Nötegårdsgubben: I Tyskland är det inte orimligt på samma sätt som i Sverige. Men visst är det en marknadspåverkan.

Snikholt: Jag är inte helt förvånad. Jag skulle sannolikt inte lyckas övertyga en plattjordare om att jorden är rund heller.

S
D Daniel 109 skrev:
Vad då belägg? Är inte det uppenbart?

Effekten till och genom SE4 kräver de priser som råder där för att nätet inte ska överbelastas. Något kanske att påverka, men inte särskilt mycket. Det leder till att priset måste upp i resten av landet. Men då blir det i stället elöverskott där, så då måste SVK betala dyrt för att begränsa elproduktionen i norra Sverige. Det skulle med andra ord bli höga elpriser och stora utgifter för SVK. Kort beskrivet.
Förstår vad du menar, men du överdriver. Och att det inte fanns andra möjligheter är bullsh…

För övrigt…

Tills för några år sedan brydde man sig knappt om elområden, priset var likvärdigt i alla.

Helt plötsligt så har vi kapacitetsbrist i SE3-4 som slår igenom på priserna.

Det är knappast Svensk förbrukning som är problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Snikholt: Jag är inte helt förvånad. Jag skulle sannolikt inte lyckas övertyga en plattjordare om att jorden är rund heller.
Tss.. har du förlorat mot mamma i TP?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tyskland vägrar införa fler elområden och här har du en längre initierad artikel om det.

[länk]
Tack för informationen, men varför (enligt svenska politiker som skyller på EU) måste Sverige delas upp, när Tyskland vägrar?
Är det den präktiga svenska naiviteten som talar?
Att ha olika priser på el inom ett land beroende på var den produceras är planekonomi.
Att tala om marknadskrafter och marknadsekonomi är rena skämtet när säljarna äger distibutionsnäten också , det existerar ingen valfrihet för konsumenten.
Ärligare att förstatliga infrastrukturen, då vet vi åtminstone vart våra pengar hamnar.

Snacka om många fel i ett och samma inlägg.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svängmassa är bra för att minska effekten av sekund och minutsnabba variationer (och inte alls för att kompensera för dessa variationer utan bara för att minska påverkan som dessa utgör, det är reglerkraft och olika reserver som ska kompensera, men svängmassan skapar lite mer tid för reglerkraften och högre stabilitet mot självsvängning osv)
Nu satt jag och kikade på en del lite gamla mätningar som jag inte riktigt har hunnit med att analysera ordentligt förrän nu.
Och så råkade jag se en rätt kraftig förändring frekvensen.
Jaha, vad är det här? Vad hände här?
Översiktsdiagram med fyra grafer som visar spänning (A, B, C) och frekvens (TOT) över tid, relaterat till en frekvensändring vid ett kärnreaktorstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, in på svk.se kontrollrummet, och kolla det datumet
Diagram över Finlands elproduktionsfördelning 2024-11-17. Kärnkraft 36,7%, värmekraft 24,4%, vattenkraft 22,2%, vindkraft 15,7%, ospecificerat 1%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp där har vi det, en kärnreaktor i Finland snabbstoppade!
(Det bör ha varit OL3 då ca 1400MW försvann)

Med mer rotationsenergi i elsystemet hade dippen i frekvens blivit mildare, och tvärtom med mindre rotationsenergi.

Jag har tyvärr inte mer högupplöst data än det här, då jag inte hade någon anledning att sampla tätare data.

I kurvan är det tre kurvor, dessa är:
Den högsta uppmätta frekvensen
medelfrekvensen
den lägsta uppmätta frekvensen
I den 5-minuters perioden.

• Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
D Dunshult Storegård skrev:
varför (enligt svenska politiker som skyller på EU) måste Sverige delas upp, när Tyskland vägrar?
.
Både Sverige och Tyskland är fria att välja hur våra elområden ska se ut.

Att Sverige valt aktuell indelning beror på att elområden är kopplade till den fysiska verkligheten. Vi kan inte skippa dom om vi inte ändrar verkligheten. Har vi tillräcklig transmission genom Sverige blir det 1 elområde. Det är det bästa sättet att upppnå 1 elområde.

Om vi gör det till 1 elområde idag utan att bygga tillräcklig transmission så skulle producenterna i Norr gå för fullt utan att reglera ned (eftersom de skulle få så bra betalt att de vill köra på max) och därmed få elnätet att nödstoppa.

Om vi ändå vill ha 1 elområde men utan nödstopp måste vi börja med motköp. Dvs vi betalar vattenkraften aktuellt marknadspris för att stänga av. Vi får då betala via skatten för att någon inte producerar. Vi uppnår då 1 elområde/pris för hela Sverige men det är inte ekonomisk vettigt.

