50 142 läst · 433 svar
50k läst
433 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Scarlet Johansson beskriver din frus problem med sociala medier bra här.
Köp ett ruckel till din fru som hon kan renovera, istället för nuvarande jobb som knappt drar in några pengar och ger för mycket fritid att spendera på instagram.
Köp ett ruckel till din fru som hon kan renovera, istället för nuvarande jobb som knappt drar in några pengar och ger för mycket fritid att spendera på instagram.
60 min tar det ju nästan vart man än bor eller ska i Stockholm så fort det är ett eller flera byten i lokaltrafiken involverade. Du kanske får kompromissa en aning på kraven du med, min poäng var att man inte behöver flytta till smålands inland för att få ett "lantligt" boende.K Kjell Åkesson1 skrev:
Kolla Rönninge som sagt, Gladö kvarn, Vidja, Grödinge. I de områdena finns det jättefina, äldre hus/gårdar. Finns säkert norr om stan också men där har jag inte lika bra koll. Om varken du eller din fru är beredda att kompromissa så är det nog dödsdömt.
Köp ett lantställe med skitstor mark till. Ge frugan en motorsåg i julklapp och låt henne ta en kurs i hur man sköter sin skog. Så kan du mysa i Sthlm och hon röja på landet.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Människan har en otrolig förmåga att hitta mening i saker - när hon vill. Vill du? Vill din fru?
Om inte relationen och det gemensamma föräldraskapet motiverar er att hitta kompromisser som fungerar och känns meningsfulla för alla så är nog risken stor att ni går mot separation. Det låter inte som en bra sits ni är i där båda bevakar sin ringhörna. Ni behöver båda vilja ge och ingen av er kommer att få som den vill. Glöm inte bort att en separation kommer att medföra ännu mer påtvingade kompromisser för er båda och ledsamma konsekvenser för barnen.
Om din fru verkligen är kliniskt deprimerad så hoppas jag att hon får adekvat hjälp. Depression är en potentiellt livshotande sjukdom.
Jag håller med ovanstående som rekommenderat er att söka samtalshjälp för att komma framåt.
Dig råder jag att känna ödmjukhet inför att du sitter på pengarna - och därmed mycket av makten - i relationen.
Om inte relationen och det gemensamma föräldraskapet motiverar er att hitta kompromisser som fungerar och känns meningsfulla för alla så är nog risken stor att ni går mot separation. Det låter inte som en bra sits ni är i där båda bevakar sin ringhörna. Ni behöver båda vilja ge och ingen av er kommer att få som den vill. Glöm inte bort att en separation kommer att medföra ännu mer påtvingade kompromisser för er båda och ledsamma konsekvenser för barnen.
Om din fru verkligen är kliniskt deprimerad så hoppas jag att hon får adekvat hjälp. Depression är en potentiellt livshotande sjukdom.
Jag håller med ovanstående som rekommenderat er att söka samtalshjälp för att komma framåt.
Dig råder jag att känna ödmjukhet inför att du sitter på pengarna - och därmed mycket av makten - i relationen.
Finns lantliga lägen runt Stockholm, t.ex utanför Åkersberga och Vallentuna.
Då finns Roslagsbanan in till Stockholm.
Åkersberga är nära 50.000 invånare, så där finns nästan allt.
Du behöver inte långt utanför innan det blir lantligt, dessutom nära havet.
Då får båda det mesta av vad ni vill ha.
Då finns Roslagsbanan in till Stockholm.
Åkersberga är nära 50.000 invånare, så där finns nästan allt.
Du behöver inte långt utanför innan det blir lantligt, dessutom nära havet.
Då får båda det mesta av vad ni vill ha.
Ni har helt olika preferenser om vad som är viktigt i livet.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Drömmen om storstaden (Stockholm) trumfar enligt dig din partners dröm om det lantliga livet.
Vi som bor på landsbygden upplever ofta fördelar med livet i mer jordnära verklighet. Ibland säger vi att det bästa med Stockholm är vägen därifrån.
De bekvämligheter du söker fins även på landsbygden. Lokal matbutik inom 3 km med personlig service, skolor, bank, bilservice och även direktbuss till Centralstationen i Stockholm och mycket annat.
Du skriver att hennes alternativ ligger 40-60 minuter bort och antyder att det är ett problem.
Enligt min bedömning ligger sålunda din partners drömboende i storstadsregionerna om det "bara" är 40-60 minuter bort. Cykelavstånd?
Ni kanske ska prova att flytta till "landet", om barnen vill, och veckopendla till jobbet i Stockholm!?? Ni får då snabbt svar på vilka preferenser i ert liv som är viktigast.
Dina barn är snart vuxna, du får senare tid att praktisera nöjeslivet i Storstaden utan konflikter i familjen. Ge dina barn möjligheten till en uppväxt med mindre stress och kompistelaterade krav.
Det tror jag också. 👹sysmali skrev:
Skönt för er. Men du kanske noterade att TS slaktade tanken på Ekerö, b.la för att hans barn behöver gå upp tidigt(!) för att ta sig till skolan. TS verkar inte ha en tanke på alla som redan gör detta idag utan gnäll. Tror t.om. att TS jämförde Ekerö med Rinkeby(!). Oklart vad TS ville uppnå.
TS vill helt enkelt inte se några andra bostadslösningar än sin nuvarande bostadssituation. Han vill inte pendla längre sträckor i tid - vilket t.ex. alla som bor på Ekerö (inkl ungdomarna) gör varje dag.
Men jag börjar luta åt att TS är ett troll..
Men återigen, vad betyder "inte lantligt nog"? Är hon besatt av att det ska vara ett visst antal mil till Stockholm eller vad är grejen? Det finns gott om lantliga boenden inom en timmes resväg från Stockholm.K Kjell Åkesson1 skrev:
Det låter fantastiskt. Så länge man fortfarande kan dra till Maldiverna på vinternL lbgu skrev:Du har gått på det att livet är till för att lönearbeta. Hur kan man tycka att man förverkligar sig själv genom att lyda en chef för att få lönen varje månad. Självbedrägeri. Jag har levt det livet, men nu jobbar jag bara åt mig själv så jag bestämmer vad jag gör och på vilka villkor. Jag tjänar betydligt mindre nu än tidigare, men förmånen att styra sitt liv själv uppväger det flera gånger och samtidigt lever jag ett liv som inte kräver så mycket pengar. Man måste bara våga ta steget. Man lever bara en gång. Ingen kommer att tacka en för att man vigt större delen av sitt liv åt en/flera arbetsgivare. Nu för tiden får man väl inte ens en guldklocka som tack![]()
grödinge etc är tyvärr väldigt lång pendling. Det jag vill undvika är att vara hemma 19 om dagarnaT TobiasStockholm skrev:60 min tar det ju nästan vart man än bor eller ska i Stockholm så fort det är ett eller flera byten i lokaltrafiken involverade. Du kanske får kompromissa en aning på kraven du med, min poäng var att man inte behöver flytta till smålands inland för att få ett "lantligt" boende.
Kolla Rönninge som sagt, Gladö kvarn, Vidja, Grödinge. I de områdena finns det jättefina, äldre hus/gårdar. Finns säkert norr om stan också men där har jag inte lika bra koll. Om varken du eller din fru är beredda att kompromissa så är det nog dödsdömt.
Var en kompromiss. Frun tänkte att hon kunde leva med området. Etablera oss där och sen knipa någon av sekelskiftskåkarna som väl finns när de säljs med stora tomter. Tyvärr duger inte området tycker hon nu då det inte är lantligt nog.Guzzi skrev:
Sen har hon också erkänt att hon lite mörkade hur illa hon tyckte det verkligen var ”för att vara positiv”. Det är ju förvisso bra att man försöker vara positiv men såhär i efterhand hade det varit bättre med ärlighet
Då låter det tyvärr som att både du och din fru är för ovilliga att kompromissa. Önskar er all lycka till med familjelivet 👍❤️K Kjell Åkesson1 skrev: