11 323 läst · 69 svar
11k läst
69 svar
Hur kan jag stabilisera mina takstolar?
Ja, men eftersom skarven ligger mitt på balken, så är det okey OM balken har bra stöd.Dowser4711 skrev:
Stålbalken ser mycket lång ut & jag undrar vad balken vilar på?
So the construction have a iron skeleton inside the strawwall?S sturnus skrev:
And every roof truss is fixated sideways to that?
Även om ett ramverk av stål kan verka starkt så bör väl även det täckas av skivmaterial för att få det vridstyvt? Speciellt med lasterna från ett sånt där tak
Kä'nns lite vansinne att bygga ett lerhus och sen kasta på ett tak anpassat för betydligt starkare väggar. Som gjort för att det ska kollapsa.
En expert på plats är ju definitivt första instanns.
Kä'nns lite vansinne att bygga ett lerhus och sen kasta på ett tak anpassat för betydligt starkare väggar. Som gjort för att det ska kollapsa.
En expert på plats är ju definitivt första instanns.
No. There is no framework. It is just a beam to support the ceiling beam connections. Unfortunately, not all of them are supported. In such a climate (frequent hurricanes), steel frames are often required in frame structures, e.g. in the California US. In addition, solid foundations are required in which they are attached.J jawen skrev:
The trusses are not screwed to the steel beam. They only lie on it at the connection point. The beam itself seems too weak at this length.J jawen skrev:
Men även i USA så stabiliserar man ju ramverket i väggarna oavsett om det är trä eller metall. Antingen med plyfa eller trä.
Jag roas lite av denna tråd och att det är en "svensk" och en "Sturnus" som pratar om samma objekt
Nästan så man kan tro att vi blir trollade.
Jag roas lite av denna tråd och att det är en "svensk" och en "Sturnus" som pratar om samma objekt
Nästan så man kan tro att vi blir trollade.
Nja, visst ligger de över balken, men nuvarande lösning är ju att det är två balkar som inte har någon kontakt med varandra. Det är ju *inte* så balken är avsedd att fungera...J jawen skrev:
In addition, the lower chord is exposed to stretching and here the size and number of connectors (screws) are important.Dowser4711 skrev:
And since there truss is no fixing to the steel beam, "tomorrow" the connection may be next to the beam. After all, TS writes that the roof is unstable!
Redigerat:
This will only partially solve the problem. It will not stabilize the roof in the longitudinal and transverse direction. And what about those "matches" above the steel beam? Do you think they are sufficient? And what about the wall structure? It looks like it is made of plywood strips (and too thin). That is why the roof is unstable. Plywood is quite a flexible material. And what about the stuff you can't see?J jawen skrev:
PS
You used some CAD program I don't know about! I must have it! Name? ;-)
För att kunna komma med förslag på vad som ska göras så behöver man nog veta lite mer om hur det är byggt idag.
Lite av hur takstolarna är gjorda går att se men inte förbandet där överram och underram möts (om de gör det eller om det finns någon lodrät bit där någonstans?)
Sen är det bra att få veta hur väggarna är uppbyggda och vad takstolarna vilar på vid väggarna?
Hur är takstolarna infästa där de vilar på väggen?
Är det tänkt att det ska bli ett loft eller användas ytan på vinden på något vis?
Hur långt är det mellan ytterväggarnas långsidor?
Vad vilar stålbalken på, vilken dimension är det och vad är de tänkta att bidra med?
Om man tittar på det som kallas en W-takstol så kan den byggas fribärande (från långsida till långsida utan stöd under) ganska långt. Då behöver man sätta stöd från mitten på överramen, vinkelrätt ner mot underramen och sen från den knutpunkten upp till nock. Knutpunkterna där de möts måste ha betydligt större spikplåtar med ankarspik/ankarskruv eller större skivor av konstruktionsplywood och genomgående skruv från båda håll. Virkesdimension här blir lite mindre än överramen eftersom de ska stå emot tryckkrafter och inte böj- eller dragkrafter.
Underramen behöver vara hel eller förbindas med mycket kraftigare spikplåtar eller konstruktionsplywood, möjligen med skarvbitar av samma dimension som underramen och mycket skruv.
