50 142 läst · 433 svar
50k läst
433 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
13-14 msek är nog vårt absoluta max ink renoveringJ jocke31 skrev:Någon nämnde Tareqs projekt med sitt bygge av hus. De bor i Kummelnäs vilket möjligen skulle kunna vara ett hyfsat intressant alternativ för er del.
5 min med bil till gratis infartsparkering och sedan direktbuss till centralen som tar ca 35 min. Dvs om centralen ligger rimligt nära ditt jobb.
Vi bor en aning längre bort - i yttre Saltsjö-Boo och har lite längre till infartsparkeringen. Men direktbussarna fungerar utmärkt.
I närområdet till Kummelnäs finns stora naturreservat och även närhet till havet. Det är inte landet, men ändå rimligt nära stan i sammanhanget. Lugnt, fint område.
En hyfsat vettig villa i ädre stil med ca 1500-2000 kvm tomt där ligger väl på en sisådär 15 Mkr. Kan behövas läggas 1-2 Mkr på renovering också. Eller så får man göra som Tareq med fru och bygga nytt i äldre stil. I så fall kostar väl en vettig tomt kanske 8 Mkr och så kanske lika mycket till för att bygga ett hus som passar er.
Vi, (jag och sambon dvs), köpte en bostadsrätt och en sommarstuga.
Så, på sommrarna bor vi över helgen i stugan, under veckorna hemma i stan med närheten till jobb, skola affärer osv och under semestern heltid i det närmsta.
När vintern kommer, kallställs stugan, så slipper man allt bestyr vintertid med skottning och allt vad det innebär.
Vi tycker det är en bra kompromiss då ingen av oss vill ha för mycket jobb, som ett hus med stor gård skulle kräva och har med tid till barnen, 2 st som ska på aktiviteter osv.
Kanske kan vara nåt som passar er båda.
Så, på sommrarna bor vi över helgen i stugan, under veckorna hemma i stan med närheten till jobb, skola affärer osv och under semestern heltid i det närmsta.
När vintern kommer, kallställs stugan, så slipper man allt bestyr vintertid med skottning och allt vad det innebär.
Vi tycker det är en bra kompromiss då ingen av oss vill ha för mycket jobb, som ett hus med stor gård skulle kräva och har med tid till barnen, 2 st som ska på aktiviteter osv.
13-14 msek är nog vårt absoluta max ink renoveringJ jocke31 skrev:Någon nämnde Tareqs projekt med sitt bygge av hus. De bor i Kummelnäs vilket möjligen skulle kunna vara ett hyfsat intressant alternativ för er del.
5 min med bil till gratis infartsparkering och sedan direktbuss till centralen som tar ca 35 min. Dvs om centralen ligger rimligt nära ditt jobb.
Vi bor en aning längre bort - i yttre Saltsjö-Boo och har lite längre till infartsparkeringen. Men direktbussarna fungerar utmärkt.
I närområdet till Kummelnäs finns stora naturreservat och även närhet till havet. Det är inte landet, men ändå rimligt nära stan i sammanhanget. Lugnt, fint område.
En hyfsat vettig villa i ädre stil med ca 1500-2000 kvm tomt där ligger väl på en sisådär 15 Mkr. Kan behövas läggas 1-2 Mkr på renovering också. Eller så får man göra som Tareq med fru och bygga nytt i äldre stil. I så fall kostar väl en vettig tomt kanske 8 Mkr och så kanske lika mycket till för att bygga ett hus som passar er.
den typen av jobb som jag har i min bransch är inte superlätt att bara byta och hamna exakt där man önskar geografisktJ JohanLun skrev:De flesta som inte jobbar hemifrån får i småbarnsåldern välja att missa antingen frukost eller middag med barnen. Eller gå ned i arbetstid.
Jobbar du knöligt till är det ju omöjligt att få bra pendling. Om bil tar 22min så förutsätter jag att du vid de tiderna missar frukost eller middag?
