22 746 läst · 896 svar
23k läst
896 svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
I såfall är han mer historielös än t.o.m. jag trodde …D Daniel 109 skrev:
2015-20 var det låga gaspriser (via Danmark/Tyskland) som gav Norden rekordlåga elpriser.
Men jag förstår varför det inte passar in i Paraluns historiebeskrivning…
Jag summerar det så här. Vi har haft den här piss-marknaden länge, men vi har inte märkt av den pga. låga marginalkostnader på fossila (elverksbränslen).Z Zodde skrev:
Har en stilla undran - hur tänker vi oss en återgång till ”normalen”?
Vad jag ser så betalas det piss och ingenting för elen sommartid när all väder-el ska ut på marknaden. Så om marginalkostnaderna vintertid går ner till tidigare nivåer, hur ska någon kunna tjäna pengar på att producera el? Jo man lägger ner dyr produktion. Svängmassa premieras ej.
Lite extra bra med brist på produktion så kan högt pris motiveras därigenom.
Sen kanske jag kollat fel graf, men gaspriserna ser inte skyhöga ut.
Tillgång/efterfrågan är det som drar iväg priserna, och ner.
När vi snackar spot.
Terminspriser är hyfsat OK - men priser till oss konsumenter suger.
Det är alltså risk vi betalar för.
Tillgång/efterfrågan är det som drar iväg priserna, och ner.
När vi snackar spot.
Terminspriser är hyfsat OK - men priser till oss konsumenter suger.
Det är alltså risk vi betalar för.
Vad menar du? Vilken risk?
Ja, vill du kunna köpa hur mycket el du vill till fast pris när det blir svinkallt och vindstilla blir det självklart dyrare än terminspriserna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 009 inlägg
Haft mycket tid? Ja. Haft en lagstiftning som är gjord för att försvåra byggande emot sig? Också ja.S Snikholt skrev:
De som drivit på politisk för nedläggning av kärnkraft är också emot att man ska få bygga saker utan ett otal överklagandemöjligheter.S Snikholt skrev:
Båda sakerna är så att säga by design. De har andra mål än att göra livet lätt för människor.
Riktigt.. och jag är ambivalent där måste jag erkänna. ”Inte på min gård…” osv…Nötegårdsgubben skrev:Haft mycket tid? Ja. Haft en lagstiftning som är gjord för att försvåra byggande emot sig? Också ja.
De som drivit på politisk för nedläggning av kärnkraft är också emot att man ska få bygga saker utan ett otal överklagandemöjligheter.
Båda sakerna är så att säga by design. De har andra mål än att göra livet lätt för människor.
Flaskhalsarna utgör vårt (elintensiva industrins) skydd mot kontinentens pris. Vad än politikerna säger så vill ingen bygga bort dem.S Snikholt skrev:
Vile man så kunde man lagt sjökablar på nåt år.
Dom ”skyddar” norrland vad det verkar som.K karlmb skrev:
Men med logiken man sett hittills lär det byggas sjökablar från norrland, förbi södra sverige, med landfäste i Tyskland.🇩🇪
Och några fler kablar skåne-danmark-tyskland.
Då jämnar vi ut priserna och flaskhalsarna försvinner. 🤝🙂