Investor skrev:
Hur ser ni på villapriserna för tillfället? De styrs ju av många faktorer (köparens/säljarens prisförväntningar, ränteläge, arbetslöshet, demografi, in/utflyttning osv). Den enskilt viktigaste faktorn är troligtvis bankernas villighet och möjlighet (regleringar såsom max 85% osv) att låna ut.
Jag tror inte att någon bank känner sig manad att aggressivt gå ut och ta nya marknadsandelar på bolån just nu. Att det finns fler säljare än köpare just nu i många delar av Sverige är ett faktum, men priserna hålls uppe av att det ändå är relativt låga räntor och att många säljare har en rejäl värdeökning i huset och känner att de har råd att vänta ut köparna. Arbetslösheten bland dem som äger sin bostad är heller inte så hög vilket då heller inte skapar något stort tryck att sälja snabbt och billigt. Sveriges befolkning ökar dessutom snabbt, och någonstans skall alla dessa människor bo. Det hjälper till att "motivera" människor att sätta av en större andel av sin inkomst till boendet.

Det som kan pressa priserna nedåt är en kraftig lågkonjunktur med massiva personalneddragningar inom industrin samt den efterföljande tjänstesektorn samtidigt som den offentliga sektorn drar ned för att balansera budgeten. Det skulle kunna innebära att många skulle vara tvingade att sälja sina bostäder relativt snabbt.

-MH- skrev:
Huspriserna är stabila:
[länk]
Det är ju själva f-n. Jag i den här farten så hinner jag gå i pension innan den här kraschen kommer... ;)

Mäklarstatistik är ju helt hopplösa. Jag vet inte hur det är nu för tiden, men för ett par år sedan så valde de ju bara att presentera de positiva siffrorna.

Ena månaden så var det BR på tre månader i Malmö man tog upp i pressmeddelandet. Nästa månad så var det Stockholm 12 månader etc...

Det var därför jag inte länkade till pressmeddelandet utan den fördjupade statistiken. Den brukar vara samma från gång till gång.

Men allt är nog en Konspiration, i själva verket har marknaden rasat mint 50%!

-MH- skrev:
Men allt är nog en Konspiration, i själva verket har marknaden rasat mint 50%!
Nu är du larvig. Jag har inte pratat om någon konspiration.

Nu är du slarvig, andra har pratat om konspirationer.

-MH- skrev:
Nu är du slarvig, andra har pratat om konspirationer.
Det kan mycket väl varit jag. Men det måste varit innan jag köpte hus. (y) :D

Och du tror det påverkar bostadspriserna hur då? Och ungefär i vilket tidsspann?

Stringfellow Hawke skrev:
Jag börjar bli livrädd... I princip all BNP-tillväxt i Sverige har skett genom lån, inte statens lån, som i stora delar av Europa, utan privatpersoners lån.

[länk]

De sammanlagda skulderna (stat, företag och hushåll) i Sverige är större än för Grekland.
Siffrorna i ursprungsartikeln verkar inte speciellt trovärdiga, tydliga referenser saknas. Och varför blandar man ihop företags och privatpersoners skuldsättning? Det borde särredovisas.

I första hand måste (borde) det tvinga politikerna att hantera den alltför höga privata skuldsättningen. Ett sätt att hantera det är successivt sänkta ränteavdrag samt amorteringskrav. Givetvis skulle detta sätta kraftig press på priserna, eftersom gemene man idag ser amortering som en kostnad och ränteavdrag som en intäkt.

Problemet (?) är att det är politiskt självmord att nämna slopade ränteavdrag och amorteringskrav, t.ex. har ju dessa krav framställts av Bostadskreditnämnden som nu läggs ned, se där...!

Tidsspann, svårt att säga map ovan (politiker), priserna stiger ju inte längre, främst troligen pga strypt utlåning. Men tonen mot Sverige att hantera detta, framförallt från EU, har ju höjts. Min gissning är att Borg/Reinfeldt försöker flytta över frågan till FI/Riksbanken, så att dom kan säga att det ligger utanför deras kontroll.
Ett annat problemet för FI/Riksbanken är att man samtidigt vill stärka bankernas kapital... Lirar inte riktigt med kraftigt minskade bopriser...

Jag tycker att siffrorna ser rimliga ut utifrån presentationer jag sett från storbanker.

Enligt Riksbanken har hushållens skulder ökat från 90% i mitten av 1990-talet till 170% 2010.
Se http://www.riksbank.se/upload/Dokum..._1_finocchiaro_nilsson_nyberg_soultanaeva.pdf

Här finns ytterligare en graf som pekar på ca 220% för hushåll/företag:
http://affarsutvecklingsbloggen.fil...lig-och-privat-sektors-skuld2.jpg?w=450&h=265

Den inflytelserike John Mauldin talar om slutet på västvärldens "Debt Supercycle". Förr eller senare når skuldsättningen en nivå att den inte längre kan ökas. Jag tror att även Sveriges totala skuldsättning nått en nivå som inte kommer kunna fortsätta att växa ohämmat. Intressant:http://www.youtube.com/watch?v=KJNA7rCHhOk

Skuldsättningsökningen har helt klart bidragit till Sveriges tillväxt de senaste 10-12 åren. Denna medvind kan man inte räkna med under kommande 10-12 år men det finns fortfarande viss potential för staten att öka underskotten (och därmed statsskulden) så att vi får ytterligare lite "bål" innan lånefesten tar slut.

Hur påverkas huspriserna? Låga räntor kan tänkas bestå en längre tid men samtidigt motverkas det av en eventuellt svagare konjunktur när tillväxten mattas. Det gör att jag tror på långsamt sjunkande priser med ett par procent per år. En positiv faktor för världsekonomin är att länder som China inte är i närheten av att vara lika skuldsatta som västvärlden och därför kan förhoppningsvis tillväxtländer delvis kompensera för en trögare tillväxt i västvärlden.

Cancellara skrev:
Siffrorna i ursprungsartikeln verkar inte speciellt trovärdiga, tydliga referenser saknas. Och varför blandar man ihop företags och privatpersoners skuldsättning? Det borde särredovisas.

Har svårt att ta en artikel som hänviasar alla sina siffror till en artikel från Newsmill av Hedi Bel Habib(vem är det?)
Och var redovisas företagens och hushållens tillgångar? Borde ju vara liiiite intressant i sammanhanget, eller?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.