Byt jobb till ett som ligger bättre till men fortfarande i sthlm?
jag kan i värsta fall acceptera 1 timme till jobbet men då är det inte ”lantligt nog”M MickeMörkö skrev:Låter som ert problem blir svårlöst. Antog att du ville resonera lite och kanske få nya infallsvinklar. Som jag ser det kommer du inte kunna lösa ert problem om du vill bo på exakt samma ställe och ha exakt samma jobb. Någonstans måste du kompromissa om du vill lösa situationen. Acceptera 1 timme till jobbet och se vad som är möjligt. Vet inte om jag sa det men jag har pendlat långt i många år. Ser det inte som en big deal. Viktigare att ha ett bra liv när man väl kommer hem. Lycka till!
Du har gått på det att livet är till för att lönearbeta. Hur kan man tycka att man förverkligar sig själv genom att lyda en chef för att få lönen varje månad. Självbedrägeri. Jag har levt det livet, men nu jobbar jag bara åt mig själv så jag bestämmer vad jag gör och på vilka villkor. Jag tjänar betydligt mindre nu än tidigare, men förmånen att styra sitt liv själv uppväger det flera gånger och samtidigt lever jag ett liv som inte kräver så mycket pengar. Man måste bara våga ta steget. Man lever bara en gång. Ingen kommer att tacka en för att man vigt större delen av sitt liv åt en/flera arbetsgivare. Nu för tiden får man väl inte ens en guldklocka som tackS Sthlm_ skrev:
Total dröm. Precis så jag vill leva. Vi har ett fantastiskt skärgårdshus i familjen jag kan köpa loss.T teecer skrev:Vi, (jag och sambon dvs), köpte en bostadsrätt och en sommarstuga.
Pitcha idén för din fru, det om något, är väl halva vägen var, om man ska mötas i något alternativ.K Kjell Åkesson1 skrev:
Och inte lika kännbar om det nu blir en bit utanför stan då man då bara är där på helgen/semestern.
Som referens, kan jag nämna, att sambon ville vi skulle bo i stugan även under veckorna under sommaren... Detta var då innan vi hade fått barn..
Men hon gav upp efter nån vecka, då vi behövde kliva upp 1 timme tidigare ca, för att hinna till jobbet på morgon. Phuu tänkte jag för mig själv 😆

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 736 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 736 inlägg
Så då är frågan hur din hustru kommer att klara av detta. Ok, man kan sätta upp en massa lampor som på ett stadium, men det blir minst sagt konstigt och mörkret utanför ljuscirkeln finns fortfarande kvar.K Kjell Åkesson1 skrev:
Som jag skrev tidigare är lantligt i en heminredningstidning bara en chimär, de utelämnar mörkret och ensamheten.
Känns bra i efterhand eftersom jag är en hemma människa som inte har så stort behov av självförverkligande och sociala sammanhang. Har umgåtts med personer i samma sits. Så det jag tänker är att man måste kunna prioritera bort mycket ganska hårt. Det blir rörigt runtomkring, städning mm blir inte perfekt, och aktiviteter för egen del är inte att tänka på. Så är man en sån person som gillar att gå hemma och mussla runt med det egna så är det jättebra. Men har man mer krav så kommer det inte funka.S Sthlm_ skrev:Intressant. Med facit i hand, var det värt det? Förstår att det varit mycket givande att vara nära dina barn under hela deras uppväxt. Men du har samtidigt givit upp extremt mycket i mina ögon. Tänker framförallt på att du vigt ditt liv till hemmet och inte fått förverkliga dig själv genom studier/arbete (något som din man gjort) och allt vad det innebär (socialt sammanhang, nya perspektiv osv osv) . Alla prioriterar olika och uppenbarligen har ni tyckt det varit värt det. Hur känns det nu i efterhand?
