79 705 läst · 2 968 svar
80k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det är troligen det senare som kommer hända.S Stefan.o skrev:
Men europeiskt elpris kommer inte vara såhär högt (i perioder) för evigt, de kämpar naturligtvis själva, för sin egen skull, att ordna upp detta.
Imorgon är det spännande elpriser.
SE4 kommer få både det högsta elpriset och det lägsta elpriset i landet, under dygnet.
SE4 är det enda elområdet i Sverige som kommer åtnjuta negativt elpris.
mellan 12-14 kommer de få -0,12 öre resp -0,08 öre.
Det högsta blir kl 00-01 med 13,7 öre/kWh
Det märkliga är att det finns inget närliggande elområde till SE4 som har lika lågt eller lägre elpris där kl 12-14.
Det borde betyda att det är egen produktion inom SE4 som skickar ner priset till minuspriser.
Men det tror jag inte, utan jag tror att det är artefakter med den nya flödesbaserade modellen.
Det är annars Belgien och Nederländerna som verkar vara motorn för de riktigt låga elpriserna de där timmarna. De har mycket solkraft.
Imorgon är det Österrike, Polen, Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna som får lida av dygnets högsta elpriser, över 150 öre/kWh kl 19-20
Danmark ligger inte så långt efter, med drygt 120 öre.
Medan Sverige har mellan 4 och 6 öre samma timme.
Tänk att Frankrike som har mest kärnkraft i Europa också har bland de högsta priserna ...
https://data.nordpoolgroup.com/auct...ation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=AT,SE3,SE4
SE4 kommer få både det högsta elpriset och det lägsta elpriset i landet, under dygnet.
SE4 är det enda elområdet i Sverige som kommer åtnjuta negativt elpris.
mellan 12-14 kommer de få -0,12 öre resp -0,08 öre.
Det högsta blir kl 00-01 med 13,7 öre/kWh
Det märkliga är att det finns inget närliggande elområde till SE4 som har lika lågt eller lägre elpris där kl 12-14.
Det borde betyda att det är egen produktion inom SE4 som skickar ner priset till minuspriser.
Men det tror jag inte, utan jag tror att det är artefakter med den nya flödesbaserade modellen.
Det är annars Belgien och Nederländerna som verkar vara motorn för de riktigt låga elpriserna de där timmarna. De har mycket solkraft.
Imorgon är det Österrike, Polen, Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna som får lida av dygnets högsta elpriser, över 150 öre/kWh kl 19-20
Danmark ligger inte så långt efter, med drygt 120 öre.
Medan Sverige har mellan 4 och 6 öre samma timme.
Tänk att Frankrike som har mest kärnkraft i Europa också har bland de högsta priserna ...
https://data.nordpoolgroup.com/auct...ation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=AT,SE3,SE4
Så Daniel svamlar.blackarrow skrev:
Men då får du väl ange tidsperiod också.
37,5 till 55,6 miljarder betalades ut i kontant stöd beroende på källa och 48 miljarder var kvar efter 2023 års utbetalningar.
Ca 62 miljarder finns kvar i flaskhalspotten, men intäkterna har ju fortsatt även efter el/gaskris-åren, med ca 20 miljarder ett år med stora prisdiffar.
Sen har flaskhalsintäkter även fått lov att användas till att sänka nätavgifter efter 2023.
En del här tror att det ligger kring 4% för alla nätbolag.K krfsm skrev:Konstigt då att EI själva har framfört kritik mot den metod som använts för intäktsramen 2024-2027 och har arbetat för att ta fram en ny metod, men att det inte kunde införas för 2024-2027 pga att det krävdes lagändringar:
Åtminstone vissa fall verkar överkompensationen vara ett faktum. Jag tycker t.ex. inte det är rimligt att EON Energidistribution har 30% vinstmarginal år ut och år in:
[bild]
Tillbaka till detta. Ja, det innebär det. Frågor på det?D daVinci skrev:
Tror du att det aldrig görs dåliga, inlobbade jobb i svensk byråkrati?
Eler är du själv inblandad här kanske?
Vad det handlar om här är inte ifall fattiga som har bara några L/L värmepumpar i sina gamla hus med i direktverkande el, får det att gå ihop. Och ifall skattemedel bör gå till att hjälpa dem mer eller inte.Fairlane skrev:
Jag köper inte det rakt av. Några personer har givetvis en tuff ekonomisk situation, det vet jag. Jag känner ett antal som har det. De har alla för länge sen monterat luft/luftvärmepumpar, långt tidigare än 3 år sen för. Det har även funnits bidrag att få genom åren, för isolering, för konvertering etc. Ja, de som har det allra tuffast kan inte konvertera trots bidrag så är det. Jag ser dock inte att staten ska spendera 100-tals miljarder för att det är synd om så många människor som kunnat ändra sin situation med valt att inte göra det. Det är alltså rena skattepengar som ska betala för att folk inte har sett något incitament att förbättra sin situation förrän för tre år sen. Att andra sett incitament långt, långt tidigare gör det väldigt märkligt.
