60 241 läst · 474 svar
60k läst
474 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Även 17 är utanför budget. Vi hamnar då runt 12-13 som max.N Nybörjarsmurfen skrev:Det gula huskomplexet i länken med strandtomt och outnyttjad byggrätt ksnske är lite dyrt, men för säg 17 miljoner kanske man kan få något liknande, men utan egen brygga och så? Som flera säger måste ni bena ut vad som är _absolut_ viktigast för var och en. Man kan sällan få precis allt man vill. Hon kanske får kompromissa på "landet, massor av djur, enorm tomt" och du på budget 6-10miljoner? Det låter ju som att ni lätt skulle ha råd med bra mycket mer.
Om hon var lycklig i en sekelskiftesvåning i stan borde ni väl båda kunna bli lyckliga i ett vackert hus med lite större tomt i Nacka?
Ett hus i Nacka likt det du länkar hade hon nog varit nöjd med. Men med 12-13 i budget (ink buffert 2 msek minst för renoveringar) så hamnar vi längre ut.
Utan att verka förolämpande så låter det som att din fru ligger inom autism spektrat. Hon låser sig vid en tankegång och måste till varje pris lyckas, även om det innebär att man måste säga upp sig från jobb och liknande.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Ofta är den här typen av personer väldigt noga med hygien också.
Har du testat att förklara att det är helt omöjligt att hålla möss utanför huset när man bor på landet, och att det finns mycket ormar?
Mer jobb hemma verkar ju inte skrämma henne, men ormar brukar damerna inte gilla.
Det med pensionen är ett problem. Därför har hon en del pengar på börsen som, i denna takt, kommer vara rätt rejäl om 30 år.j.f.s skrev:
Haha de flesta skulle jag säga kommer inte i närheten av 150lax i månaden. Medellönen i Sverige ligger väl runt 40tkr.
Men en seriös fundering från mig är varför hon tycker att hon har rätt att leva på din inkomst? Jag klankar inte ner på ert upplägg då det är upp till var och en att bestämma men med tanke på hennes vidlyftiga drömmar så kan man ju inte förvänta sig att någon annan ska förverkliga dem åt en, enligt mig iaf.
Hon blir ju dessutom fattigpensionär i händelse att ni skulle separera på äldre dagar och hon inte lyft inkomst under hela arbetslivet.
Skulle jag kola vippen har vi försäkringar etc som i dagsläget ger henne runt 10 msek cash.
Jag bor i Sollentuna, beroende på var man bor men om man bosätter sig nära en station är man på Fridhemsplan på 20-25 minuter från dörren hemma och lite tajming mot tåget.
För 12M får man nog ett sekelskifteshus med 2000kvm tomt och med lite tur sjöglimt som i många fall inte behöver några 2m i renovering.
Men om jag gissar rätt har du haft en annat namn här på forumet tidigare och för den användaren föll tex Sollentuna bort pga hög kriminalitet.
Jag håller med om att det känns som du vill få bekräftelse att inget annat än innerstaden eller nuvarande boende (som vi inte vet var det ligger, inte heller vet vi var i innerstaden din arbetsplats ligger) duger.
Jag håller med om att det är ärligare att säga att du helt enkelt inte vill. Men du vill ha logiska och inte känslomässiga argument för detta. Sorry. Det finns inte. Massor med människor med lägre lön, lägre budget och samma eller kanske högre krav på närvaro på jobb klarar att bo i förorter som Sundbyberg, Sollentuna, Täby, Åkersberga, Nacka, Älvsjö Gustavsberg.
Men livet är inte en dans på rosor, man måste ofta jobba och prioritera hårt för det man vill. Problemet verkar vara att du vill något helt annat än din fru.
För 12M får man nog ett sekelskifteshus med 2000kvm tomt och med lite tur sjöglimt som i många fall inte behöver några 2m i renovering.
Men om jag gissar rätt har du haft en annat namn här på forumet tidigare och för den användaren föll tex Sollentuna bort pga hög kriminalitet.
Jag håller med om att det känns som du vill få bekräftelse att inget annat än innerstaden eller nuvarande boende (som vi inte vet var det ligger, inte heller vet vi var i innerstaden din arbetsplats ligger) duger.
