Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan vi väl göra. Som bekant var nuvarande SE4 sammankopplat med Danmark innan det var sammankopplat med resten av Sverige. Internationell handel var alltså redan från början med och lade grunden för att det skulle bli ekonomi i utbyggnaden av elnätet. Snöd nationalism må ha tagit över under delar av 1900-talet, men det är verkligen inte där vi började och inte ett naturligt idealtillstånd.
Haha, så för att det var privata aktörer som en gång byggde en del kraftverk, så är det självklart att elmarknaden ska dels marginalprissättas, och dels bredas ut över områden med vitt skilda förutsättningar, oavsett konsekvenser?
Med resonemanget kan vi lägga ner alla offentliga kärnkraftsplaner direkt.

G GrenBo skrev:
Jag är helt övertygad om att det borde gå att justera ned överföringskapaciteten i våra exportkablar de dagar när priserna är som värst och på så sätt få ned den extrema volatiliteten. Jag misstänker dock att okunskapen i det politiska skiktet är obefintlig och Svenska Kraftnät verkar ju mer driva en EU-agenda än "Sverige först".

Sedan har du rätt i att många länder gått all in på intermittenta kraftslag som måste kompletteras med reglerkraft. Jag uppfattar det som att det är brist på reglerkraft som skapar volatiliteten. Kärnkraft saknar reglerförmåga på kort sikt och passar extremt dåligt för att reglera med. Gaskraft känns som det naturliga alternativet men av någon anledning har vi i princip ingen elproduktion som kommer från gas. Tyskland har ju sett till att EU-regelverket är anpassat för gasen men det känns ändå som att det är få som pratar om att bygga gaskraft i Sverige.
Det blir något konstigt med hela upplägget när EU o Tyskland pga sin ideologiskt önskestyrda energipolitik förväntar sig att Norge och Sverige ska hjälpa dem med el när det är kallt, mörkt o vindstilla så att de kan fortsätta med deras huvudlösa energipolitik.
... detta är inte solidaritet!
Att Tyskland tvingats att öppna nya kolgruvor och bygga flera gaskraftverk är ju vansinnigt när vi nu behöver minska utsläppen av CO2.
... det spelar ju ingen roll att miljömupparna döpt om den fosila gasen som kommer från Ryssland till Naturgas ... det blir ju inte mindre CO2 utsläpp för det!!
Eu's viktigaste ekonomi, Tyskland har den sämsta ekonomiska utvecklingen i hela europa och den Tyska befolkningen har redan börjat se konsekvenserna av den politik de röstat på. ... stora företag lämnar redan Tyskland, de stora bilfabrikerna går dåligt och vi kommer under 2025 se nedläggning av många fabriker och då kommer arbetslösheten att öka rejält.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Det blir något konstigt med hela upplägget när EU o Tyskland pga sin ideologiskt önskestyrda energipolitik förväntar sig att Norge och Sverige ska hjälpa dem med el när det är kallt, mörkt o vindstilla så att de kan fortsätta med deras huvudlösa energipolitik.
... detta är inte solidaritet!
Att Tyskland tvingats att öppna nya kolgruvor och bygga flera gaskraftverk är ju vansinnigt när vi nu behöver minska utsläppen av CO2.
... det spelar ju ingen roll att miljömupparna döpt om den fosila gasen som kommer från Ryssland till Naturgas ... det blir ju inte mindre CO2 utsläpp för det!!
Eu's viktigaste ekonomi, Tyskland har den sämsta ekonomiska utvecklingen i hela europa och den Tyska befolkningen har redan börjat se konsekvenserna av den politik de röstat på. ... stora företag lämnar redan Tyskland, de stora bilfabrikerna går dåligt och vi kommer under 2025 se nedläggning av många fabriker och då kommer arbetslösheten att öka rejält.
Tyvärr drar de med oss elleverantörsländer fulla med dumliberaler, i fallet också.

K karlmb skrev:
Haha, så för att det var privata aktörer som en gång byggde en del kraftverk, så är det självklart att elmarknaden ska dels marginalprissättas, och dels bredas ut över områden med vitt skilda förutsättningar, oavsett konsekvenser?
Med resonemanget kan vi lägga ner alla offentliga kärnkraftsplaner direkt.
Nej, självklart är det inte, men vill du diskutera frågan krävs att du lägger manken till lite mer än att bara kalla alla som förespråkar öppna marknader för dumliberaler.

Ja, alla stater lägger sig i elmarknaden på en uppsjö sätt, från att tvångsstänga vissa kraftslag till att subventionera andra. Från att bojkotta vissa skitländer till att göra sig beroende av dem.

Det gläder mig något enormt att baltstaterna ska frikoppla sig från det ryska elnätet den 8 februari i år och istället synkronisera mot oss. Det gör oss i den fria världen starkare och är för mig oerhört mycket mer värt än snöd nationalism. Det skulle inte gå utan våra utlandskablar.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Det gläder mig något enormt att baltstaterna ska frikoppla sig från det ryska elnätet den 8 februari i år och istället synkronisera mot oss.
Nej, det ska de inte.