Utan det det gäller här är att alla dessa hus med direktvärme bidrar massivt till elefterfrågan så snart det blir lite kallt ute. Räknar på det så är jag övertygad om att vi andra gärna skulle bidra med några miljarder till att få bort dessa effektpeakar så vi får lägre elpriser allihop på vintern.
Oavsett om de fattiga ska få fördelningspolitik eller inte.
Det är just statligt uppbackade lån som man ofta erbjuder i utlandet. Så det argumentet går också bort.Fairlane skrev:
Det är skönt att kissa i sängen. LL löser som sagt inte effektproblemet och de höga elpriserna vintertiid utan är en lösning för den fattige. Sådant ska inte staten stötta utan staten kan rimligen hjälpa folk till hållbara, effektiva lösningar.Fairlane skrev:
Jag kan ha missat men jag ser inte att du kom med några svar här på min post, https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-pa-elhandelsmarknaden.537577/post-6091625 ,https://www.byggahus.se/forum/members/davinci.23596/K karlmb skrev:Jag gör mig inga illusioner om god ekonomi i gingängets elnätsbolag.
Men du få då visa att det som är avkastning i EI:s tydliga bild, är räntor för de lån de har.
Vi gör bilden ännu enklare så alla kan förstå:
[bild]
Du påstår alltså att
1) i Kapitalbas ligger vad?
2) Att i avskrivningar ligger bolagets avskrivingar på nätdelar som åldras?
3) Aiit i Avkastning ligger bolagets ev räntor till banken?
Kan du ge 3 korta svar här utan nedlåtande invektiv?
Skänker? En gång i tiden har ju nätet byggts... Det är ju inte köpt av någon för lånade pengar igår. Utan köpt o betalats av kunderna o kommunen allt eftersom det byggts ut.
Om någon beklånat tillgångar senare har ju inte med detta att göra.
Nej, läs texten jag citerade igen,
Då läser vi EIs text igen:
Normvärdet är alltså nuanskaffningsvärdet normalt sett.
Jag ser i det aktuella fallet att vissa avdrag från nytt görs för några gamla trafos o ställverk mm, men långtifårn allt görs det åldersavdrag på. Och som sagt, hur ska du göra åldersavdrag på projektering, ledningsrätter och liknande, som idag är mkt dyrt att nyanskaffa?
Istället för att nu vara så agressiv, vv visa var jag har fel och varför.
Kanske du kan gräva fram den där normvärdeslistan och visa att jag har fel.
För hittils har du mest kommit med blaj.
Vad är det för fel på LLVP (förutom ljudnivån)? Värmer vårat 205kvm hus med en LLVP (Göteborg).K karlmb skrev:
13000kWh/år för allt inkl hushållsel inkl varmvatten från elektrisk VVB till 5pers.
Även en smällkall vinternatt förbrukar jag 3kW mindre än om jag använt direktverkande el.
16e feb var det -11 ute kl 7-9:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att din effekt då ökar med många % mer än ifall du haft en bättre vp.Attitudeswe skrev:
Mark/sjö/berg skulle ju minska effektbehovet när det är riktigt kallt (men har sämre verkningsgrad övriga 10 månader när jag har dygnsmedel över +4 i luften).K karlmb skrev:
Jag kommer aldrig kunna räkna hem 300+kkr investering för vattenburet system med borrhål. Ej helle fjärrvärme som ligger i gatan går att räkna hem då det ändå skulle vara 200kkr för vattenburen installation.
Däremot kan jag klara mig utan att ladda bilen 2 dagar så kan avlasta nätet om det inte är en långvarig köldknäpp.
Det beror lite grann på var man bor och hur välisolerat hus man har och personlig ekonomi.Attitudeswe skrev:
Mark/sjö/berg skulle ju minska effektbehovet när det är riktigt kallt (men har sämre verkningsgrad övriga 10 månader när jag har dygnsmedel över +4 i luften).
Jag kommer aldrig kunna räkna hem 300+kkr investering för vattenburet system med borrhål. Ej helle fjärrvärme som ligger i gatan går att räkna hem då det ändå skulle vara 200kkr för vattenburen installation.
Däremot kan jag klara mig utan att ladda bilen 2 dagar så kan avlasta nätet om det inte är en långvarig köldknäpp.
Fattiga har dåligt isolerat, dragiga förnster och inga elbilar.
Var är evidens?K karlmb skrev:
Jag ser ingen. Bara tomma påståenden.
(Jag har uppfattningen att offentlig sektor gör jobb som är av Trabant-kvalitet. För dom har inga incitament att göra något bättre).
Nej, jag har inte varit inblandad. Hade jag varit det hade jag säkerställt en väl fungerande lösning.