50 142 läst · 433 svar
50k läst
433 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Om du har ett jobb där du tjänar över 150.000 i månaden så kan du väl rimligtvis förhandla till dig att kunna åka från kontoret före rusningstrafik. Det har min fru gjort, och hon tjänar knappt hälften av vad du gör. Hon kan åka från kontoret kl 14 eller 15 och finnas tillgänglig på telefon samt jobba någon timme hemma på kvällen om det behövs.K Kjell Åkesson1 skrev:
Men nånting säger mig att du egentligen inte är intresserad av lösningar... Utan vill fokusera på allt som inte går 🙄
Varför en budget på 6-10 miljoner? TS skriver att de redan bor i en stockholmsvilla som rimligtvis går att sälja, han verkar tjäna mer än tre gånger en normal inkomst och frun har också en inkomst. Han är chef, så han har troligtvis haft hög inkomst ett tag. Det kan inte vara omöjligt att hitta ett vackert hus med rejäl trädgård någonstans nära Stockholm om man bara betalar lite mer. Blev det ändå fel är det väl bara att säjla.V VetarN skrev:Alltså med din inkomst får du ett fint hus i utkanten av Upplands Väsby / Vallentuna / Åkersberga med trevlig lantlig miljö. Lätt att du hittar något för 6-10 miljoner med hyfsad tomt då. De tar max 30 min med bil om du tajmar trafiken. Kanske blir pendlings kostnad på 6-7 k om du har dyr p plats.
Ser faktiskt inte problemet då. Du kan bo typ 5 min från Vallentuna centrum eller 10 från Väsby. Bara o köra.
Känns som att du kompromissar lite med det som är struligt, visst pendlingen blir lite jobbigare men i övrigt så kommer ju vardagspusslet fungera.
utmaningen kommer vara att hitta rätt hus, måste de vara tidigt 1900 tal e de svårt o hitta bra hus. Du konkurrerar med en stor målgrupp.
Tänk på dig själv i första hand. Vill hon bo på landet så får hon väl lösa det själv. Jag lovar att det kommer rinna ut i sanden.
Har varit i liknande situation, fast att jag var din fru (åtminstone avseende typ av dröm). Kan bara prata utifrån mina personliga förutsättningar men för oss blev allt enklare när min man var tydlig med att han INTE VILL flytta till landet. Alltså sluta diskutera detaljer och argumentera, att ”inte vilja” räcker. För mig var det enkelt att acceptera och jag ville inte tvinga med mig min man. Jag ville till landet, men jag ville innerst inne att vi båda skulle vilja dit. Tanken på att han skulle flytta med för min skull var inte lockande alls. Och när vi slutade trassla in oss i argumentationer, som ger en vilseledande känsla av att ”kanske är vi snart överens”, löste sig allt.
Det ledde efter en tid till att jag lugnt fick begrava min personliga önskan om lantligt boende och börja fundera på vad alternativ två för mig och oss kunde vara. För oss blev det en lägenhet i stan och jag är så nöjd!
Det här kräver förstås personlig mognad och god RESPEKTFULL kommunikation. Att ta hjälp här är inte fel. Men jag vill hävda att tydlighet är grunden. Har läste igenom tråden och för mig är det solklart att du absolut inte vill. Så var ärligt, på riktigt, det ger er båda en chans att gå vidare och nå en lösning.
Det ledde efter en tid till att jag lugnt fick begrava min personliga önskan om lantligt boende och börja fundera på vad alternativ två för mig och oss kunde vara. För oss blev det en lägenhet i stan och jag är så nöjd!
Det här kräver förstås personlig mognad och god RESPEKTFULL kommunikation. Att ta hjälp här är inte fel. Men jag vill hävda att tydlighet är grunden. Har läste igenom tråden och för mig är det solklart att du absolut inte vill. Så var ärligt, på riktigt, det ger er båda en chans att gå vidare och nå en lösning.
Lantligt med jättetomt? Minns jag fel eller skrev du inte nåt om 2000 kvm tomt. Det är ju inte en jättetomt så borde väl gå att hitta om det är det ni vill ha.K Kjell Åkesson1 skrev:
Om du hade läst tråden så hade du sett att jag redan nu gör det ett par dagar i veckan.T TobiasStockholm skrev:Om du har ett jobb där du tjänar över 150.000 i månaden så kan du väl rimligtvis förhandla till dig att kunna åka från kontoret före rusningstrafik. Det har min fru gjort, och hon tjänar knappt hälften av vad du gör. Hon kan åka från kontoret kl 14 eller 15 och finnas tillgänglig på telefon samt jobba någon timme hemma på kvällen om det behövs.
Men nånting säger mig att du egentligen inte är intresserad av lösningar... Utan vill fokusera på allt som inte går 🙄
Jag vill kunna lämna barn och äta frukost med dem.
Att gå redan innan 15 varje dag skulle vara svårt för någon i min position. Det gör man liksom inte i min roll.
