S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och tror du ens i din vildaste fantasi att all överskottsel vi har i Sverige är så mycket att det kan mätta hela kontinentala Europas elbehov och ändra elpriset ens märkbart?
Bara jämfört med Tyskland så är vår elmarknad inte ens en tiondel så stor. Och sen ska du mätta Tjeckien, Polen, Italien, Österrike Luxemburg, Belgien osv osv, med billig el från Sverige.

Nä, det är nog dags för dig att inse att problemet inte ligger i Sverige, och går inte att lösa från Sverige.
Nu var jag lite ironisk, men det skulle faktiskt jämna ut priserna.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle det vara bråttom med det?
Med flaskhalsarna borta så skulle alla i Sverige få dyr el, inte bara Skåne.
Och ett tag när vi verkade snart börja konsumera 50TWh mer el per år uppe i norr så skulle i ett slag alla nätförstärkningar blivit bortkastade pengar.

Helt enkelt, det är inget som bara är sådär enkelt, det finns baksidor med allt.

Bättre än nätförstärkningar borde vara att bygga produktion där det råder brist, t.ex. i Litauen och Estland.
Bättre än nätförstärkningar borde det vara att bygga billig produktion, som kan konkurrera ut dyr produktion, t.ex i Tyskland, Polen och Danmark.
Det är ju ingenting sverige kan påverka. Personligen skulle jag avstå från att skaffa beroenden österut dessutom.

Vi kan bara påverka vilken produktion och överföringskapacitet vi själva har. Och vilka avtal vi ingår.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så här ser stamnätet ut.
[bild]

När man vet det kan man titta lystmätet på rullen med aluminiumfolie i köket och fundera på om man inte ska göra sig en hatt ändå, eller på om det kanske inte bara är att dra en sjökabel ändå, utan det är något annat som gör att kapaciteten i överföringen inte längre räcker.
Nu har jag tittat. Ändrade inte uppfattning. Kan du upplysa min arma hjärna?

• Gilla
Dunshult Storegård
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau.....

Tyskland var ju snabba med nya gasavtal med Quatar och sedan även med Conoco, USA.

Den amerikanska gasen har nog trumpen åsikter om för att "tvåla dit Europa".

Sen vet jag inte vad som egentligen är bra med att köpa fossilgas från Quatar jämfört med att återstarta sin kärnkraft?

Man kan ju då även skippa att bygga nya gaskraftverk för cirkus 160 miljarder!
Gasturbiner kostar löjligt lite jfrt med ny kk.
Det borde vi sätta idag i Barsebäck o Ringhals.
Och det kommer troligen att ske.
Politikerna väljer mellan det och att förhandla om 70%-regeln.

S Snikholt skrev:
Det är ju ingenting sverige kan påverka. Personligen skulle jag avstå från att skaffa beroenden österut dessutom.

Vi kan bara påverka vilken produktion och överföringskapacitet vi själva har. Och vilka avtal vi ingår.
Det sista där...är vad som skulle lösa allt över en natt.

Mikael_L
Det finns absolut noll anledning att bygga någon fossil kraft i Skåne (SE4).
Det finns 2400MW överföringskapacitet från Danmark, så skulle det behöva köras fossil reservkraft i Skåne någon enstaka timme något år, så får det bli ett danskt verk som får gasa på lite extra istället då.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns absolut noll anledning att bygga någon fossil kraft i Skåne (SE4).
Det finns 2400MW överföringskapacitet från Danmark, så skulle det behöva köras fossil reservkraft i Skåne någon enstaka timme något år, så får det bli ett danskt verk som får gasa på lite extra istället då.
De säljer ju hellre till Tyskland.

D Dunshult Storegård skrev:
Tack för informationen, men varför (enligt svenska politiker som skyller på EU) måste Sverige delas upp, när Tyskland vägrar?
I grunden handlar det om att svenska politiker anser EU viktigare än Sverige. Tyska politiker däremot anser Tyskland viktigare än EU. Då blir det så.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Svammel
Men inget motargument som vanligt. ???
Vad obskyra norrmän tycker betyder noll p nada.

Varför förnekar du att Sverige hade låga elpriser 2012-20 pga vi importerade låga tyska priser?

Z Zodde skrev:
Men inget motargument som vanligt. ???
Vad obskyra norrmän tycker betyder noll p nada.

Varför förnekar du att Sverige hade låga elpriser 2012-20 pga vi importerade låga tyska priser?
Jag har inte förnekat det utan jag ser perioden 2020-2024 som den kritiska inkl både svensk kärnkraftsnedläggning, R1 o R2 samt viktigast tysk kärnkraftsnedläggning, 2021 samt 2023.

Den gode Jan har helt rätt och Energiewende är kaputt och inget annat! Bara en fråga om hur mycket "lidande" som behövs?

P paralun skrev:
Jag har inte förnekat det utan jag ser perioden 2020-2024 som den kritiska inkl både svensk kärnkraftsnedläggning, R1 o R2 samt viktigast tysk kärnkraftsnedläggning, 2021 samt 2023.

Den gode Jan har helt rätt och Energiewende är kaputt och inget annat! Bara en fråga om hur mycket "lidande" som behövs?
Jo, du har förnekat det flera gånger i tidigare diskussioner.
Du snackar om att vi fått tysk priser fastän det är precis tvärtom.
2012-20 hade vi låga tyskpriser i SE4 men sista åren har skett en frånkoppling där de tyska priserna stigit mer än SE4.

Men för all del. Forumet är vant till att du slänger ut mindre begåvade påståenden som du sen får backa på…

Det simplaste var väl när du påstod att inga banker hade traditionella telefonväxlar kvar🤣🤣

2020-2024 var kritiska år för elproduktion då gaspriserna mångdubblades.
Ett par extra KKverk hade inte gjort nån avgörande skillnad då det är produktionen på marginalen som sätter priset.
Danmarks mix ser inte avgörande annorlunda ut än innan 2020 så argumenten låter som politiker som försöker plocka billiga poäng hos de oinsatta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja eller att hitta billig gas igen, någonstans. Men helst från ett land som inte utövar utpressning och energikrig mot Europa, så då blev det jobbigt.
Men oavsett har vi kvar de högre priserna på utsläppsrätter och vi har precis kommit in i klimatkrisen, så gas och kol är väl i praktiken inget vi kommer öka igen,
Hela poängen med utsläppsrätterna är ju att lösa klimatåtagandena via prissättning, och eftersom det snarare går för långsamt (i förhållande till åtaganden och förväntade klimateffekter) så borde de snarare gå upp i pris för att ha tillräcklig effekt. Men det har ju också tråkiga effekter som politiker och medborgare gärna vill undvika.

K karlmb skrev:
Nu har jag tittat. Ändrade inte uppfattning. Kan du upplysa min arma hjärna?
Vi har ett dussin stora kraftledningar från norr till söder. Att påstå att vi systematiskt och medvetet låser in el i norr är trams.

Om något använder vi i södra delarna av landet de norra som råvarukolonier.

• Älska
  • Gilla
GrenBo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att Europa till stora delar slutat med billig rysk pipelinegas och får LNG skeppat till sig är som jag skrivit flera gånger en faktor som gör gasen dyrare (och därmed elpriset när vi kör fossilt).

Men en annan effekt, som jag inte tänkt på, som kanske har underskattats är att sanktioner mot ryssland leder till en viss world wide gasbrist, med högre priser som följd.

Jag trodde att den ryska gasen ändå hittade sina köpare, i länder som inte är så noga, så att den enda bristen skulle bero på att viss exportkapacitet har gått förlorad för ryssland.
Men tydligen är sanktionerna så pass vassa att väldigt många länder inte vågar köpa den ryska gasen.
https://www.dagensps.se/bors-finans...gas-utan-kopare-efter-fyra-manader-till-havs/

K karlmb skrev:
Gasturbiner kostar löjligt lite jfrt med ny kk.
Det borde vi sätta idag i Barsebäck o Ringhals.
Och det kommer troligen att ske.
Politikerna väljer mellan det och att förhandla om 70%-regeln.
Nej att gaskraft skulle vara billigt är en skröna dessutom fossilt.

Tyskland
"Den planerade kraftverkslagen, som hade förhandlats fram med EU-kommissionen, skulle enligt ekonomiministeriet ha säkerställt tillförlitlig elförsörjning genom att möjliggöra upphandling av gaskraftverk och vätgaskraftverk redan 2025. Lagen stoppades dock på grund av bristande stöd i förbundsdagen. Den konservativa oppositionen satte stopp för förslaget och uttryckte sitt motstånd mot en snabb utbyggnad av dessa kraftverk."

https://www.energinyheter.se/202412...-kraftverkslag-skrotad-naringslivet-slar-larm

Men de har prima kärnreaktorer att återstarta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.