26 730 läst · 1 004 svar
27k läst
1,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
S SwiftD skrev:
Mikael_L skrev:
Var i den artikeln hittar du att vindkraftverk har fått sin anslutning bekostad eller subventionerad?S SwiftD skrev:
Men ärligt talat SwiftD, så anser jag också att MP har haft en roll detta, och det finns ju även en del bevis.Mikael_L skrev:Tja, det är du som håller på med historierevisionism.
För faktiskt var det regeringen Reinfeldt som gjorde den sista höjningen av kärnkraftsskatten i innan beslutet om nedläggning av O1 och O2 togs.
Så det var ju mest den regeringen som va skyldiga.
Vidare togs det ett helt riksdagsbeslut 1988 om kärnkraftens nedläggning, där R1 faktiskt skulle lagts ner redan 1996. Nu var det regeringen Carlsson som 1990 faktiskt rev upp detta, vilket så småningom ledde till den breda energiöverenskommelsen med alla riksdagspartierna.
Men det är ju trevligt för mig att du skriver en massa felaktigheter som är så lätta att visa att de är fel, allt finns nämligen dokumenterat.
Historien i framtiden är svår att veta något om, men bakåt är det lätt, framförallt blir facit extra lätt.
Men de hade inte lyckats med det i total politisk motvind, så stort och betydelsefullt är inte partiet.
Vi kan ju påminna oss om när Fridolin stod med kolbiten i handen och lovade att Vattenfalls kolgruva skulle stängas, och där tvekade ju S/Löfven inte det minsta att kasta Fridolin/MP under bussen sen.
I vilket fall så är det såhär med demokrati.
MP har ju haft detta som sin yttersta profilfråga sedan partiet startades, och när de faktiskt haft en liten, men stabil representation i riksdagen, så ska det väl i alla fall få genom någon av sin politik.
Det är ju bara idioter och sådana som (kanske i oförstånd) vill Sverige riktigt illa som röstar på extremister som SD eller MP, och i detta demokratiska system vi har kan jag inte göra något åt det, deras skitpolitik ska ju få ett visst genomslag, då det reflekterar folkviljan, för även idioterna får ju rösta.
(Och jag hoppas min gud att min bättre hälft inte läser detta, för hon röstar ju MP ... ni ska veta att vi ibland kan ha lite smått intressanta meningsutbyten ... )
Det är inte visst genomslag när de håller ett regeringskåt parti gisslan genom att kräva saker som detta.Mikael_L skrev:Men ärligt talat SwiftD, så anser jag också att MP har haft en roll detta, och det finns ju även en del bevis.
Men de hade inte lyckats med det i total politisk motvind, så stort och betydelsefullt är inte partiet.
Vi kan ju påminna oss om när Fridolin stod med kolbiten i handen och lovade att Vattenfalls kolgruva skulle stängas, och där tvekade ju S/Löfven inte det minsta att kasta Fridolin/MP under bussen sen.
I vilket fall så är det såhär med demokrati.
MP har ju haft detta som sin yttersta profilfråga sedan partiet startades, och när de faktiskt haft en liten, men stabil representation i riksdagen, så ska det väl i alla fall få genom någon av sin politik.
Det är ju bara idioter och sådana som (kanske i oförstånd) vill Sverige riktigt illa som röstar på extremister som SD eller MP, och i detta demokratiska system vi har kan jag inte göra något åt det, deras skitpolitik ska ju få ett visst genomslag, då det reflekterar folkviljan, för även idioterna får ju rösta.
(Och jag hoppas min gud att min bättre hälft inte läser detta, för hon röstar ju MP ... ni ska veta att vi ibland kan ha lite smått intressanta meningsutbyten ... )
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 034 inlägg
Skogsägare
· 19 034 inlägg
Ska man vara sån har du inte skrivit något om nordsjöolja heller. Men sambandet är förstås ett enkelt utbuds- och efterfrågesamband. Ökar efterfrågan av att även vi vill köpa gas är det bra för alla producenter, för någon (av erfarenhet exempelvis Kina och Indien) kommer köpa den ryska gasen oavsett vad vi tycker om Ryssland. Och även om de skulle göra det med rabatt så är det en rabatt som förhåller sig till världsmarknadspriset.K karlmb skrev:
Sp ju högre gasefterfrågan, desto mer pengar till Putins Ryssland, även om vi handlar av någon annan.
Haha, javisst. Men nu är det en försvinnande liten mängd vi pratar om här..Nötegårdsgubben skrev:Ska man vara sån har du inte skrivit något om nordsjöolja heller. Men sambandet är förstås ett enkelt utbuds- och efterfrågesamband. Ökar efterfrågan av att även vi vill köpa gas är det bra för alla producenter, för någon (av erfarenhet exempelvis Kina och Indien) kommer köpa den ryska gasen oavsett vad vi tycker om Ryssland. Och även om de skulle göra det med rabatt så är det en rabatt som förhåller sig till världsmarknadspriset.
Sp ju högre gasefterfrågan, desto mer pengar till Putins Ryssland, även om vi handlar av någon annan.
Inte direkt som att driva gamla kolkraftverk på gas som i Tyskland och UK.
Och vi kan fylla gaslagret när ingen annan vill ha gas på sommaren.
Så då borde vi inte importera någon vara som Ryssland exporterar enligt dig. Ska vi anklaga alla som köper gas från Norge för att stödja Putin? Vår import av olja ska vi väl inte bara tala om. Tror knappast Putin tjänar något på att vi skulle köpa gas från Norge till något fåtal kraftverk som bara skulle användas ganska kort tid varje år. Du skapar problem som inte finns.Nötegårdsgubben skrev:Ska man vara sån har du inte skrivit något om nordsjöolja heller. Men sambandet är förstås ett enkelt utbuds- och efterfrågesamband. Ökar efterfrågan av att även vi vill köpa gas är det bra för alla producenter, för någon (av erfarenhet exempelvis Kina och Indien) kommer köpa den ryska gasen oavsett vad vi tycker om Ryssland. Och även om de skulle göra det med rabatt så är det en rabatt som förhåller sig till världsmarknadspriset.
Tja, det är ju lite så trots allt.L lbgu skrev:Så då borde vi inte importera någon vara som Ryssland exporterar enligt dig. Ska vi anklaga alla som köper gas från Norge för att stödja Putin? Vår import av olja ska vi väl inte bara tala om. Tror knappast Putin tjänar något på att vi skulle köpa gas från Norge till något fåtal kraftverk som bara skulle användas ganska kort tid varje år. Du skapar problem som inte finns.
Men sen är det ju i världen som det är, så det går nog inte att vara så svartvit att man aldrig köper något som ryssland kan exportera.
Vi får helt enkelt göra så gott vi kan, good enough får bli ledordet.
Världen i stort är ju dock påväg ifrån fossilberoende, så till vis det går det trots allt av sig självt nu.
Skurkstater med olja (och det är många) blir alltmer marginaliserade, världen behöver dem allt mindre.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Så C är inte extremister som du vad jag tror du skrev att du röstat på? https://historia.vattenfall.se/stories/i-hetluften/motstand-mot-karnkraft/Mikael_L skrev:Det är ju bara idioter och sådana som (kanske i oförstånd) vill Sverige riktigt illa som röstar på extremister som SD eller MP, och i detta demokratiska system vi har kan jag inte göra något åt det, deras skitpolitik ska ju få ett visst genomslag, då det reflekterar folkviljan, för även idioterna får ju rösta.
Är inte V (VPK) extremister?
Som jag ser det har alla partier extremism/idioti sett från ANDRA partier men DU har i detta forum rätt att klanka ner på andra som inte har din åsikt och kommer med politiska åsikter.
I detta forum ska inte politiska diskussioner ske har du skälv påvisat men det gäller inte dig?
Införande av Socialdemokraterna:Mikael_L skrev:
https://www.di.se/ledare/regeringen-infor-dold-subvention-till-vindkraften/
"Regeringen ger Svenska kraftnät i uppdrag att bygga ut stamnätet till vårt sjöterritorium för att underlätta utbyggnaden av vindkraft till havs."
"Men i praktiken handlar det om en typ av subvention i form av minskade anslutningsavgifter för havsbaserade vindkraftsprojekt, vilket är fel väg att gå."
Förarbetet:
https://www.regeringen.se/contentas...gifter-for-havsbaserad-vindkraft-20180222.pdf
Skogsägare
· 19 034 inlägg
Nja, men man bör vara medveten om konsekvenserna av sina val. Att låtsas som om vi kan köpa lite gas av norrmän i gulliga lusekoftor utan att erkänna att vi väljer att vara med i världens smutsigaste industri för att vi tycker att kärnkraft verkar dåligt är mer än lovligt naivt.L lbgu skrev:
Vi bör påtala för alla som sjunger gas- och petroleumprodukters lov att de är i en oerhört smutsig (på flera sätt) bransch, ja.L lbgu skrev:
Den är minst lika problematisk, ja. Mitt huvudskäl till att köra elbil är exempelvis mitt hat emot petroleumdiktaturerna. Och jag tycker att säkerhetspolitiska skäl är oerhört viktiga när det kommer till att vi bör göra vad vi kan för att minska världens oljeberoende.L lbgu skrev:
Länder som Ryssland, Iran, Venezuela, Saudi, Qatar och Förenade arabemiraten är veritabla skitländer som inte förtjänar att få våra pengar för att förtrycka sin befolkning och på olika vis kriga mot och underminera andra länder.
Visst finns liknande problem med sånt som kobolt och diamanter också, men i oerhört mycket mindre grad.
Du kan ju försöka övertyga någon annan, men det är vida känt och dokumenterat hos svenska folket att det var S och MP som förstörde kärnkraften. Men du kan ju försöka skriva om historien.Mikael_L skrev:Tja, det är du som håller på med historierevisionism.
För faktiskt var det regeringen Reinfeldt som gjorde den sista höjningen av kärnkraftsskatten i innan beslutet om nedläggning av O1 och O2 togs.
Så det var ju mest den regeringen som va skyldiga.
Vidare togs det ett helt riksdagsbeslut 1988 om kärnkraftens nedläggning, där R1 faktiskt skulle lagts ner redan 1996. Nu var det regeringen Carlsson som 1990 faktiskt rev upp detta, vilket så småningom ledde till den breda energiöverenskommelsen med alla riksdagspartierna.
Men det är ju trevligt för mig att du skriver en massa felaktigheter som är så lätta att visa att de är fel, allt finns nämligen dokumenterat.
Historien i framtiden är svår att veta något om, men bakåt är det lätt, framförallt blir facit extra lätt.
https://www.energinyheter.se/20240617/30052/ledare-sa-forstordes-sveriges-energiforsorjning
"Riksrevisionens (RR) rapport är bitvis en skrämmande läsning och man uttrycker mycket hård kritik. S+mp-regeringens agerande under perioden 2014-22 karakteriseras av ett sammanbrott för normalt beslutsfattande, där man ignorerar inte bara den tekniska kompetens som finns inom landet utan även berörda myndigheters varningsord. Konsekvensanalyserna har i bästa fall varit bristfälliga och allt arbete inom regeringen tycks ha gått ut på att tillfredsställa miljöpartiets krav för att till varje pris klamra sig fast vid makten. Surrade vid masten klarade ingen i regeringen av att ta ut en riktig kurs. Därtill fick man ofta en känsla av att de individuella statsråden helt saknade egen kompetens inom de områden de var satta att förvalta och utveckla."
Det är det narrativ som alliansen för fram.
Det du länkar till är en ledarartikel, dvs en åsiktsyttring. Det Mikael skrev refererade till fakta.
Det du länkar till är en ledarartikel, dvs en åsiktsyttring. Det Mikael skrev refererade till fakta.
Det är ju inte svårare än att leta upp rapporten från RR själv om man tvivlar på slutsatsen. Vi har alla tillgång till Internet...D Daniel 109 skrev:
https://www.riksrevisionen.se/grans...rbyggda.html#h-6Slutsatserochrekommendationer
"Beslut om införande och olika förändringar har dock fattats rörande effektskatten, elcertifikatsystemet, energi- och koldioxidskatten och i viss mån havsvindkraften utan någon analys av de övergripande konkurrensförutsättningarna och hur de kommer påverkas. Riksrevisionen bedömer att det inte är rimligt att bristfälliga konsekvensanalyser kan leda till att styrmedel exempelvis bidrar till den oavsedda konsekvensen att produktionsresurser plötsligt läggs ned. Detta särskilt när det avser produktion som bidrar till elsystemets stabilitet, överföringsförmåga och effektbalans."