29 114 läst · 1 063 svar
29k läst
1,1k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du vet mycket väl vad "överpris" betyder & står för.Z Zodde skrev:
Men vill man som du INTE "ta in" alla berörda faktorer i ämnet "elpriser Sverige", vad gäller överpriser" på elmarknaden", så kommer diskussionen ingen vart.
Men det gör ju alla saker som man diskuterar, & inte bara elhandel.
Vi börjar för exempelvis bli för många på jordklotet, är inte massa krig bra då?
Nej , jag vet inte vad som åsyftas. Elpriset som sätts på Nordpool varje enskild timme är ett marknadspris.J jawen skrev:
Så när övergår priset på Nordpool FRÅN att vara ett marknadspris TILL att bli ett överpris ?
Samma skribent som skrev ”överpris ” har också hävdat att Nordpool inte är en elbörs men däremot bestämmer vem som får bygga kablar mellan elområden/länder.
Så frågan är verkligen berättigad
Mata inte trollet.J jawen skrev:Du vet mycket väl vad "överpris" betyder & står för.
Men vill man som du INTE "ta in" alla berörda faktorer i ämnet "elpriser Sverige", vad gäller överpriser" på elmarknaden", så kommer diskussionen ingen vart.
Men det gör ju alla saker som man diskuterar, & inte bara elhandel.
Vi börjar för exempelvis bli för många på jordklotet, är inte massa krig bra då?
I brist på annat så vill det ständigt gräva sig in i enskilda ords betydelse.
Syftet är som vanligt att få det att framstå som att trollet har mer kunskap.
Men klarar aldrig några djupare resonemang.
Nu är det du som visat rudimentär kunskap om elmarknaden.K karlmb skrev:
Som tur är har jag några av dina värsta klavertramp sparade för nya läsare
karlmb
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.
VETO? Nej, det är fel
Från min länk: "Börsen ägs av de statliga bolagen i respektive land, som också äger huvudledningarna i landet. "
Är det fel då?
JA, det är fel
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
Nordpool har ABSOLUT NOLL att göra med sådana beslut
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
Nordpool har som sagt inget att göra med utbyggnad av elnätet
Och jag har aldrig talat om Nordpool som en börs utan ett gemensamt mstknadsområde
Nu är Nordpool just en elbörs å inget annat. Området var el handlas på Nordpool har varierat över tiden
Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det.
Complete b***shit, tyder återigen på att kunskapen om vad Nordpool är = 0
Redigerat:
Så fungerar det med alla produkter. Kan man exportera dyrt så säljer man inte billigt lokalt. Det är så det fungerar.K karlmb skrev:Men att el säljs till överpris på export istället för att användas av Sverige, det är inget att ha några synpunkter på ? Inte ens att den el som INTE exporteras blir svindyr pga en märklig (kan inte fungera på annat sätt...) marginalprissättning i kombination med ohämmad export om det råkar ligga kablar bara?
Problemet här är att nordpol sätter priset på all el.D Daniel 109 skrev:
Opec satte priset på mycket olja, men inte all.
El finns i princip, som konsument, bara att köpa till ett pris. Visst finns fastpris, men det verkar minska i omfattning. Elnätet finns för en konsument bara ett företag att välja på.
Tänk om du var tvingad att bara handla på Coop som tog en avgift för att gå in i butiken. Väl inne så upptäcker du att mjölken just nu kostar 150kr/l. För just nu, klockan fem, har man bestämt att troligen många vill köpa mjölk och därför marknadspriset är det. Klockan ett på natten kostar mjölken som blev över 1 kr/l men då är du inte på Coop. Så nära sovjetiska brödköer man kan komma, men trots det kallat marknadspris.
Jag förstår varför man måste ha ett system som nordpol, men jag tycker det är löjligt att kalla det marknadspris. Det är en elbörs där producenter tillsammans maximerar priset på el. Och ja, eftersom det stundtals finns överskott så kan priset på el bli lågt. Liksom färsk fisk är billig när kvällen kommer om mycket blivit osålt.
Elmarknaden har ett inslag av oligopol. Även om det finns en marknadsprissättning i hur timpriset tas fram.
Nordpool är bara en marknadsplats.J JohanLun skrev:
Hundratals producenter/konsumenter bestämmer gemensamt priset.
Opec är en kartell som försökte kontrollera oljan (som också handlas på olika marknadsplatser)
På 70 talet var man framgångsrik men sista decennierna har man inte ”satt priset” i nån nämnvärd utsträckning.
Johanlun: Nej så är det inte. Lika lite som att stockholmsbörsen bestämmer vad ABB är värt. Det är köparna och säljarna som sätter priset. Att det blir enhetligt pris beror på att produkten är enhetlig och marknaden fungerar bra.
Med led-ljus är just den besparingen minimal. Mina >2000ljus (35w) som står på 16 timmar om dygnet drar 0.56kWh om dagen….H heimlaga skrev:
Då måste du gilla läget nåt enormt för ingen överöser sina meningsmotståndare med invektiv som du.K karlmb skrev:
Ett primitivt men effektivt mått på om man har nåt å komma med i sakfrågan.
Inga sakargument leder till större behov av personangrepp och förlöjligande
För konsumenten finns i princip inget val, vilket innebär att det kan liknas vid oligopol/monopol.Z Zodde skrev:
Eftersom konsumenten i praktiken inte kan byta leverantör om elen är dyr en dag, dvs om jag inte gillar Ica Stig så kan jag gå tvärs över gatan till Coop.
Eftersom elen sätts till samma pris för alla, så kan jag tycka det liknar en kartell.
För de som producerar och säljer energi kan jag hålla med om att det på sätt och vis är en fungerande marknad som styrs av utbud och efterfrågan.
Delvis kan det bero på att jag är österbottning. Vi har ett litet grövre språk här än i södra halvan av Sverige. Emellanåt glömmer jag bort det.Z Zodde skrev:Med led-ljus är just den besparingen minimal. Mina >2000ljus (35w) som står på 16 timmar om dygnet drar 0.56kWh om dagen….
Då måste du gilla läget nåt enormt för ingen överöser sina meningsmotståndare med invektiv som du.
Ett primitivt men effektivt mått på om man har nåt å komma med i sakfrågan.
Inga sakargument leder till större behov av personangrepp och förlöjligande
Litet samma fenomen som den där karlen i Nordnorge som blev stoppad av polisen och polisen som var nyinflyttad söderifrån var litet stor på sig och krånglig och blev givetvis helt rutinmässigt kallad för hästkuk. Vilket ledde till att det blev böter för okvädande av tjänsteman. Nordlänningen tyckte det var höjden av översitteri och förde ärendet till tingsrätten. Domaren frikände honom med motiveringen att i den traktens språkbruk är hästkuk ingen förolämpning utan endast den normala vardagliga benämningen på en som är litet översittare och så hade ju polisen rent objektivt betett sig.
En ranväring berättade det där och han tyckte det var trevligt att träffa mig som hade ett för honom mera normalt språkbruk. Fast på svenska.