41 798 läst · 369 svar
42k läst
369 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
vad kostar ett sånt hus på ekerö som ts länkasysmali skrev:
Min uppfattning är att denna 'bostadskonflikt' är svårare att lösa än läget i Gaza.
Känns som ganska låsta positioner. Enklaste är väl om ni hade möjligheten att prova på ett boende på landet, med gård, djur, renoveringar, skjuts av barn överallt samtidigt som du får träffa din fru och barnen mindre pga pendlingen. Egentligen inget konstigt - många lever ju på detta sätt.
Men vill ändå slå ett slag för Ekerö. Det blir ännu mer intressant när förbifart Stockholm öppnar - lär förkorta pendlingstiden rejält i rusning. Är ju riktigt lantligt efter träkvista.
På Ekerö lär det gå att hitta ett boende som faller din fru i smaken gällande avskildhet till grannar, möjlighet till djur samtidigt som din finns affärer, sporthall och gym därute.
Att ungdomarna behöver pendla till gymnasium har inte hindrat de 1000-tals som gör det varje dag. Kidsen dör inte av att gå upp lite tidigare, sätta sig på bussen som åker i egen fil till brommsplan för byte till tunnelbanan.
Men som jag sa, det finns ju en mängd olika småbyar runt Stockholm city som borde uppfylla alla önskemål om att vara pittoreska, lantliga. Jag nämnde Vaxholm, finns andra småorter i närheten tex Resarö osv. Det dräller av liknande småorter kring Stockholm, har man litet pluring att sätta in så finns extremt mycket möjligheter. Från dessa finns fina färjeförbindelser rakt in i storstaden så inga problem med den biten.
Men det handlar ju om man vill eller inte. Som du framställer dig själv, TS, så låter det som att du inte gärna vill vika en tum på din position idag - sitta i en kåk i typisk villabebyggelse med superliten tomt och grannar precis inpå, vilket din bättre hälft tröttnat på. Jag förstår henne och det gör min fru också.
Som en del sagt, kanske det funkar bra som vi gjort: skaffa ett lantställe någon mil utanför staden där man har sin fristad och får sitt lugn, kan ha sina höns och får etc.
__
PS. Det är på lantstället med hönsen och fåren jag sitter just nu en fredagkväll och det känns riktigt gott! Samma känner min kära fru. I morron drar vi igång med litet gallring av skogen, fixa ved för nästa vinter osv. Extremt bra avbräck mot våra tjänster i vardagen.
Men det handlar ju om man vill eller inte. Som du framställer dig själv, TS, så låter det som att du inte gärna vill vika en tum på din position idag - sitta i en kåk i typisk villabebyggelse med superliten tomt och grannar precis inpå, vilket din bättre hälft tröttnat på. Jag förstår henne och det gör min fru också.
Som en del sagt, kanske det funkar bra som vi gjort: skaffa ett lantställe någon mil utanför staden där man har sin fristad och får sitt lugn, kan ha sina höns och får etc.
__
PS. Det är på lantstället med hönsen och fåren jag sitter just nu en fredagkväll och det känns riktigt gott! Samma känner min kära fru. I morron drar vi igång med litet gallring av skogen, fixa ved för nästa vinter osv. Extremt bra avbräck mot våra tjänster i vardagen.
Redigerat:
Testa att fyll i testet i länken för hennes räkning. Har egna erfarenheter och känner igen detta från din beskrivning med färger och estetiska. Jag tror också att som andra här att det behövs terapisamtal och uppföljning med psykolog.K Kjell Åkesson1 skrev:Du är rätt på det till viss del. Det finns såklart andra saker som skaver. Hade allt annat varit perfektion hade hon möjligen kunnat acceptera nuvarande boende.
MEN med det sagt. När vi bodde i stan i en vacker sekelskiftslägenhet så svävade hon konstant på moln (även om tjatet om landet kom då) över hur vackert hennes hem var. Hon vaknade med typ ett leende varje dag och det gick aldrig över.
Människan är EXTREMT fokuserad på allt estetiskt med ett EXTREMT detaljfokus. En röd bil tex hade hon vägrat köra i princip. Matchar inte mina strumpor rätt med byxorna blir hon smått tokig.
Notera att detta inte har med pengar eller status att göra. Hon skulle kunna bo i Arvidsjaur om huset är fint.
Den här typen av hus tycker hon är perfektion;
[länk]
https://www.sveakbt.se/sjalvtest/autism-test
För oss var lösningen i en lite liknande situation något år sedan.
En lägenhet i stan (stockholm, tidigare Vasastan nu på Lidingö) och ett fritidshus ca en timme ut på landet. (Strängnäs/Gnesta)
Då kan man välja veckosvis lite hur man bor, vi bor primärt i lägenheten men är på landet i princip varje helg och ibland även måndag eller fredag.
Vi jobbar båda i stan, hon med fast plats och med fasta tider och jag men egen verksamhet med kontor i stan med kan jobba mer flytande med tid och plats.
Jag vill ha ett hus på landet (dock modernt och gärna rätt underhållsfritt) och min fru vill bo en lägenhet nära stan, för att slippa pendla.
För oss är vår variant en väldigt fungerande lösning som ge det bästa av två världar.
Även hon älskar att få ett lite break ifrån vardagen stan, med att tända brasan och komma till ro på landet fredag kväll och släppa jobb etc.
Tipset att det inte är för långt emellan och huset och båendet i stan och att det inte kräver för mycket jobb om
Inte det är en hobby att hålla på med huset.
Själv vill kunna fokusera på mina andra intressen utöver min karriär som jag inte riktigt får till i stan utan är nära till hands på landet: komma närmare och få tid med familjerna och vännerna, vara ute på sjön och fiska, hålla på med odling etc på tomten och inte för mycket pyssel med huset (dockvar huset byggt av mig)
Vi sålde dock vårt egenbyggda fritidshus i covid tiden när vi fick barn, men letar nu igen efter en tomt att bygga ett nytt igen då vi båda saknar att ha både bostad i stan och fritidshus. På landet.
Kan tipsa om Södermanland kring, Nykvarn/mariefred/strängnäs om man är i Stockholm, 1h ifrån stan och många fantastiska lägen när Mälaren, där man man får mycket för pengarna jämfört med skärgården.
En lägenhet i stan (stockholm, tidigare Vasastan nu på Lidingö) och ett fritidshus ca en timme ut på landet. (Strängnäs/Gnesta)
Då kan man välja veckosvis lite hur man bor, vi bor primärt i lägenheten men är på landet i princip varje helg och ibland även måndag eller fredag.
Vi jobbar båda i stan, hon med fast plats och med fasta tider och jag men egen verksamhet med kontor i stan med kan jobba mer flytande med tid och plats.
Jag vill ha ett hus på landet (dock modernt och gärna rätt underhållsfritt) och min fru vill bo en lägenhet nära stan, för att slippa pendla.
För oss är vår variant en väldigt fungerande lösning som ge det bästa av två världar.
Även hon älskar att få ett lite break ifrån vardagen stan, med att tända brasan och komma till ro på landet fredag kväll och släppa jobb etc.
Tipset att det inte är för långt emellan och huset och båendet i stan och att det inte kräver för mycket jobb om
Inte det är en hobby att hålla på med huset.
Själv vill kunna fokusera på mina andra intressen utöver min karriär som jag inte riktigt får till i stan utan är nära till hands på landet: komma närmare och få tid med familjerna och vännerna, vara ute på sjön och fiska, hålla på med odling etc på tomten och inte för mycket pyssel med huset (dockvar huset byggt av mig)
Vi sålde dock vårt egenbyggda fritidshus i covid tiden när vi fick barn, men letar nu igen efter en tomt att bygga ett nytt igen då vi båda saknar att ha både bostad i stan och fritidshus. På landet.
Kan tipsa om Södermanland kring, Nykvarn/mariefred/strängnäs om man är i Stockholm, 1h ifrån stan och många fantastiska lägen när Mälaren, där man man får mycket för pengarna jämfört med skärgården.
Låter som att frugan behöver kliva in i vuxenvärlden och inse hur bra hon egentligen har det.
Jag är som din fru, min man är som du. Vi bor i ett gammalt hus centralt i stan och mina projekt pågår ständigt (och ärligt talat lite överallt 🫣).
