K karlmb skrev:
Det är en rimlig ståndpunkt. Men om de vill ta över din arbetsgivares möjligheter att konkurrera på världsmarknaden då?
Det är inga problem eller?
Jag tänker inte bocka eller buga eller låta mig dräpas av dem hur det än är. Hellre fattig och vid liv än rik och död.

H heimlaga skrev:
Jag tänker inte bocka eller buga eller låta mig dräpas av dem hur det än är. Hellre fattig och vid liv än rik och död.
Inte jag heller.

D Daniel 109 skrev:
Handel med det med elområden i vårt nät påverkas inte av om de är synkroniserade mod Centraleuropa eller Ryssland.
Du argumenterar om något jag inte skrev om. Det må vara att handeln är oberoende av synkroniseringen, men synkroniseringen i sig är något jag unnar dem att bli av med. Och för att det ska vara görligt har de behövt görs sig oberoende av import från Ryssland och istället kunna förlita sig på att integreras med mer välvilliga stater.

De har haft ett ohälsosamt beroende av det ryska nätet. Det har målmedvetet byggs bort, och en av flera delar i det har varit de tre kablarna till Sverige och Finland. Att ryssarna gör vad de kan för att sabotera detta pekar med all önskvärd tydlighet på att de ser det här som maktfrågor mer än något annat.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ska vi inte ha kablar åt alla håll...? Bara åt de vi gillar? För att vi tycker det inte gynnar oss?
Nej, av säkerhetspolitiska skäl ska vi inte ha kablar till Ryssland. Vi ska bojkotta dem, även avseende elmarknaden.

Så ja, vi ska bara ha kablar till dem vi gillar, eller snarare dem vi tolererar. Dem vi handlar med även avseende allt annat. Dem vi ingår i ett frihandelsområde med liksom andra toleranta länder.
K karlmb skrev:
Då tycker jag vi drar ner på kapaciteten söderut.
Jag vet att du tycker det. Jag tycker att det är en fundamentalt annan sak.
K karlmb skrev:
Det är som du ser bara tyckanden som avgör till sist. Inte några naturlagar.
Vem har påstått något annat?
K karlmb skrev:
Ska vi då bena ut vilka tyckanden som är bra och vilka som är korkade?
Låt oss. Jag tycker att Ryssland är en vedervärdig diktatur som ska bekämpas med alla medel, samtidigt som jag tycker att handel och öppenhet är generellt bra och eftersträvansvärda saker.

Vad tycker egentligen du?
K karlmb skrev:
Eller bränns det för mkt ?
Nej. Jag har inget problem att stå för mina åsikter.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte vi ska sälja våra skolplatser och vår sjukvård till individer från andra länder. Jag tycker elinfrastruktur kan liknas vid detta. Sjukhus, järnväg, skola osv bör inte vara lika fritt och konkurrensutsatt som annat.

Det är ok att köpa och sälja överskott.

Det är skrämmande om man säljer ut hela elnätet och produktionen till privata aktörer (som kan vara främmande fientliga makt) och hamnar i en situation att vi inte själva har kontroll på försörjningen.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Det är få likheter mellan dessa saker. En bättre liknelse är snarare matproduktion, eller bostäder.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, av säkerhetspolitiska skäl ska vi inte ha kablar till Ryssland. Vi ska bojkotta dem, även avseende elmarknaden.
Jag kan inte nog hålla med dig!

Vem har påstått något annat?
De som ständigt kommer med generella hänvisningar om att allt som inte är full frihandel är protektionism och vill jag ha det så kan jag flytta till NordKorea.
Typ som att EUs öppna inre marknad inte kan ifrågasättas annat än av dumkommunister.

Låt oss. Jag tycker att Ryssland är en vedervärdig diktatur som ska bekämpas med alla medel, samtidigt som jag tycker att handel och öppenhet är generellt bra och eftersträvansvärda saker.

Vad tycker egentligen du?
Där har vi det. Generellt bra. Som att det är generellt bra att isolera huset. Även om det skulle vara med en massa asbest.
Vi kan inte ha en ordning där all "frihandel" är att betrakta som överlägsen alla andra former av reglerad handel. Särskilt inte på ett område som fortfarande är reglerat i hög grad.
Släpps det på alla regleringar på elmarknaden, ja då kan vi ta en ny diskussion.
Nu måste regelverket anpassas till ett antal hårda fakta och det är:
Elexport mellan olika länder ska inte kunna innebära total dammsugning av el via kablar som eventuellt ligger, på ett sätt så att oändliga priseffekter slår igenom från det område där marginalprissättningen (om den nu måste gälla som den ENDA renläriga frihandeln), är väsentligt högre pga dålig tillgång och och hög efterfrågan, till det område som exporten sker ifrån.