Jag håller med om att det är ärligare att säga att du helt enkelt inte vill. Men du vill ha logiska och inte känslomässiga argument för detta. Sorry. Det finns inte. Massor med människor med lägre lön, lägre budget och samma eller kanske högre krav på närvaro på jobb klarar att bo i förorter som Sundbyberg, Sollentuna, Täby, Åkersberga, Nacka, Älvsjö Gustavsberg.
Men livet är inte en dans på rosor, man måste ofta jobba och prioritera hårt för det man vill. Problemet verkar vara att du vill något helt annat än din fru.
Vill poängtera att hon har massor av fantastiska egenskaper. Humor, omtanke, fantastisk med barnen, otroligt driven och bara hon gillar det hon gör kan hon jobba dygnet runt, vi har massor av gemensamma intressen, hon är snabbtänkt och intelligent.B Backspegel skrev:Det du beskriver låter helt galet så klart och hade för min del sannolikt resulterat i skilsmässa. Det hade å andra det nog gjort om jag var andra parten också och läst hur du beskriver henne här. Att beskriva sin fru som ett bortskämt naivt barn är inte så smickrande och ett rätt respektlöst sätt att se på sin livskamrat.
Personligen hade jag aldrig bytt bort familjetid mot jobb med lång resväg. Du verkar hellre inte vilja lägga det i andra vågskålen så då kan du ju inte bo på landet med det jobb du har. Säg det till din fru.
När något är omöjligt så inser hon och accepterar och, faktiskt, lär sig av det och släpper det. Det är bara att allt faktiskt måste ske i verkligheten innan acceptansen kommer som är utmanande
Ok. Nu har jag inte letat hus i Stockholm utan bara i Gbg, men här kostar helt normala hus runt 8,5, vill man ha något som är lite extra behöver man lägga minst 12-15 miljoner, så jag hade gissat att man får betala mer i Sthlm för ett hus ni båda blir nöjda med avseende läge, skick, estetik tomt mm.K Kjell Åkesson1 skrev:
Är det samma TS som startade en likadan tråd med samma argument för ett tag sedan?
Jag kan själv förstå fantasin om att bo på landet även om jag inte är villig att göra de uppoffringar eller lägga ner det arbete som krävs för att upprätthålla det. Skulle snarare resultera i ett ”Morran och Tobias”-liv än någon drömmig influenserbondgård för oss isf.
Hur många finns det ens som driver en hel gård och samtidigt gör karriär inne i storstaden men även har kvalitetstid med sin familj? De influensers jag sett som har en gård har ju också hjälp nära och gör just det på heltid. Det är inte förenligt med någon av era drömmar.
Jag förstår oviljan att pendla men det finns ju andra alternativ än Stockholm att pendla in till. Pendla från Skånes landsbygd till Köpenhamn tex borde väl gå att hitta under 1h.
Köpenhamn borde väl ha välbetalda jobb inom ditt område?
Andra alternativ finns ju även i vårt västliga grannland som generellt är bättre på förbindelser till landsbygden.
Men eftersom du inte VILL bo på landet och ha allt ovan spelar det ingen roll om dina argument går att lösa. Men då är frågeställningen snarare hur övertalar jag min fru att släppa sin dröm.
Jag kan själv förstå fantasin om att bo på landet även om jag inte är villig att göra de uppoffringar eller lägga ner det arbete som krävs för att upprätthålla det. Skulle snarare resultera i ett ”Morran och Tobias”-liv än någon drömmig influenserbondgård för oss isf.
Hur många finns det ens som driver en hel gård och samtidigt gör karriär inne i storstaden men även har kvalitetstid med sin familj? De influensers jag sett som har en gård har ju också hjälp nära och gör just det på heltid. Det är inte förenligt med någon av era drömmar.
Jag förstår oviljan att pendla men det finns ju andra alternativ än Stockholm att pendla in till. Pendla från Skånes landsbygd till Köpenhamn tex borde väl gå att hitta under 1h.
Köpenhamn borde väl ha välbetalda jobb inom ditt område?
Andra alternativ finns ju även i vårt västliga grannland som generellt är bättre på förbindelser till landsbygden.