Min man föreslår nytt hus i stan och renoveringsobjekt på landet, och det är faktiskt nåt jag skulle kunna tänka mig. Tänk kanske lite längre bort, men på avstånd så att frun kan åka varje helg om hon behagar medan du tar med ungarna på glass och lek i stan. Ni åker när ni tycker att det känns mysigt, frun testar livet hon drömmer om men utan att hela familjen lämnar allt.
Min man föreslår nytt hus i stan och renoveringsobjekt på landet, och det är faktiskt nåt jag skulle kunna tänka mig. Tänk kanske lite längre bort, men på avstånd så att frun kan åka varje helg om hon behagar medan du tar med ungarna på glass och lek i stan. Ni åker när ni tycker att det känns mysigt, frun testar livet hon drömmer om men utan att hela familjen lämnar allt.
Är det hon som renoverar? Om inte så är hennes alternativ ett sätt att utöva kontroll och få bestämma och projektleda familjen.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Jag skulle akta mig noga för det, och framförallt att flytta dit jag får ett obetalt halvtidsjobb i pendling förutom mitt vanliga jobb. Och kanske ett halvtidsjobb till i renoveringsarbete också.
Jag har bara ett råd " happy wife happy life ".K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Redan i mellanstadiet börjar det gnällas om varför skolbussen tar så lång tid, varför det är så långt till kompisar och så vidare.pacman42 skrev:
TS: En lösning är att ni skaffar ett sommarhus. Att bo på landet på sommaren är trevligt. På vintern otrevligt. Hon kan vara där även om du är i vanliga huset. Har hon med sig ungarna slipper du deras skrikande ett tag. Win-win.
Duger inte det tror jag bara att det är att inse att din fru behöver en annan man och du behöver en annan fru.
Alltså med din inkomst får du ett fint hus i utkanten av Upplands Väsby / Vallentuna / Åkersberga med trevlig lantlig miljö. Lätt att du hittar något för 6-10 miljoner med hyfsad tomt då. De tar max 30 min med bil om du tajmar trafiken. Kanske blir pendlings kostnad på 6-7 k om du har dyr p plats.
Ser faktiskt inte problemet då. Du kan bo typ 5 min från Vallentuna centrum eller 10 från Väsby. Bara o köra.
Känns som att du kompromissar lite med det som är struligt, visst pendlingen blir lite jobbigare men i övrigt så kommer ju vardagspusslet fungera.
utmaningen kommer vara att hitta rätt hus, måste de vara tidigt 1900 tal e de svårt o hitta bra hus. Du konkurrerar med en stor målgrupp.
Ser faktiskt inte problemet då. Du kan bo typ 5 min från Vallentuna centrum eller 10 från Väsby. Bara o köra.
Känns som att du kompromissar lite med det som är struligt, visst pendlingen blir lite jobbigare men i övrigt så kommer ju vardagspusslet fungera.
utmaningen kommer vara att hitta rätt hus, måste de vara tidigt 1900 tal e de svårt o hitta bra hus. Du konkurrerar med en stor målgrupp.
Precis som ovan, välkomna till Österåker! Bo lantligt, men pendla vettigt till stan, har Sveriges lägsta skatt, du badar i havet och njuter av stränderna samtidigt som aktiviteter och shopping finns inom räckhåll. Den perfekta kompromissen mellan lantligt och stan om du frågar mig. Funderat på det?
Har man fallenhet för gamla myrstackar till hus, går även det att hitta här, även om utbudet blir klart mindre.
Har man fallenhet för gamla myrstackar till hus, går även det att hitta här, även om utbudet blir klart mindre.
Du är lurad.A alexanderlukas skrev:
Varför låta en annan människa styra vad som är bra för dig?
Har varit dum nog att gå med på två bostadsköp som passade min dåvarande fru bäst, och inte fan blev det bra för någon av oss när det skaver för den andre (mig).
Nu sitter jag själv i ett hus jag egentligen inte vill bo i (Saknar möjlighet för mina intressen, 30 min meningslöst pendlande till/från en ort jag egentligen inte har någon anknytning till, oavslutade renoveringar som behöver göras innan försäljning, och en dotter som inte orkar åka "ända ut dit på en jävla buss" så jag får åka och hämta och lämna för allt).
