53 584 läst · 437 svar
54k läst
437 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Låter som en rätt omöjlig situation, tyvärr. Ingen av er verkar vilja kompromissa och ingen av er förefaller hysa någon större förståelse för den andres position. Status quo verkar inte heller vara ett alternativ.
Ibland är det nog också bara att inse att man vill helt olika saker i livet, som inte går att förena. Då är det nog bäst att ta konsekvenserna av det och gå åt olika håll.
Ibland är det nog också bara att inse att man vill helt olika saker i livet, som inte går att förena. Då är det nog bäst att ta konsekvenserna av det och gå åt olika håll.
Själv hade jag både inomhus-wc, automobil och televisionsapparat vid sekelskiftet.D daVinci skrev:En ytterligare möjlighet jag kom att tänka på är att ni kompromissar och skaffar en villa och så får frun jobba med att försämra den så den blir som ett sekelskiftes-junk. WC kan ni ha kvar för dig och barnen. Utedasset får hon gå på själv. Ska det vara sekelskifte så ska det vara sekelskifte. Och då hade man utedass.
Vid närmaste sekelskifte både levde jag och hade också denna lyx.B Bigfoot skrev:
Huset jag bor i är 9 år nyare än sekelskiftet innan, men sägs haft afloppsledning och vattenclosett redan från början, däremot inte el eller centralvärme…
Så du menar att vi, som har tio minuter med biltill närmsta samhälle med affär mm, inte bor på landsbygden?M maria01 skrev:
Vi har en gård med 11 hektar mark 300m till närmsta granne som också är en gård.
1km till landsväg. Vad kallar du det om inte landsbygd? Med ditt resonemang finns det inte landsbygd mer än i Norrland då det inte finns många andra ställen i Sverige där du inte kan nå en matbutik på 30 minuter med bil.
Renoverare
· Stockholm
· 18 698 inlägg
Har man inte minst 10 Mästerklass eller bättre på whiteguide inom 15 minuter med cykel så är det landet.
Så hur går det med hus. Får ni till nått innan barnen flyttat hemifrån?AndersMalmgren skrev:
Du har ju en förmåga att köra "my way or the highway" så din fru kan väl fetglömma sitt drömboende.
Men bara Anderas har det bra är Anders nöjd?
Kvinnor klagar på att de bara har 90% av mannens lön. Men de har ju sin egen också.K Kjell Åkesson1 skrev:Jag har faktiskt (motvilligt men ändå) erbjudit mig att byta jobb och testa landsbyggden men får då nej. Frugan vill inte göra det avkallet på levnadsstandarden. (Det vill inte jag heller för all del men den är ÄNNU viktigare för henne) Hon vill absolut inte behöva köra runt i en 10 år gammal Passat tex. Att aldrig ha råd att resa (typ tropiska resor på vintern med hela familjen) vill hon absolut inte göra avkall på osv.
Det hamnade i att hon beklagar sig över att jag inte tjänar stora pengar på 30 timmar per veckas hemmaarbete. ”Det är det ju många som gör” vilket faktiskt är rätt rejält förminskande
Renoverare
· Stockholm
· 18 698 inlägg
Barna vill dessutom bo i stan så för deras skull behöver vi inte flyttaAppendix skrev:
Är ju inte alla som tycker att den bästa strategin är att lura sambon.AndersMalmgren skrev:
PixieEddie skrev:
Som i alla frågor i förhållanden måste man lära sig att kompromissa om man tycker/vill olika. Som ngn skrev, ta hjälp utifrån men under tiden kan ni var för sig skriva ner för- resp nackdelar för att se om ni hittar någon gemensam punkt att utgå från. Fråga inte barnen, det här behöver ni lösa som vuxna och par!
Jag har alltid velat ha ett sött litet torp på landet (köpa) med stor tomt medan min man vägrat hus under hela vårt förhållande (> 40 år). Till slut hyrde jag ett omodernt till mig och hundarna som övrig familj bojkottade. Hade det i några år till min man en dag hittade ett lite modernare (året runt, separett inomhus o helkaklat duschrum), enskilt med stor tomt. Där trivdes alla!
Vuxna barn med barnbarn har flyttat till andra delar av landet och vi bytt till ett enklare med sommarvtn o utedass (kommunen tar hand om latrin) och ca 1 tim hemifrån (Stockholm) som även maken trivs med. Billigt och vi kan fortfarande resa samt hälsa på barn och barnbarn.
Vi har olika resvanor också, jag har t ex åkt genom hela Centralamerika, Peru, Chile mm vilket inte intresserar min man som hellre åker österut. Ok, kanske ett exempel utanför ämnet men vill bara visa att det går att leva ihop trots olika viljor/intressen. Rekommenderar familjerådgivning då och då när förhållanden krisar vilket det gör, hör till livet!
Lycka till!
Ni kan inte hyra ut ert nuvarande boende och leva hennes dröm 1-2 år? Eftersom du typ vet att hon då kommer inse att den inte var så drömlik som hon nu tror.K Kjell Åkesson1 skrev:Vill poängtera att hon har massor av fantastiska egenskaper. Humor, omtanke, fantastisk med barnen, otroligt driven och bara hon gillar det hon gör kan hon jobba dygnet runt, vi har massor av gemensamma intressen, hon är snabbtänkt och intelligent.
När något är omöjligt så inser hon och accepterar och, faktiskt, lär sig av det och släpper det. Det är bara att allt faktiskt måste ske i verkligheten innan acceptansen kommer som är utmanande
vad har gård med det att göra finns gårdar i stockholm stad med och det är inte landsbygdG-83 skrev:
Så du menar att vi, som har tio minuter med biltill närmsta samhälle med affär mm, inte bor på landsbygden?
Vi har en gård med 11 hektar mark 300m till närmsta granne som också är en gård.
1km till landsväg. Vad kallar du det om inte landsbygd? Med ditt resonemang finns det inte landsbygd mer än i Norrland då det inte finns många andra ställen i Sverige där du inte kan nå en matbutik på 30 minuter med bil.
Ledsen, men det här luktar extremt kontrollbehov. Och givetvis skall du fixa allting. Som andra sagt, kräv att ni går till familjerådgivning och vägrar hon så avsluta förhållandet. Detta låter kanske brutalt men hon kommer att mala ner dig. Två timmar till jobbet är inte lösbart.K Kjell Åkesson1 skrev:Hon hatar tanken på att hyra för att det inte är ”på riktigt”. Ingen av oss har bott lantligt. Mina invändningar är exakt samma som dina. Vi får knappt ihop vardagen idag. Hur det ska funka med en enorm tomt, massor av djur (ja det ska hon också ha), behöva skjutsa barnen överallt etc står skriver i stjärnorna.
Jag ser bara en potentiell krasch i det.
Hon inser att det är orealistisk men är också deprimerad över att inte kunna göra det.
Jag bor själv i Kungsbacka och pendlar till Hisingen och det suger men vi gjorde det för grabbens skola och det är Max 50 minuter om man kör tidigt. 2 timmar kommer garanterat krascha förhållandet när du är slut varende dag och då skall sköta markerna och stallet.
Hoppas det löser sig för er. Du kan hitta mycket landetkänsla nära Stockholm med men det verkar vara något annat som spökar.