D Daniel 109 skrev:
Det är få likheter mellan dessa saker. En bättre liknelse är snarare matproduktion, eller bostäder.
Matproduktion och en viss andel kommunala (el liknande) ägda bostäder är också en säkerhet/rättighetsfråga.

Ett samhälle som tappar kontrollen över livsnödvändiga system är sårbart.

Till viss det är kommunikationssystemen samma. Öppningen är att på mobiltelefoni har vi ändå lite reglering och lite fri konkurrens. Infrastruktur, oligopol liknande system som kräver år av investeringar att sätta upp och som är vitala för rikets fortlevnad ska inte ägas uteslutande av 100% kommersiella aktörer, speciellt inte om de dessutom kan ägas av Ryssland, Kina osv.

Finns en stor, jag skulle killgissa på en marknadsandel på minst 30%, statligt ägd aktör så kan givetvis det finnas privata alternativ också.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Har vi statlig matproduktion? Den är vad jag vet näst intill helt privat.

J JohanLun skrev:
Jag tycker inte vi ska sälja våra skolplatser och vår sjukvård till individer från andra länder. Jag tycker elinfrastruktur kan liknas vid detta. Sjukhus, järnväg, skola osv bör inte vara lika fritt och konkurrensutsatt som annat.

Det är ok att köpa och sälja överskott.

Det är skrämmande om man säljer ut hela elnätet och produktionen till privata aktörer (som kan vara främmande fientliga makt) och hamnar i en situation att vi inte själva har kontroll på försörjningen.
Helt rätt!

Sen angående ett lands elproduktion samt elsystem så finns det ju starka skäl att en stat ser till att det finns bra säker elproduktion eftersom vår industri är helt beroende av det. Hela vår välfärd bygger på att vi dels har många jobb inom exportindustrin samt stora skatteintäkter från dito.

Skulle svensk och europeisk industri gå ännu sämre ligger vi riktigt risigt till när USA och trumpen samt Kina ska konkurrera ut Europa.

Men framtidens jobb blir väl att räkna gem eller trasiga kalsonger på någon sopstation?

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Har vi statlig matproduktion? Den är vad jag vet näst intill helt privat.
näe… men EUs jordbrukspolitik liknar det i någon mån

Att staten ger bra förutsättningar för produktion av mat/el eller annat kritiskt är ju väsentligt skilt från att staten äger produktionsmedlen.

Det ena är nödvändigt och det andra brukar leda till misär över tiden (eller i Sveriges fall åtminstone ineffektiv produktion).

Tycker vi har en hyffsad balans i Sverige med SvK som har ansvar för kvalité och långvariga förutsättningar och sen upphandlar SvK vissa av resurserna som behövs från den öppna marknaden och sen en helt öppen marknad för själva produktionen med Nordpool.

Mat behandlas på samma sätt. Staten ser till att bra förutsättningar och ordning och reda gäller för lantbruket och själva produktionen köps/säljs på en världsmarknad.

Inget är sen svart/vitt här i världen då oschyssta vilkor kan göra vår konkurenskraft dålig av andra skäl än att vi inte är lika effektiva på produktionen. Där är det lämpligt med diverse stöd. Dessa stöd kommer aldrig bli helt bra och måste hela tiden omförhandlas vartefter förutsättnigarna förändras.

P paralun skrev:
Helt rätt!

Sen angående ett lands elproduktion samt elsystem så finns det ju starka skäl att en stat ser till att det finns bra säker elproduktion eftersom vår industri är helt beroende av det. Hela vår välfärd bygger på att vi dels har många jobb inom exportindustrin samt stora skatteintäkter från dito.

Skulle svensk och europeisk industri gå ännu sämre ligger vi riktigt risigt till när USA och trumpen samt Kina ska konkurrera ut Europa.

Men framtidens jobb blir väl att räkna gem eller trasiga kalsonger på någon sopstation?
Det gäller väl alla andra insatsvaror också. El är inte särskilt unikt. Elnätet är infrastruktur som bör garanteras av staten. Men inte e produktionen.

D Daniel 109 skrev:
Det gäller väl alla andra insatsvaror också. El är inte särskilt unikt. Elnätet är infrastruktur som bör garanteras av staten. Men inte e produktionen.
Jo el och energi är en av grundförutsättningarna för att allt annat ska fungera.

Men en konkurrenskraftig industri är ju uppenbarligen inget viktigt för de gröna!
Mot fattigsamhället och ner med välfärden!

Q qvirre skrev:
Mat behandlas på samma sätt. Staten ser till att bra förutsättningar och ordning och reda gäller för lantbruket och själva produktionen köps/säljs på en världsmarknad.
Men att el säljs till överpris på export istället för att användas av Sverige, det är inget att ha några synpunkter på ? Inte ens att den el som INTE exporteras blir svindyr pga en märklig (kan inte fungera på annat sätt...) marginalprissättning i kombination med ohämmad export om det råkar ligga kablar bara?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.