Mitt starka tips till TS: Lev inte hennes liv!
Se till att det passar båda, eller skaffa något själv, som passar dig.
K Kjell Åkesson1 skrev:jättebra förslag. Svårt dock att avräkna tid på tåg. Det mesta sv min arbetstid går åt att sitta med dubbla 26 tums skärmar med stora excels samt att diskutera olika konfidentiella affärsstrategier med kollegorna i olika möten.
Har fö åkt tåg från just tex Knivsta i rusning och det är knappast någon lugn miljö att jobba i på pendeln (som dessutom tyvärr är lika pålitlig som Trump och Putin)
Alltså du med din höga chefsroll har väl ändå ett budjetansvar. Kolla vad ni betalar i lokalhyra. Tänk nu att ni kan sänka den kostnaden med 80% om man kan lösa så att man arbetar merparten hemifrån. Vad man då behöver på "kontoret" är ett par mobila arbetsplatser samt ett konferensrum.K Kjell Åkesson1 skrev:Jag har en rätt hög chefsroll där jag förväntas vara på kontoret. Jag kräver själv att mina rapporterande ska vara där 4 dagar per vecka.
Sen blir inte Gustavsberg tex 1 timme enkel. Vi skulle kanske bo 20 min från Gustavsberg så räkna med absolut minimum 70-80 min om bussen aldrig behöver stå i kö typ.
Där jag bor nu lämnar jag tex barnen 2-3 dagar i veckan vid 08. Det är den värsta tiden men jag är utan problem på jobbet innan 9. När jag inte lämnar åker jag tidigare och kör in på under 20 min
Det man använder kontoret till är kundkontakter och personalfrågor.
Ni tjänar nämligen inga pengar på att ha gemensam fikarast eller kontroll av närvaro av någon chef. Det ni tjänar pengar på är ostört arbete.
Om nu inte detta fungerar så får ni väl sälja huset, köpa en övernattningslägenhet bredvid kontoret samt införskaffa gården där det är lämpligt. Veckopendla är nämligen bra mycket enklare än fyra timmar pendling varje dag. Barnen kommer att få det bättre i en lantlig miljö, även om idrottsförening, ungdomsgård och liknande blir lidande.
Jag har redan, motvilligt, föreslagit områden som tex Svinninge. Men det är enligt henne också ”vanliga tråkiga villaområden”. Hela Vaxholm med omnejd går bort av samma anledning. Det ska helst bara vara öppna fält och 1-2 km till närmsta granne.H Harald Blåtumme skrev:Men som jag sa, det finns ju en mängd olika småbyar runt Stockholm city som borde uppfylla alla önskemål om att vara pittoreska, lantliga. Jag nämnde Vaxholm, finns andra småorter i närheten tex Resarö osv. Det dräller av liknande småorter kring Stockholm, har man litet pluring att sätta in så finns extremt mycket möjligheter. Från dessa finns fina färjeförbindelser rakt in i storstaden så inga problem med den biten.
__
Vad exakt har du för fog för att barnen får det bättre på vischan?Cheesen skrev:
Alltså du med din höga chefsroll har väl ändå ett budjetansvar. Kolla vad ni betalar i lokalhyra. Tänk nu att ni kan sänka den kostnaden med 80% om man kan lösa så att man arbetar merparten hemifrån. Vad man då behöver på "kontoret" är ett par mobila arbetsplatser samt ett konferensrum.
Det man använder kontoret till är kundkontakter och personalfrågor.
Ni tjänar nämligen inga pengar på att ha gemensam fikarast eller kontroll av närvaro av någon chef. Det ni tjänar pengar på är ostört arbete.
Om nu inte detta fungerar så får ni väl sälja huset, köpa en övernattningslägenhet bredvid kontoret samt införskaffa gården där det är lämpligt. Veckopendla är nämligen bra mycket enklare än fyra timmar pendling varje dag. Barnen kommer att få det bättre i en lantlig miljö, även om idrottsförening, ungdomsgård och liknande blir lidande.
Vårt arbete kräver att man är på plats. Vi har fysiska kundmöten på plats och interna möten där man behöver vara där fysiskt utom i undantagsfall