Tack för ditt svar! Låter som att det passat er/dig bra!I Inse skrev:Känns bra i efterhand eftersom jag är en hemma människa som inte har så stort behov av självförverkligande och sociala sammanhang. Har umgåtts med personer i samma sits. Så det jag tänker är att man måste kunna prioritera bort mycket ganska hårt. Det blir rörigt runtomkring, städning mm blir inte perfekt, och aktiviteter för egen del är inte att tänka på. Så är man en sån person som gillar att gå hemma och mussla runt med det egna så är det jättebra. Men har man mer krav så kommer det inte funka.
Inlägg #16L lbgu skrev:Fast nu skrev ju TS själv att hon var duktig på att snickra. Lät nästan som att det var en hobby. Med ett sådant intresse är det väl relativt troligt att den personen gärna tar ansvar för renovering. Sen kan det säkert behöva hyras in hjälp för en del moment, men pengar verkar ju inte vara det största problemet.
Angående hunden så har jag nog missat vad som hände med den.
Var i ungefär samma sits som er. Vi landade i en kompromiss, det ska vara "nära" till stan men ändå väldigt ensamt i skogen. Det ska vara nytt och fräscht men ändå i äldre stil, och stor tomt.
Tog många år att hitta det huset men det gjorde vi till slut.
Poängen är väl att ni båda måste kompromissa, sen kanske det blir väldigt svårt att hitta men då är det ju iaf ett gemensamt mål ni har.
Tog många år att hitta det huset men det gjorde vi till slut.
Poängen är väl att ni båda måste kompromissa, sen kanske det blir väldigt svårt att hitta men då är det ju iaf ett gemensamt mål ni har.
När vi flyttade ut på landet så varnade mäklaren oss för tre tuffa månader om året. När vi träffade på honom ett par år senare så frågade han om vi tyckte att det var tuffa månader på vintern? Jag svarade:
- På vintern? Det är tre tuffa månader - Juni, juli och augusti, då är det så mycket sommargäster!
Jag gillar mörkret och lugnet.
- På vintern? Det är tre tuffa månader - Juni, juli och augusti, då är det så mycket sommargäster!
Jag gillar mörkret och lugnet.
Skönt för er. Men du kanske noterade att TS slaktade tanken på Ekerö, b.la för att hans barn behöver gå upp tidigt(!) för att ta sig till skolan. TS verkar inte ha en tanke på alla som redan gör detta idag utan gnäll. Tror t.om. att TS jämförde Ekerö med Rinkeby(!). Oklart vad TS ville uppnå.M MrsForest skrev:
TS vill helt enkelt inte se några andra bostadslösningar än sin nuvarande bostadssituation. Han vill inte pendla längre sträckor i tid - vilket t.ex. alla som bor på Ekerö (inkl ungdomarna) gör varje dag.
Men jag börjar luta åt att TS är ett troll..
Har du kikat på Sumpan? Jag är uppväxt i ursvik, mina föräldrars hus (inte sekelskifte) har ingen insyn. Typ 250m2 i tre plan. Tomten är väl på 1000 ish. Sen har du ju duvbo med riktigt stora fina sekelskifteskåkar. Vet dock inte hur långt du kommer på 13-14milj. Morsan och farsan ”skithus” går nog för 10-12 i dess skickK Kjell Åkesson1 skrev:
En minuts sök och jag hitta den perfekta kompromissen för er, gammalt hus utan akuta renoveringsbehov och stor trädgård ute i buschen, med bil är du ute på E4 på tre minuter och sen trekvart är du i huvudstan om du undviker värsta rusningstiden, eller fem minuter till tågstation i Vagnhärad så är du i centrum efter 45 min. Alltså inte ens kungen kan ha milsvida ängar och bo centralt det måste ta en timma pendling om man ska bo lantligt. Bästa är priset, köp, flytta dit pröva och se hur det går, kommer hon eller du på andra tankar sälj skiten, inte mycket förlust på den där, det är ju reapris på allt idag.
https://www.lansfast.se/till-salu/v...rral&utm_content=listing#showImages#imageView
https://www.lansfast.se/till-salu/v...rral&utm_content=listing#showImages#imageView