Även Sverige kan alltså göra som Tyskland och välja 1 elområde om vi vill jobba med motköp och slösa bort kapital på det. Det är ett politiskt val.

Vi har istället valt den mer ingenjörsmässiga tillämpningen där elområdena faktiskt motsvarar begränsningarna i elnätet och låter Nordpool skapa balans. I Tyskland har de bedömt att det är mer ekonomiskt att betala bland annat Dansk vindkraft för att sluta producera i vissa lägen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Q qvirre skrev:
Både Sverige och Tyskland är fria att välja hur våra elområden ska se ut.

Att Sverige valt aktuell indelning beror på att elområden är kopplade till den fysiska verkligheten. Vi kan inte skippa dom om vi inte ändrar verkligheten. Har vi tillräcklig transmission genom Sverige blir det 1 elområde. Det är det bästa sättet att upppnå 1 elområde.

Om vi gör det till 1 elområde idag utan att bygga tillräcklig transmission så skulle producenterna i Norr gå för fullt utan att reglera ned (eftersom de skulle få så bra betalt att de vill köra på max) och därmed få elnätet att nödstoppa.

Om vi ändå vill ha 1 elområde men utan nödstopp måste vi börja med motköp. Dvs vi betalar vattenkraften aktuellt marknadspris för att stänga av. Vi får då betala via skatten för att någon inte producerar. Vi uppnår då 1 elområde/pris för hela Sverige men det är inte ekonomisk vettigt.

Även Sverige kan alltså göra som Tyskland och välja 1 elområde om vi vill jobba med motköp och slösa bort kapital på det. Det är ett politiskt val.

Vi har istället valt den mer ingenjörsmässiga tillämpningen där elområdena faktiskt motsvarar begränsningarna i elnätet och låter Nordpool skapa balans. I Tyskland har de bedömt att det är mer ekonomiskt att betala bland annat Dansk vindkraft för att sluta producera i vissa lägen.
Ja. Men varför var skillnaden marginell tills för några år sedan? Mellan områden.

D Dunshult Storegård skrev:
Tack för informationen, men varför (enligt svenska politiker som skyller på EU) måste Sverige delas upp, när Tyskland vägrar?
Är det den präktiga svenska naiviteten som talar?
Att ha olika priser på el inom ett land beroende på var den produceras är planekonomi.
Att tala om marknadskrafter och marknadsekonomi är rena skämtet när säljarna äger distibutionsnäten också , det existerar ingen valfrihet för konsumenten.
Ärligare att förstatliga infrastrukturen, då vet vi åtminstone vart våra pengar hamnar.
Här har du förklaringen till att Sverige fick elområden och det var Dansk Energi som anmälde Sverige till EU-kommissionen när inte SvK fullt ut exporterade svensk el till Danmark.

En bit ner på sidan.
https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade

Sen återstartar bara Tyskland sin kärnkraft så är det inga problem, den stora utmaningen är att de stolta bayrarna i söder hårdnackat vägrat förfula sitt landskap inkl alplandskapet med vindsnurror.
Södra Tyskland skulle då få mycket högre elpriser med elområden. Jag tror de återstartar kärnkraften!

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja. Men varför var skillnaden marginell tills för några år sedan? Mellan områden.
Gaspriset, kolpriset och priset på utsläppsrätter

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gaspriset, kolpriset och priset på utsläppsrätter
Nu kanske jag är ute och cyklar, men under denna period var (antar jag) priserna ändå högre i Tyskland mfl. Varför fick vininte deras priser i SE4 då?

Det har även byggts ledningar mot UK och Centraleuropa från Skandinavien.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men under denna period var (antar jag) priserna ändå högre i Tyskland mfl. Varför fick vininte deras priser i SE4 då?
Tyvärr har nordpool pajat sin sida för nåt år sedan, så historiska data är inte lika lätta att hitta.

Jag gjorde lite slumpmässiga nedslag i svk.se/kontrollrummet, på tabelldata - priser, och tycker nog att det verkar som att det fanns en rätt tydligt priskoppling mellan DE och SE4 även på den tiden.

Men skillnaden var att även då det brändes mycket kol och gas så skenade priserna inte lika mycket (pga lägre råvarupriser) och det hela märktes inte lika tydligt som idag.

Du ska inte ta det jag skrev nu för sanning och fakta, utan man/du/jag måste kolla upp mer noga, men vid en mycket snabb titt så tyckte jag att det såg ut så.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det har även byggts ledningar mot UK och Centraleuropa från Skandinavien.
Danil nämner en viktig sak, framförallt den nya HVDC-länken NO2-GB har också förändrat marknaden och prisbildningen rejält. Norska elpriser har inte alls samma nedhållande effekt på Svenska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.