Men eftersom du inte VILL bo på landet och ha allt ovan spelar det ingen roll om dina argument går att lösa. Men då är frågeställningen snarare hur övertalar jag min fru att släppa sin dröm.
Så enligt din rätt unika definition av att bo på landet så finns det inga som bor på landet i/på Skåne, Bleking,Halland, Bohuslän,Öland och Gotland. Gäller nog ett antal landskap till.M maria01 skrev:
Jag vet inte hur din definition på landsbygd ser ut men jag bor definitivt på landsbygden.M maria01 skrev:
Totalt ca 10000 kommuninvånare utspritt på stort geografiskt område. Största "centralort" har ca 1000 inevånare, 1o-15 min med bil och ca 25 min med cykel. Ytterligare ca 5 "centralorter" med ca 600-800 innevånare, därefter kommer stort antal småbyar med 50-100 inevånare. Många av våra byar inramas med betesmark, djurskötsel och skogsbruk. Definitivt landsbyggd
Du är välkommen på besök, speciellt vid midsommar som firas i "alla" småbyar utspritt på en hel vecka (eller mer). Glöm inte att ta med välpumpad cykel.
Gör slut.K Kjell Åkesson1 skrev:
Det är nog erat enda alternativ.
Din fru vill inte bo med dig där ni bor nu och du tycker synd om henne men alternativet att flytta hänvisar du till att då kommer du må så dåligt att relationen är finito. Du har inte tänkt på att om ni bor kvar så kan relationen ochså va finito då din fru INTE vill bo där.
Sen nervärderar du henne hela tiden här och berättar hur dålig hon är på massa saker. Och framhävdar hela tiden din position inom ditt jobb och vad du tjänar.
Jag tror att hon hade mått bäst utan dig helt enkelt. För du kommer inte ändra på ditt beteende
Att bo på landet med en massa djur gör det svårt att resa bort längre tider på vintern. Särskilt djur som hästar som kräver ganska mycket jobb på vintern. På sommaren är det betydligt enklare att komma ifrån. Du kan ju fråga henne hur hon tänkt lösa det. Man kan ju inte bara räkna med att man har snälla grannar som ställer upp och mockar/utfodrar i några veckor. Kan ju komma någon meter snö när man är borta också om man vill göra det ännu jobbigare att hantera.K Kjell Åkesson1 skrev:
Här beskriver du problemet. Du har ett jobb som kräver att du är "på tå". Och du behöver vara effektiv och jaga minuter. Hon verkar inte ha något "damokles-svärd" över huvudet direkt och däri ligger krocken.K Kjell Åkesson1 skrev:Skämt å sido men frugan blir på RIKTIGT deprimerad om hon inte får bo exakt som hon vill. Hemskt att leva med och hemskt för henne.
Men jag kan inte sätta mig i ett boende som innebär 2 timmars resväg enkel väg till jobbet för det. Frugan säger ofta något i stil med ”byt jobb då, det är så tråkigt att ditt jobb ska diktera villkoren” (jag vill inte på på vischan privat heller). Samtidigt betalar jag 80-90% av hushållets alla kostnader och tjänar väldigt bra. Det kan jag inte göra på distans på samma sätt.
Att bo på vischan är inte billigt. Även om huspriserna är lägre är det 2-3% högre kommunalskatt. Mycket högre bilkostnader. Mycket högre matpriser i de små lokala butikerna som finns där (om man inte pallar 60 min enkel till större). Sen kommer barnen kräva moppebilar så fort de är 15 år. Etc.
Coacha din fru till ett nytt jobb där även hon behöver skärpa till sig öka effektiviteten. Med nya uppgifter/roller kommer fjärilarna i magen tillbaka igen. Har hon inte utbildningen som krävs får du/ni ta vad det kostar att skola om sig.
Vill hon inte / orkar inte. Då får du helt enkelt ta konskvensen med skilsmässa och leta upp en ny fru med mer driv i sig som är mer som du. 😇
Jag tycker du ska läsa och begrunda snigla s inlägg (344) väldigt noga.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Det hon skriver är väldigt klokt och hon ger råd som du och din fru verkligen borde följa. Detta är som sagt inget ni har ens en liten möjlighet att lösa som det verkar som på dina inlägg.
Så i inlägg 344 har du väldigt bra råd .
Följ dem
Lycka till