50 142 läst · 433 svar
50k läst
433 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Det vi bor i är redan en kompromiss från min sida. Jag hade föredragit en lgh i city och att köpa loss familjens fantastiska skärgårdshus.j.f.s skrev:
Det kommer aldrig att gå i längden. Just nu är ingen av er beredd att ens tänka tanken på att kompromissa en enda sak och skulle den ena ”ge upp” och gå med på den andres krav finns en överhängande risk att bitterheten kommer smygandes. Kanske finns den redan där?.
Ni bör, som många andra redan skrivit, fundera på om ni verkligen verkligen ska bo tillsammans.
Känner en del som bott som särbo i flera år och är supernöjda med det upplägget.
Om inte det heller är ett alternativ så är nog separation det enda vettiga.
nej jag har inte sagt 2 timmars enkel pendling på många alternativ?M MickeMörkö skrev:
Jag har idag drygt 23 min med bil. 45 i rusning i värsta fall. Kommunalt är jag inne på kanske max 50 min dörr till dörr.
Så nej ”alla” har inte 60 minuter. Långt därifrån. Då bor jag ändå inte i någon av de mest citynära villaföroterna där pendligen är ännu kortare.
En kollega bor i Villa i Stora Mossen. Hen är på kontoret cirka 20-25 min dörr till dörr kommunalt
Många andra pendlar en timme om dagen och 5 dagar i veckan. Beklagar jag skrev lat, men du vill eller orkar inte offra tid på att pendla. .K Kjell Åkesson1 skrev:
Det är sannolikt mer jobb, men din fru verkar ju kunna tänka sig att lägga ned det. Men ingen vill jobba med något de inte själva brinner för.K Kjell Åkesson1 skrev:
Vi får ju inte höra din frus sida.
du verkar dra in mkt pengar och vara framgångsrik på jobbet, men din personlighet i övrigt känner vi ju inte till. jag tycker du inte verkar vara villig att kompromissa om något. Även realistiska objekt som tex det jag länkade sågar du av olika skäl. Om du testar om din fru kan acceptera ett sådant hus och kompromissa på några av sina punkter. Men då kan du inte såga det och vara neg redan från början...

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 736 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 736 inlägg
Jag flyttade ut till obygden 2011 från att kunna åka kommunalt dörr till dörr till T- centralen på under 30 minuter.
Vi stortrivs och vill vända om varje gång vi åker ut genom grindarna.
Men att bo så här är absolut inget för alla. Restider, närhet till olika servicefunktioner och att man måste planera sina inköp om man inte vill sitta i bilen hela tiden är ett måste. Att hålla allt i perfekt skick är inte heller görbart.
Du är en storstadsbo som lever i en trevlig miljö med närhet till allt. Tyvärr drömmer din hustru om något jag tror hon inte förstår. Inredningstidningar beskriver ditt nuvarande liv, inte att bo på gränsen till off- grid.
Att provbo en sommar tror jag inte hjälper. När vi flyttade ut blev det uppenbart vad det var som fick de boende att stanna kvar eller att flytta efter några år. Vårt hus från 1800-talet hade bytt ägare två gånger på tio år, samma gällde för några andra hus i bygden.
Det som tog knäcken på dem var MÖRKRET. En storstadsbo är inte van vid att det är kolsvart utanför köksfönstret under en stor del av året. Det är mentalt mycket jobbigt för dem, så pass jobbigt att de flyttar. Min sambo får ofta frågan hur hon vågar bo så enskilt och mörkt, som om enskildhet och mörker är det vi ska vara rädda för i dagens samhälle. Men det säger något om storstadsbons syn.
Så restider, långt till allt man behöver inklusive vänner eller att man har ett hus med egen brunn och avlopp att sköta är inte det värsta. Utan mörkret som långsamt bryter ner vissa.
Jag önskar jag visste hur man kan pröva hur man klarar av det. Med lite tur är hon mörkrädd.
Men att bo så här är absolut inget för alla. Restider, närhet till olika servicefunktioner och att man måste planera sina inköp om man inte vill sitta i bilen hela tiden är ett måste. Att hålla allt i perfekt skick är inte heller görbart.
Du är en storstadsbo som lever i en trevlig miljö med närhet till allt. Tyvärr drömmer din hustru om något jag tror hon inte förstår. Inredningstidningar beskriver ditt nuvarande liv, inte att bo på gränsen till off- grid.
Att provbo en sommar tror jag inte hjälper. När vi flyttade ut blev det uppenbart vad det var som fick de boende att stanna kvar eller att flytta efter några år. Vårt hus från 1800-talet hade bytt ägare två gånger på tio år, samma gällde för några andra hus i bygden.
Det som tog knäcken på dem var MÖRKRET. En storstadsbo är inte van vid att det är kolsvart utanför köksfönstret under en stor del av året. Det är mentalt mycket jobbigt för dem, så pass jobbigt att de flyttar. Min sambo får ofta frågan hur hon vågar bo så enskilt och mörkt, som om enskildhet och mörker är det vi ska vara rädda för i dagens samhälle. Men det säger något om storstadsbons syn.
Så restider, långt till allt man behöver inklusive vänner eller att man har ett hus med egen brunn och avlopp att sköta är inte det värsta. Utan mörkret som långsamt bryter ner vissa.
Jag önskar jag visste hur man kan pröva hur man klarar av det. Med lite tur är hon mörkrädd.
Var jobbar du egentligen? I stan men 50 minuter kommunalt, det är ju rätt lång tid. Du har förespeglat du nu bor centralt...K Kjell Åkesson1 skrev:nej jag har inte sagt 2 timmars enkel pendling på många alternativ?
Jag har idag drygt 23 min med bil. 45 i rusning i värsta fall. Kommunalt är jag inne på kanske max 50 min dörr till dörr.
Så nej ”alla” har inte 60 minuter. Långt därifrån. Då bor jag ändå inte i någon av de mest citynära villaföroterna där pendligen är ännu kortare.
En kollega bor i Villa i Stora Mossen. Hen är på kontoret cirka 20-25 min dörr till dörr kommunalt
Det som skrämmer med att plöja ned miljoner i en kåk på vischan är vad som händer om man sen måste sälja. Inte alls lättsålt ute på vischan idag. Kak bli otroligt kostsamt. En villa ska mam köpa med ambition att bo länge.C Chentin skrev:Rolig plot twist för oss var att huset vi till slut köpte, köpte jag osett.
Jag var iväg på jobb när både visning 1 och 2 var. Sambon var på båda. Tog lite bilder och filmade.
När vi fått nycklarna och åkte dit undrade jag vad fan jag hade gjort. Fattade inte hur magkänslan jag gick på kunde ljuga så pass...
Men! Detta var i brunaste, regnigaste, deppigaste november. Alla bilder jag sett var tagna i grönska.
När våren kom och orsakerna till den äckliga lukten i huset var åtgärdade, började så småningom en väldigt angenäm känsla framträda och nu älskar vi båda huset och omgivningarna.
Tillägg att ta med till din fru.
Den grönskande ängen i anslutning till huset/gården kan "i ett ögonblick" förvandlas till energiskog eller solpanels-park - om man inte själv äger all intilliggande mark. Glöm aldrig det.
Fram till 2 år efter att vi flyttade in hade en granne sina kossor på bete på ängen bredvid vårt hus. Jättemysigt! Sen valde markägaren att inte förnya arrendet utan valde att sätta poppel över hela skiten. Där gällde det verkligen att lära sig att välja att tänka positiva tankar istället för dom nattsvarta som först dök upp.
5 km från vårt hus planeras det för en 150 ha stor solenergi-park.
Sånt måste man vara beredd på kan hända. Vad gör man (hon) i ett sånt läge? Husets värde sjunker avsevärt efter en sån förändring.
En villa i typ Danderyd eller Bromma går alltid att sälja eftersom det är så extremt attraktivt
Jag har inget emot att sitta och dra på en buss/tåg egentligen. Det jag har något emot är att missa såväl barnens frukost som middag vilket en mycket längre pendling oundvikligen kommer leda till.J JohanLun skrev:Många andra pendlar en timme om dagen och 5 dagar i veckan. Beklagar jag skrev lat, men du vill eller orkar inte offra tid på att pendla. .
Det är sannolikt mer jobb, men din fru verkar ju kunna tänka sig att lägga ned det. Men ingen vill jobba med något de inte själva brinner för.
Vi får ju inte höra din frus sida.
du verkar dra in mkt pengar och vara framgångsrik på jobbet, men din personlighet i övrigt känner vi ju inte till. jag tycker du inte verkar vara villig att kompromissa om något. Även realistiska objekt som tex det jag länkade sågar du av olika skäl. Om du testar om din fru kan acceptera ett sådant hus och kompromissa på några av sina punkter. Men då kan du inte såga det och vara neg redan från början...
Jag skulle kunna tänka mig objeket du länkade motvilligt som jag skrev. Men frugan skulle sannolikt såga det. Inte lantligt nog. Jag kommer inte hinna ha ett renoveringsobjekt OCH öka på min pendlingstid. Även ditt objekt skulle öka på restiden
Intressant. Med facit i hand, var det värt det? Förstår att det varit mycket givande att vara nära dina barn under hela deras uppväxt. Men du har samtidigt givit upp extremt mycket i mina ögon. Tänker framförallt på att du vigt ditt liv till hemmet och inte fått förverkliga dig själv genom studier/arbete (något som din man gjort) och allt vad det innebär (socialt sammanhang, nya perspektiv osv osv) . Alla prioriterar olika och uppenbarligen har ni tyckt det varit värt det. Hur känns det nu i efterhand?I Inse skrev:Vi bor på landet. Har gjort allt du skriver att din fru vill. Har visserligen inte behövt renovera så mycket. Har tre barn som vuxit upp i huset. Har hela tiden haft massor av djur, katter, hundar, får, hönor, hästar, kaniner mm. Det har varit underbart, men det gör sig inte själv. Jag som är mamma har skött ALLT, utom att dra in pengar. Det har min man gjort via egen firma som krävt all tid och ork. Jag har jobbat väldigt lite fram tills barnen flyttade. All tid har gått åt till barn och djur. Ingen egen tid.
Så visst går det, men hon får vara beredd på en kaosartad tid med mycket jobb hemma. Inget blir perfekt, det får man släppa. Så kan hon tänka sig att dra fullt lass, medan du drar in pengarna, så kommer det gå. Annars tyvärr inte.
Du beskriver mig på PRICKEN. Jag avskyr mörkret och tycker det är underbart att vara inne i stan på vintern med allt ljus och människor. Tom mörkret i min egen förort blir jag nedstämd av. Att bo i totalt kolmörker på vintern känns fruktansvärt för min delJonas Persson skrev:
Jag flyttade ut till obygden 2011 från att kunna åka kommunalt dörr till dörr till T- centralen på under 30 minuter.
De flesta som inte jobbar hemifrån får i småbarnsåldern välja att missa antingen frukost eller middag med barnen. Eller gå ned i arbetstid.
Jobbar du knöligt till är det ju omöjligt att få bra pendling. Om bil tar 22min så förutsätter jag att du vid de tiderna missar frukost eller middag?
Byt jobb till ett som ligger bättre till men fortfarande i sthlm?
Jobbar du knöligt till är det ju omöjligt att få bra pendling. Om bil tar 22min så förutsätter jag att du vid de tiderna missar frukost eller middag?
Byt jobb till ett som ligger bättre till men fortfarande i sthlm?
Någon nämnde Tareqs projekt med sitt bygge av hus. De bor i Kummelnäs vilket möjligen skulle kunna vara ett hyfsat intressant alternativ för er del.K Kjell Åkesson1 skrev:
5 min med bil till gratis infartsparkering och sedan direktbuss till centralen som tar ca 35 min. Dvs om centralen ligger rimligt nära ditt jobb.
Vi bor en aning längre bort - i yttre Saltsjö-Boo och har lite längre till infartsparkeringen. Men direktbussarna fungerar utmärkt.
I närområdet till Kummelnäs finns stora naturreservat och även närhet till havet. Det är inte landet, men ändå rimligt nära stan i sammanhanget. Lugnt, fint område.
En hyfsat vettig villa i ädre stil med ca 1500-2000 kvm tomt där ligger väl på en sisådär 15 Mkr. Kan behövas läggas 1-2 Mkr på renovering också. Eller så får man göra som Tareq med fru och bygga nytt i äldre stil. I så fall kostar väl en vettig tomt kanske 8 Mkr och så kanske lika mycket till för att bygga ett hus som passar er.
Nja det tar kanske 40 min vid värsta rusningen så klarar av att lämna barnen 8 och vara på jobbet typ 8.40.J JohanLun skrev:
Hade kontoret legat på ”rätt” del av innerstan pendlingsmässigt hade det kanske tagit 30-35 min dörr till dörr kommunalt.
Låter som ert problem blir svårlöst. Antog att du ville resonera lite och kanske få nya infallsvinklar. Som jag ser det kommer du inte kunna lösa ert problem om du vill bo på exakt samma ställe och ha exakt samma jobb. Någonstans måste du kompromissa om du vill lösa situationen. Acceptera 1 timme till jobbet och se vad som är möjligt. Vet inte om jag sa det men jag har pendlat långt i många år. Ser det inte som en big deal. Viktigare att ha ett bra liv när man väl kommer hem. Lycka till!K Kjell Åkesson1 skrev:nej jag har inte sagt 2 timmars enkel pendling på många alternativ?