Sverige ses av omvärlden som ett stabilt samhälle, med låga risker och räntan är därför låg.
Däremot tror jag inte på rejält stigande fastighetspriser framöver. Det vi sett de senaste decennierna är sannolikt att vi i Sverige har kommit ikapp omvärlden.
Däremot tror jag inte på rejält stigande fastighetspriser framöver. Det vi sett de senaste decennierna är sannolikt att vi i Sverige har kommit ikapp omvärlden.
Samt kommit ikapp de allt lägre räntor vi fått se sen -90-talets början.MRK skrev:
Nu är boendekostnaden (ränta + övrigt) på smärtgränsen för Svensson igen, och ännu lägre räntor som kan elda på prisuppgången ännu mer är ju svåra att tänka sig.
Om nu reporäntan idag ligger på 0,75% så inser ju vem som helst att speciellt mycket lägre räntor är väldigt svårt att hoppas på.
Det är inte bara ränta och bolånetak som har betydelse för fastighetspriserna. Fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, ROT/RUT-avdrag och ränteavdrag har också stor betydelse. Även människors inkomst efter skatt har betydelse för vad man har råd att betala.
Alla dessa faktorer har under de senaste decenniet pekat åt rätt håll för att fastighetspriserna skall stiga. Nu ser statens budgetunderskott dock ut att hamna på 70-80 miljarder i år, och vi kan säkert räkna med att man kommer börja fundera över vilka budgetförstärkningar som är rimliga. Det är då inte helt orimligt att tro att man kommer börja justera dessa faktorer åt "fel" håll. Sänkta gränser för RUT/ROT tror jag är nära, höjd fastighetsavgift med mer än inflationen så att färre slår i taket tror jag också är fullt möjligt. Det har dessutom en fördelningspolitisk effekt i det att de med dyra fastigheter betalar mer. Förändrade ränteavdrag och förmögenhetsskatt tror jag mindre på.
Om det får så stora betydelser för fastighetspriserna vet jag inte, men det har troligen en lite dämpande effekt. Tillsammans med höjda räntor och strängare regler för utlåning/amortering så kan det dra fastighetspriserna nedåt en bra bit.
Alla dessa faktorer har under de senaste decenniet pekat åt rätt håll för att fastighetspriserna skall stiga. Nu ser statens budgetunderskott dock ut att hamna på 70-80 miljarder i år, och vi kan säkert räkna med att man kommer börja fundera över vilka budgetförstärkningar som är rimliga. Det är då inte helt orimligt att tro att man kommer börja justera dessa faktorer åt "fel" håll. Sänkta gränser för RUT/ROT tror jag är nära, höjd fastighetsavgift med mer än inflationen så att färre slår i taket tror jag också är fullt möjligt. Det har dessutom en fördelningspolitisk effekt i det att de med dyra fastigheter betalar mer. Förändrade ränteavdrag och förmögenhetsskatt tror jag mindre på.
Om det får så stora betydelser för fastighetspriserna vet jag inte, men det har troligen en lite dämpande effekt. Tillsammans med höjda räntor och strängare regler för utlåning/amortering så kan det dra fastighetspriserna nedåt en bra bit.
mycke_nu skrev:
Som sagt: Vi står på tröskeln till en ny tid när man i allt högre grad kommer att betrakta boendet som "konsumtion". Och kanske det är just i bostadsrätterna detta negligerats som allra mest.