221 796 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Gud vad ni håller på och gnabbas, vore kul om ni la kraften på att driva tråden framåt istället för att kivas.
Här är data, manuellt plockad ur SCB:s pressreleaser, och det visar sig att ni båda har fel, kul va!
Jag gissar att ingen av er hade onda avsikter, utan helt enkelt att ni brast i metod. Jag är inte felfri men vill nog påstå att min metod är den bästa möjliga utan mer access till SCB:s data, och framförallt kanske denna (onödiga) diskussion kunnat undvikas om ni faktiskt beskrivit era respektive metoder, för jag tror bara det är detta som skiljer er åt.
/U
Här är data, manuellt plockad ur SCB:s pressreleaser, och det visar sig att ni båda har fel, kul va!
Jag gissar att ingen av er hade onda avsikter, utan helt enkelt att ni brast i metod. Jag är inte felfri men vill nog påstå att min metod är den bästa möjliga utan mer access till SCB:s data, och framförallt kanske denna (onödiga) diskussion kunnat undvikas om ni faktiskt beskrivit era respektive metoder, för jag tror bara det är detta som skiljer er åt.
/U
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Och appropå att brista i metod... Tabbellerad data som en *bild*. :banghead: Du kunde ju lika gärna ha tolkat den i balettform...
Nej allvarligt det hade varit kul att göra en snabb liten graf för att bättre illustrera eventuella trender, men jag tänker inte sitta och skriva av den...
Nej allvarligt det hade varit kul att göra en snabb liten graf för att bättre illustrera eventuella trender, men jag tänker inte sitta och skriva av den...
Samma här, jag väntar, och väntar, och väntar, och väntar... men inte kommer det något prisras inte. Det enda jag hör är "Vargen kommer, vargen kommer!"Mikael_L skrev:
Men kul är tråden iaf och skulle inte alls vara lika kul utan alla profetior
Tja, så länge datat inte är konsistent mellan pressmeddelande så är det svårt att veta vad som är rätt resp. fel. Jag beskrev min metod, och länkade till pressmeddelande (samma länk som du sedan kopierade). Så i vad hade jag fel?ullberg skrev:
Om du med din sista rad menar att augusti 2012 tom juli 2013 (12 månader) blir 52396, så undrar jag över din metod. Sumerar jag de 12 tolv sista värden i tabellen du har angett (5 från 2012, 7 från 2013, dvs
6087 |
3743 |
4720 |
5687 |
3564 |
3354 |
3295 |
3690 |
3436 |
4051 |
4404 |
4892 |
Har inte kollat dina andra beräkningar. Än.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Och du tror inte att det var en del av metoden? Jag är förvisso för fri spridning av information men då jag för tillfället var lite trött på gnabbet ville jag att uppförsbacken skulle finnas där...lars_stefan_axelsson skrev:
Någon som sysslar med säkerhet däremot, då kan det ju inte finnas några onda intentioner, eller? Ser fram emot ett snyggt diagram under kvällen...
/U
Tack för insatsen! Jag satt just och brottades med samma källa. Problemet med pressreleaserna är att siffrorna för respektive månad "sätter sig" mycket långsamt. Det går alltså inte att välja exempelvis september månads pressrelease för respektive år, efter som inte bara augusti månads siffra utan alla månader är mer eller mindre preliminära. Störst säkerhet når man genom att använda äldsta tillgängliga siffra för respektive månad. Siffran för september 2005 väljer man alltså som den presenteras i september 2006.ullberg skrev:Gud vad ni håller på och gnabbas, vore kul om ni la kraften på att driva tråden framåt istället för att kivas.
Jag gissar att ingen av er hade onda avsikter, utan helt enkelt att ni brast i metod. Jag är inte felfri men vill nog påstå att min metod är den bästa möjliga utan mer access till SCB:s data, och framförallt kanske denna (onödiga) diskussion kunnat undvikas om ni faktiskt beskrivit era respektive metoder, för jag tror bara det är detta som skiljer er åt./U
Utfallet verkar iallafall bli detsamma. Vi ser en kraftig nedgång i antalet objekt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Och jag är inte den som inte kan erkänna att jag hade fel (men misslyckades tack vare det slarvet med att få slut på diskussionen, lite på eget grepp...). Som tur var tror jag ni båda fortfarande hade fel (men inte så mycket, damn!) Har uppdaterat posten ovan, hann du hitta vad jag gjorde för fel -MH-?-MH- skrev:Tja, så länge datat inte är konsistent mellan pressmeddelande så är det svårt att veta vad som är rätt resp. fel. Jag beskrev min metod, och länkade till pressmeddelande (samma länk som du sedan kopierade). Så i vad hade jag fel?
Om du med din sista rad menar att augusti 2012 tom juli 2013 (12 månader) blir 52396, så undrar jag över din metod. Sumerar jag de 12 tolv sista värden i tabellen du har angett (5 från 2012, 7 från 2013, dvsfår jag 50923. detta både med Libreoffice 3.5.7.2 på Ubuntu 12.04 (amd64) samt gcalctool 6.4.1.1 på samma maskin.
6087 3743 4720 5687 3564 3354 3295 3690 3436 4051 4404 4892
Har inte kollat dina andra beräkningar. Än.
EDIT: ja och vad var det jag tyckte du gjorde fel: du beskrev inte tydligt vilken pressrelease din information kom ifrån, och efter att själv ha identifierat att siffrorna ändras (uppdateras) i inlägg #1892, verkar det ju konstigt att inte ta de som är äldst (och därför rimligtvis mest rättade och korrekta).
Men det kommer ju lite i skymundan jämfört med att inte kunna summera i excel...
Redigerat:
http://www.scb.se/Pages/SSD/SSD_Sel...dAr&rxid=df10f9e9-9284-4305-bccb-3c8069cc64a9billy_baver skrev:
Här kan man göra sin egen statistik. Bara fram till 2012 och andra siffror än Småhusbarometern. Men jag litar hellre på detta än på pressmeddelande.
"Tabell som bild"-traditionen lever vidare!
Har vi en kraftig nedgång? Det är väl en bedömningsfråga, jag tycker inte det är kraftig förstås.
Redigerat:
Nej, jag blev så exalterad när jag hittade ett fel i din post, så jag var tvungen att GENAST låta hela Internet veta detta! :wow:ullberg skrev:Och jag är inte den som inte kan erkänna att jag hade fel (men misslyckades tack vare det slarvet med att få slut på diskussionen, lite på eget grepp...). Som tur var tror jag ni båda fortfarande hade fel (men inte så mycket, damn!) Har uppdaterat posten ovan, hann du hitta vad jag gjorde för fel -MH-?
Men jag tröttnade lite på att dechifrera pressmeddelande, och la inte lite riktig statistik. Tyvärr bara tom 2012, och tycks inte vara samma siffror som Småhusbarometern.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
OK, då försöker vi lite lätt. (Tack för datat förresten). Här är en graf över totalen (utan 2013).ullberg skrev:Och du tror inte att det var en del av metoden? Jag är förvisso för fri spridning av information men då jag för tillfället var lite trött på gnabbet ville jag att uppförsbacken skulle finnas där...
Någon som sysslar med säkerhet däremot, då kan det ju inte finnas några onda intentioner, eller? Ser fram emot ett snyggt diagram under kvällen...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ju intressant att jämföra med grafen från MH ovan. Jag hinner inte blanda mig i diskussionen om datakvalitet, eller gräva djupare. Det är ju intressant att titta på olika månader osv. Säg till om ni vill ha en graf över det också.