27 374 läst · 1 021 svar
27k läst
1,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du ifrågasatte uppgifterna i artikeln som var från 2016.K karlmb skrev:
karlmb
"På tal om helt ogrundade siffror.
Sånt vinner man val på i Sverige men på BH kommer man inte undan.
Vem har räknat fram 100 miljarder för anslutningarna, och var finns underlaget?"
Jag gav dig källan från Energimyndigheten skrivet 2015.
Bara erkänn att du hade fel och be om ursäkt istället för att gräva ner dig djupare.
Du gav mig en artikel i nån blaska ja, från 2016. Visst, då var ju EMs rapport relevant Men nu är det 2025. Ingen trodde då att vi redan skulle ha så mkt vindkraft eller ens solkraft.S SwiftD skrev:Du ifrågasatte uppgifterna i artikeln som var från 2016.
karlmb
"På tal om helt ogrundade siffror.
Sånt vinner man val på i Sverige men på BH kommer man inte undan.
Vem har räknat fram 100 miljarder för anslutningarna, och var finns underlaget?"
Jag gav dig källan från Energimyndigheten skrivet 2015.
Bara erkänn att du hade fel och be om ursäkt istället för att gräva ner dig djupare.
Det funkar lite annorlunda (och sämre) numera pga Brexit.S Snikholt skrev:
Här kan du läsa mer om hur det fungerar. Se särskilt avsnittet "Interconnector flows are determined by explicit capacity auctions".
Jaha.S SwiftD skrev:Jag är inte speciellt intresserad i vilken skada ett parti har gjort, utan vilken skada ett parti har av avsikt att göra. Det är absolut mer intressant att påvisa vilken skada de skulle ha gjort om de inte blev stoppade, som i detta fall när den nya regeringen satta stopp för S och MP's subventioner till anslutningar.
Ja, och som svar på din fråga, det är sant och bevisat i tråden. Det är även viktigt att upprepa så att alla vet vad Socialdemokraterna går för och för att de aldrig ska komma till makten igen. Men även för att det finns aktivister som dig som försöker göra vattnet grumligt så folk inte kan se vad som faktiskt hänt.
Ja du är alltså inte alls ute efter att diskutera det som tråden handlar om ...
Utan du är alltså här uteslutande för din vilja att racka ner på ett eller två partier.
Ja det är ju bra för oss läsare och andra debattörer och diskutörer att veta.
Ska jag ta det som att allt du skrivit om elsystem, pris, prisbildning osv som ordsmycken runt det du egentligen vill säga?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 042 inlägg
Inte bara i havet. När Barsebäck lades ner behövde man bygga sydvästlänken, vars investeringskostnad hamnade på dryga sju miljarder i dåtidens penningvärde.Mikael_L skrev:
Är det en vindkraftssubvention? En vattenkraftssubvention? En dansksubvention? Oavsett är det en kostnad som skapades av det politiska beslutet att lägga ner Barsebäck och den obalans vi iom. det fick mellan det som idag är våra elområden.
Nu byggs också ytterligare förstärkning Oskarshamn–Nybro–Olofström. Det är väl några miljarder det med, även om nyttan i alla fall delvis är tänkt att vara lokal.
Att bara titta på elpriser blir lite vanskligt när vi vet att olika produktionslösningar är olika effektiva nätmässigt. På samma vis som vi när vi pratar elbilar ofta pratar total cost of ownership (eftersom kostnadsammansättningen skiljer sig markant åt mellan olika biltyper i inköp respektive drift) bör vi beakta mer än elpriset när vi utvärderar elmarknaden.
Jag tror också att vi som (varierande grad av) lekmän ofta gör det relativt enkelt för oss i att vi tittar på det vi kan.
Väljs Sverige, eller delar av vårt land, bort som investeringsobjekt för att det är svårt att få löften om möjlighet till elanslutning? Att så sker är känt, men omfattningen av det är oerhört svårestimerad. Och kanske är den rent av regionalpolitiskt gynnsam (för dem med regionalpolitiska ambitioner), genom att investeringar i vårt land tvingas norrut. Northvolt hamnade ju exempelvis inte i Skellefteå bara för att det är en härlig stad; undantaget elpris och -tillgång hade nog fabriken hamnat i Västerås.
Generellt tror jag vi är ganska ytliga här. Vi tittar på historisk data och extrapolerar. Det kan man göra till en viss gräns, men redan nu har vi en överproduktion i norr som är svår att få avsättning för både nationellt och internationellt. Och en efterfrågan i söder som (ihop med europamarknaden i övrigt) törstar efter mer fossilfri effekt. En törst som förhoppningsvis ökar snarare än minskar som den gjort de senaste decennierna.