• Haha
paralun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det ska de inte.
Har det ändrats, eller är det inte oss i Norden de ska kopplas samman med?

8:e februari fick jag härifrån: https://yle.fi/a/7-10069846

Edit: Det verkar vara det centraleuropeiska nätet de ska synkas mot, men att kunna handla el ftån Norden är likafullt en förutsättning för att det ska gå. Tack @Daniel 109 för påpekandet om att jag hade fel, även om du som vanligt bara var oförskämd och sade att något var fel snarare än att förklara vari felet bestod.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…

8:e februari fick jag härifrån: [länk]

Edit: Det verkar vara det centraleuropeiska nätet de ska synkas mot, men att kunna handla el ftån Norden är likafullt en förutsättning för att det ska gå. Tack @Daniel 109 för påpekandet om att jag hade fel, även om du som vanligt bara var oförskämd och sade att något var fel snarare än att förklara vari felet bestod.
Estlands nätoperatör har även nedräkning när man ska slippa det ryska oket.
”Baltic Synchro - baltiska staternas energisjälvständighet”.

https://elering.ee/en

• Gilla
  • Älska
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Ja jag säger det samma som Nötegårdsgubben. Det är en lycka att vi har kablarna så vi kan exportera elektricitet till Estland och Lettland och Litauen. Man skall inte låta kortsynt nationalism komma i vägen då grannen behöver hjälp.

Att hata Ryssland ända in i själen tycks vara en grundläggande del av vad det innebär att vara estländare. De har mycket goda orsaker till det. Samtidigt är en stor del av dem duktiga arbetsglada människor som får saker att bli till någonting.
Rent kortsynt nationalistiskt är det sådana vänner och grannar man vill ha. Om man nu nödvändigt skall ta kortsynt nationalism som utgångspunkt.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja jag säger det samma som Nötegårdsgubben. Det är en lycka att vi har kablarna så vi kan exportera elektricitet till Estland och Lettland och Litauen. Man skall inte låta kortsynt nationalism komma i vägen då grannen behöver hjälp.

Att hata Ryssland ända in i själen tycks vara en grundläggande del av vad det innebär att vara estländare. De har mycket goda orsaker till det. Samtidigt är en stor del av dem duktiga arbetsglada människor som får saker att bli till någonting.
Rent kortsynt nationalistiskt är det sådana vänner och grannar man vill ha. Om man nu nödvändigt skall ta kortsynt nationalism som utgångspunkt.
Nej och väst lyssnade ju inte på baltstaterna inkl Polen som känner Kreml bäst.

https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/

ClasseClas

Självfallet hör det till god ton och normal social interaktion att interagera och motivera sina svar. En basal kompetensfråga.

Nej, självklart är det inte, men vill du diskutera frågan krävs att du lägger manken till lite mer än att bara kalla alla som förespråkar öppna marknader för dumliberaler.

Ja, alla stater lägger sig i elmarknaden på en uppsjö sätt, från att tvångsstänga vissa kraftslag till att subventionera andra. Från att bojkotta vissa skitländer till att göra sig beroende av dem.

Det gläder mig något enormt att baltstaterna ska frikoppla sig från det ryska elnätet den 8 februari i år och istället synkronisera mot oss. Det gör oss i den fria världen starkare och är för mig oerhört mycket mer värt än snöd nationalism. Det skulle inte gå utan våra utlandskablar.
Ska vi inte ha kablar åt alla håll...? Bara åt de vi gillar? För att vi tycker det inte gynnar oss?
Då tycker jag vi drar ner på kapaciteten söderut.
Det är som du ser bara tyckanden som avgör till sist. Inte några naturlagar.
Ska vi då bena ut vilka tyckanden som är bra och vilka som är korkade?
Eller bränns det för mkt ?

K karlmb skrev:
Ska vi inte ha kablar åt alla håll...? Bara åt de vi gillar? För att vi tycker det inte gynnar oss?
Vi MÅSTE hålla ihop i Europa men inte med Tysklands villkor.

USA och Trumpen ihop med Kina anfaller....

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vänta nu litet? Jag ser ingen logik i det där?
Du måste förklara närmare varför jag skall hjälpa dem som vill dräpa mig.

Handel med det med elområden i vårt nät påverkas inte av om de är synkroniserade mod Centraleuropa eller Ryssland.

H heimlaga skrev:
Vänta nu litet? Jag ser ingen logik i det där?
Du måste förklara närmare varför jag skall hjälpa dem som vill dräpa mig.
Det är en rimlig ståndpunkt. Men om de vill ta över din arbetsgivares möjligheter att konkurrera på världsmarknaden då?
Det är inga problem eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.