11 474 läst · 69 svar
11k läst
69 svar
Hur kan jag stabilisera mina takstolar?
Låt oss bara hoppas att Jens inte ligger under husresterna…
Mitt garagebygge (40 kvm utsida) började med att resa upp ytterväggar .J Jens Widehammar skrev:
Därefter takstolar , på takstolar så användes råspont .
Trots att det användes snedsträvor (trianglar) på alla väggar så kändes det lite ostadigt att jobba på taket .
Stabiliteten kom först när ytterpanelen och byggskivor på insidan kom på plats .
Vet ej hur stabila dina ytterväggar är .
För att få taket att ej röra sig i längsled (att takstolarna ej vickar från sida till sida) så föreslår jag snedsträvor / kryss mellan takstolar , förslagsvis på mitten där det gör störst verkan .
Ja, tyvärr verkar det så, men kritiken var i högsta grad befogad och konstruktiv. Det vore väldigt tråkigt om huset rasar ihop med folk inuti.D DE73 skrev:
En stor idrottshall rasade ihop i mitt län när takstolarna kantrade pga felaktigt utförande. Tack och lov hände det nattetid. Takkonstruktioner kan man inte göra på en höft.
Snedsträvor mellan de olika takstolarna?Tomture61 skrev:
Mitt garagebygge (40 kvm utsida) började med att resa upp ytterväggar .
Därefter takstolar , på takstolar så användes råspont .
Trots att det användes snedsträvor (trianglar) på alla väggar så kändes det lite ostadigt att jobba på taket .
Stabiliteten kom först när ytterpanelen och byggskivor på insidan kom på plats .
Vet ej hur stabila dina ytterväggar är .
För att få taket att ej röra sig i längsled (att takstolarna ej vickar från sida till sida) så föreslår jag snedsträvor / kryss mellan takstolar , förslagsvis på mitten där det gör störst verkan .
Jag är inte sur, jobbar fortfarand epå att hitta lösningar och det har varit flera ingenjörer och byggmästare med under processen där det gjorts många beräkningar på golv och tak.D DE73 skrev:
Det som inte har gjorts då det inte funnits data är att koppla ihop allt med dem för konstruerade paneler väggarna som jag köprt färdiga från ett företag här. Dem har mång årig erfarenhet av att bygga hus med dessa paneler och har hittills inte haft några kollaps men jag känner att jag är lit eorlog för mitt hus och söker därmed stöd och hjälp.
Det finns inga reglar i vägarna som ni kan se utan panelerna ska vara självbärande när dem skruvas ihop tillsamans med den regel som ligger ovanpå och under mot golvstrukturen.
Jag har dock med detta börjat fundera på om instabliteten verkligen beror på takstolarna enbart eller om det är en kombination med väggarna.
Tar fortsatt gärna emot tips och råd - tittar in här typ varannan dag pga inte alltför mycket internet tid här nere
Det gjordes grundliga beräknigar på plintar och golvstruktur, det är nog inte ett problem. Håller dock med om att det är värt att fundera på att inte bara stötta upp takstoal utan även väggarna - väggarna är köpta färdiga i paneler och har monterats enligt anvisngar av certifierade snickare som brukligt här med dessa byggnader. Normalt har man dock eklare takkonstruktioner på dessa hus och det kan vara att det är själva kombinationen som inte går ihop.S sturnus skrev:Sorry, but I think otherwise. This roof is not exceptionally heavy. The basic problem is the unstable walls due to the improper construction and material. Any advice without knowledge of the previous stages of construction is pointless. What if we stiffen the walls but their material is, for example, too thin (that's what it looks like). Or the floor structure on which they stand is faulty? And what if the "plints" were incorrectly placed and arranged?
Nu står jag dock där jag står och behöver stablilisera, ser inte att det ska vara omöjligt men nödvändigt
Menar du att väggarna i praktiken är ett gäng stora parallellogram som taket står på?J Jens Widehammar skrev:Jag är inte sur, jobbar fortfarand epå att hitta lösningar och det har varit flera ingenjörer och byggmästare med under processen där det gjorts många beräkningar på golv och tak.
Det som inte har gjorts då det inte funnits data är att koppla ihop allt med dem för konstruerade paneler väggarna som jag köprt färdiga från ett företag här. Dem har mång årig erfarenhet av att bygga hus med dessa paneler och har hittills inte haft några kollaps men jag känner att jag är lit eorlog för mitt hus och söker därmed stöd och hjälp.
Det finns inga reglar i vägarna som ni kan se utan panelerna ska vara självbärande när dem skruvas ihop tillsamans med den regel som ligger ovanpå och under mot golvstrukturen.
Jag har dock med detta börjat fundera på om instabliteten verkligen beror på takstolarna enbart eller om det är en kombination med väggarna.
Tar fortsatt gärna emot tips och råd - tittar in här typ varannan dag pga inte alltför mycket internet tid här nere
Det är panelblock som är 40 cm breda, 20 cm djupa och 244 cm höga som är ihopskruvade med en varandra och med en regel i botten och en i toppen (45*195mm tryckt virke).Dowser4711 skrev:
utanpå sitter det sedan byggkors i metal
På fackspråk heter det krysskolvning .J Jens Widehammar skrev:
Man sätter i ditt fall en regel mellan toppen på en takstol som fästs i nästa takstol , men i botten (underarmen)
Tvärt om på takstol nr 2 , kommer att se ut som ett kryss från sidan .
Sätter man en spik mitt i krysset så blir det ännu stadigare .
Kommer bli mycket stabilt i sidled .
Ser ut som det sitter träskivor på yttertaket 👍