Jag har dock erbjudit mig att gå ned i nivå och bli mer flexibel. Kunna jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan etc och prova bo mer lantligt.
Men det skulle halvera min lön och en sådan försämring av levnadsstandarden är jag inte sugen på, inte frugan heller.
Nej det är absolut minimum säger hon. Men helst vill hon ha det fyrdubbla minstR rallysmulan skrev:
Redigerat:
35min? Då kommer man ju säkert 3km på Essingeleden i rusningstrafik...V Ville_Vessla skrev:Pendlingen är ju svårlöst, jag utökade från ca 10min till 35 min enkel resa när vi flyttade till vischan, 2h enkel är ju helt enkelt inte acceptabelt. Sen med djur och lite större gård, jodå, vi har 2 ponnys, en katt och 2 Atraktorer, inget av detta fanns på kartan för 5-6år sen. Allt detta är hanterbart, är lättare än man kan tro men pendlingen är inte det.
Prova att göra som många andra från Stockholm gör, köp ett hus på Österlen, installera fru och barn där, fixa en lägenhet i Stockholm och veckopendla, så drar du av för det dubbla boendet i din deklaration och hamnar på en skattesats som är så låg att du skrattar hela vägen till banken, medan fru och barn har åkrar och ängar och nära till i princip allt, du behöver inte ens renovera huset för de pengar du har att köpa och renovera för.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Helgerna spenderar ni tillsammans och i veckorna jobbar du på plats. Everöds flygplats kommer ha en flyglinje till S-holm, annars finns det Sturup.
Du får dra av boendekostnaden för hyran i Stockholm och en hem/ditresa per vecka i deklarationen. Första månaden med dubbelt boende får du även dra av kostnader för mat, och allt möjligt annat.
Borde vara en win/win för er.
Menar du allvar med avdragen?P piapet skrev:Prova att göra som många andra från Stockholm gör, köp ett hus på Österlen, installera fru och barn där, fixa en lägenhet i Stockholm och veckopendla, så drar du av för det dubbla boendet i din deklaration och hamnar på en skattesats som är så låg att du skrattar hela vägen till banken, medan fru och barn har åkrar och ängar och nära till i princip allt, du behöver inte ens renovera huset för de pengar du har att köpa och renovera för.
Helgerna spenderar ni tillsammans och i veckorna jobbar du på plats. Everöds flygplats kommer ha en flyglinje till S-holm, annars finns det Sturup.
Du får dra av boendekostnaden för hyran i Stockholm och en hem/ditresa per vecka i deklarationen. Första månaden med dubbelt boende får du även dra av kostnader för mat, och allt möjligt annat.
Borde vara en win/win för er.
Ja, absolut, du kan gå in på SKV och läsa på avdragen under D, så får du arrangera flytt mm efter det. Upp till fem år får du dra när du är gift/sambo. Två år om ni inte är det, och är det familjen som flyttar (vilket det är i ditt fall), är det, det gamla boendet du drar av för.K Kjell Åkesson1 skrev:
Anar sarkasm.K Kjell Åkesson1 skrev:
Men det är fullt görbart.
Det går hur bra som helst att göra avdrag, tills man blir granskad. Men ingen minns en fegis.
För att klara en granskning behöver du först säga upp dig och sedan flytta. Troligen behöver du gå arbetslös en tid för att det ska vara vattentätt. Sen blir du anställd på samma tjänst vid ditt gamla jobb och skaffar lya i sthlm.
Så fixar ni så frugan är egen företagare, typ influencer i hemmet på insta. Så kan ni köra på forever 🙌
Jag har jobbat på SKV, så det är inte sarkasm, det är en möjlig lösning. Man får vara noga med att spara kvitton och man måste lägga ut för det själv under året. Å andra sidan kan man undertiden be arbetsgivaren dra en lägre skatt - runt halva tabellskatten är att rekommendera, så är man rätt säker.S Snikholt skrev:Anar sarkasm.
Men det är fullt görbart.
Det går hur bra som helst att göra avdrag, tills man blir granskad. Men ingen minns en fegis.
För att klara en granskning behöver du först säga upp dig och sedan flytta. Troligen behöver du gå arbetslös en tid för att det ska vara vattentätt. Sen blir du anställd på samma tjänst vid ditt gamla jobb och skaffar lya i sthlm.
Så fixar ni så frugan är egen företagare, typ influencer i hemmet på insta. Så kan ni köra på forever 🙌
Sedan kan man flytta familjen någon annanstans än vackra Österlen, bara det är mer är minst 5 mil bort.
Alla dina argument är logiska, alla hennes argument är känslomässiga. Ni tycker båda att den andras argument är dåliga. Ingen av er är villig att kompromissa.
Ni måste ta hjälp nu, innan er situation blir värre. Ring till familjerådgivningen, direkt på måndag.
//Nyskild
Ni måste ta hjälp nu, innan er situation blir värre. Ring till familjerådgivningen, direkt på måndag.
//Nyskild