S
D Daniel 109 skrev:
Det är det narrativ som alliansen för fram.
Det du länkar till är en ledarartikel, dvs en åsiktsyttring. Det Mikael skrev refererade till fakta.
Det Mikael refererade till är statistik, som presenterats på ett sådant sätt att det stödjer narrativet att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.

Något jag inte håller med om.

Vad exakt är bedrägligt i ledaren menar du?

EDIT: svarade nog i fel tråd här.

S SwiftD skrev:
vida känt och dokumenterat hos svenska folket att det var S och MP som förstörde kärnkraften.
Den typen av argumentation kan vi bespara oss för. Den funkar kanske på ett väckelsemöte men inte på BH.
Här gäller pure facts.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, men man bör vara medveten om konsekvenserna av sina val. Att låtsas som om vi kan köpa lite gas av norrmän i gulliga lusekoftor utan att erkänna att vi väljer att vara med i världens smutsigaste industri för att vi tycker att kärnkraft verkar dåligt är mer än lovligt naivt.

Vi bör påtala för alla som sjunger gas- och petroleumprodukters lov att de är i en oerhört smutsig (på flera sätt) bransch, ja.

Den är minst lika problematisk, ja. Mitt huvudskäl till att köra elbil är exempelvis mitt hat emot petroleumdiktaturerna. Och jag tycker att säkerhetspolitiska skäl är oerhört viktiga när det kommer till att vi bör göra vad vi kan för att minska världens oljeberoende.

Länder som Ryssland, Iran, Venezuela, Saudi, Qatar och Förenade arabemiraten är veritabla skitländer som inte förtjänar att få våra pengar för att förtrycka sin befolkning och på olika vis kriga mot och underminera andra länder.

Visst finns liknande problem med sånt som kobolt och diamanter också, men i oerhört mycket mindre grad.
Volymen gas vi pratar om här är ju löjlig i sammanhanget. Det är ju inte politiskt realistiskt att Sverige skulle "go fossile" het plötsligt.
De volymer vi pratar om här lär därför aldrig synas som ökade priser ens med någon promille, som Ryzzland skulle kunna dra nytta av.
Eller ska vi känna att om vi äter för mkt löjlrom så kanske de rikaste i landet tycker att priserna stigit s mkt att de kan kosta på sig äkta belugarom istället och göda arslena i Kreml?
Vi vill självklart inte att några a våra pengar hamnar i Putlers krigskassa men man får ju vara lite verklighetsanpassad iaf.

Mikael_L
S SwiftD skrev:
Införande av Socialdemokraterna:
[länk]
"Regeringen ger Svenska kraftnät i uppdrag att bygga ut stamnätet till vårt sjöterritorium för att underlätta utbyggnaden av vindkraft till havs."
"Men i praktiken handlar det om en typ av subvention i form av minskade anslutningsavgifter för havsbaserade vindkraftsprojekt, vilket är fel väg att gå."

Förarbetet:
[länk]
Blev det någon som fick någon subvention då?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev det någon som fick någon subvention då?
Ingen aning, tänker inte lägga mer tid på dig, speciellt inte om du inte orkar kolla upp fakta själv.
Hur som helst så hade jag rätt att Socialdemokraterna genomförde subventionerna tillsammans med MP, du hade fel. *Mic drop*

Sen kan jag tillägga att det var vår nya regering som avslutade galenskapen.
"Vi hoppas kunna ge besked så snart som möjligt men vi kommer inte att subventionera anslutningsavgifterna, säger energi- och näringsminister Ebba Busch"
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-snabba-pa-vindkraft-till-havs

Mikael_L
Vilka subventioner gavs då i verkligheten?
Ge ett enda exempel på att någon fick.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inga, för SVK hann ju inte bygga ut något nät innan det drogs tillbaka.
Och då vill ju ingen bygga längre, eftersom det blir för dyrt.

(Sen kanske det är en subvention som är värd att göra ändå, beroende på hur den görs. För att det har annan nytta för staten.)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en konstig kulle du väljer att försvara. Subventionerna infördes. Att ingen hann använda dem är ju bara för att en annan regering hann tillträda som tog bort dem.

Flera av de partier som nu säger att det föreslagna kärnkraftsstödet är för mycket pengar var alltså villiga att göra motsvarande stora statliga satsningar som inte ens i bästa fall skulle bli annat än en direkt kostnad för staten (medan kärnkraftsstödet är tänkt att gå mer eller mindre jämnt upp).

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Det är en konstig kulle du väljer att försvara. Subventionerna infördes. Att ingen hann använda dem är ju bara för att en annan regering hann tillträda som tog bort dem.

Flera av de partier som nu säger att det föreslagna kärnkraftsstödet är för mycket pengar var alltså villiga att göra motsvarande stora statliga satsningar som inte ens i bästa fall skulle bli annat än en direkt kostnad för staten (medan kärnkraftsstödet är tänkt att gå mer eller mindre jämnt upp).
Pratar ni om nån nätanslutningssubvenion för vindkraft?
Även om den skulle kosta några miljarder, så är den väl knappast i samma härad som en kärnkraftssubvention som föreslås nu?

K karlmb skrev:
Pratar ni om nån nätanslutningssubvenion för vindkraft?
Även om den skulle kosta några miljarder, så är den väl knappast i samma härad som en kärnkraftssubvention som föreslås nu?
30–42 miljarder skulle första utbyggnadsomgången kosta.

S
De e ju billigt!
För att citera ”Drömkåken”

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
De e ju billigt!
För att citera ”Drömkåken”
Och dessutom rejält pessimistiskt.

S
Lite svårt att hitta uppgifter om hur mycket vindkraften har kostat folket, men hittade denna uppgift.
"Sedan 2003 har svenska elkunder betalat 50 miljarder i subventioner för svensk vindkraft via Elcertifikat-systemet." Skrivet 2020

I denna artikel så nämns elcertifikaten med 50 miljarder, men även framtida kostnader för anslutningar på 100 miljarder. https://www.expressen.se/debatt/subventioner-for-100-miljarder-morkas/

Slutsatsen för mig är att 40 miljarder för kärnkraft som fungerar i alla väder är mer rimligt än vindkraft för 140 miljarder som inte bär sig själv och bara fungerar när det blåser.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Lite svårt att hitta uppgifter om hur mycket vindkraften har kostat folket, men hittade denna uppgift.
"Sedan 2003 har svenska elkunder betalat 50 miljarder i subventioner för svensk vindkraft via Elcertifikat-systemet." Skrivet 2020

I denna artikel så nämns elcertifikaten med 50 miljarder, men även framtida kostnader för anslutningar på 100 miljarder. [länk]

Slutsatsen för mig är att 40 miljarder för kärnkraft som fungerar i alla väder är mer rimligt än vindkraft för 140 miljarder som inte bär sig själv och bara fungerar när det blåser.
På tal om helt ogrundade siffror.
Sånt vinner man val på i Sverige men på BH kommer man inte undan.
Vem har räknat fram 100 miljarder för anslutningarna, och var finns underlaget?

Mikael_L
För det är ju en etablerad sanning att vindkraften har fått 700 miljarder i stöd, och alla anslutningar gratis osv, i 100 år.
Och den är trots allt detta stöd ändå en förlustaffär.

Det är ju helt galet, vi hade ju kunnat bygga 10 kärnreaktorer istället.

Så nu undrar jag lite varför du inte tycker det är märkligt att de som har de åsikterna försvara sin kulle.

Jag försvarar ingen kulle, utan jag angriper osanningar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.