En hjärtvägg på mitten blir nödvändig om man vill ha underramen som bjälklag för ett loft/övervåning och då måste man titta på en annan typ av takstol.
Förbandet mellan överram och underram behöver också vara gjord med stora spikplåtar eller konstrutionsplywood och skruv.
Jag gissar att överramarnas delar inte heller är förbundna med något bättre än de små spikplåtar vi sett på underramen men de behöver också ha stora spikplåtar eller konstruktionsplywood med mycket skruv från båda håll.
Jag vet inte om TS har "gett upp" den här tråden men återkom med lite mer info så kan vi försöka hjälpa dig med förslag på åtgärder, även om iaf inte jag är en byggkonstruktör.
Lite av hur takstolarna är gjorda går att se men inte förbandet där överram och underram möts (om de gör det eller om det finns någon lodrät bit där någonstans?)
Sen är det bra att få veta hur väggarna är uppbyggda och vad takstolarna vilar på vid väggarna?
Hur är takstolarna infästa där de vilar på väggen?
Är det tänkt att det ska bli ett loft eller användas ytan på vinden på något vis?
Hur långt är det mellan ytterväggarnas långsidor?
Vad vilar stålbalken på, vilken dimension är det och vad är de tänkta att bidra med?
Om man tittar på det som kallas en W-takstol så kan den byggas fribärande (från långsida till långsida utan stöd under) ganska långt. Då behöver man sätta stöd från mitten på överramen, vinkelrätt ner mot underramen och sen från den knutpunkten upp till nock. Knutpunkterna där de möts måste ha betydligt större spikplåtar med ankarspik/ankarskruv eller större skivor av konstruktionsplywood och genomgående skruv från båda håll. Virkesdimension här blir lite mindre än överramen eftersom de ska stå emot tryckkrafter och inte böj- eller dragkrafter.
Underramen behöver vara hel eller förbindas med mycket kraftigare spikplåtar eller konstruktionsplywood, möjligen med skarvbitar av samma dimension som underramen och mycket skruv.
En hjärtvägg på mitten blir nödvändig om man vill ha underramen som bjälklag för ett loft/övervåning och då måste man titta på en annan typ av takstol.
Förbandet mellan överram och underram behöver också vara gjord med stora spikplåtar eller konstrutionsplywood och skruv.
Jag gissar att överramarnas delar inte heller är förbundna med något bättre än de små spikplåtar vi sett på underramen men de behöver också ha stora spikplåtar eller konstruktionsplywood med mycket skruv från båda håll.
Jag vet inte om TS har "gett upp" den här tråden men återkom med lite mer info så kan vi försöka hjälpa dig med förslag på åtgärder, även om iaf inte jag är en byggkonstruktör.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 095 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 095 inlägg
Du skulle behöva snesträvor från nock till underarm som korsar typ 3 takstolar på längden åt båda håll, typ gavel vid nocken sen 3 takstolar in och mot underarmen och sätta snedstäva däremellan. Sen ett innertak med brädor på det som kan fixera alla underarmar i husets längsled.
Överallt där du har skarv på underarmen borde du ha en 3 meter lång bräda som överlappar så du kan fördelar ut kraften från stödbenen, tyvärr helt katastrofalt att sätta stödben mitt över en skav, skarven borde typ varit placerad där du bara har dragande krafter i underarmen och med 1.5m överlapp mellan brädorna.
Överallt där du har skarv på underarmen borde du ha en 3 meter lång bräda som överlappar så du kan fördelar ut kraften från stödbenen, tyvärr helt katastrofalt att sätta stödben mitt över en skav, skarven borde typ varit placerad där du bara har dragande krafter i underarmen och med 1.5m överlapp mellan brädorna.
Sorry, but I think otherwise. This roof is not exceptionally heavy. The basic problem is the unstable walls due to the improper construction and material. Any advice without knowledge of the previous stages of construction is pointless. What if we stiffen the walls but their material is, for example, too thin (that's what it looks like). Or the floor structure on which they stand is faulty? And what if the "plints" were incorrectly placed and arranged?Appendix skrev: