D Daniel 109 skrev:
Jag tror att Paralun använder Tysklandspriser som en synonym till ”höga elpriser”.
I såfall är han mer historielös än t.o.m. jag trodde …
2015-20 var det låga gaspriser (via Danmark/Tyskland) som gav Norden rekordlåga elpriser.

Men jag förstår varför det inte passar in i Paraluns historiebeskrivning…

Bara blocka norgetrollen.

Vad kostar en kWh inklusive alla avgifter och skatter för ett hushåll i Tyskland jämfört SE4, någon som vet?

S
Z Zodde skrev:
Har skrivit många gånger …
2012-2020 gav låga Europeiska priser låga svenska. Varför är detta så svårt att fatta?

Verkar vara en Byggahus myt att Tyskland alltid haft mycket högre priser än SE4.

De t skiljde inte mycket förrän i 2021 då tyska el- priser rusade mycket mer än SE4
Jag summerar det så här. Vi har haft den här piss-marknaden länge, men vi har inte märkt av den pga. låga marginalkostnader på fossila (elverksbränslen).

Har en stilla undran - hur tänker vi oss en återgång till ”normalen”?

Vad jag ser så betalas det piss och ingenting för elen sommartid när all väder-el ska ut på marknaden. Så om marginalkostnaderna vintertid går ner till tidigare nivåer, hur ska någon kunna tjäna pengar på att producera el? Jo man lägger ner dyr produktion. Svängmassa premieras ej.

Lite extra bra med brist på produktion så kan högt pris motiveras därigenom.

S
Helt magiskt idiotiskt dumt att man inte har byggt bort flaskhalsarna för övrigt. På er härinne låter det ju som att man har haft oceaner av tid på sig.

Avgå alla

S
Och att stänga fullt fungerande kärnkraft innan det gjorts…. Idioti.

S
Sen kanske jag kollat fel graf, men gaspriserna ser inte skyhöga ut.

Tillgång/efterfrågan är det som drar iväg priserna, och ner.

När vi snackar spot.

Terminspriser är hyfsat OK - men priser till oss konsumenter suger.

Det är alltså risk vi betalar för.

• Gilla
GrenBo
  • Laddar…
Vad menar du? Vilken risk?

S
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du? Vilken risk?
Risk för elhandlare att ge mig ett fast pris som inte är svindyrt. Så då blir det svindyrt.

Ja, vill du kunna köpa hur mycket el du vill till fast pris när det blir svinkallt och vindstilla blir det självklart dyrare än terminspriserna.

S
D Daniel 109 skrev:
Ja, vill du kunna köpa hur mycket el du vill till fast pris när det blir svinkallt och vindstilla blir det självklart dyrare än terminspriserna.
Ja det är ju tyvärr så våra villors förbrukningskurvor ser ut i Sverige.

S Snikholt skrev:
Helt magiskt idiotiskt dumt att man inte har byggt bort flaskhalsarna för övrigt. På er härinne låter det ju som att man har haft oceaner av tid på sig.
Haft mycket tid? Ja. Haft en lagstiftning som är gjord för att försvåra byggande emot sig? Också ja.
S Snikholt skrev:
Och att stänga fullt fungerande kärnkraft innan det gjorts…. Idioti.
De som drivit på politisk för nedläggning av kärnkraft är också emot att man ska få bygga saker utan ett otal överklagandemöjligheter.

Båda sakerna är så att säga by design. De har andra mål än att göra livet lätt för människor.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Haft mycket tid? Ja. Haft en lagstiftning som är gjord för att försvåra byggande emot sig? Också ja.

De som drivit på politisk för nedläggning av kärnkraft är också emot att man ska få bygga saker utan ett otal överklagandemöjligheter.

Båda sakerna är så att säga by design. De har andra mål än att göra livet lätt för människor.
Riktigt.. och jag är ambivalent där måste jag erkänna. ”Inte på min gård…” osv…

S Snikholt skrev:

Avgå alla
Flaskhalsarna utgör vårt (elintensiva industrins) skydd mot kontinentens pris. Vad än politikerna säger så vill ingen bygga bort dem.
Vile man så kunde man lagt sjökablar på nåt år.

S
K karlmb skrev:
Flaskhalsarna utgör vårt (elintensiva industrins) skydd mot kontinentens pris. Vad än politikerna säger så vill ingen bygga bort dem.
Vile man så kunde man lagt sjökablar på nåt år.
Dom ”skyddar” norrland vad det verkar som.
Men med logiken man sett hittills lär det byggas sjökablar från norrland, förbi södra sverige, med landfäste i Tyskland.🇩🇪
Och några fler kablar skåne-danmark-tyskland.
Då jämnar vi ut priserna och flaskhalsarna försvinner. 🤝🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.