Ska vi lösa våra problem norrifrån lär nätkostnaderna bli tiotals miljarder eller mer. Liksom om de ska lösas från havet.
Projekt Nordsyd kommer väl kosta 75 miljarder eller så, men då är ju inte allt nybygge heller.Nötegårdsgubben skrev:
Fördelen är att mängden öronmärkta pengar ökar fortare än man hinner bränna dem på byggnation...
Skogsägare
· 19 042 inlägg
Ja, det finns en enorm kraft i marknadsmodellen som gör att den är självbalanserande, även om det tar lång tid i Sverige då balanserandet ska gå igenom en statlig myndighet och tillståndsprocesser enligt miljöbalken.K krfsm skrev:
Tråden heter "hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden" och om man inte tror att detta är en politisk fråga så vet man inte hur Sverige fungerar.Mikael_L skrev:Jaha.
Ja du är alltså inte alls ute efter att diskutera det som tråden handlar om ...
Utan du är alltså här uteslutande för din vilja att racka ner på ett eller två partier.
Ja det är ju bra för oss läsare och andra debattörer och diskutörer att veta.
Ska jag ta det som att allt du skrivit om elsystem, pris, prisbildning osv som ordsmycken runt det du egentligen vill säga?
Om det finns två partier (S + MP) som historiskt bevisat att de tycker att makt (S) och ideologi (MP) är viktigare i beslut om Sveriges elförsörjning än vad som faktiskt är bäst för Sverige och folket så är det väldigt relevant i frågan. För oavsett vilken brilliant lösning på denna frågan som kommer upp i denna tråden så kommer den inte genomföras om något av dessa partier kommer till makten igen. De är inte intresserade av vad som är bäst för Sverige och folket, de (S) vill bara komma åt makten och de säljer ut Sverige utan att blinka om det är det som krävs.
Det som behövs är en annan regering utan Socialdemokraterna och MP som är villiga att implementera en långsiktig välgenomtänkt lösning för hur Sveriges energiförsörjning ska se ut.
Jag är politiskt obunden och röstar efter vad jag tror är bäst för Sverige på valdagen. Självklart finns det partier som jag anser är genomruttna i sitt toppskikt som Socialdemokraterna som aldrig kommer få en röst. Oavsett så har alla en politisk uppfattning inklusive du som i tråd efter tråd försvara Socialdemokraterna. Skulle någon gjort en lista på topp 10 politiska aktivister på detta forum så skulle ditt namn garanterat varit med. Du har över 50000 inlägg och är alltid involvera i politiskt tjafs.
Mne vad bra, ska vi diskutera hur smart det är med fetkablar mot andra länder nu?Nötegårdsgubben skrev:
Det är bara Putin som vill att vi skall bråka om sådant och själva slösa med elektricitet medan grannen har det mörkt och kallt. Så vill han och hans gäng att vi skall hålla på. För att då blir det enklare för dem att skicka in ockupationstrupper som mördar hälften av oss och plundrar resten in på bara skinnet.K karlmb skrev:
Fast....det anser somliga att det är värt om man får slösa med billig elektricitet ett par år före man blir invaderad och mördad. .
När vi i stället borde hugga ved och spara på strömmen och dela broderligt och hålla kvar ryssen på sin sida gränsen.
Håll gränsen.H heimlaga skrev:Det är bara Putin som vill att vi skall bråka om sådant och själva slösa med elektricitet medan grannen har det mörkt och kallt. Så vill han och hans gäng att vi skall hålla på. För att då blir det enklare för dem att skicka in ockupationstrupper som mördar hälften av oss och plundrar resten in på bara skinnet.
Fast....det anser somliga att det är värt om man får slösa med billig elektricitet ett par år före man blir invaderad och mördad. .
När vi i stället borde hugga ved och spara på strömmen och dela broderligt och hålla kvar ryssen på sin sida gränsen.
Skogsägare
· 19 042 inlägg
Ja, det kan vi väl göra. Som bekant var nuvarande SE4 sammankopplat med Danmark innan det var sammankopplat med resten av Sverige. Internationell handel var alltså redan från början med och lade grunden för att det skulle bli ekonomi i utbyggnaden av elnätet. Snöd nationalism må ha tagit över under delar av 1900-talet, men det är verkligen inte där vi började och inte ett naturligt idealtillstånd.K karlmb skrev: